Ga naar inhoud

Wel/Niet spoedarts vereist?


Sonja1990

Aanbevolen berichten

Ik twijfel heel erg en weet niet zo goed wat ik moet.

Vos heeft wat rare plekken in haar vacht zitten. ook zit er naast haar geslacht een rode bult. Haar kont is wat nattig, ze drinkt veel en plaste me net voor het eerst in 5! jaar onder :(

DSC04165_zpse39441c6.jpg

Ze heeft 2 van dit soort plekken. Als ik het een klein beetje optil kijk ik zo onder de huid. Moet ik dit laten hechten of moet ik er wondzalf op smeren om de heling te helpen?

Ik weet niet of dit spoed is voor de dierenarts,

Weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ze lijkt geen pijn eraan te hebben want ik mag er zonder problemen aan zitten.

Iemand tips?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij een snijwond of bijtwond. Dat kan in feite heel klein zijn, maar de huid valt meteen open, waardoor je grote gaten krijgt. Meestal genezen deze wonden, als het dat is, wel goed, maar samen met de andere dingen die ze heeft, is een telefoontje, of bezoek, aan de dierenarts misschien wel handig, zodat je zeker bent.

Wil er nog aan toevoegen dat dit in mijn ogen geen spoédgeval is, in de zin van 'op leven en dood', maar dat je dan toch wel, als je maandag nog geen beterschap ziet, best naar de DA zou gaan.

aangepast door mystique
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat weleens gebeurt is dat haar vriendje likt en met zijn tanden tegen de huid komt.

Nou zijn dit meestal echt randjes omdat hij het niet opzettelijk doet.

Ik heb de foto ook aan anderen laten zien en sommige denken aan ringworm/syfillis. Heb net haar vriendje gecheckt en die heeft nergens last van. Geen wondjes op zijn lijf te bekennen en zijn geslacht is ook in orde.

Er is niks veranderd in het hok dus vind het raar dat het dan nu ineens er is. Het is wel de plek waar haar vriendje haar overmatig wast, maar het lijkt wel of die huid gewoon zo openscheurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar maar even apart gezet van haar vriendje. Hij maakt het denk ik erger door eraan te gaan likken ben ik bang. Ze zitten dus even gescheiden. Gelukkig ging het na sterilisatie en 3 dagen apart ook gelijk goed dus vertrouw erop dat ze bij elkaar kunnen.

Ik heb het goed ingesmeerd met dermiel wondzalf en kijk het maar even aan. Als het maandag nog zo is ga ik even langs de dierenarts. Vind het ook zo erg als ik ga en het niks voorstelt, en het nadeel dat je in het weekend niet weet welke dierenarts er zit en of die wel konijnkundig is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit inmiddels weer buiten in haar tralieskooi. Zodat haar vriendje toch aan haar kan snuffelen en ze elkaar kunnen zien. Hij zat erg zielig in het hok vanmorgen en dit leek mij de beste oplossing.

Ik heb even gekeken en ze drinkt ongeveer tussen de 300 en 400 ml per dag. Ze plaste me vandaag weer onder en het was maar een klein plasje. Krijg het idee dat ze het niet meer onder controle heeft. Heb haar ook op pijnstilling gezet omdat ze zat te knarsetanden en ga morgen met haar naar de dierenarts.

Ik heb even gegoogled en denk eerder aan suiker. Mijn vader zegt dat dit ook kan verklaren waarom haar wonden niet helen?! Weet niet hoe dat zit want heb er niet zoveel verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vervelende situatie!

Mijn opvangkonijn Stoffel (helaas in maart overleden) begon vorig jaar december ook ineens zo ontzettend veel te drinken en had vanaf dat moment ook geen controle meer over zijn urine. Hij plaste overal. Zelfs als je hem even lekker zat te borstelen bijv.

Hij dronk toch ook zeker 400 à 500 ml per dag (hij was 3.1 kg), aardig veel dus! Dit alles baarde mij zorgen en ik ben toen ook naar de dierenarts gegaan hiermee en vertelde de dierenarts dat ik dacht aan suikerziekte. Nu vertelde de dierenarts mij dat diabetes bij konijnen niet bestaat. Naïef als ik was vertrouwde ik de dierenarts en ben ik niet verder gaan zoeken.

Stoffel is een halfjaar later om een nog onverklaarbare reden bij de dierenarts in elkaar gezakt en heeft toen een spuitje gehad omdat de dierenarts dit het beste leek. (Goh wat ben ik blij dat ik bij die dierenarts weg ben zeg!)

Als diabetes bij konijnen dus wel bestaat (en ik kom er net achter via google dat dat het geval is…) dan zou ik zeker urine proberen op te vangen zodat ze dit bij de dierenarts kunnen onderzoeken op diabetes.

Ik weet inderdaad dat bij de 'menselijke' diabetes variant het zo is dat wondjes minder goed genezen dan bij iemand zonder diabetes.

Dit zou dus een verklaring voor de wond kunnen zijn. Dat het als klein wondje door het likken begonnen is en dat het de kans niet krijgt om te genezen doordat haar vriendje haar blijft likken op die plek (en dat het door eventuele diabetes sowieso moeilijk geneest wat het genezen nog eens vertraagd).

Ik hoop dat je gauw verduidelijking over de situatie krijgt!

Sterkte en liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

diabetes bij konijnen kan wel, maar komt volgens mij echt heeeeeeeel weinig voor. En dat wondjes bij mensen met DM slecht genezen komt doordat bloedvaten aangetast worden door langdurig hoge bloedsuikers. Je moet dus al een poos diabetes hebben voor je van dat soort dingen last krijgt.

Een aannemelijkere en veel meer voorkomende oorzaak voor veel drinken en plassen is EC. Nu zeg ik niet dat dit konijn EC heeft, want er zijn nog veel meer oorzaken voor urinewegproblemen (blaasonsteking, blaas/nierstenen, blaaszand(sludge) andere problemen aan de blaas of de nieren enz.)

Die wondjes kunnen best komen door enthausiast wassen, ongemerkt toch een keer ruzie gehad waarbij gebeten is, of door bijvoorbeeld tijdens het kammen een knoop tegenkomen en die eruit proberen te kammen. (de huid kan onder de knoop al zo geirriteerd zijn waardoor er nog maar weinig kracht nodig is om de huid te doen scheuren)

Zoals gezegd lijken wonden bij konijnen altijd gelijk heel dramatisch groot. is er eigenlijk een plekje van 1mm huidoppervlak toen de huid nog heel was, de wond is dan gelijk al een cm groot of zelfs nog groter (afhankelijk waar de plek zit.)

De wondranden zien er op de foto niet vers meer uit. al was je gelijk naar de spoedarts gegaan, dan had deze ook weinig meer kunnen doen. Voor hechten heb je verse wondranden nodig en zouden de wondranden dus opgefrist moeten worden. dit soort plekjes genezen meestal ook wel vanzelf. Ik zou het even goed schoonmaken als je het ziet en evt wat honingzalf ofzo erop doen. Als het op een niet heel bewegelijke plek zit zul je zien dat er al snel een korstje op zit. Wel in de gaten houden dat er geen abces onder ontstaat, dan moet er uiteraard wel actie op worden ondernomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij de dierenarts geweest. Zij denkt ook aan EC en hier wordt vos nu dus voor behandeld.

Als dit niet aan slaat zal ze een opname tegemoet gaan met rontgendoto en bloedafname voor te checken op een blaassteen en de nierfunctie.

Ik mag haar geen pijnstilling geven ivm evt. nierfalen :( dit vind ik best wel sneu.

Ze gaat verhuizen naar de serre met haar vriendje in een ren ok haar tralieskooi.

De wondjes moet ik spoelen en dermiel flink op en in de wonden spuiten.

Mn arme vrouw :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .