Ga naar inhoud

teddy Voedster erg bang.. wie o wie weet raad?


kelly121290

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik heb een teddy voedster konijn,

Zei is van ongeveer Juni 2013 en leeft samen met een gecastreerd rammetje van ongeveer dezelfde leeftijd.

Samen zijn ze lief voor elkaar. Hebben een groot buiten hok (2 etage's) en met een grote ren eraan. Het mannetje is super tam en heel lief. Daar kan je alles mee doen.

Maar het vrouwtje blijft extreem bang als ik ook maar in de buurt kom. Ze wil nog steeds niks van mij weten. Snoepjes en andere lekkere dingen die ik haar wil geven uit de hand trekt ze heel hard uit mijn hand en gooit ze weg, Als ik bij haar ga zitten negeert ze mij continue en rent heel hard weg. Praten, daar wil ze niks van weten. Ze is langharig dus ik moet haar regelmatig oppakken om haar te kammen. Nu heb ik haar al helemaal kort laten knippen zodat ik haar niet of zo min mogelijk hoef op te pakken. Ik heb al geprobeerd om haar in een mandje te lokken zodat ik haar niet hoef op te pakken en haar zo toch kan verplaatsen en op een tafel kan zetten om haar na te kijken.

Ze heeft genoeg knaag mogelijk heden onder andere houten balletjes, een houten wilgen tunnel, wilgen takken, ze krijgen genoeg voer en onbepertk hooi.

Ook heb ik haar als eens apart gezet in een verlbijf alleen maar dan valt ze me helemaal aan en knort en wordt nog banger in die vreemde omgeving waar ze nu weer in is beland.

Ik was al aan het denken om haar te laten helpen maar de Dierenarts zei dat het gedrag positief kan zijn, zo blijven en nog negatiever kan gaan worden.

Ik weet me nu geen raad meer. Ik wil het beste voor het diertje maar ik krijg zo geen leuke band met haar...:erf:

Wie o wie weet hier raad mee??

Ik hoor heel graag tips.

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat haar gedrag niet voortkomt uit hormonen, maar uit angst. haar laten helpen heeft dan weinig zin en zal haar door het oppakken en toedienen van medicatie alleen maar banger maken. Ik zou haar zoals je nu gedaan hebt redelijk kort knippen. (ook weer niet té i.v.m. de winter.) En dan de komende weken niet oppakken of nakijken. Gewoon met rust laten. Je hebt dan kans dat ze over enkele weken wat klitten heeft, maar die knip of kam je er dan wel uit. Het belangrijkste is dat ze vertrouwen krijgt. Ze moet weten dat je vooral van het eten bent en niet van het oppakken.

Vreselijk dat men maar doorgaat met de fok van dit soort dieren. "ze vinden het kammen heerlijk" wordt er vaak gezegd, maar er zijn er net zo veel die het net zo erg vinden als deze dame.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je haar niet gewoon op de grond laten zitten terwijl je haar kamt? Of haar bijvoorbeeld eten geven tijdens (of net voor en na) het kammen? Ik heb ook eens zo'n konijn gehad waarmee ik nooit een echte band heb kunnen opbouwen, hij kwam soms een halve meter tot bij mij als ik eten had, maar nooit dichter. Dat heb ik dan gewoon zo gelaten, alleen kan dat moeilijk bij jou aangezien je ze vaak moet kammen. Buiten het eten geven kan ik momenteel ook niets anders bedenken om haar rustiger te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster ook sinds juni ongeveer. Ze is nogsteeds bangig maar ze tolereert al wel veel meer dan in het begin. Ze is half langharig en ik hoef haar alleen heel af en toe op te pakken om haar te controleren op klitten. Ik speel veel met het andere konijntje die absoluut niet bang is en ik doe dat altijd zo dat zij kan zien dat het andere konijntje mij vertrouwd. Ik ga soms gewoon bij ze zitten en kletsen zodat ze gewend raakt aan mn stem en dat ze ziet dat ik niet van plan ben haar iets aan te doen ofzo. Ik ben bang dat je niet heel veel meer kan doen dan geduld hebben en zoveel mogelijk proberen niets te forceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Ja echt jammer... :( ben er echt beetje kapot van zeg maar want ik wil het beste.

Het kammen op de grond lukt helaas ook niet want ze rent en springt gewoon echt weg als ik in de buurt kom en b.v een aaitje of met iets lekkers komt. Op de een of andere manier vertrouwt ze geen mensen. Helaas had ik dit niet gemerkt toen ik haar ging halen. Toen zat ze al op tafel en ik hoefde haar maar in het reis mandje te doen. Eenmaal thuis begon het. Na 2 weken met rust te laten en te laten wennen aan alle geluiden, geuren het hok, de ren, haar vriendje dacht ik nu kan ik echt beginnen maar nu nog steeds hetzelfde bange konijn :( Het bij ze zitten doe ik zeker 5x per dag en met het mannetje knuffelen en spelen ook. Zei ziet dit allemaal.

Gewoon echt zo jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even benieuwd... wat versta je onder 'knuffelen'?

Je zegt ook "nu dacht ik nu kan ik echt beginnen"... wat bedoel je daarmee?

Konijnen houden niet van oppakken. Veel laten het wel toe (konijnen houden zich ook van angst vaak stil, dat is een natuurlijk gedrag omdat het prooidieren zijn, maar het is wel heel stressvol voor ze). Ik denk dat het belangrijkste is om van je te weten wat je wilt bereiken met ze. Wat heb je nodig van je konijnen om van ze te kunnen genieten? Als je ze graag wilt oppakken, knuffelen en lekker wil spelen en tutten met ze, dan ga je denk ik erg teleurgesteld zijn. Als je gewoon van een afstandje kan genieten van hoe ze lekker konijn-zijn, ze uit je hand laten eten en af en toe eens een aai geven, is dat genoeg voor je? Want dat is een heel stuk realistischer, ook als ze nu bang is.

Wat je vooral moet voorkomen is dat ze steeds banger wordt. Pak haar dus voorlopig niet op, laat haar (zoals Christaaa ook al zegt) met rust. Wat erg helpt is om op hele vaste momenten te voeren en dan vlak daarvoor steeds hetzelfde geluid te maken. Bijvoorbeeld te fluiten, iets te roepen of met een bakje rammelen. Je zult zien dat ze dat geluidje gaan linken aan 'lekker eten' en ook jou gaan associëren met dat lekkers.

Ik heb een vrij bang nijntje buiten zitten en zelfs zij eet sochtends uit mijn hand, wanneer ze biks krijgen. Beesten doen een boel voor een lekker hapje!

Probeer eens dat eens... kleine stapjes. Natuurlijk moet je soms konijnen oppakken (bijvoorbeeld om te kammen of nagels te knippen), maar probeer het echt even zo min mogelijk te doen.

Heel veel succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor al jullie reacties en tips.

Met het nu being ik echt eens bedoel ik, ze heeft nu 2 weken kunnen wennen aan haar nieuwe omgeving, haar nieuwe vriendje, de mensen die hier in huis rond lopen, de geuren, de geluiden. Ik ben toen pas begonnen met erbij gaan zitten en haar proberen te aaien.

Ik wil graag zien dat zei zich ook thuis voelt en niet steeds als ik aan kom dat ze bang weg rent naar boven b.v in haar slaap gedeelte of zich gaat verschuilen in een hoekje om zo ver mogelijk van mij vandaan te zijn.

Ze krijgen bij mij 's ochtends tussen 6 en 8 brokjes ligt eraan hoelaat ik elke dag moet werken en in de na middag tussen 17 en 18u dan ben ik weer thuis. En ook als ik vrij ben deze tijden. Ik rammel dan met het voer in het bakje en dan rennen ze beide omhoog en gaan ze bij hun bakjes zitten. wanneer ik de biks in het bakje doe gaat ze zich weer afzonderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je wat ook belangrijk is ? dat jou konijntje naar jou toe gaat inplaats van jij naar jou konijn . op het begin was marley ook best bang rende weg als ik der wou aaien via tips van hier heb ik het juist andersom gedaan en met succes, gewoon op de grond zitten en doe alsof je een standbeeld bent en praat een beetje leg je hand neer met wat lekkers je zult zien hoe vaker je dat doet hoe sneller ze bij jou komt;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk net als Christa dat het weinig met hormonen te maken heeft maar meer met angst, tenminste dat maak ik op uit jouw verhaal. Ik denk dat je heel veel geduld zal moeten hebben, doordat je haar wel op moet pakken ivm het knippen/kammen maakt jullie band waarschijnlijk slechter ipv beter omdat ze dit niet leuk vind en daardoor als het ware bang van jou wordt.

Het zal moeten met zo'n vacht maar voor de meeste konijnen is het vreselijk, ik zou je aanraden haar voorlopig even niet op te tillen om te laten zien dat je wel te vertrouwen bent en je haar niet op komt tillen.

Haar afzonderen van haar vriendje zou ik niet weer doen, dan neem je haar eigenlijk haar steun af want waarschijnlijk voelt ze zich wel veilig bij hem. Je hebt je ram die wel aanhankelijk is, het kan zijn dat je voedster dit niet gaat worden, het kan ook zijn dat dit gewoon lang duurt. Je hebt in ieder geval een koppel wat blij is met elkaar en een rammetje die naar jou toekomt voor een fijne aai, ik zou het de tijd geven en je voedster zoveel mogelijk lekker zichzelf laten doen, zo min mogelijk optillen etc zodat ze je kan leren vertrouwen. Nu linkt ze jou aan het optillen ipv dat je komt om bijv eten te geven.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weinig toe te voegen. Met veel geduld wordt ze vast nog wel iets tammer, maar het is de vraag of het een echt aaikonijn wordt, zeker omdat je steeds een vertrouwensbreuk moet maken vanwege de vachtverzorging. Laat haar in ieder geval de rest van de tijd zelf het initiatief nemen.

Ik heb zelf ook een paar schuwe konijnen. Hun vriendje of vriendinnetje is dan wel wat tammer, dus vind ik het niet erg. Ze eten allemaal uit m'n hand en dat vind ik genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties en tips van jullie. Fijn om zo je verhaal kwijt te kunnen en luister en meedenk oren hebben.

Ik heb haar vorige week samen met een trimster behoorlijk kort geknipt. Onder de oksels echt ge milimeterd en de buik ook een flink stuk korter, nog korter als de boven kant. Zodat ik haar nu de komende weken ik hoop zelfs paar maandjes echt met rust kan laten. Ik heb wel rekening gehouden met het koude weer omdat ze buiten zit. Maar ik heb een extra warm schapen vachtje in het slaap gedeeltje gelegt en ze heeft nog altijd haar echte vriendje om lekker warm tegen aan te liggen. Maar ook vandaag ze gaat gewoon de hele dag buiten in de ren op de ijskoude tegels liggen en natuurlijk ook lekker in de regen.

Zou het hier ook iets mee te maken hebben misschien?

Ik doe 's avonds tegen een uur of 21/22 de ren van het onderstel gedeelte van het hok dicht zodat ze niet in de grote ren kunnen ivm regen en ik vertrouw het 's nachts niet wat er allemaal in de tuin komt, Zou ze zich misschien opgesloten voelen? Want overdag staat de grote ren altijd open zodat ze vanuit het 2 etage hok in en uit naar de grote ren kunnen lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .