Ga naar inhoud

Nat plassen van de achterpoten


Cupcake82

Aanbevolen berichten

Geen enkel voer geeft zeker geen blaasproblemen, het is net hoe gevoelig je konijn is, hoeveel je er van voert etc. Aangenomen dat je de Hobby korrel voert zit je nu op het randje qua calcium, aangenomen dat je ongeveer 25 gram per kg voert en daarnaast weinig extra's. Aangezien een konijn van dat formaat sowieso een flinke hoeveelheid hooi hoort te eten kan het best zijn dat hij wel te veel binnenkrijgt. Maar dat is echt gissen. Er zijn zo veel mogelijke oorzaken. Urineonderzoek lijkt me inderdaad een goede eerste stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt dan wel meer binnen dan nodig, 1,4 gram is de gemiddelde calciumbehoefte voor een konijn v an zijn formaat, terwijl hij nu 1,8 gram binnen krijgt. Dat is dan alleen van de biks, terwijl je natuurlijk ook hooi en mogelijk nog groenten, kruiden e.d. geeft. Het zou dus niet perse onverstandig zijn om wat te minderen, hoewel het ook toeval kan zijn. Ik zou zelf niet direct alles veranderen maar eerst een oorzaak vaststellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

200 gram voor een konijn van 7 kg vind ik erg veel.

Ik voerde eerst zelf ook zoveel (ook een nijn van nu 7 kg), omdat de voorspelling is dat hij 8 kg gaat worden en daar voer je naar.

Toch had Guus lichtelijk overwicht volgens de dierenarts.

Ik voer nu 100 Ć  120 gram (moet de balans nog vinden) SS per dag aan mijn twee nijnen samen (wegen samen bijna 10kg, een van ruim 7kg en een van 2,3kg).

Sinds ik zoveel minder biks voer, eten ze veel meer hooi!

Mijn vlaam ligt nu bijna de hele dag door sprietjes hooi te eten (tenminste, wanneer hij wakker is haha), en volgens mij hoort dat ook zo!

Ik heb ook twee dierenartsen erover gesproken en beide gaven ze aan dat biks alleen maar bijvoeding is en dat je daar echt niet zo veel van moet voeren, ook niet bij zo'n groot ras in de groei (hij groeit nu trouwens nog maar heel langzaam).

Ik kan je dus zeker aanraden minder biks te gaan voeren.

Daarnaast herken ik wel van mijn vlaam dat hij af en toe wat naar urine kan ruiken. Ik heb de dierenars ernaar laten kijken, maar die zag niets bijzonders. Het is ook nog nooit zo erg geweest dat je de urine echt zag zitten en dus moest verwijderen.

Ik heb het idee dat omdat hij zulke grote plassen doet, hij sneller erdoorheen loopt ofzo. Hij is ook heel onhandig. Ze hebben een wc met alleen kattenkorrels en nog een andere met kattenkorrels en vooral veel hooi erin en daar plast hij het liefste in. Hooi neemt geen vocht op dus ik denk dat het bij mijn vlaam daardoor komt dat hij soms een beetje naar urine ruikt.

Bedoel je dat ook, of is het bij jou wel een stuk erger? Sowieso is het denk wel verstandig om de DA er een keer naar te laten kijken.

Oh sorry ik zie nu ineens staan dat je al van plan bent een urine onderzoek te laten doen. Heel verstandig!

Ik had er even overheen gelezenā€¦ :mdr:

aangepast door Eefje91
niet goed gelezen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips, heb ze vanavond maar al een kwart minder gegeven dan normaal. T zijn net hondjes, zitten 2x per dag klaar bij hun voer bak, en vallen dan als een stel varkens aan alsof ze nooit wat krijgen :sarcastic:

Hooi eten ze heel weinig.. Koop al speciaal kruiden hooi ipv gewoon hooi.. Maar nog word er vooral vies naar gekeken ipv van gegeten.

Plassen (en keutelen) doen ze hier altijd buiten in de ren op t gras, dus dat geeft ook een zooitje natuurlijk. Al is onze vlaamse dame altijd keurig schoon. Dacht ook eerst dat t gewoon vies van het buiten lopen was .. Maar geloof toch dat t urine is. Zijn huid is niet aangetast gelukkig voor zo ver ik kan zien. T is echt zijn vacht... Jammer dat t zo koud is anders zou ik m even een badje geven (niet helemaal natuurlijk) morgen maar eens zien of ik een plasje kan opvangen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips, heb ze vanavond maar al een kwart minder gegeven dan normaal. T zijn net hondjes, zitten 2x per dag klaar bij hun voer bak, en vallen dan als een stel varkens aan alsof ze nooit wat krijgen :sarcastic:

Hooi eten ze heel weinig.. Koop al speciaal kruiden hooi ipv gewoon hooi.. Maar nog word er vooral vies naar gekeken ipv van gegeten.

Ik herken het precies, hier zitten ze ook 2x per dag te wachten bij hun voerbak en vallen vervolgens aan op de brokjes. Maar ze zijn niet gulziger gaan eten sinds ze meer dan de helft minder krijgen. Het enige verschil is dat ze voorheen vrij weinig hooi aten en nu eten ze dat de gehele dag door.

Ze eten wel liever hooi van de grond of uit hun wc dan uit hun hooiruif, haha! Als ze het maar eten toch :)

Succes met het opvangen van het plasje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog eens goed gekeken naar Jip, ik vind het erg raar dat het rond z'n "edele delen" allemaal keurig schoon is, het vuil zit vooral aan zijn staart en in de knik van z'n achterpoot. Zijn huid is ook niet aangetast, en hij ruikt ook niet extreem naar plas.. Maar gewoon naar konijn ;) ga hem straks toch maar voorzichtig schoon maken en eens zien of het niet gewoon vuil is van het buiten lopen.

Urinebrand hoort toch zeker ook echt bij zijn "delen" te zitten? En niet ver er naast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Jip vanmiddag zien plassen, helaas kon ik het niet opvangen. Het zoog meteen het gras in. De urine was helder en zag er heel normaal uit, en stonk ook niet (meer dan normaal) Kreeg nog een straal na toen hij weg hupte :P dat sproeien doet hij wel vaker, zou hij zich daar zo vies mee plassen misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urinebrand hoeft niet perse rond het geslacht te zitten, kan ook alleen de binnenkant van de achterpootjes zijn. Wil je zeker weten dat het 'normaal' is dan zou ik hem even na laten kijken door de dierenarts, dat is denk ik de kortste klap. Op basis van jouw omschrijving kan ik niet echt veel zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen plasje kunnen opvangen (meneer plast enkel en alleen op z'n stukje gras.. Zet ik m ergens andres houd ie t gewoon op *zucht*)

Vandaag zijn poten goed schoongewassen.. En een zak ss gehaald, ga stoppen (langzaam aan natuurlijk) met kasper en dan helemaal over op ss. Kasper heeft 0.95 calcium, ss maar 0.60 dus dat scheelt al. Daarbij krijgen ze nog maar de helft van wat ze normaal kregen, hopelijk eten ze dan ook beter hooi. Ben benieuwd of het er al wat beter van word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad heel goed! :D

Even afwachten nu of het verschil zal maken voor de urine op zijn achterpoten.

Wanneer dit nou niet zo is en je moet toch een plasje opvangen, dan zou je Jip toch echt voor een aantal uren in een aparte plastic bak moeten houden. Is even vervelend voor hem, maar dit is wel de enige manier die ik kan bedenken. Het kan even duren, maar uiteindelijk zal hij toch moeten plassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .