Ga naar inhoud

hooi wordt geweigerd...en nu?


Hansje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ons konijntje weigert hooi te eten.

Ik heb al verschillende soorten hooi geprobeerd en nu hooi bij een boer gehaald. Uit andere posts had ik begrepen dat de meeste konijnen hier gek op zijn.

Ook probeer ik het hooi op verschillende manieren aan te bieden; ruif, hooibal, in een wcrolletje, los in zijn hok en los in de kamer.

Op welke manier ook....na 4 sprietjes is het niet interessant meer.

Verder is nijn wel gezond. Groenten gaan er goed in en ook de biks eet hij goed.

Hebben jullie nog tips of ideeën? Ik begrijp namelijk dat hooi erg belangrijk is, maar ik weet nu echt niet meer wat ik nog kan proberen.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of biks halveren een goed idee is. Snuffel is nu 4,5 maand oud en weegt 1,5 kg. Ik voer nu 30 gr. Hfst. Dat is al niet veel aangezien hij nog in de groei is, toch? Misschien heb ik dat verkeerd hoor. Wel krijgt hij 1x per dag een flinke hap groenvoer, maar het lijkt me ook niet goed om dit te verminderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit artikel er over al doorgelezen? Daar staan ook veel tips in.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/hooi.html

Vaak ligt het toch aan de hoeveelheid en soorten andere voeding die er bij gegeven word, kijk daar kritisch naar en ga eens proberen bij welke hoeveelheid brokvoer er wel goed hooi gegeten word bijvoorbeeld. Je zou de 30 gram best kunnen terugbrengen naar 25 of 20 gram. Welke soorten groenvoer krijgt hij? Zit er bijvoorbeeld veel fruit, paprika of wortel bij? Dan kan het ook daar door komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moet je ook een beetje 'tactisch' voeren. Als het tijd is voor biks en er is nog niet veel hooi gegeten, dan wacht je nog even. Of je legt een beetje vers hooi (eventueel met wat gedroogde kruiden, bv paardebloem er door) neer en wacht nog een uurtje met de biks. Als ze echt trek hebben beginnen ze dan wel met het hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips! Ik zal inderdaad proberen wat minder biks te geven. En eerst het hooi aanbieden. Nu is er altijd hooi. Dit ververs ik 's ochtends en s' avonds, maar dan krijgt hij tegelijk ook biks inderdaad.

Evee; snuffel krijgt nu 5 bladen andijvie, witlof of spinazie en verse kruiden. Wortel en fruit bij uitzondering. Nijn keutelt goed en eet ook z'n bdk's netjes op gelukkig.

Ik ga proberen of het met jullie tips gaat lukken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie en spinazie zijn nitraatrijke groentes en die zou ik wat spaarzamer voeren.Ik voer zelf een beetje adijvie,witlof en wortel iedere dag.Iets anders geef ik nooit,ook geen kruiden.Niet alle kruien zijn onschuldig,ik zou eerst opzoeken wat ze precies doen voordat je het voert.Bijvoorbeeld Peterselie is vochtafdrijvend,is dat wat je wil?Het belangrijkste in het dieet van een konijn is hooi,de rest is bijzaak.Wel kun je hooi afwisselen met kruidenhooisoorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mopsasnoes, bedankt voor de tip. Hier is het hoofdbestanddeel van de groentehap ook andijvie en witlof. Af en toe gaat daar een worteltje, stukje paprika, spinazie of kruiden door, afhankelijk van wat onze maaltijd is. Ik heb de hele lijst met goede/foute voedingsmiddelen doorgewerkt hoor! Dus ik voer niet zomaar wat!

Ook verschillende soorten kruidenhooi heb ik geprobeerd. .maar daar keek hij ook niet naar om :/

Ga nu proberen of hooithee in de smaak valt...misschien dat ie de smaak dan lekker gaat vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al eens timothy hooi geprobeerd? Dat willen moeilijke hooi-eters ook wel eens eten. Of je kan zijn groenten of een beetje vers geplukt gras proberen mengen in het hooi, dat is hier ook eens gelukt. Al is de kans groot dat hij de groenten er dan gewoon tussenuit gaat vissen en het hooi laat liggen, maar proberen kan nooit kwaad. Als niets werkt, zou ik ook gewoon minderen met de rest, normaal gezien gaat hij zichzelf echt niet uithongeren of er zou al een medisch probleem moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo lang hij geen hooi eet gras zien te vinden (wel lastig in deze tijd van het jaar). Maar erg belangrijk voor de darmen.

Ik had ook een konijntje dat weigerde hooi te eten. Pas toen hij zijn vriendinnetje kreeg en zag dat zij hooi at ging hij het eten. Vanaf die dag is hij een prima hooi-eter geworden. Maar daarvoor heb ik hem maar gewoon iedere dag een bak gras gegeven, het was toen ook voorjaar dus toen was dat makkelijker natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties en tips! Ik heb het hooi gemengd met wat groenten en dit gegeven vóór snuffel biks had gekregen. Hij heeft het merendeel opgegeten! Ik heb ook de hoeveelheid biks wat verminderd, dus hopelijk heeft ie z'n tweede portie hooi straks ook op. Ik ben erg blij dat er nu in elk geval wat hooi in gaat! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Tobi is bijna 4 maand en weegt 995 gram en sinds maandag ben ik begonnen met s'ochtends 15 gram SS en s'avonds 15 gram SS. Hij eet een grote hooibal bijna helemaal leeg en hij krijgt ook een kwart stuk wortel (ben aan het opbouwen) witlof en wortelloof en heel af en toe een klein beetje peterselie. Binnenkort gaat hij samen met Stamper buiten komen te staan in een zelfgemaakte grote ren en dan zullen ze veel meer groenten krijgen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .