Ga naar inhoud

Automatisch voerapparaat?


lilians

Aanbevolen berichten

Hoi hoi!

Ik zit met een probleempje. Sinds een aantal weken kan ik door omstandigheden niet meer altijd voor mijn konijntjes zorgen in het weekend doordat ik niet thuis kan zijn.

Mijn konijntjes krijgen drie keer per dag te eten, maar het is niet mogelijk om een oppas te regelen voor de weekenden dat ik er niet ben..

Ik vind het een nare situatie, want ik kan de konijntjes niet te kort doen, maar ook mezelf niet.

Een mogelijke optie zou kunnen zijn om ze aan te leren dat ze de hele dag gewoon één bak hebben waar ze het mee moeten doen, maar ik heb zo mijn vermoeden dat dat niet goed gaat werken aangezien een van mn konijnen altijd honger heeft. Bovendien kan ik mij ergens herinneren dat het niet heel goed is om een volle bak neer te zetten gedurende de hele dag.

Een andere mogelijkheid is om een automatisch voerapparaat aan te schaffen, die op bepaalde tijdstippen voer stort, zodat ze toch op dezelfde tijdstippen eten krijgen en er niemand voor hoeft te zorgen.

Hier een link van het apparaat.

Hebben jullie misschien nog een andere oplossing? En wat denken jullie van zo'n apparaat, zou het konijnenproof zijn?

Hier de link van zo'n apparaat:

post-14068-13922878430522_thumb.jpg

post-14068-13922878431382_thumb.jpg

aangepast door Eefje
Links verwijderd, zie regels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dit niet als een oplossing. Afgezien van het feit dat ze zonder eten of met veel te veel eten zitten als dat ding kapot gaat lijkt het mij niet echt een optie om ze zo lang zonder enig toezicht te laten. Ze kunnen ineens zo ernstig ziek worden, als je er dan een dag later pas bij bent kan het al veel te laat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij bovenstaande aan, maar mocht je toch hier toe overgaan, dan moet je zorgen dat je voldoende drinkbekers met water en een grote berg hooi in het hok legt, want hooi mogen ze onbeperkt. Mocht het apparaat niet naar behoren werken, dan komen ze niet om van honger en dorst. Maar verantwoord vind ik het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefje en Joris:

Daar hebben jullie een punt.

Mocht ik het aanschaffen, zou ik het eerst inderdaad goed uittesten doordeweeks en kan ik wel iemand vragen om de eerste paar keer even een oogje in het zeil te houden, zodat ze niet te veel of te weinig eten hebben. Ik wil natuurlijk ook niet dat het verkeerd zou gaan.

Ik zou liever ook continu elke keer zelf eten willen geven, maar ik moet nu nodig naar een oplossing zoeken aangezien ik door ziekte wordt belemmerd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dit eerlijk gezegd niet als een oplossing en vind het persoonlijk erg onverantwoord om ze zolang alleen te laten. Konijnen worden altijd ziek als het niet uitkomt, wat als dit gebeurd op de dag dat je net bent vertrokken? Ze kunnen uit het niets ineens doodziek worden en als je er dan niet op tijd bij bent, kan het maar zo ineens einde verhaal zijn.

Daar komt bij dat ik zelf zo'n automatische voerapparaat niet zou vertrouwen. Wat als dat ding ineens kapot gaat terwijl je net weg bent. Dan krijgen ze dus of veel te veel eten of helemaal geen eten. Weet je zeker dat er echt helemaal niemand is die voor ze kan zorgen als je weg bent? Is je konijnen in de weekenden meenemen ook geen optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik zou dan gaan voor een ander soort bak, maar ik kan het niet direct vinden op internet. Deze kan omgeduwd worden of er kan aan knopjes gebeten worden, wat bij diegene die ik bedoel niet het geval is. Ik zal nog even voortzoeken of ik er een plaatje van vind.

Ik snap je wel, je kan moeilijk heel je sociaal leven opgeven of elk weekend iemand vragen, dus af en toe alleen laten vind ik niet perfect, maar soms moet het. Ik zou inderdaad ook wel een berg hooi en veel water voorzien, als het apparaat kapot gaat, hebben ze dat nog steeds, 1 dagje zonder voer lijkt mij niet zo'n drama. Aansluitend bij de vorige reacties: akkoord, maar je konijn kan evengoed ziek worden als je een paar uur weg bent en bij konijnen kan het snel gaan... En als er iemand anders op de konijnen let, heb je een grote kans dat die mensen niet zien wanneer je konijn ziek is. En om nu heel je leven thuis te moeten blijven voor je konijnen... Ik doe dit voor zover ik kan, maar ik kan heel goed begrijpen dat anderen dat niet zien zitten. Daarbij weet je niet waarom de TS weg moet in het weekend. :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar uurtjes weg gaan of een hele dag, vind ik persoonlijk heel wat anders dan een heel weekend. Bovendien begrijp uit het hele verhaal dat dit niet een eenmalig iets zal zijn maar dat dit in de toekomst regelmatig voor zal komen. Ik zou zelf in elk geval het risico niet durven nemen. Ik zou dan toch een oppas regelen of de konijnen indien mogelijk meenemen. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens dat een oppas het niet door zou hebben als 1 van de konijnen ziek is. Ik denk dat je heel ver komt met duidelijke instructies. Als er iemand op mijn konijnen past, zeg ik altijd dat ze mij meteen moeten bellen als 1 van de konijnen alleen nog maar zielig in een hoekje zit en niet meer wil eten. Een oppas heeft snel genoeg door of een konijn wel of niet eet.

Dat is een kwestie van alleen even opletten als je ze eten geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja oké dat klopt wel, ik zou het zelf ook anders proberen regelen, maar ik vermoed dat het bij de TS nu eenmaal niet anders kan. Over dat laatste, dan heb je wel een goede oppas die er toch wat tijd insteekt. Hier is dat al moeilijk te vinden, iedereen in mijn buurt vind eten in het hok gooien al goed genoeg (tot mijn grote spijt). Als ik op reis ga, zorgt de buurman voor de dieren omdat dat het makkelijkst is en dan komt mijn oma om de 2 dagen eens kijken of alles goed gaat. Maar mijn buurman is niet zo dierkundig aangelegd en geeft enkel eten en drinken en vertrekt dan. En ja mijn oma doet wat ze kan, maar zij heeft ook niet zoveel verstand van dieren. Toen ik de vorig jaar thuis kwam had mijn kat een groot abces aan zijn poot, als zelfs dat niet opgemerkt wordt, denk ik dat een konijn in de gaten houden echt een ramp is. (We zijn nu nog niet op reis geweest sinds we ons konijn hebben dus geen idee hoe we dat gaan regelen) Maar mijn punt is dus gewoon dat niet iedereen zoiets direct ziet, al hebben ze nog het beste voor met de nijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet zo heel moeilijk toch? Je kunt ze niet op alles laten controleren natuurlijk, maar wel: konijn rent op het eten af, konijn kijkt niet naar het eten om. Dat zie je meteen, hier kun je ze echt niet over het hoofd zien als je ze eten geeft, ze rennen om je heen, maken binkies en weten niet hoe snel ze aan moeten vallen op de brokjes. Als ik hier een oppas heb liggen er altijd een paar telefoonnummers klaar van konijnenmensen in de omgeving die ingeschakeld kunnen worden als er eentje niet eet. Andere dingen kunnen meestal wel een dagje wachten en daar maak ik me ook niet zo'n zorgen om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is hier toch ook zo'n vakantietopic? Als mensen op vakantie gaan, dat ze hier dan een logeeradresje van een andere BB-er kunnen uitzoeken? Er zijn hier vast wel mensen op die forum die voor jouw konijnen kunnen zorgen. Misschien wonen ze in de buurt en kunnen ze langskomen. Misschien kun je de konijnen zelf langsbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefje, je hebt ook konijnen die niet direct komen eten...

Emy en Kees hier wachten soms rustig tot ik weg ben en dan gaan ze pas eten.

En helemaal als er vreemden komen, nou vergeet het maar!

Maar als ik ze maar een beetje raar rond zie huppelen weet ik voldoende.

Kees verdwijnt soms onder de hokken en dan is het ook goed.

Ieder konijn is anders.

Ik zou zelf ook niet zolang weg gaan, zonder controle.

Ik vind een voederautomaat geen slecht idee, als er maar minimaal 1x per dag iemand komt controleren.

En dan kijken of ze er goed uitzien, geen gekke dingen vertonen en nog voldoende hooi en water hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n voerapparaat zou ik niet doen. De kans dat ze er aan gaan knagen of het omgooien is, denk ik te groot.

als ik jouw was zou ik gewoon voor een heel groot hooiruif zorgen waar genoeg hooi in kan voor het gehele weekend. En als je ze de dag dat je weggaat nog biks geeft zitten ze hoogstens twee dagen zonder, maar dat is nou niet zo'n ramp.

En veder gewoon genoeg waterflessen op hangen, je heb ze van anderhalve liter, dus daar kom je wel een eind mee.

Of je het dan ook verantwoord vind ze zo'n lange tijd alleen te laten is aan jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi!

Ik zit met een probleempje. Sinds een aantal weken kan ik door omstandigheden niet meer altijd voor mijn konijntjes zorgen in het weekend doordat ik niet thuis kan zijn.

Mijn konijntjes krijgen drie keer per dag te eten, maar het is niet mogelijk om een oppas te regelen voor de weekenden dat ik er niet ben..

Ik vind het een nare situatie, want ik kan de konijntjes niet te kort doen, maar ook mezelf niet.

Een mogelijke optie zou kunnen zijn om ze aan te leren dat ze de hele dag gewoon één bak hebben waar ze het mee moeten doen, maar ik heb zo mijn vermoeden dat dat niet goed gaat werken aangezien een van mn konijnen altijd honger heeft. Bovendien kan ik mij ergens herinneren dat het niet heel goed is om een volle bak neer te zetten gedurende de hele dag.

Een andere mogelijkheid is om een automatisch voerapparaat aan te schaffen, die op bepaalde tijdstippen voer stort, zodat ze toch op dezelfde tijdstippen eten krijgen en er niemand voor hoeft te zorgen.

Hier een link van het apparaat.

Hebben jullie misschien nog een andere oplossing? En wat denken jullie van zo'n apparaat, zou het konijnenproof zijn?

Hier de link van zo'n apparaat:

[ATTACH=CONFIG]71763[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]71764[/ATTACH]

Ik snap de situatie niet helemaal, gezien de dikgedrukte opmerking. Is het probleem opgelost op het moment dat ze in de ochtend alle biks in 1x krijgen? Dat kun je namelijk makkelijk doen hoor, ik doe het zelf al 2 jaar en gaat altijd prima. De rest van de dag kunnen hooi eten, mochten ze honger hebben.

Als het probleem is dat je elk weekend een hele dag niet thuis ben (ook niet in de ochtend of avond) dan is het probleem wel iets groter. Het probleem dat ze te weinig eten krijgen kun je oplossen door veel hooi neer te leggen. Het bezwaar van de meeste BBers hier dat je geen oogje in t zeil kan houden voor het geval er iets is, blijft natuurlijk wel. Al kun je je afvragen hoe reëel het is te denken dat dat wel gebeurt op het moment dat een 'leek' ze gaat voeren. Al zien die het natuurlijk wel als er iets grandioos mis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .