Ga naar inhoud

paasboom takken


happyflappy

Aanbevolen berichten

hallo allemaal, ik heb weer eens een vraag...

Onze overburen hebben een gigantische paasboom (of dat de echte naam is weet ik niet)

Maar jullie kennen de takken wel toch,.. van die mooie gekrulde takjes.

Ze hebben hem helemaal kortgesnoeid. Er vielen grote stukken tak in mijn tuin, en ik heb ze direct verzameld.

Mijn vraag is of ze veilig zijn om te geven aan de nijnen. Zoniet dan gaan ze de groenbak in :mdr:

Alvast vriendelijk bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paasboom is een hazelaar en deze mogen ze hebben ook het blad:) ik had ook zo'n boom achterom staan die is in december gekapt.

Hier waren ze overigens niet zo dol op die takken maar dat zal vast smaak verschil zijn. Gewoon lekker geven.

De paasboom is een wilg. Aan een hazelaar komen hazelnoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paasboom is een wilg. Aan een hazelaar komen hazelnoten.

Beide ;) Zowel de takken als de kronkelhazelaar als de krulwilg worden wel als paastak gebruikt.

het verschil in uiterlijk is dat de kronkelhazelaar sterkere kronkels in de takken heeft dan de krulwilg. en als ze in blad staan verschilt het blad uiteraard. (de hazelaar heeft veel grotere bladeren.)

Maar voor te TS maakt het niks uit, want de konijnen mogen ze beide hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh ik snap t niet meer:p ik heb een tijdje terug precies zo'n topic gemaakt mij werd van buiten bb gezegd dat het een hazelaarwilg is. Nouja dat bleek dus fout en het was een hazelaar werd mij in mijn topic verteld. Ik ging er dus vanuit dat er alleen een hazelaar was.

maakt verder ook niks uit als beide soorten gegeten mogen worden hier vonden ze er iig helemaal niks aan:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een hazelaarwilg heb ik werkelijk nog nooit gehoord.

Ik wist niet dat kronkelhazelaar ook als paasboom bekend stond! Wel verwarrend, 1 naam voor 2 verschillende bomen. Bedankt voor de uitleg Wupsie! Is dat misschien in het noorden zo, dat een krulhazelaar ook paasboom wordt genoemd? Dat het streekgebonden is?

Ik denk dat jij dan inderdaad een hazelaar hebt gehad Femmeke; ze vinden die in het voorjaar erg lekker maar hoe later in het jaar hoe minder smakelijk.

Terwijl verse wilgentakken altijd bijzonder sterk gewaardeerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb even gezocht maar het was toch de krulwilg (zeg ik het nou goed?) iig smalle lange blaadjes en kronkelende takken.

Ik heb absoluut geen plantenverstand dus heb gevraagd wat voor boom het was toen kreeg ik hazelaarwilg te horen, nouja dat zal wel dacht ik :P anyway heb in de zomer een paar overhangende takken geknipt maar ze vonden er echt niks aan.

Iig bedankt voor de uitleg ik hoop dat ik ze volgende keer allebei gewoon herken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@femmeke: Haha vast wel ;) ze hebben echt heel verschillende blaadjes. Eigenlijk is alles anders behalve dat ze allebei kronkelen.

Hazelaarwilg klinkt mij in de oren als eikenkastanje of beukenpopulier :P

Maar wellicht een heel gebruikelijke naam in andere streken. In mijn flora staat ie in ieder geval niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, ze vonden er echt niks aan... Ze probeerde de takken zelfs onder de kast te duwen zolang het maar weg was:p maar misschien zat er eekhoorntjesplas overheen en wilde ze het daarom niet.

De boom is half december eindelijk gekapt:) hij stak boven de flat uit, sloeg op de bovenste etage tegen het balkon aan, nam werkelijk elk beetje zonlicht uit mijn tuin, ik had als hij in bloei staat in het voorjaar last ervan door hooikoorts en dan nog niet te spreken over alle rotzooi in de tuin bij een beetje wind doordat alle takken constant afbraken.

Heb het snoeiafval nog geprobeerd maar ook toen wilde ze er niks van weten. Rare nijnen hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .