Ga naar inhoud

Oog konijn nat en steekt niet meer uit


eigenaarkoppel

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een nieuw voedstertje voor mijn ram Bep.

Nu heeft Bep net ecuni culi gehad en is daarvoor nu ng in behandeling. Toos (de nieuwe voedster) krijgt ook die medicijnen omdat het besmettelijk was.

Nu zag ik laatst al dat ze een traan oog had maar dat ging weer voorbij.

Nu keek ik net en zie dat rondom haar oogje de haartjes weg zijn of nat en dat haar oog minder uitsteek dan het andere oog.

Verder is ze wel vrolijk enzo, eet normaal en lijkt er geen last van te hebben.

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik heb ook een foto, maar weet niet hoe ik die toevoeg?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat ziet er niet lekker uit nee. Ik zou haar tanden eens na laten kijken, het zou kunnen dat daar een ontsteking zit. Misschien zit er een beschadiging op het oog, dat zou ook kunnen, ik geloof dat een konijn van mystique dat eens had, dat zag er ook beroerd uit. In elk geval even naar de dierenarts om te zoeken naar onderliggende oorzaken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had inderdaad een dƩjƠ-vu-gevoel bij je foto. Hier is mijn topic van toen:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?64979-Oogproblemen-beetje-dringend!&highlight=

en dit zijn de foto's, die in het topic niet meer zichtbaar zijn:

foto068_zps36e3768b.jpg

foto069_zpsd5db40f3.jpg

Het is bijna helemaal in orde gekomen met Coquille's oog, enkel nog een kleine witte waas waar de verwonding zat. Daar heb ik ook nog een foto van, maar ik kan hem even niet vinden.

Succes bij de dierenarts. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ziet zijn oog er achteraf uit. De helderwitte vlek is spiegeling, die telt niet mee, de wazige vlek in het midden, het lijkt op een spin, met een cirkel als lijfje en uitwaaierende pootjes, heeft hij wel nog, wat vermoedelijk een verminderd zicht geeft uit dat oog, maar verder heeft hij er geen last van.

018_zps7555a05a.jpg

En hier zie je dat het haar helemaal teruggegroeid is en de oogranden genezen en terug mooi gaaf zijn.

019_zpse58969b0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja dat lijkt er erg op zeg, fijn dat het is goed gekomen!

Ik had even de DA gebeld en daarvoor een foto gestuurd, hij zegt dat het lijkt op een beschadiging van de ooglidrand + lokale ontsteking.

Zijn advies was: spoelen diverse keren met afgekoeld gekookt water en langskomen.

Nu heb ik voor morgen een afspraak gemaakt en zie ik ineens dat mijn andere konijn haar helemaal zit te likken rondom haar oog.

Kan het zijn dat hij haar misschien teveel gelikt heeft ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat lijkt me niet. Waarschijnlijk likt hij daar nu juist omdat het geĆÆrriteerd is. Toen mijn ram een nat oogje had likte mijn voedster ook vaak zijn oogje schoon, toen zijn oog beter was deed ze het niet meer.

Best smerig hoor, ik word er een beetje onpasselijk van, ben blij dat dat geen menselijke gewoonte is :beurk:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben het traankanaal dan toch ook uitgespoten? Want de verstopping moet er wel eerst uit.

Ziet er wel akelig uit, met zo'n spuitje in dat kleine oogje, maar nadien geneest het echt op een paar dagen. Bij Luna zag je er na vijf dagen niets meer van, zij had ook een verstopt traankanaal en een kale vlek, maar al na een paar dagen was het haar helemaal terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zie nu al verschil, was er vroeg bij dus komt goed denk ik! Is alleen niet heel leuk om toe te dienen.

Het schijnt dat dit zalfje en de verstopping weghaalt en de ontsteking wegneemt.

Hoop dat dat klopt...:s

En het schijnt dat bij konijnen met een wat plattere neus de traanbuis vaak niet goed loopt. Net zoals bij veel honden die met platte neus zijn gefokt (bull dogs enzo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .