Ga naar inhoud

luid en duidelijk! borrelen gasbuik da bellen nu?


Caatje1988

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat er nog iemand olie is die me kan helpen.

marley mijn rammetje van 2.5 jaar heeft op het moment last van een flinke gasbuik.

je kan het horen borrelen van een meter afstand!!

Om 6 uur heeft ie nog samen met nijntjes ze brokjes gegeten.

we wouden net naar bed dus kregen alle 4 de nijnen nog hun groentes.

alleen marley bleef zielig in een hoekje zitten.

Ik kon em ook makkelijk oppakken (wat nooit makkelijk is bij hem)

En toen hoorde ik ze maag/darmen rommelen.

acute gasaanval dus.

Gelukkig nog metacloral en carprofen in huis.

gelijk gegeven aan hem, een half uur op schoot ze buik gemasseerd.

kon ie goed waarderen.

constant blijft het borrelen bij hem zelf me vriend kan het horen op een meter afstand.

Toen kwam ie ff wakker, en huppelde weer naar ze eigen kamer, ging ie naast de bak zitten 1 keutel en een mini plasje eruit gekomen.

En nu zit ie zielig te wezen naast de waterbak...

omdat het zo luid aan het borrelen is twijfel ik om de dierenarts te bellen...

heb ik alles gedaan wat ik kan nu?

(Naar me idee wel)

Of moet ik toch de dierenarts bellen?

Ik blijf sowieso nog 2 uur wakker kijken of de medicijnen effect hebben...

help aub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meneer had idd duidelijk last van gas (duhh! )

Hij borrelde alleen niet meer zo heftig.

maar was nog wel goed te voelen en te zien. (Plofkonijn)

Ik heb cisaral erbij gekregen voor de maaglediging.

En gelijk een nieuwe voorraad carprofen en metacloral meegenomen (dat is geen extra tarief rond deze tijd :P)

Gelijk van alle 3 de 30 ml versie.

en omdat ik dat meenam kreeg ik korting op het consult :)

Avondtarief 70 euro, ipv nachttarief 98 euro.

(Scheelde toch weer)

Advies gegeven om em voorlopig alleen op hooi en water te zetten. En ff geen groentes of brokjes.

Gebit was ook nagekeken (5 maanden terug is hij daaraan geholpen)

Er zitten wel weer wat haakjes maar dat is nog verwaarloosbaar. (Wel ff in de gaten houden natuurlijk dat kan de oorzaak van de gasaanval zijn)

Hij had wel lichte ondertemperatuur.

al met al weer lekker bezig geweest midden in de nacht...

(Waardoor ik nog van marley mag genieten)

Ook wel een fijne dierenarts trouwens die nam echt de tijd en vroeg van alles over het voer en hoe ie normaal is enzenz (in mijn ogen konijnkundig)

(Naam heb ik niet opgevangen maar het was een blonde vrouw bij dierenpark groenendaal in heemstede)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nou goed dat je nijntje hebt meegenomen dan. Klinkt alsof je een fijne arts hebt getroffen.

Beterschap voor marley, hopelijk is hij morgen weer lekker zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf net wakker, gelijk gekeken zaten er al 4 nijntjes bij het hek te wachten :)

Marley ff lekker een aai gegeven.

en tja...wel advies om voorlopig alleen hooi en water te geven...

Maar dan kan ik niet zien hoe die eet..

Dus ik heb ze samen 10 brokjes hfst gegeven. ...

En marley viel ook aan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij weer beter is! Frits heeft ook af en toe gas, mijn ervaring is dat het net zo snel weer over kan gaan als het op komt zetten (mits een behandeling gestart is natuurlijk). Als hij een aanval gehad heeft is hij een uurtje nadat hij weer zelf begonnen is met eten weer helemaal de oude en merk ik niks meer aan hem.

Je hebt super gehandeld! Heb je enige verklaring voor het gas, behalve kleine haakjes? Het kan helaas ook uit het niets komen. Frits is meerdere keren zo'n beetje binnenstebuiten gekeerd door de dierenarts en ik ben voorzichtig met zijn voeding, geen idee waarom hij het soms krijgt. Hopelijk krijgt Marley het niet meer, wat een kopzorgen heb je ervan als zo'n beestje zich niet lekker voelt he..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad kopzorgen ervan maar je krijgt zoveel liefde terug :)

De da had het er ook over dat ik misschien teveel buks geef...

Ze krijgen per koppeltje 80 gram hfst per dag verdeeld over 2 keer?

Dit leek mij toch goed (per konijn zitten ze tussen de 2.5 tot 3 kg)

Op basis van de da heb ik voor nu wel de brokjes gehalveerd bij allemaal.

(Net ook ff een doos fibafirst gehaald als snoepjes te dienen)

Dus zoals je zegt eefje, het zou inderdaad bij de voeding vandaan kunnen komen.

Dit gaan we nou uitsluiten de komende tijd.

zeker aangezien tosca van me andere koppel ook al 2 keer gas heeft gehad, alle konijnen het dieet aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het is weer zover met marley, hij wou weer niet eten net.:(

Ik zit zelf ergens anders vandaag en morgen, dus heb vriendlief ff Door de medicijnen heengepraat Hoe ie ze moest geven, dat is gelukkig gelukt en hij houd em nu goed in de gaten.

Ik denk alleen wel dat hij toch weer aan ze haakjes geholpen moet worden (noodda van de week zag dat ie wel weer kleine haakjes weer had, maar ze vond ze nog niet zover dat ie daarvan gas kon krijgen)

Ik ga morgen uit me werk vandaan heen met marley naar me eigen da.

(Morgenochtend krijgt ie weer medicijnen en desnoods dwangvoeding van vriendlief dus dat red ie sowieso)

Word weer 80 euro aan da kosten morgen wss :(

(Hele dure maand, beide auto's apk, marley naar de noodarts en morgen weer...)

Dan serieus maar een week op brood leven maar me beestjes gaan voor.

(Zit nu bij me ouders dus, me pa was het niet helemaal mee eens dat ik dan weer naar de da moet (met het oog op de terugkerende kosten van de haakjes)

"Dan zou ik em in laten slapen" zijn zijn woorden...

tja ik weet ook wel dat we een beetje krap zitten met geld op het ogenblik (einde is in zicht hoor!) Maar om nou over inslapen na te denken :s.

als het iedere maand is dan zou ik eraan denken omdat het dan voor marley ook niet leuk meer is...

Maar vorige keer was in september...

(Sorry hoor ik moest het ff kwijt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel,

Vriend belde net weer, hij zit alleen nog maar zielig in een hoekje in het hok.

ff liggen en dan weer rechtopzitten, hij weet ze eigen duidelijk geen houding te geven...

er word nu een warme kruik voor em gemaakt over een half uurtje bel ik weer voor een updaten, als een warme kruik niet werkt dan krijgt ie nog een halve dosis medicijnen.

(Van de da kon dat, had ze vorige keer gezegd als het met 2 uur niet verbeterd dan mag ie wat meer hebben)

Vanmiddag om 12 uur heeft ie nog brokjes gegeten en zat ie nog aan het hooi dus pas als ie morgenochtend niet wil eten krijgt ie dwangvoeding.

metacloral(voor darmen en misselijkheid)

ciceral(voor maaglediging)

carprofen(tegen de pijn en ontstekingsremmend), meer kan je niet geven bij een gasaanval.

En een warme kruik.

Hij moet sowieso eerst van het gas af zijn voor ie aan haakjes geholpen kan worden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruik wou hij niks van weten, maar hij is ze eigen nu sinds 5 min aan het wassen.

verse pluk hooi erbij...En afwachten.

(Ook al alles voor ze neus gehouden maar hij wil niet eten)

Om 12 uur krijgt ie nog een dosis ciceral en metacloral.

en afhankelijk of hij morgenochtend wil eten of niet gaan we ff kijken wil hij niet eten dan alle 3 de medicijnen weer en dwangvoeding. En dan de da bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is goed gegaan ik mag me schatje om 3 uur weer ophalen :)

Onderin bleken er toch vrij erge haken te zitten, maarja dat viel onder narcose pas goed te bekijken.

Hij heeft ze eigen beter gehouden dan vorige keer, toen stopte hij gewoon ineens met eten.

nu at ie nog goed (alleen wat langzamer) en waren alleen de gasaanvallen een aanwijzing...

Zo zie je maar weer iedere keer loopt het anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .