Ga naar inhoud

Konijn plotseling overleden


RustzachtJulia

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Sinds september heb ik 2 konijnen uit een dierenwinkel, de voedster waar het over gaat was ongeveer 6 maanden.

Vanochtend merkte ik dat mijn Bram de ram erg zenuwachtig rond liep en ik zag Julia de overleden voedster niet.

Na even gekeken hebben zag ik haar liggen met stuiptrekkingen en ben ik gelijk naar de dierenarts gereden.

Daar kreeg ik tot grote schrik dat ze niet meer te redden was en heb ik er met heel veel verdriet in laten slapen.

De dierenarts zei dat ze erg mager was en ze nog weinig spieren had. Het zou door een bacterie of parasiet kunnen komen of door haar gebit waardoor ze misschien niet goed zou kunnen eten. Ik heb nu erg veel schuldgevoelens dat ik niks opgemerkt hebt en misschien niet genoeg eten geven heb. Ze is wel altijd dun geweest maar niet zo erg als nu en is altijd een probleemkonijntje geweest. Toen ik haar kocht was ze erg aan het niezen waarvan de oorzaak nooit gevonden is. Ik vind het nu ook heel moeilijk om een nieuw konijntje te kopen en weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Ik weet eigenlijk ook niet wat ik met dit bericht wil bereiken maar vind het wel fijn dat ik het een beetje van me af kan schrijven. De dierenarts zei dat ik Bram goed in de gaten moet houden omdat we de oorzaak niet weten, maar misschien dat jullie een ideetje hebben wat de oorzaak kan wezen? Ze was trouwens gevaccineerd.

Bedankt alvast voor jullie reacties..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte.

Dieren uit dierenwinkels zijn vaak niet gezond en zit vaak veel inteelt in. Aangezien het massaproductie is bij de broodfokkers waar ze vandaan komen wordt er niet of nauwelijks op gezondheid gelet. Ze worden vaak met 4-5 weken van de moeder weggenomen terwijl ze best tot 8-10 weken erbij blijven om een goede start te krijgen.

Denk dat toch beste voor het overgebleven rammetje is als er een nieuw maatje komt. Misschien best bij een konijnenopvang kijken voor een nieuw vriendinnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achteraf gezien heb ik ook heel veel spijt dat ik een konijntje uit een dierenwinkel gehaald hebt.

Alhoewel ik der voor geen goud zou willen missen, het had veel verdriet gespaard.

Wanneer kan ik het beste een nieuw vriendinnetje halen voor Bram?

Ik heb een nieuw waterflesje gekocht en wil graag het hok vervangen omdat ik nare herinneringen aan het hok heb.

Maar kan ik het hok al weghalen? Of is dit te veel verandering voor Bram?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan best een nieuw hok kopen als het er maar niet op achteruit gaat. Ik zou even wachten tot dat je zeker weet dat Bram geen besmettelijke ziekte heeft zodat je niet een nieuw konijntje ook "aansteekt". Vervelend dat ze dierenarts ook niks kon vinden.

Zodra je weet dat dit goed zit zou ik bij een opvang weer een vriendinnetje voor hem halen. Dat is toch het fijnste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies van je konijntje.

Ik kan mij het niet voorstellen hoe erg het moet zijn geweest!

Misschien een domme vraag maar is Bram volledig onderzocht geweest na het overlijden van je vrouwtje?

Hebben ze ook allebei hun inentingen gekregen zodat je dingen kunt uitsluiten?

En van wanneer zijn deze inentingen geleden?

Je kan misschien best het hok zo snel mogelijk weghalen (als je dit wilt) of zo snel mogelijk ontsmetten met dethol of dergelijke?

Zodat de eventuele bacterien en virussen weg zijn en zich niet meer in je konijntje kunnen vastbijten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn allebei ingeënt rond midden 2013, weet niet precies wanneer.

Bram is niet onderzocht omdat hij dan naar de dierenarts zou moeten en onderzoeken etc te veel stress zou geven.

Zeker net na het overlijden van Julia. Ik moet hem goed in de gaten houden, en vervangen wat ik niet schoon kan maken.

Het hok zelf kan ik moeilijk schoonmaken omdat het van hout is, de vloer en alle speeltjes/bakjes heb ik gister wel met dettol schoongemaakt. Ook het oude waterflesje weggegooid en de speeltjes van hout vervangen.

Ik wil wachten tot ik het nieuwe hok heb voor Bram en dan kijken voor een vriendinnetje.

Ik ben nu allen wel erg bang en geef onbewust mezelf de schuld dat ik niks gemerkt hebt, je voelde namelijk altijd de ribben bij Julia.

Dus dat was eigenlijk niet nieuw, en de dierenarts heeft hier ook nooit wat van gezegd. Ze is daar namelijk twee keer geweest voor het niezen.

In nachthok zal Bram wel achteruit gaan, hij heeft nu een hok van meer dan 3 vierkanten meter uit mijn hoofd met nog een ren der omheen. Het hok is ook nog geen halfjaar oud, maar het doet me erg veel pijn om dat hok te zien. Ik zat als nieuw hok te denken aan een hondenhok, hieromheen zit nog wel de zelfde ren dus kwa ruimte gaat hij er niet op achter uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem zeker laten onderzoeken ookal is dit wat extra stres. Liever iets stres en dat je zeker weet dat alles goed is en dan een nieuw vriendinnetje kan uit zoeken dan dat het straks te laat is of je weer 2 zieke konijntjes hebt.

Nog heel veel sterkte met je verlies, was ik net vergeten erbij te schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stress weegt volgens mij niet op aan het gevaar dat er misschien schuilt voor Bram..

Maar dit is natuurlijk helemaal jouw keuze...

Wat denk je dat de dierenarts kan vinden bij Bram dan? Blijkbaar denk je speciaal ergens aan?

Zelf zou ik alleen een worminfectie o.i.d. kunnen bedenken als bron voor de vermagering. Om dat uit te sluiten hoeft Bram niet naar de dierenarts, maar kun je gewoon wat ontlasting na laten kijken.

Voel je niet te schuldig hoor! Dit soort dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook alleen een worminfectie of coccidiose als besmettelijk iets kunnen bedenken en natuurlijk E.cunculi, maar dat kan een dierenarts niet vast stellen ook niet met het konijn mee. Zoveel konijnen zijn daar drager van.

Ik zou het hok er ook niet om weg weg doen en al je spulletjes.

Eerst even alles laten bezinken. Is Bram al gecastreerd? Dan als je er aan toe bent en Bram kwijnt niet weg rustig kijken naar een ander vriendinnetje.

Het kan iedereen overkomen, ook van de ene op andere dag extreem mager, het is heel bizar met deze kwetsbare diertjes. Zo te lezen hebben ze het heel goed bij jou.

Heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts vind het zelf niet nodig om te komen omdat Julia waarschijnlijk altijd ziek is geweest en Bram er tiptop in orde uitziet.

Ik moet allen wel op hem letten, ook zijn ontlasting in de gaten houden en zijn gewicht. Ik wil Bram de stress naar de dierenarts niet aandoen, hij heeft het al zwaar genoeg. Zodra er iets veranderd in zijn gedrag sta ik gelijk bij de dierenarts op de stoep. Is trouwens misschien wel een goed idee om zijn ontlasting te laten controleren. Ik heb trouwens geen enkel wormpjes tussen de ontlasting van Julia gevonden.

Het hok wil ik wel echt weghebben, ik heb gezien hoe Julia daar langzaam aan het overlijden was en steeds als ik dat hok zie krijg ik een knoop in mijn maag. Waterflesje heb ik vervangen op aanraden van de dierenarts.

Bram is gecastreerd in november! Hij is in april geboren dus is al wat ouder dan Julia was. Ik ga binnenkort een beetje rondkijken voor een vriendinnetje maar wil nog heel even wachten. Bram laat ik nu veel loslopen en gaat ook bij mijn katten liggen die hem gelukkig accepteren, zo is die niet helemaal allen. Hij is wel wat rustiger en loopt af en toe zenuwachtig rond te zoeken maar voor de rest gaat het gelukkig goed.

Trouwens bedankt voor al jullie reacties, vind het fijn om wat advies te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah op die manier, sorry dacht dat je het hok misschien weg wilde doen, omdat je bang was voor iets besmettelijk.

Je moet doen waar je, je goed bij voelt.. een hok hoeft in deze niet groot te zijn, ze zitten droog en beschut en je zou prima af kunnen met tunnels en kleine holletjes.

Ik hoop dat je het een plekje kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik weet heel goed hoe je je voelt. Gisterenmorgen kwam Jimmy dr hokje niet uit, ook niet voor een snoepje. Heb dr wel nog even geaaid maar ik dacht dat ze moe was omdat ze de dag van te voren gespeeld had als nooit te voren. Ze ademde ook nog gewoon. Ik ben naar het werk gegaan en toen mijn vriend 's avonds thuis kwam was Jimmy overleden. :( Ik voel me ook schuldig dat ik niet naar de dierenarts ben geweest. Er was niks mis met dr. Ze at gewoon, dronk gewoon. Hoewel gistermorgen het flesje niet zo leeg was als normaal. En met het spelen rende ze door het hele huis. Ik ben er ook echt kapot van. Sjors heeft het er duidelijk moeilijk mee. Hij heeft voor de eerste x gebeten toen we knuffelde met hem. Maar we vertroetelen hem nu wat meer. Hij heeft een knuffeltje nu in het hokje liggen (Jimmy 2.0).

Wij wachten ook even af hoe het met hem gaat en of hij zich niet eenzaam gaat voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .