Ga naar inhoud

diarree, mischien kots.


KnijntjeSnuitje

Aanbevolen berichten

Hoi!

Sorry dat dit mijn eerste post is zonder me eerst voor te stellen. Maar ik maak me een beetje zorgen en wil het beste voor mij konijntjes. Ik zal me snel even voorstellen en fototjes plaatsen.

Ik heb 2 Nederlandse dwerg hangoren, knijntje en snuitje, 4-5 maanden oud. De een is een madagascar en de ander een salander. Hele leuke beestjes. Ze staan nu tijdelijk apart omdat ze geslachtsrijp zijn en het is niet de bedoeling dat ik lieve schattige jonkies krijg. Ik wil namelijk eerst het mannetje uit laten groeien voordat ik hem laat castreren. Over anderhalve week is hij 5 maanden dus dan gaat het gebeuren.

Ik heb daarnet gezien dat er diarree en/of misschien kots bij het vrouwtjes gedeelte in de bak ligt. Mijn konijnen hun ondergrond is hooi. Het vrouwtje is daar ontzettend gek op (om op te eten). Normaal gesproken doen ze hun behoefte in het hoek toilet en ze slapen heel lief tegen elkaar aan. Maar omdat ze nu niet tegen elkaar aan kunnen slapen is het toilet gepromoveerd tot bed bij het vrouwtje. Dus ze doet nu de behoefte overal in de kooi. Maar ze blijft het hooi nu gewoon eten. Ik denk dus dat het daar door komt (maar ik ben geen arts). De kans is klein dat ze een konijnen ziekte hebben want ze staan binnen en komen niet in contact met andere konijnen.

Mijn vraag is dus. Moet ik METEEN naar de dierenarts? Of kan ik het even aankijken? even goed het hok schoon maken, nieuw stro in de bak. Of misschien tijdelijk zaagsel in de bak doen want dat eet ze niet. Naast het hooi ook stro in die ophang voeder bal doen zodat het niet vies word van haar behoefte.

Ze ziet er verder niet ziek uit. De oogjes zijn helder en ze is nog goed levendig.

Ik hoop dat iemand advies heeft voor me.

Alvast ontzettend bedankt.

Peter, snuitje en knijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn kan niet overgeven, dus denk het dan diaree of iets is. is het echt vloeibaar? zijn het geen blinde darm keutels?

als een konijn diaree heeft, is het belangrijk een konijn genoeg blijft drinken, verder zou ik dan wel een dierenarts erna laten kijken, ik zou willen weten waarom het diaree heeft namelijk. daar kunnen namelijk meerdere oorzaken voor zijn, en kan ook iets ernstigs betekenen. ik wil je niet gelijk bang maken, dadelijk blijken het gewoon blinde darm keutels te zijn, maar bij twijfel zou ik naar een dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt voor uw snelle reactie. Het is niet echt vloeibaar, het lijkt een beetje op aarde, het zijn geen keutels. Ik maak voor morgen meteen een afspraak met de dierenarts. Zij is gisteren ook van ongeveer 70 cm hoogte gevallen. Zij werd ontzettend wild en sprong uit mijn armen toen ik haar uit haar hok haalde. Ik hoop niet dat het een interne bloeding of iets dergelijks is. Maar ik denk niet dat ze dan nog zo levendig is als dat het geval zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen zoals breezer zegt niet overgeven, dus het zal eerder iets van diarree zijn.

(Of blindedarmkeutels).

Wat krijgt je konijn zoal te eten? Als je haar (veel) groenvoer hebt gegeven, kan ze misschien wat last hebben van dunne ontlasting. Zeker wanneer het voor haar 'nieuw' groenvoer is, of erg nat (zoals sla.)

Als het blindedarmkeutels zijn, kan het ook komen doordat ze wat teveel biks heeft gegeten, en daardoor 'vol' zit en deze niet meer eet.

Dat ze hooi eet dat ze ook als toilet gebruikt is niet heel erg, zolang je maar zorgt dat je elke dag 1-2 keer het hooi ververst. Je kunt het hooi inderdaad ook in een ruifje/hooiballetje doen en deze bij haar toilet/bedje neerzetten/hangen. Dan blijft het allemaal wat schoner. (En geen zaagsel in de bak doen, dat is niet zo goed voor de luchtwegen van je konijn. Gebruik liever bijvoorbeeld en laagje houtkorrels en wat stro. :) )

En belangrijk; het is een misverstand dat konijnen niet besmet kunnen worden met myxomatose of VHS als ze binnen staan. Deze ziektes zijn namelijk erg besmettelijk, en wij mensen nemen nog wel eens zelf wat mee naar binnen. Ook is soms 1 insect (vlieg) dat binnenkomt genoeg. Dus tip; laat je konijnen inenten. Het kan zoveel ellende schelen.

Als je konijn levendig is en nog wel goed hooi eet, hoef je niet gelijk naar de DA te rennen. Maar kijk dan wel even goed naar de voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij stug dat ze diarree krijgt van hooi, aangezien hooi het belangrijkste is in het konijnendieet. (Naast een kleine hoeveelheid biks) Hooi als bodembedekker is wat minder geschikt omdat het geen vocht op neemt en snel gaat stinken.

Wat het is wat er ligt kunnen wij zo niet beoordelen. Is het vloeibaar/slijmerig, dan is het idd diarree.

maar konijnen maken ook 2 soorten keutels. Gewone droge keutels en blindedarm keutels. Die laatste zijn zacht en horen ze direct op te eten, om bepaalde vitamines binnen te krijgen die ze anders niet binnen kunnen krijgen. Normaal vind je die dus niet. Bij ziekte of verkeerde voeding ( veel suikers of eiwitten, dus teveel droogvoer of geen goede kwaliteit) of als ze slecht op groenvoer reageren kunnen ze ze laten liggen.

als je eerst dacht dat het braaksel was vermoed ik dat het echt vloeibaar is en het dus echt diarree is. Dan is het zeker raadzaam om bij de dierenarts langs te gaan. Jonge konijnen kunnen snel uitdrogen en diarree heeft altijd een oorzaak die aangepakt moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oops. Hun bodembedekker is stro. Ik haal die 2 vaak door elkaar. (in mijn hoofd, niet in het echt:P) Sorry.

Haar poep is niet echt vloeibaar, maar er zit geen vorm in. Normaal heeft ze harde konijnen keutels en die zachte donkerdere blindedarm keutels. Dit lijkt meer op aarde. Er zit geen vorm in.

Dankjewel voor uw reactie. Ze eten konijnenvoer (mengsel van biks en zaden en dergelijke. Maar het grootste gedeelte is biks), hooi, een knaagstok en vaak een stukje winterpeen. Ik heb vorige week ook wat peterselie aan ze gegeven en daar waren ze ook gek op. En ze eten het hooi. Het vrouwtje in inderdaad erg gek op biks, ze laat zelfs ze zaden van het konijnenvoer liggen. (volgens mij is dat normaal gesproken andersom)

Ik zal ziezo een afspraak voor haar maken voor de dierenarts zodat hij er even naar kan kijken en voor inentingen. Over 2 weken laat ik dan het mannetje inenten als hij er heen moet voor zijn castratie.

(niet als reclame bedoeld maar als tip: Ik heb deze week zo'n plastic reis kooi gekocht om huisdieren in mee te nemen, vaak gebruikt voor katten. Bij de action was het 7 or 8 euro. Dat is even iets minder dan 30)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen foto genomen (beetje stom misschien). Ik heb het meteen opgeruimd want het lag voor een groot deel over zijn voer in de voederbak. Ik denk dat er gelukkig niks aan de hand is want ze zit vrolijk rond te rennen en ze heeft weer normale keutels. Ik ga voor de zekerheid toch even naar de dierenarts en haar ook gelijk inentingen te laten geven.

Nogmaals bedankt voor al uw reacties.

aangepast door KnijntjeSnuitje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .