Ga naar inhoud

Ernstige verstopping


Thedet

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Neo en ik hebben dit jaar al veel ellende meegemaakt. In juni waren we daarom dolgelukkig met een lief konijntje uit de opvang, Peppa. Sinds maandagavond eet en poept ze niet meer. 'S nachts begonnen met dwangvoeren?. 'S ochtends meteen de dierenarts gebeld en met spoed er heen gegaan.

Ze heeft een aantal injecties gekregen en even een infuus gehad. Daarna met medicijnen naar huis. Ben de hele dag bij haar. Laat haar soms opwarmen bij me op de bank, maar laat haar ook los in de ren bij Neo. Ze staan in de woonkamer.

Er lijkt niet veel te gebeuren. Ze begon af en toe zelf wel weer een beetje te drinken, en vanochtend had ze heel klein beetje ontlasting. Niet echt iets om vrolijk van te worden. Ik kan voelen dat ze vol zit, dus vind het heel erg eng om haar te dwangvoeren. Hoeveel kan er nog bij, als er niets uit komt.

Nu laat ze alles eigenlijk weer uit haar mond lopen, wat ik er in probeer te spuiten. Net weer de dierenarts gebeld, moest lang wachten ivm een operatie. Nu kan ik er vanmiddag terecht, krijgt ze nog weer injecties en een infuus. Maar de dierenarts zag het somber in.

Gaan konijnen vaak dood door een verstopping? Ziet mijn dierenarts misschien iets over het hoofd? Is er iets anders dat hij zou kunnen doen? Of ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg... verstoppingen zijn lastig.

Heeft de dierenarts ook een rontgenfoto gemaakt om te zien waar het probleem zit? Raadde hij dwangvoeren ook aan?

Want bij een verstopping dwangvoer ik zelf zelden, maar omdat goed te lokaliseren en zeker te weten heb je natuurlijk wel beeld nodig. Als je gaat dwangvoeren heb je namelijk het risico dat het ophoopt.. wat voor dwangvoeding geef je, het beste is in ieder geval dan iets zonder vezels.

Ook afhankelijk van waar het is kan je dan medicatie inzetten zoals eventueel ook laxeermiddel. Als ze echt niet wil slikken is dat over het algemeen geen goed teken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hij heeft geen rontgenfoto gemaakt, hij voelde dat het niet goed zat en vond een foto niet nodig. Heb critical care meegekregen

, maar ben daar heel voorzichtig mee. Als ik het geef, heel weinig met veel water aangemaakt.

Verder krijgt ze Metocloral drops, cisaral drops en carprofen.

En als injectie heeft ze catosal, emeprid en novacam gehad.

Gister ging het slikken nog aardig, kreeg ik alles wel goed binnen. Maar vandaag niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf dwangvoer geen Critical Care met verstopping, je stopt er namelijk nog meer vezels in.

Maar hij is de dierenarts dus zal dan wel gevoeld hebben dat het ken verwacht ik.

Je hebt bijna alle medicatie die mogelijk is, alleen laxeermiddel nog niet. Dat heb ik met regelmaat gebruikt met succes.

Misschien dat je nog kan overleggen of je dat kan krijgen en of CC wel zo verstandig is nu om te dwangvoeren.

Hier kan je wel wat info vinden:

http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm

O.a. deze zin heel belangrijk:

- Let wel: als de verstopping zich in de maag bevindt, moet met dwangvoeren opgepast worden in verband met maagoverlading. In dit geval kleine beetjes dwangvoer zonder vezels geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan ook een verstopping in de maag zitten en die kan geopereerd worden wel een foto maken lijkt mij..is je dierenarts konijndeskundig??? Helaas weten gewone DA te weing van konijnen af waardoor er vaak verkeerde diagnose gesteld worden...Dwangvoeren bij een verstopping is alleen het probleem groter maken..Als een konijn echt zelf niet meer slikt is dit vaak een teken dat ze het opgeeft...

Sterkte ermee..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is fysiologische zoutoplossing dus vocht en dat is belangrijk bij een verstopping :)

Niet alle dierenartsen zijn bekend dat laxeermiddel bij konijnen mag, ik heb nog een discussie gehad dat ze daar diarree van zouden krijgen. Al was dat zo dan kwam er in ieder geval wat uit, maar diarree hier nooit gezien :)

De dierenarts weet het ook het beste, ik heb het konijn niet gezien. Ik geef alleen wat eigen ervaring mee wat ik nog toepas en wat opletten is. We zin allemaal mensen en zelfs de meest kundige kan wat over het hoofd zien.

Zo heb ik wel is wat over het hoofd gezien en zag de dierenarts het, maar ook andersom dat de dierenarts iets niet zag en ik het wel vond. Blijf natuurlijk altijd kijken vanuit het oogpunt er is altijd ruimte om mee te denken.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik niet doen, hij doet wat hij kan net als jij.

Maar misschien kan je hem deze inzichten nog geven en heeft hij er wat aan. Wellicht dat buik massage nog toe te passen is.

Maar niet slikken is wel een heel slecht teken helaas, ik hoop dat ze toch zo een opleving krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .