Ga naar inhoud

Zelf voer samen stellen


BellaDonna

Aanbevolen berichten

Vooral hooi natuurlijk! In principe zit daar alles in wat een konijn nodig heeft, vertelde mijn DA aan mij.

Waarom we dan toch biks voeren? Voor dat beetje extra qua vitamines en mineralen?

Zelf voer samenstellen wat op biks lijkt, lijkt mij erg lastig.

Je zou ook kunnen overwegen om je konijnen vooral hooi te voeren (dit moet sowieso natuurlijk maar zeg het maar even) en maar een klein beetje biks (10 gr. per kg lichaamsgewicht) en daarnaast nog wat gevarieerde groente. Dit doe ik zelf en het bevalt me heel goed.

Ook geef ik tegenwoordig de biks in een voerbal. Zo moeten ze wat doen voor hun eten zeg maar. Dat beetje biks zou anders binnen 10 min. (misschien nog wel sneller) op zijn, en nu zijn ze toch zo een halfuurtje aan het spelen en gooien met de voederballen :D

Is nog leuke bezigheid voor het konijn ook!

Misschien is het een idee om ook voor jou toe te passen en zo niet, dan hoop ik dat andere BB'ers je meer kunnen vertellen over het samenstellen van een goed menu voor je nijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, bedankt voor je snelle reactie! Helaas eten mijn konijnen weinig tot geen hooi :(, hoe zou ik dit kunnen oplossen? En wat is het beste biks? Zo'n voerbal lijkt mij wel leuk :P Ik voer nu een soort van muesli aan mijn konijnen maar er blijft best wel veel liggen. En wat zou de perfecte groente schotel zijn? Is er ook ergens een site waar er precies staat wat het beste menu is? Ook met ingrediënten.

aangepast door BellaDonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat je te veel voert. Muesli zou ik bijvoorbeeld weg laten. geen snoepjes, sticks, etc. Wel groenten, takken en kruiden. Kan ook zijn dat ze een ander soort hooi beter eten. Bijvoorbeeld hooi van de boer, met kruiden of een ander merk.

Zelf voer ik trouwens hope farms super trio.

vind trouwens dat je veel voor je konijnen wilt doen, en informatie zoekt! Goed hoor!

aangepast door NaOomkuuHh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké ik heb gister 20kg voer besteld dus moet dat eerst op maken, snoep krijgen ze niet, vindt ik onzin. Geeft ons alleen een gevoel dat we ze 'wat lekkers geven'. Ze krijgen bij mij als 'snoep' elke zaterdag een paar wortels en appels. Ik ga me nijnen morgen wegen en dan 20 gram per kilo doen. Ik heb inderdaad veeeeeeels te veel gevoerd want ze kregen onbeperkt voer.. Daar gaat nu verandering in komen! Ik zal ook even kruiden hooi halen, kijken of ze dat wel eten. Is er een standaard groente en kruiden menu waar alle vitamines enzo in zitten?

Is HFST ook in een bundel pakket te verkrijgen van 20 kilo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar wel van 15 kg. :)

Maar er zijn ook andere soorten goed voer. Op gewicht voeren zal al een heel groot verschil zijn kwa hooi eten. Wat voer je nu? Misschien is dat ook goed voer.

Er is volgens mij geen standaard groenten en kruiden pakket. Er staat hier wel een lijst met veilige groenten en kruiden. Daar kun je dan wat soorten uit kiezen, die je konijnen lekker vinden. Liefst weinig fruit, daar zit namelijk veel suiker in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad super dat je zoveel info aan het opzoeken bent en het ook meteen toe wilt passen!

Bedenk wel dat je niet alles in een keer kunt veranderen en dat dat ook niet hoeft!

Zo te lezen doe je al hartstikke je best en zorg je hartstikke goed voor je nijnen.

Dat je konijnen zo weinig hooi eten, ligt er waarschijnlijk aan dat je ze te veel voer geeft, zoals Naomkuh ook al benoemde.

Het is dus een heel goed idee om ze naar gewicht te gaan voeren en 20 gr voer per kg konijn is dan een mooi uitgangspunt :)

De meesten op het forum hier voeren tussen de 10 gr en 25 gr per kg lichaamsgewicht, maar net wat voor jou konijnen het beste werkt.

Uiteindelijk zullen ze wanneer ze minder voer krijgen wel meer hooi gaan eten denk ik.

Wanneer dit niet zo is, zou het ook nog kunnen liggen aan het soort hooi dat je voert. Maar ik denk dat dat toch een minder grote rol speelt hierin dan het te veel voeren. Mijn konijnen maakt het bijvoorbeeld weinig uit welk hooi ik voer. Ik gooi altijd goedkoop hooi (in van die samengeperste pakken) in de toiletjes en doe kruidenhooi in de ruifjes, maar meestal beginnen ze 's ochtends eerst wanneer ik de toiletjes verschoon aan het goedkope hooi!

Konijnen zitten vreemd in elkaar :mdr: hahaha!

Het voer dat je nu voert aan je konijnen ken ik niet! Ik kan hier dus weinig over zeggen.

Wel weet ik dat er wordt aangeraden om biks te voeren ipv muesli.

Zelf voer ik SS (Science Selective). Dit bestel ik vanuit Engeland. Ik bestel 3 zakken van 10 kg (dit is het handigste qua verzendkosten) en betaal dan omgerekend 2 euro per kg voer. Het is dan even een uitgave (60 euro), maar hier doe ik zeker een halfjaar mee, geloof zelfs nog langer, dus dan valt het wel weer mee.

Nu hoef je niet meteen over te stappen op ander voer zoals ik al zei, ook omdat je nu net 20kg hebt van dat andere voer. Je zou je wel vast kunnen verdiepen in de verschillende biks die er te koop zijn en dan kijken welke jou het meeste aanspreekt. Hier op het forum is ook wel heel wat te vinden over soorten voer :)

Als je dan je keuze hebt gemaakt, kun je het beste eerst een klein zakje daarvan kopen om te kijken of je konijnen het wel lusten.

Ook is het belangrijk dat je rustig overstapt op het nieuwe voer, door het eerste een poosje te mengen met het voer wat ze gewend zijn. Zo kunnen hun darmen rustig wennen aan het nieuwe voer. Wanneer je in een keer van voer wisselt, kan dit voor problemen zorgen.

Succes!

aangepast door Eefje91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel konijnen je hebt, maar ik lees iets over 'een paar wortels en appels'. Wees met de suikerrijke snacks ook voorzichtig; hier krijgen ze in de winter zo eens in de paar dagen een half partje appel per dag of een pakje wortel. Dat is meer dan genoeg en puur om te snoepen, verder natuurlijk hooi, biks en groente.

In de zomer geen groente maar kilo's groen uit de natuur ipv de winkel. Met name gras want ze zitten op gras maar ook veel wilde planten en kruiden. Heb een moestuin en woon tussen de weilanden en iedere avond doe ik dan een rondje met twee emmers en verzamel hun hoofdmaaltijd. Ze vinden niets lekkerder dan dat. Je moet dan wel wat kennis hebben van planten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen kruiden hooi kunnen halen want de winkels zijn dicht, helaas. Ik ga straks de kooi verschonen en een flinke berg "normaal" hooi neerleggen. Ik kan nog niet beginnen met zindelijk maken, moet eerst nog op een zijl wachten want anders is de vloer te glad voor ze. Ook ga ik ze vandaag wegen en uitrekenen hoeveel voer ze in totaal moeten hebben. En dan zien we wel hoe het gaat :bunny3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, geeft niet ;). Ik ben ook benieuwd, heb vrijdag 20 kg muesli besteld "helaas". Want anders had ik gelijk HFST besteld. Maar eerst die 20 kg op maken en dan ga ik over op HFST. Ik ga nu ook even een voeder schema opstellen met wat ze elke dag krijgen enzo. Ik begin per konijn ze aan groente te laten wennen. Ga ze stukjes van 1 cm geven en steeds meer. Dit ga ik opbouwen. En wil als ik HFST heb ook kruiden en muesli mixjes voeren als extraatje in de avond. Hoeveel gram kan ik van groente en van muesli en kruiden mixen geven per kilo lichaams gewicht per dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenvoer onbeperkt zo lang ze goed hooi blijven eten, en dan wel veel variatie, dus niet 5 witloven per konijn per dag en dat iedere dag en verder niets anders. En daarvoor moeten je konijnen ook gevorderde groen-eters zijn. Eer je zo ver bent ben je maanden verder, omdat je ze stapje voor stapje heel voorzichtig aan nieuwe dingen moet laten wennen. En sommige konijnen verdragen ook niet alle groenvoer. Bepaalde dingen moet je ook altijd met mate geven, áls ze het al verdragen, en dan nog altijd in combinatie met andere veiligere groenten. Voldoe je aan al die voorwaarden dan kunnen ze heerlijk genieten van groen.

Ik vind zelf wel dat hooi eten niet hoeft als er veel gras gegeten wordt. Als ze de hele dag door gras gras en nog eens gras eten, en dan ook goed lang en stevig gras, telt dat bij mij niet als te veel groen waardoor er geen hooi meer gegeten wordt. Omdat hooi ook maar gewoon gedroogd gras is. Verder mag er niets een vervanging voor hooi zijn.

Ik weet niet wat je bedoelt met kruidenmix, gedroogde kruiden? Daar krijgen ze hier zo af en toe wat van, ik droog zelf in de zomer van alles en nog wat en dat krijgen ze nu. Paardebloemen, brandnetels, goudsbloemen, munt, citroenmelisse, van alles wat nu niet groeit, maar ik heb geen idee wat zo'n gedroogde kruidenmix uit de winkel aan ingrediënten bevat dus anderen kunnen je daar misschien beter over adviseren.

Muesli heb ik ook geen idee van. Nooit gegeven, ik zou ook niet weten waarom je dat zou geven. Als lekkere snack zijn er heel veel dingen die je kan geven, takken, plakje wortel, een rozijntje, verse kruiden, plakje appel, dat soort dingen.

Ik heb zelf niet zo de behoefte om ze snacks te geven, het is meer dat er wel eens een appel overblijft die niet vers meer is dat die dan naar de konijnen gaat (duurt alsnog ruim 2 weken eer ik die op gevoerd heb) maar als ik een paar handjes gras en paardebloemen in de ren gooi zijn ze daar ook net zo goed dolgelukkig mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je lekker bezig wilt zijn met voer, kan je ook proberen zelf dingen te drogen. Je kan bijvoorbeeld heel makkelijk een wortel in dunne plakjes snijden en die plakjes op een plank/bord verspreiden om te laten drogen. Als je het in de oven zet droogt het vrij vlot, anders gewoon in de kamer is het binnen een dag of twee een soort wortel-chips geworden. Wel af en toe tussendoor omdraaien. Dat zijn gezonde 'snoepjes' die je ze dan af en toe kan geven.

Ik zou trouwens proberen ze aan gewoon hooi te laten wennen en niet vooral (duur) speciaal hooi te kopen. Ik denk dat wanneer je de tips hierboven qua voer gaat proberen ze vanzelf meer hooi gaan eten ook. Je kan ook proberen het hooi eten 'leuk' te maken, door het in zo'n hangende hooiruif (bal) te doen of in een wcrolletje ofzo. Spelen en eten gaat dan leuk samen.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, bedankt. Qua kruidenmix bedoel ik inderdaad gedroogde kruidens. Dus om de 2 dagen een bakje voor alle 4 zou goed zijn als lekkers? Ik wou de muesli inderdaad als lekkers geven. Ik denk dat ik dit weg laat of alleen in het weekend een bakje geef, zo'n 40 gram in totaal. Dit naast het hooi en gewone voer etc. Ik ga ook dat drogen uit proberen, lijkt mij wel leuk en goedkoper dan in de winkels :D Ik ga nu een schema opstellen voor het groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Lonja aan. Ook hier is het in deze tijd van het jaar behelpen met groente, verse kruiden, gedroogde kruiden en biks (en hooi natuurlijk). Groente is niet echt natuurlijk konijnenvoer, maar een goed alternatief als er in de natuur even niet veel te vinden is.

Maar ik kijk nu al weer uit naar de tijd dat ik dagelijks flinke hoeveelheden gras (verschillende soorten) onkruiden als paardebloem, weegbree, kamille enz. takken (weer met blad, ze eten ze nu zonder) kan zoeken. Daar mee doe je ze ook hier het grootste plezier.

Zo leuk om te zien hoe ze dan eerst het lekkerste er uit zoeken en het minst lekkere het laatste opeten. Het is een beetje een tik van mij geworden om een zo gevarieerd mogelijk menu samen te stellen...

Hooi krijgen ze het hele jaar door, maar eten ze s winters meer dan zomers. Ook krijgen ze zomers minimaal biks.

Snoepjes of knaagstangen uit de winkel krijgen ze hier niet, wel eens een stukje appel, wortel, rozijntje of zonnebloempitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel kun je lezen wat belangrijk is in voeding. Het is erg moeilijk om zelf een evenwichtige voeding samen te stellen. Daarom raad ik altijd aan om een basis van commercieel konijnenvoer te houden. Dit kun je natuurlijk wel tot een minimum beperken en daarbij heel veel hooi, kruiden en groenvoer geven. Maar je hebt goede kans dat je konijn tekorten krijgt als je de brokken helemaal weg laat.

Of het drogen van kruiden echt goedkoper is dan in de winkel weet ik niet haha, zo duur zijn de meeste kruiden niet in de hoeveelheid die een konijn nodig heeft en als je echt alle kosten voor zelf drogen gaat berekenen (stroom of gas, aanschaf droogmachine) en dan daarbij de hoeveelheid verse kruiden die je nodig hebt om tot bijvoorbeeld 500 gram gedroogde kruiden te komen, betwijfel ik of het echt veel scheelt in prijs. Fruit zal nog wel gaan en wortel op zich ook wel. Maar dan zou je het zelf moeten kweken en dan drogen, want als je het in de supermarkt koopt en dan zelf droogt is je "winst" ook al weg. Dan is het toch makkelijker en kost het minder tijd om het gewoon in de winkel te kopen. Ik zou het alleen doen als je het echt leuk vind, niet omdat het goedkoper is, want dat betwijfel ik.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, bedankt. Jullie hebben eigenlijk wel gelijk. Ik heb hier in de shop gekeken en alles is echt veeeeel goedkoper dan ergens anders :P Ik ga het dan wel bestellen als het niet veel uit gaat maken. Des te meer ik kan bestellen hihi. Ik heb nu dit wat ik wil gaan doen:

elke ochtend een flinke berg hooi,

als ik uit school kom biks in de goede hoeveelheid,

's avond groente en weer hooi.

Het groente moet ik wel opbouwen. En dan in het weekend wat muesli (zo'n 40 gram voor met ze vieren). Ik wil ook kruiden gaan geven, maar is het te veel als ik eerst de groente moet opbouwen en dan ook kruiden tegelijk op bouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even 1 tip die ik nog niet gezien heb in je topic.

als je van de muesli over gaat stappen op biks, zorg dat je dit ook geleidelijk aan doet.

1e dag een klein beetje biks erbij doen en een beetje minder muesli.

2e dag al wat meer biks en minder muesli.

En zo verder tot er geen muesli Door de biks meer zit.

(Trek hier ongeveer 2 weken voor uit voor je alleen op biks zit)

Het kan zijn dat je konijnen in het begin de biks laten liggen omdat het niet zo lekker smaakt als de muesli maar de aanhouder wint ;)

(Als ze de biks echt moeilijk eten dan moet je het iets langzamer mengen, als ze het de eerste dag niet opgegeten hebben dan doe je de 2e dag dezelfde hoeveelheid biks)

Verder ben je supergoedl bezig voor je nijntjes ;).

Mag ik vragen wat voor soort ze zijn en hoe oud?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .