Ga naar inhoud

Tips gevraagd om medicijnen makkelijk te geven.


Domino

Aanbevolen berichten

Ik zal het even uitleggen, mijn konijn Urf van nu ruim 6 jaar had al eventjes wat rodere urine. Ik ben toen al bij de dierenarts geweest maar die kon weinig ontdekken en zijn blaas was toevallig ook leeg dus urine onderzoeken ging toen niet.

Pas heb ik hem heengebracht en hebben ze hem even door de molen gehaald. Om een lang verhaal kort te maken. hij heeft een lichte blaasontsteking en calcium "drap" noemde ze het in zijn blaas.

Ook heeft ze op een foto ontdekt dat hij Spondylose heeft.

Spondylose is: (dit heb ik even van een site over honden met Spondylose, maar staat wel mooi uitgelegd)

Wanneer de tussenwervels slijtage gaan vertonen en minder soepel en flexibel worden, probeert het lichaam dit te compenseren door nieuw botweefsel aan te maken. Dit weefsel wordt echter nooit zo als het oude weefsel, en gaat woekeren rond het gewricht. Bij spondylose vormen deze botwoekeringen als het ware ‘bruggetjes’ tussen de wervels in de rug of de nek; ze zorgen ervoor dat de gewrichten met elkaar vergroeien. Door deze starre bruggen verliest de rug zijn elasticiteit en flexibiliteit: bewegen wordt lastig.

Des te meer bruggen er ontstaan, des te stijver een dier is. De botuitsteeksels die ontstaan, kunnen bovendien zorgen voor druk op omliggende weefsels, zoals het ruggenmerg. Dit kan leiden tot erge pijn en heel soms tot verlamming.

http://www.nmlhealth.com/c,5729,,/Spondylose.aspx

Maar goed, hij blijkt dus best wel pijn te hebben, ik had al wel zo'n vermoeden omdat hij wat minder vrolijk was en niet happig op z'n eten.

Hij moet nu dus een calcium arm dieet, antibiotica en pijnstilling.

Die pijnstilling moet hij waarschijnlijk de rest van zijn leven hebben. Nu is het naar mijn idee voor hem absoluut niet fijn als ik hem steeds moet pakken om de pijnstilling te geven. En ben ik dus op zoek naar een soort "trucje" zodat hij het op een gemakkelijke manier zonder dat ik hem hoef te pakken, binnen krijgt.

Ik heb het geprobeerd in een perenprutje, maar meneer rook de medicijnen en trok z'n neus ervoor op. Ik ga morgen eens op zoek naar die lofty's, heb daar ook wel eens over gelezen dat dat wel wil werken omdat het daar makkelijk in te doen is. Ook wortelhapje kan ik nog proberen, al heb ik daar mijn twijfels bij met hem.

Maar als jullie nog ideeën hebben voor me, graaaag! Hij is namelijk absoluut niet gek en heeft het rap door. (in tegenstelling tot z'n buurman die alles eerst opeet en daarna pas proeft).

Vast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ja, ik vergeet erbij te zeggen, Urf is destijds gefokt als slachtkonijn, dus aan gezondheid en dergelijke is totaal niet gedacht. Hij zal dus niet de gezondste genen hebben meegekregen. Zijn voorpoot is ook naar binnen gedraaid in de loop der jaren, daar heeft hij op zich geen last van, maar het lijkt wel erg veel te maken te hebben met die rugproblemen wat naar mijn idee ook weer gerelateerd is aan een soort Artrose.

Die blaasontsteking en drap heeft hij zeer waarschijnlijk omdat hij door de pijn niet goed kan uitplassen en daardoor dus ook teveel calcium achterblijft. Hopelijk gaat dat nu door de pijnstilling beter.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

welke pijnstiller heb je? ik geef hier altijd voorkeur aan metacam omdat de meeste hier het zo uit spuitje aflikken.

maar heb geen idee of je die al geeft, en of dan schadelijk is op de langere termijn.

verder heb ik geen tips, hier ben ik wat hard, als nodig is moet het erin. wel geef ik erna altijd iets lekkers zodat konijn weet na de ellende wat lekkers komt. zoals nu bij eentje die leven lang oogdruppels moet, hij zit elke avond al klaar, kan hem zo pakken, en erna krijgt die zijn beloning. misschien dat bij jou konijn ook werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij breezer, ook hier heeft een beloning achteraf altijd geholpen (we hebben nu nog drie konijnen die dagelijks iets krijgen).

Ook heb ik de medicijnen altijd eerst voor hun neus gehouden en ´aangeboden´ zodat ze de mogelijkheid hebben het zelf te nemen. Inmiddels weten onze drie precies wat er verwacht wordt en duwen ze elkaar aan de kant om als eerste de spuit te krijgen. Ook Dennis, die inmiddels overleden is, wilde door het steeds aanbieden uiteindelijk toch z´n antibiotica. Hij heeft in zijn tijd bij ons meerdere kuren nodig gehad, en de eerste 20 dagen spuugde hij het braaf weer uit. Uiteindelijk mochten we het naar binnen duwen, en de laatste kuur at hij zelf uit onze hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vanavond gelukt met de Loftys, hopelijk blijft hij erin trappen. En verder ga ik ondertussen oefenen met de beloningstechniek. Zodat hij zich ook niet helemaal verstopt als ik hem de medicijnen wil geven. (dat deed hij vanavond toevallig niet). Maar bedankt voor de tips in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domino, jij hebt toch ook grote konijnen? Mijn ervaring is dat zij vaak zo veel medicijn suspensie/pasta nodig hebben (gaat vaak per kilo lichaamsgewicht). Met toevoeging van appelmoes o.i.d. wordt de hoeveelheid nog meer! Als iets ook in tabletvorm verkrijgbaar is heeft dat mijn voorkeur, vooral als dit ook hoger gedoseerd is qua werkzame stof.

Ik gebruik bijvoorbeeld voor het ontwormen een halve tablet per konijn van 5 kilo. Die halve tablet gaat in de vijzel en het poeder smeer ik uit tussen 2 dunne plakjes appel die ik weer op elkaar leg. Dit plakt door het sap uit de appel aan elkaar. Ik snij het in kleine stukjes die ze uit mijn hand eten. Dit scheelt oppakken en dwingen van de konijnen. Ze zijn erg hebberig bij appel en pakken om de beurt gretig een stukje van me aan die ze snel opeten om het volgende te kunnen aannemen. Werkt hier perfect.

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe sterk een medicijn ruikt/smaakt. Ik heb alleen ervaring met het geven van Fenbendazol. Belonen (na afloop lekker los lopen en een stukje appel of wortel) werkte op zich ook wel, maar een konijn dagenlang pakken en medicijnen geven maakte ze wel tijdelijk argwanend naar mij toe, wat ik jammer vond.

Fijn dat de Loftys vooreerst ook gelukt is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vlaamse reus heb ik diverse weken wegens een hardnekkig abces aan zijn pootje op antibiotica en metacam gehad. De metacam werd hier totaal niet als lekker gevonden. Het was dan ook vaak een geworstel om het er goed in te krijgen. In het begin heb ik het met kleine beetjes op een andijvieblad gespoten en dit vervolgens dit gevouwen, waarna hij het op at. Echter proefde hij natuurlijk de metacam en weigerde hij het nog te eten. Toen moest ik hem helaas fixeren om het regelrecht in zijn mondje te kunnen spuiten. Alleen lukte mij dit niet, dus het moest met twee personen. Eentje hield zijn hoofd vast en ik spoot dan de medicatie in zijn mond. En vanwege zijn grootte moest ik best veel medicatie geven dus het beste werkte om het gewoon recht in de mond te spuiten.

Met een kleinere hoeveelheid kun je het proberen ergens in te doen (bijvoorbeeld een andijvieblad of een groente/fruithapje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel eens vragen of dat ook een optie is om dat te geven in tablet vorm. Tot nu toe werken de Loftys nog alleen had hij bij de laatste zijn twijfels haha, maar met een klein beetje aandringen at hij hem dan toch op.

Urf is rond de 4 kg dus hij moet wel redelijk wat hebben, zeker van de antibiotica dus dat is wel lastig. Hopelijk is dat snel klaar. Die pijnstiller valt mee hoeveel dat is, maar als poeder is het wel makkelijk ergens tussen te stoppen :) Bedankt in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De pijnstillers gaan er nog steeds goed in. Alleen krijg ik soms mijn vraagtekens bij hem. Hij lijkt soms zo sikkeneurig en wil niks. Uiteindelijk eet hij wel want er liggen genoeg keutels. Maar ik vraag me wel eens af of hij nou echt veel pijn heeft of niet. En wat als hij nu wel veel pijn heeft.... rotbeslissing... ik heb nog wat dierenartsen gemaild die het onder andere op hun site benoemen, kijken of die nog een idee of optie voor me hebben...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .