Ga naar inhoud

Help, jong konijntje met plakpoep?!


ChloeG

Aanbevolen berichten

Zaterdag ben ik een klein konijntje gaan halen bij mensen die ze te vroeg wegdeden van de moeder. 7 weken. Ik dacht het er toch maar op te wagen. Toen ik het konijntje omdraaide om het geslacht te controleren zag ik allemaal 'poep' in haar vachtje hangen. (Niet aan haar kontje). Als ik de vrouw zag, van waar ze kwam, dan zei het al genoeg. Maar goed, ik besloot het konijntje van zodra ik thuis was goed schoon te maken. Alles eruit gekamd. (Ze heeft wel redelijk "lang" donzig haar, dus er blijft wel al snel eens iets in hangen)

De vrouw wou me met moeite helpen om het geslacht nog eens te controleren. Ik denk niet dat ze op zich veel van konijntjes kende. Maar goed.

Ik wist dan ook bitter weinig over de 'opvoeding' van het konijntje. Had het groenten gekregen?! Geen idee..

Ik heb in haar hokje een flesje water én een bakje gezet. Hooi. Biks. En een beetje groentjes - een heel klein stukje sla, stukje selder, stukje witlof en stukje komkommer. Van elks echt een ministukje, een proevertje..

Dit at ze mooi op. Ook van de biks smulde ze. Maar het hooi? Liever niet, precies.

Van het water dronk ze wel, maar nu niet om te zeggen veel.

Overdag mag ze crossen in huis als ik erbij ben, en anders zit ze in haar hokje en kruipt ze onder haar kartonnen doosje of komt ze eens wat eten of zo.. Maar als ze in haar hokje zit, kruipt ze meestal onder haar doosje.

Ik heb haar vandaag evenveel groentjes gegeven maar, een beetje 's morgens en een beetje 's avonds. De hooi interesseert haar nog altijd niet. Het water gelukkig wel een beetje. En ja, de biks ook!

Maar nu zag ik dat er wat poep aan haar poot hing. Ik haalde ze eruit en er plakte poep aan haar achterwerkje... en het rook ook wel erg.

Ik heb het er direct afgedaan met water en dan nog wat haar haar uitgekamd.

Maar help... wat nu??? Hoe veel zorgen moet ik me maken? Ze is 7 weken oud...

Is ze de groentjes niet gewoon en moet ik hier voorzichtiger mee zijn of is er een ernstiger probleem????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raak de weg een beetje kwijt.. eerst vind je een voedster die krijgt jongen. Daarvan hou je er drie, maar had 6 jongen? waarom dan nog weer wat bij kopen? En je hebt ook nog een koppel zitten?

Wat wil je precies gaan doen? Want zoveel konijnen, zoveel verschillende karakters of ga je toch allemaal koppels houden ipv een groep?

Verder had je het jong gewoon niet mee moeten nemen, de verkoper verkoopt ze te jong, maar jij als koper kan dan de verstandige beslissing nemen en dit soort praktijken niet te steunen.

Zelf geef ik deze jonge konijnen de eerste dagen geen biks en bouw dat heel, maar dan ook heel langzaam op als het goed gaat met de darmflora. Hooi en groenvoer is belangrijker, maar dan wel gezond groenvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen hebben 4 jongen een goede thuis gevonden. Een van de kleintjes die ik ging houden, bleek toch een rammetje te zijn. Dus had ik een voedstertje "nodig". Ik ga inderdaad gwn 3 koppeltjes behouden. Het koppeltje dat ik al had. Moeder met een zoontje en een zoontje met dat voedstertje.

Ok, ik ga dat doen! Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dan nog wel een flink risico wat je neemt :)

Je neemt weer een jonge "voedster" en moet nu maar weer geluk hebben dat het een voedster is. Nog wederom geluk dat alle combinaties een klik hebben. Ik hoop het echt voor je, maar volgende keer zou verstandiger zijn dit soort mensen met pretnesten niet te steunen.

Ze is er nu toch je kan het nu niet meer omdraaien, maar in een volgende keer als dat ooit nog voor komt.

Succes met de ukkepuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste dagen zou ik nu alle groentes even schrappen.Dus alleen hooi van goede kwaliteit en ik zou wel biks geven maar dan wel Science Selective (in kleine porties) ivm de vezels en probiotica die er in zit wat goed is voor de darmflora.En pas na een week een postzegeltje groente van 1 soort,gaat dat goed dan kun je een 2e soort groente toevoegen en alles met hèèèle kleine beetjes tegelijk.Bij zulke jonge dieren is het oppassen geblazen ze zijn nog best zwak.Gaat het na 2-3 dagen met en dieet van hooi en SS niet beter dan moet je echt naar de dierenarts.Om de ontlasting te laten checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het wild groeien brokjes niet aan de bomen, maar groenvoer in overvloed.

Geloof me komen hier jongen in de opvang en soms is dat helaas met 3 a 4 week, het eerste wat zij krijgen is hooi en groenvoer (andijvie/witlof en wortelloof) en dan herstellen de darmpjes snel, biks blijft de eerste week dan ook achterwege. Juist brok met de hoge gehaltes aan eiwitten willen vaak problemen geven zoals de bekende clostridium die groeit op eiwitten. Het is een veel gemaakte fout, geen groenvoer aan jonge dieren, maar juist dat kunnen de darmen ontzettend goed verwerken, maar de eiwitten in brokken niet.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het wild groeien brokjes niet aan de bomen, maar groenvoer in overvloed.

Geloof me komen hier jongen in de opvang en soms is dat helaas met 3 a 4 week, het eerste wat zij krijgen is hooi en groenvoer (andijvie/witlof en wortelloof) en dan herstellen de darmpjes snel, biks blijft de eerste week dan ook achterwege. Juist brok met de hoge gehaltes aan eiwitten willen vaak problemen geven zoals de bekende clostridium die groeit op eiwitten. Het is een veel gemaakte fout, geen groenvoer aan jonge dieren, maar juist dat kunnen de darmen ontzettend goed verwerken, maar de eiwitten in brokken niet.

Tuurlijk geloof ik je,maar ik vind je advies ronduit verkeerd.Een jong konijntje mèt plakpoep waarvan baasje ook nog eens zegt dat het erg stinkt groente adviseren...In het wild groeien biksjes idd niet aan de bomen,maar de kans dat een jong konijn in de natuur een stronkje witlof,een stuk komkommer,en selderij tegenkomt lijkt me ook erg klein.In hooi zitten ook eiwitten,maar doordat de kwaliteit nooit constant is kun je na een klein onderzoekje constateren dat de gemiddelde eiwitgehalte ligt op tussen de 6,5%-11,5%.Dus om dan te concluderen dat ze eiwitten uit hooi wèl kunnen verwerken,maar eiwitten uit SS(14% eiwit) niet daar geloof ik dan weer niet in.Maar goed het is aan ts om zelf te bepalen wat ze er mee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mopsasnoes, aniek had het dan ook over andijvie, witlof en wortelloof. Witlof zullen ze niet snel vinden in het wild maar wortelloof en andijvie wel het is niet voor niks dat er veel konijnen bij akkers zitten. Ik ben het met Aniek eens, groentes zijn veel belangrijker dan biks. Biks zijn gewoon niet natuurlijk er komt van alles aan te pas om dit te maken terwijl groentes puur natuur zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima dat jij geloofd in dat je geen gezond groenvoer mag geven bij plakpoep. Ik doe het wel met tig jongen die voorbij komen, ook als ze plakpoep hebben en zelfs ziek zijn van de diarree en heb goede resultaten van en darmflora die weer herstelt. Ik weet zeker dat het niet ronduit verkeerd is. Aan de TS wat ze kiest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is ook dat ze eerder plakpoep krijgen van veel eiwitten uit biks dan van groenvoer. Van groenvoer heb ik nog nooit meegemaakt, van biks wel.

Daarnaast zit er in hooi, en ook in biks natuurlijk, meer dan alleen eiwitten. Bijvoorbeeld heel veel vezels wat de darmen ondersteunt. Brokken zijn zo geconcentreerd en onnatuurlijk. Groenvoer is veel natuurlijker. Biks is naar mijn mening wat je moet opbouwen. Groente als witlof en andijvie valt echt wel mee. Tuurlijk zullen er konijnen zijn die daar niet tegen kunnen. Maar dat zijn er meer niet dan wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .