Ga naar inhoud

2 achter poten zijn kaal


salina

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds gister zag ik dat Vlekje aan haar binnenkant van haar twee achter poten kaal zijn.

Het is de eerste keer dat Vlekje dit heeft.

Ik heb voor maandag al een afspraak staan bij de dierenarts maar toch ben ik nieuwsgierig wat het kan zijn.

Vlekje zit in een hok buiten met twee anderen nijntjes. In de kooi hangt een bakje waar hooi in zit. Als de nijntjes hooi eten vallen veel hooi op de grond. Vlekje zit vaak op de hooi die op de grond liggen en de hooi zit ook vaak onder de urine en ontlasting maar Vlekje blijft daar rustig op zitten. Kan dit de oorzaak zijn dat ze daar door kale achter poten krijgt of komt dit door bepaalde eten waar zij niet tegen kan of kan het een ander oorzaak zijn?

Verder is Vlekje gezond als een normaal konijn.

De andere twee nijntjes hebben geen last van kale pootjes.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kale(re) achterpoten kunnen veroorzaakt worden door een ondergrond die nat is van urine (Is er hier bij mij 1 wat gevoeligere op heb ik het idee.) maar het kan ook veroorzaakt worden door bepaalde synthetische stoffen (als je bijvoorbeeld een fleeceplaid hebt liggen, of een handdoek die niet volledig van katoen is gemaakt) of door erfelijke factoren of overgewicht (verkeerde belasting/teveel belasting op de hielen.)

Maar hierbij gaat het dan wel vaak om de hielen van het konijn (waar je konijn op steunt als hij/zij rondloopt/zit/staat, etc.) Het heten dan 'sore hocks' .

Als de poten van je konijn echt helemaal kaal zijn en ook nat en vies, kan het ook urinebrand zijn (wat Christaaa al zei.)

Sowieso is het als het zo erg is raadzaam om een dierenarts er naar te laten kijken. Zowel (erge) sore hocks als urinebrand moet je aanpakken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha. Kijk: daarom kun je dus eigenlijk niks met medisch advies via een forum. Jij vertelt iets. Ik zie urinebrand voor me. Marjoleintje ziet sore hocks. Twee hele verschillende dingen. De enige die het het echt goed kan beoordelen is de dierenarts.

Haha, inderdaad. Toen ik jouw reactie las dacht ik "Ohja, het kan ook op andere plekken dan enkel de hiel kaal zijn natuurlijk..."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .