Ga naar inhoud

HELP, Konijnen eten vuilniszak op


kper89

Aanbevolen berichten

hallo,


ik zit met een hele dringende vraag, vannacht hebben mijn 2 konijntjes een vrij groot stuk uit een vuilniszak gebeten, nou heb ik slecht een paar kleine stukjes teruggevonden dus heb ik het idee dat ze er vrij veel van hebben opgegeten, wat moet ik nu doen??? straks raken ze helemaal verstopt van binnen??? hopelijk heeft iemand zo snel mogelijk een antwoord voor me...ze rennen nog wel rond en eten ook gewoon, maar ik heb nu gewoon echt geen geld voor de dierenarts, dus wat nu?!?!


 


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Was de vuilniszak met of zonder inhoud?


Ik zou bellen naar de dierenarts voor advies. Soms hoef je niet te komen soms wel afhankelijk van de situaitie http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/73381-konijnen-ontsnapt-toen-het-forum-plat-lag/


 


DIt had ik meegemaakt 2 dagen geleden. Ze leven nog steeds. en zijn nog actief naar hun ontsnapping en wees eens rustig. Die stress zou alleen maar slecht zijn voor ze. 


 


Ze kunnen er weinig aan doen. Maagje leegpompen is levensgevaarlijk.  ze zouden waarschijnlijk zeggen dat  je hun gedrag in de gaten moet houden 


 

Ze moeten goed plassen, keutelen, eten, drinken.. Maar ook niet teveel drinken dat mag ook weer niet. en dat ze  meer groenten moeten hebben 


vandaag en een dag erna is zou ik ook doen wel de juiste soort groente! Witlof of andijvie of iets anders  van de veilige lijst dat altijd mag.


 


dat is beter voor het maagje. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid: het kost niets om een dierenarts te bellen om advies. Dat stelt je waarschijnlijk geruster dan wat wij hier kunnen zeggen. Bovendien weten ze dan al wat er aan de hand is mocht het toch misgaan en je er met spoed heen moeten.


 


Konijnen zijn prooidieren en laten niet snel merken wanneer er wat mis is. Wanneer je dus merkt dat je konijnen niet in orde zijn, moet je wel echt snel handelen. Bij maag- en darmproblemen kunnen ze opgezette buikjes krijgen die hard aanvoelen, dat is er pijnlijk voor ze. Ze gaan dan vaak verzitten, liggen duidelijk niet lekker.. of zitten juist miserabel ineengedoken en zijn heel stil. Je kent je eigen beesten het beste en weet vast wel wat normaal gedrag voor ze is of niet.


 


Verder is poep natuurlijk een goede maatstaf: keutelen ze normaal en goed? Dan gaat dat goed.


Keutelen ze niet? Hebben ze diarree of plakpoep? Zit er bloed bij? Dan snel naar de dierenarts.


 


Het is natuurlijk vervelend als je geen geld hebt, maar ik neem ook aan dat je in situaties die levensbedreigend zijn voor je konijnen wel gewoon de nodige hulp voor ze zoekt. Vaak kan je bij een dierenarts wel wat regelen om in termijnen te betalen, of nadat je salaris weer gestort is.


 


Maaarrr... om je ook even gerust te stellen: konijnen eten soms de raarste dingen zonder er last van de krijgen. Mijn vorige konijn heeft een keer een heel stuk vinyl uit de vloer gegeten, zonder enige problemen. Nooit meer wat van teruggevonden en hij heeft daarna nog jaren geleefd.


 


Dus: eventueel een dierenarts bellen voor gratis advies, zelf rustig blijven en je nijnen goed observeren (dus ook wekker zetten en er vannacht even bij gaan gluren).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mopsa had vorige maand een dik elastiek opgegeten,zoeen die postbodes gebruiken.Ik was zo dom geweest om het te laten liggen en toen ik weer kwam had ze 80% ervan opgegeten.Balen dat ik deed,dus direct da opgebeld en die zei ach het is niet giftig en je kunt niet meer doen dan afwachten.Ik heb extra veel eten gegeven:Wat meer SS,heel veel hooi en meer groente dan normaal,waardoor de ook mega veel ging keutelen,maar zo raakte ze wel dat spul in haar darmen kwijt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .