Ga naar inhoud

Wat te doen bij een verslikking/verstikking?


Domino

Aanbevolen berichten

Ik schrok me gisteravond helemaal kapot. Amber had een brokje in haar mond en sprong het hok in. Het ging totaal niet gestrest of iets, maar het viel me meteen op dat ze vreemd neerkwam. Half met 1 poot in de voerbak en zo bleef ze ook even zitten.

Vervolgens liep ze van het voerbakje af richting de zijkant van het hok. Ze gedroeg zich vreemd en op een gegeven moment begon ze hele vreemde sprongen tegen het hok aan te maken.

Dit was foute boel en ik had in de gaten dat ze zich verslikt moest hebben en nu geen lucht meer kreeg.

Maar wat doe je op zo'n moment? Een dierenarts bellen kan, maar voordat je daar bent is de kans groot dat je te laat bent.

Ik heb haar opgepakt en heb een professorische Heimlich greep toegepast. Maar dat leek niet echt te helpen. Godzijdank maakte ze een soort van kokhalzende beweging en kwam er een boel kwijl en wat voer mee naar buiten. Maar ze was er nog niet. En het gebeurde nog een keer. Toen kon ze wel weer ademen maar ze had het erg benauwd en zat met een rochelend geluid te ademen met een compleet samengeknepen neusje.

Mijn man heeft geprobeerd haar rustig te krijgen zodat ze in ieder geval weer voldoende lucht binnen kon krijgen. En ik ben ondertussen de dierenarts gaan bellen. Maar de dienstdoende nam voorlopig niet op en een andere die ik wel direct aan de lijn kreeg zei er niks aan te kunnen doen omdat je nergens bij kan.

Pffff wat voel je je dan machteloos... maar ze werd al iets rustiger al bleef dat geluid nog wel steeds aanwezig totdat ze een keer flink moest niezen. Toen ging het een stuk beter en kalmeerde ze weer.

Godzijdank is het goed afgelopen. Maar wat is nou het beste in zo'n geval? Er moet echt direct gereageerd worden want anders stikken ze. En voordat je (zeker in de avond zoals bv gisteren) bij een dierenarts bent..... dat duurt te lang.

Ik zat ook te denken, als er goede oplossingen komen voor bijvoorbeeld zulke gevallen, is het dan geen idee om een topic te maken dat altijd bovenaan staat zodat men zoiets in spoedgevallen meteen kan raadplegen?

Uiteraard kun je in de meeste gevallen het beste naar de dierenarts. Maar zoals zo'n verslikking als gisteren is echt per direct actie nodig.

Ik hoor het graag van jullie.

Het gaat nu gelukkig weer goed met haar al hou ik haar wel in de gaten of ze geen problemen krijgt met haar longen. Er is toch even iets ingekomen wat daar niet hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check even mijn allereerste topic op dit forum. Daar staat ergens op het einde een heimlichmaneuvre in.

Edit: deze:

Heimlich manouvre

Til het konijn op en zorg dat het staartje hoger is dan de kop. Door de zwaartekracht zal nu een voorwerp al richting de mond zakken. Hou het konijn met de rug naar je toe en omvat de buik met beide armen. Knijp 5x achter elkaar zo hard als mogelijk is de buik samen. Pas de kracht wel aan aan het formaat en de leeftijd van het konijn. Door het knijpen wordt de lucht uit het lijfje geperst, en daarmee hopelijk ook het voorwerp. Na 5 keer knijpen leg je het konijn neer en inspecteer je de keel goed. Als de luchtwegen nog niet vrij zijn kun je de heimlich manouvre nogmaals herhalen.

En inderdaad die andere link uit het topic dat hierboven vernoemd was. Als het een niet werkt kan je alsnog het ander doen.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook een keer gehad! Ik heb mijn vinger door haar bekje gehaald, dus ook vrij achterin. Ik haalde een prop hooi met haar eruit. Daarna ging het weer goed met haar. Dit zal ongetwijfeld niet de juiste methode zijn, maar op dat moment wist ik niets anders te verzinnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .