Ga naar inhoud

Ram gecastreerd


marlieke36

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Donderdag heb ik een ram uit de opvang gehaald om hem te laten castreren en daarna te koppelen met mijn voedster. Nadat ik hem heb opgehaald heb ik hem direct laten castreren. De castratie is helemaal goed gegaan, maar sinds hij in zijn kooi zit binnen, eet en drinkt hij minimaal. Daarnaast zit hij soms wel een halfuur of langer op dezelfde plek, terwijl hij ook af en toe met zijn speeltje gooit en aan de handdoek knaagt. Er zijn ook momenten dat hij languit ligt.

Ik weet dat ik hem kan dwangvoerderen, maar eigenlijk wil ik daar zo lang mogelijk mee wachten omdat ik hem pas net in huis heb en hem niet direct wil beangstigen. Wil hem zo lang mogelijk zelf laten eten. Het vreemde is wel dat op momenten waar ik denk, nu ga ik hem dwangvoederen, hij ineens begint te eten. Ik heb hem zojuist een wortel gegeven en hier begon hij direct aan te knabbelen. Ook eet hij af en toe wat hooi en af en toe wat brokjes, maar dit zijn hooguit 3 hapjes.

Daarnaast valt me op dat hij zich erg veel wast. Hij likt daardoor zijn wond ook veel. Mijn dierenarts zei dat dit het herstelproces zou vertragen, maar op andere forums lees ik dat dit juist goed is en het herstelproces versnelt. Ik wil liever niet naar de dierenarts omdat me dit toch ook weer veel geld gaat kosten. Dus ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Ik heb een potje Olvarit gekocht, maar moet ik hem dit nu al geven of nog niet?

Het was voor hem natuurlijk ook veel stress. Autorit, dierenarts, operatie, autorit, nieuwe omgeving bij mij thuis met een ander konijn etc. Hij zal veel stress hebben gehad. Ik voelde hem ook regelmatig trillen. Ik weet dus niet of hij pijn heeft van de castratie en/of stress.

Wat raden jullie me aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijkste is dat hij de hechtingen niet eruit trekt, wanneer hij dit wel gaat doen moet je even in de gaten houden of het erg veel bloed doet t dit of zie je een open wond dan gelijk naar de da.

ik weet van de castratie van mijn koppel dat deze dingetjes bij mijn DA onder nazorg vielen en ik er dus niks voor hoefde te betalen, ik ben nog een keer terug geweest met mn dametje omdat ze steeds aan de pleister aan het trekken was en daarna aan de wond.

ik weet niet helemaal of het klopt maar mij is vaker vertel dat speeksel goed is voor wondjes, de genezing gaat dan juist sneller denk maar aan wondjes in je mond die zijn sneller weg dan op je arm of dergelijke. In hoevere dit klopt en of dat ook voor konijnen op gaat weet ik niet, ik weet iig wel dat de hechtingen er niet direct uit mogen,

Over het minimaal eten en drinken ik weet niet of je ram onder gasnarcose of plaatselijke verdoving is gecastreerd maar van die eerste kunnen ze een aantal dagen sufjes zijn. Mijn rammetje gedroeg zich daarna ook nog een paar dagen onteerd door zijn ontmannelijking:p

sanneer je echt twijfelt kun je het beste gewoon een da raadplegen. Succes met de kleine man!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft ervoor gekozen om geen hechtingen te plaatsen. Dus dat probleem heb ik gelukkig niet.

Hij is inderdaad onder volledige narcose geweest. At jouw ram ook miniem de eerste paar dagen? Hij plast en poept goed dus zo lang dat oké is, kijk ik het nog even aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen hechtingen heb ik geen ervaring mee en is ool de eerste keer dat ik dit hoor daar zou ik even voor wachten of iemand anders daar meer over weet.

Mijn rammetje was wat sneller er bovenop dan mn voedster. Maar beide zijn wel een paar dagen sufjes geweest. Maar zolang ze een beetje eten e de keutels nog goed zijn is er geen reden om te dwangvoeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat zodra ik de brokjes los in het hok leg, mijn ram hieraan begint te eten. Eerder dan wanneer het in het voerbakje zit. Daarnaast merk ik dat het drinken nog steeds moeilijk verloopt. Ik heb al een drinkbakje neergezet ipv een drinkflesje, maar dit helpt niet. Hij eet wel voldoende groenvoer waarin ook vocht zit, dus hij krijgt wel iets binnen. Maar hij moet uiteraard ook zelfstandig gaan drinken.

Ook merk ik dat wanneer ik met mijn hand in het hok ben geweest, hij direct aan de handdoeken begint te bijten die in het hok liggen. Weten jullie hoe dit kan? Soms vind ik het een beetje op agressie lijken, maar ik weet niet of dit hier ook al onder valt of dat het enkel spelen is. Hij doet dit ook wel eens zonder dat ik in het hok ben geweest.

Al met al twijfel ik nog steeds, maar vind ik het moeilijk om een inschatting te maken omdat hij ook in een nieuwe omgeving zit waar hij denk ik nog steeds aan moet wennen. Daarnaast was het ooit een buitenkonijn en zit hij nu binnen. Ik las op internet dat dit ook een shock voor hem kon zijn. Hij heeft veel last van stress denk ik. Hoe kan ik zijn stress verlagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijpelijkerwijs heeft je konijntje daar wel een paar dagen last van... dus zal hij zich vast niet helemaal lekker voelen.

Mijn konijn waste zich ook erg veel, zichzelf en zijn wondje. Ik was daar ook bezorgd om en heb m steeds proberen af te leiden, maar dat lukt toch niet heel de tijd. Het heeft bij mij geen problemen opgeleverd, wond is prima genezen.

Verwen je konijntje met lekkers, zodat hij blijft eten en drinken.

Hooi-thee werkt bij mijn konijnen altijd erg goed, dat vinden ze erg lekker. (Hooi koken in water, hooi verwijderen en water laten afkoelen)

Verder kun je uitzoeken wat je konijn aan groentes lekker vindt. Mijn ene konijn lust graag witlof, de ander eet liever wortel.

Bij mij worden ze verder helemaal wild van

- stukje banaan

- pinda's (ongezouten, die je aan vogels voert)

- verse basilicum

- appelschil

(fruit is snoep voor konijnen, dus alleen een stukje bij uitzondering, niet als dagelijks voer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad wel een beetje heavy alles te gelijk, heeft de opvang hier niks over gezegd?

Waarom heeft de opvang hem niet gewoon zelf laten castreren? Een opvang zorgt hiervoor en zorgt ook voor de nazorg, want kan me voorstellen dat je nu loopt te stressen. Ook weet je als opvang nu niet of het klikt met je voedster en straks heb je een ram laten castreren en klikt het niet of heb je nog geen voedster?

Hier hecht de dierenarts ook niet, dat is geen probleem.

In principe klinkt het niet heel gek, als hij weinig brokjes eet zal hij ook weinig drinken. Gewoon veel lekkere dingen aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de opvang heeft me hier verder geen informatie over gegeven. Ze hebben hem niet zelf laten castreren omdat het simpelweg crisis is. Geen geld voor.

Ik heb wel al een voedster, dus het is inderdaad hopen dat het daarmee klikt. Die hooi-thee ga ik eens proberen, want ik maak me toch wel zorgen over het feit dat hij weinig tot niks drinkt. Dat is toch het belangrijkste lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met crisis kan je ook castreren hoor ;) Castratiekosten vergoeden mensen namelijk weer bij herplaatsing, dus dat moet an sich geen probleem zijn.

Wel heel apart, vooral omdat je nu maar geluk moet hebben dat het klikt.

Ik zou me echt niet zorgen maken om het drinken als hij amper brokjes eet en juist veel groenvoer. Hier drinken ze de eerste week vaak minder dan ik van ze gewend ben, maar ze eten ook wat minder brokjes/hooi en ze krijgen in verhouding meer groen dan anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, dat is weer een andere discussie. Het is een hele kleinschalige opvang. Oorspronkelijk een kinderboerderij. En ik heb hem nu al laten castreren. Het belangrijkste vind ik dat het goed gaat met het beestje en dat is nu gelukkig het geval.

Wel vroeg ik me af hoe lang ik Boni op handdoeken moet laten lopen. De wond geneest naar mijn weten goed en ik vind het zo'n troep maken. De handdoeken zitten vol met plas en hij zit er toch steeds alleen maar aan te bijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .