Ga naar inhoud

Konijn vaak ziek


knufmw

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

wij hebben 2 konijntjes een ram en een voedster. Dit gaat hardstikke goed met elkaar en ze zijn elkaars beste vriendje.

Onze voedster is ongeveer om de 2/3 maand ziek. Dat hebben we door omdat ze dan geen broccoli wil aanpakken of witlof. Ze pakt normaal altijd alles aan. Ze zit dan in een hoekje met de oogjes half dicht. De vorige keren zijn we savonds laat elke keer naar de dierenarts geweest. Die kon de echte oorzaak niet vinden. Ze had wel toen 2x geen hele volle buik met eten.

Ze krijgt dan pijnstillers en spul voor de darmen in gang te houden. De dag erna is ze weer springlevend en niks aan de hand. Dit hadden we gisteren ook. Dus die medicijnen gegeven en vanmorgen was ze weer de oude. Iemand enig idee wat dit kan zijn???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een gasaanval wat ze kan hebben... (bij sommige konijnen hoeft het maar een klein beetje te zijn dat ze er last van krijgen en voel je dus bijna niks)

Maar dan moet je nog de oorzaak ervan hebben...

Geef je iedere dag dezelfde aantal groentes en zijn ze hier goed aan gewend?

Misschien teveel biks

snoepjes, brood?

verandering in omgeving waarvan ze kan gaan stressen.

klinkt iig alsof ze heel gevoelig is in haar darmen dus goed opletten met al het bovenstaande..

maar het kunnen misschien ook kleine haakjes wezen waarvan ze pijn heeft en dus een gasaanval krijgt

Als je zeker weet dat het niet aan de voeding kan liggen zou je je da eens vragen of die naar haakjes kan kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al op verschillende websites gelezen dat je erg voorzichtig moet zijn met koolsoorten.

Koolsoorten kunnen ervoor zorgen dat een konijn heel snel gasvorming krijgt...

Dus als je koolsoorten wilt geven zijn het volgende: broccoli, bloemkool en boerenkool MAAR hier mag maar heel weinig van gegeven worden... Misschien is jouw konijntje wel gevoelig aan de broccoli dat je haar geeft en krijgt ze hiervan de gasvorming?

Je kan eventueel stoppen met broccoli geven en kijken wat dit geeft op termijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt elke dat broccoli en witlof dus daar kan het niet aanliggen. Ze krijgt het smorgens en savonds.

Dan had ze het veel vaker moeten hebben. Haakjes heeft de Da wel naar gekeken toen maar dat had ze niet.

Snoepjes en brood krijgt ze nooit van ons. Stress kan het ook niet aanliggen want ze zit al bijna jaar in het zelfde hok.

Ze eet hooi, biks (dure van DA) witlof en broccoli... Ander konijn krijgt hetzelfde en heeft nooit last.. ben ten einde raad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, dat is een lastige situatie.

Krijgt ze elke dag 1 bloempje broccoli of is het soms meer dan anders?

Eventueel kan je toch proberen om bijvoorbeeld een andere soort groente aan haar voor te stellen?

Geleidelijk aan beginnen met een stukje ter grote van een postzegel en dan elke keer een beetje meer en meer. Dan kan je zien hoe ze hierop reageert. Ik geef zelf witlof, venkel, koolrabi en radijs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de tanden al eens goed nagekeken?

Mijn ram heeft ook zo'n beetje om de 6 maanden gas. De oorzaak is niet te achterhalen. Ze eten hier altijd hetzelfde, zijn tanden slijten netjes af zonder haken, hij eet goed hooi. Het komt gewoon ineens plotseling en het is tot nu toe altijd goed te behandelen geweest, we waren er ook steeds snel bij. Als je niets kunt aanwijzen in het voedingspatroon, tandjes, of mate van stress dan lijkt het dat je in hetzelfde schuitje zit als ik. Heel vervelend als je niets kunt doen om het te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan toch wel aan de broccoli liggen. Wellicht eet ze eens een keer minder hooi na het eten van de broccoli waardoor de broccoli als die niet goed verteert niet opschuift naar achterin de darmen. Dan heb je al een probleem en is medicatie nodig om de darmwerking te verbeteren en het toch weg te krijgen.

Er wordt daarom ook altijd aangeraden erg voorzichtig te zijn met koolsoorten en die altijd in combinatie met andere groente te geven.

Zeker nu je dit al een paar keer hebt meegemaakt zou ik de broccoli eens vervangen door een veiligere groene (andijvie bijvoorbeeld), wel eerst voorzichtig opbouwen, en kijken of dat verschil maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen geven ook dit soort problemen daarom zou ik beginnen met een ontlastingsonderzoek.

Is deze goed dan zou ik de groente voorlopig een tijdje volledig schrappen. Het kan er zeker wel aan liggen, ook al is het niet continue maar met vlagen. Ennuh dan denk ik wat is er nou mis mee om het iig even tijdje niet te geven om dat uit te sluiten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze heeft inderdaad een keer worpjes gehad in de ontlasting. Deze hebben we behandeld met 2 weken een kuur te geven. Volgens mij was dit de pinworm. Nu zijn de wormpjes weg. Wat ik zo lees is dat broccoli toch echt een veilige groente is. Daarom heb ik het destijds ook gegeven. Denk dat ik dan toch broccoli maar ga vervangen door andijvie. Wel jammer want broccoli vinden ze echt heel lekker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je geen wormpjes in de ontlasting zelf ziet betekend niet dat ze niet aanwezig zijn :) Meestal komen wormen niet naar buiten tenzij ze dood zijn en dan zie je ze ook in de keuteltjes. De dierenarts moet wat ontlasting van je konijntje krijgen en doet dit onder de microscoop op zoek naar eitjes. Het mooiste is hiervoor gewone keutels EN blindedarmkeutels in te leveren, maar die laatste laten ze zelden liggen.

Het klopt dat broccoli in principe veilige groente is, maar dat betekend niet dat er konijnen zijn die er slecht op reageren. Net als dat sommige konijnen op een bepaalde brok slecht reageren of mensen op een bepaald soort eten slecht reageren. Ik zou het in ieder geval eerst uitsluiten en dan even niet geven, maar mijn advies is echt eerst de ontlasting bij de dierenarts. Zo'n onderzoekje kost gemiddeld tussen de 10 en 25 euro en dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .