Ga naar inhoud

Mijn schatje is ziek...... Bijna levenloos in het hok...


Gekkie

Aanbevolen berichten

Die vacht is er heus niet binnen een paar dagen af, daar zou ik me niet druk om maken.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze het zo koud krijgt van die kale plekken, het lijkt mij toch eerder iets medisch.

Als je haar buikje luistert hoor je dan veel gerommel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou citeren werkt ineens niet meer via mijn gsm :-P dus dan maar zo.

Emilyrose,

Ik heb gisteravond uitgebreid geluisterd en gevoeld aan het buikje, ze vond het heerlijk dat ik haar masseerde, maar ik heb geen bubbels of ander raar geluid gehoord.

Daarna kwam ze (Ja sorry het klinkt een beetje vreemd) op mijn borsten zitten (daar zit ze graag om lekker met mij te kroelen) en dan kon ik ook heel goed luisteren, toen heb ik mijn oor tegen haar buik gehouden maar niks gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo naar de foto van Peentje kijk die je vandaag in deze topic heb geplaatst heb ik ook niet het idee dat ze het koud krijgt van de kale plekken. Zoals Emilyrose zegt is het eerder iets medisch.

Nu werkt citeren weer wel...

Ok dan het goed :-)

Inmiddels gaat het nu weer goed, ze hebben toch buiten gezeten, maar zoals ik gisteren zei, heb ik heel het hok super geïsoleerd met dik piepschuim zodat het lekker warm is. Snugglesafe erbij en het is echt behaaglijk.

Peentje is toch weer opgeknapt! :-D

Ze had het lekker warm toen ik vanmorgen ging kijken en ze was heel actief, dus dat is mooi.

De antibiotica zal toch zijn werk beginnen te doen.

Ik heb de snugglesafe nog een keertje opgewarmd en dan mogen ze straks rond de middag even naar buiten in de ren (want nu zitten ze in het hok met het deurtje dicht zodat alle warmte ik het hok blijft).

Hier een foto van het hok (dit is tijdelijk want ze verhuizen binnenkort naar de nieuwe ren in mijn nieuwe appartement :20131015_090534_zps55c0e497.jpg

Alle 4 kanten zijn geïsoleerd ;-) en de lakens liggen er ook nog overheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke duidelijk, haar buikje klinkt en voelt dus gewoon normaal en dan is een heel erge gasaanval toch niet het eerste waar je aan zou denken. Is haar temperatuur ook opgemeten?

Het zou kunnen hoor dat ze last heeft van die luchtwegeninfectie, maar meestal is de temperatuur juist verhoogd bij infecties. Mooi als de antibiotica zijn werk nu gaat doe, dan zal ze zich ook weer beter gaan voelen.

Is ze erg veel afgevallen? Dit kan ook invloed hebben op het regelen van de temperatuur. Geen idee of het al gevraagd is en ik er nu overheen lees, dus sorry als het er al staat, maar heb je nu panacur om de wormeninfectie te behandelen? Dit is wel belangrijk, omdat een ontworming van 1 keer niet afdoende werkt.

Ik denk dat het erg belangrijk is haar weer wat op gewicht te krijgen, dan kan haar lijfje alles wat beter aan. Dat ze een sterkte tante is heeft ze inmiddels wel bewezen, toen ik las hoe apatisch ze was had ik echt niet verwacht dat ze er nu nog zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke duidelijk, haar buikje klinkt en voelt dus gewoon normaal en dan is een heel erge gasaanval toch niet het eerste waar je aan zou denken. Is haar temperatuur ook opgemeten?

Het zou kunnen hoor dat ze last heeft van die luchtwegeninfectie, maar meestal is de temperatuur juist verhoogd bij infecties. Mooi als de antibiotica zijn werk nu gaat doe, dan zal ze zich ook weer beter gaan voelen.

Is ze erg veel afgevallen? Dit kan ook invloed hebben op het regelen van de temperatuur. Geen idee of het al gevraagd is en ik er nu overheen lees, dus sorry als het er al staat, maar heb je nu panacur om de wormeninfectie te behandelen? Dit is wel belangrijk, omdat een ontworming van 1 keer niet afdoende werkt.

Ik denk dat het erg belangrijk is haar weer wat op gewicht te krijgen, dan kan haar lijfje alles wat beter aan. Dat ze een sterkte tante is heeft ze inmiddels wel bewezen, toen ik las hoe apatisch ze was had ik echt niet verwacht dat ze er nu nog zou zijn.

Nee de temperatuur is niet gemeten, kan ik dit wél zelf doen? :-p ik heb thuis een oorthermometer die ook omgevingstemperatuur kan meten, zou ik daarmee Peentje haar temperatuur kunnen meten?

Panacur heeft ze niet mee gekregen omdat de DA het eigenlijk meer heeft gegeven om wormen uit te sluiten, want de keutels van Peentje zijn altijd goed geweest, geen diarree, alleen het gewichtverlies vond hij zo vreemd, daarom heeft hij 1 pipetje gegeven zondag.

Goh, ik weet eigenlijk niet hoeveel peentje afgevallen is, mijn ouders kwamen op bezoek een tijd geleden en toen zei mama al van: is peentje afgevallen? zij zien de konijnen niet dagelijks dus bij mijn moeder was het opgevallen.

Is 1.8kg normaal voor een 10maanden oude NHD?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer beter gaat met Peentje. Misschien toch de luchtweginfectie waarbij de antibiotica nu zijn werk gaat doen. Hopelijk blijft het nu goed gaan.

Ziet er wel lekker warmpjes uit zo met dat piepschuim. Heel slim bedacht van je. Als ze er maar niet aan gaan knagen.

Ja ben blij dat het weer enigszins goed gaat met haar :-)

Nee klopt, daarom zit het aan de buitenkant zodat ze er écht niet aan kunnen knagen. De enige plek waar het zou kunnen is aan de kant van het deurtje, maar daar zit ducktape op de randjes zodat ze niet kunnen knagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf opmeten gaat wel, maar met een oorthermometer gaat dat niet goed werken ben ik bang. Mocht je nog weer naar de dierenarts moeten omdat het toch niet helemaal lekker gaat (laten we hopen van niet) dan zou ik als ik jou was vragen of de temperatuur opgemeten kan worden.

Dat de keutels goed zijn zegt niet zoveel over het wel of niet hebben van wormen. Vaak hebben konijnen wormen zonder dat hun baasje het doorheeft, een worm droogt namelijk binnen een paar minuten helemaal in en is dus alleen te zien met het blote oog als de keutel net gelegd is.

Hoeveel een nhd van die leeftijd moet wegen durf ik niet te zeggen, daar heb ik geen verstand van eerlijk gezegd. Maar ook als ze nu nog goed op gewicht is dan is ze afgevallen en dat moet een reden hebben. Ik zou ook zeker in de gaten houden hoe het verder met haar gewicht gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een update van hoe het nu gaat.

Opzich gaat het vrij goed vind ik. Ik heb ze heel de ochtend binnen in het nachthok laten zitten omdat het zo koud en guur is buiten. Ik heb ze net even gecontroleerd buiten gelaten maar ook weer doeken over de ren gedaan zodat ze niet in de wind zitten. Ze waren super blij dat ze even naar buiten mochten. Peentje vond het helemaal top.

Ik vond het na een kwartier toch echt te koud worden voor een zieke dus heb ik Peentje opgepakt en nog even alles gecheckt. Ze ziet er goed uit en ze was vrolijk. Alleen nog koude oortjes dus blijven ze zeker nog een dagje binnen op de snugglesafe.

Gisteren halsoverkop nog een 2de snugglesafe besteld, en die is net aangekomen :-) dus dan blijft het zeker lekker warm boven. Hopen dat Peentje weer op temperatuur is morgen en dat ze wat langer kunnen spelen in de ren.

Ik heb ze nog een extra worteltje gegeven, daar viel ze gretig op aan, dus dat eten zit ook wel snor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat Peentje aan de betere hand is. De kooi ziet er warm uit, je doet alles wat kan dat zien we wel, super baasje!!!!

Dankje :$ :$ :mdr:

Ik probeer het mijn beestjes zo aangenaam mogelijk te maken, zij staan op de eerste plaats, zij zijn mijn kindjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een vraag, Peentje zit nog steeds aan de antibiotica, maar het is een RAMP om dat toe te dienen.... Ze spartelt, draait haar hoofd, gisteren vlogen de plukken haar in het rond.

Heeft er iemand nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik moet met een spuitje (zonder naald) de antibiotica in haar mondje spuiten.

Gisteren vond ze het zo verschrikkelijk die antibiotica, dat ze naar me begon te happen en te krabben... Daar word ik zo triest van, ik probeer het goed te doen voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn lukte het het beste om het spuitje(zonder naald) wat aan de zijkant van haar mondje toe te dienen. En haar in je armen/ hand op haar rug houden. Succes! Of iemand houd haar vast en jij geeft het spuitje.

Dat heb ik al geprobeerd, haar op haar rug neerleggen tussen mijn benen en dan haar oren/hals vasthouden, maar ze spartelt zo ontzettend hard en dan gaat ze ook happen naar me (ze bijt niet door, maar je voelt haar tanden wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een konijn op de panacur, is ook een heel gevecht om dat zo binnen te krijgen. Ik maak nu een beetje critical care aan en doe daar de panacur door. Gaat erin als een trein. Ze zit er zelfs op te wachten. Misschien kan je de antibiotica door Olvarit worteltjeshap te doen en het haar dan via het spuitje in de bek geven. Vinden ze over het algemeen lekker. Of je maak een papje van haar droogvoer en doe daar de antibiotica door en dan geef je het haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een konijn op de panacur, is ook een heel gevecht om dat zo binnen te krijgen. Ik maak nu een beetje critical care aan en doe daar de panacur door. Gaat erin als een trein. Ze zit er zelfs op te wachten. Misschien kan je de antibiotica door Olvarit worteltjeshap te doen en het haar dan via het spuitje in de bek geven. Vinden ze over het algemeen lekker. Of je maak een papje van haar droogvoer en doe daar de antibiotica door en dan geef je het haar.

Hmmm dat kan ik ook eens proberen. Ik heb wel aan dat antibiotica spul geroken en het stinkt verschrikkelijk, dus of ze erin gaat trappen....... :P ook moet ik zien dat Takkie het niet binnen krijgt natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Peentje ziet er al heel anders uit, nu ze weer gewoon rechtop zit, wat 'n snoesje is ze!! Hopelijk is het nu beter gelukt om de antibiotica binnen te krijgen, toch heel belangrijk. Maar ze hebben zoiets snel door. We lezen wel hoe het verloopt, veel succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat je niet bang bent. Als je er al vanuit gaat dat ze zal trappen en bijten, nog voor je eraan begint, gedraag je je anders dan wanneer je in je gedachten al bepaald hebt: 'Ik neem je op en geef je je medicijnen. Punt.' Stel je eerst in je gedachten voor wat je gaat doen, in welke volgorde en met welke handelingen. Klinkt vreemd, maar visualiseren helpt echt. In je gedachten kan je niet mislukken en het is een goede oefening/voorbereiding voor wanneer je het in het écht zal doen.

Ik neem de mijne uit hun hok en ga dan zitten. Zet het konijn op mijn schoot met zijn kont in de plooi van m'n elleboog en met de rest van m'n arm druk ik het nijn tegen mijn buik. Het spuitje leg ik op voorhand al gevuld klaar, dan neem ik met de hand van de 'klem-arm' de zijkant van de wang vast, ik trek geen pluk haar uit of zo, ik gebruik het gewoon zodat ze hun kopje niet kunnen wegdraaien en geef met de andere hand het medicijn. Hier ging de antibiotica ook moeilijk, het ruikt ook maar raar, dus begrijp het wel dat hij er niet blij mee was. Achteraf was hij ook altijd boos en stampte, maar dat heb ik opgelost door altijd te belonen met biksjes, telkens hij achteraf terug in zijn hok ging. Al gauw stampte hij niet meer, maar keerde zich meteen om om op zijn biksjes te wachten.

Succes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat je niet bang bent. Als je er al vanuit gaat dat ze zal trappen en bijten, nog voor je eraan begint, gedraag je je anders dan wanneer je in je gedachten al bepaald hebt: 'Ik neem je op en geef je je medicijnen. Punt.' Stel je eerst in je gedachten voor wat je gaat doen, in welke volgorde en met welke handelingen. Klinkt vreemd, maar visualiseren helpt echt. In je gedachten kan je niet mislukken en het is een goede oefening/voorbereiding voor wanneer je het in het écht zal doen.

Ik neem de mijne uit hun hok en ga dan zitten. Zet het konijn op mijn schoot met zijn kont in de plooi van m'n elleboog en met de rest van m'n arm druk ik het nijn tegen mijn buik. Het spuitje leg ik op voorhand al gevuld klaar, dan neem ik met de hand van de 'klem-arm' de zijkant van de wang vast, ik trek geen pluk haar uit of zo, ik gebruik het gewoon zodat ze hun kopje niet kunnen wegdraaien en geef met de andere hand het medicijn. Hier ging de antibiotica ook moeilijk, het ruikt ook maar raar, dus begrijp het wel dat hij er niet blij mee was. Achteraf was hij ook altijd boos en stampte, maar dat heb ik opgelost door altijd te belonen met biksjes, telkens hij achteraf terug in zijn hok ging. Al gauw stampte hij niet meer, maar keerde zich meteen om om op zijn biksjes te wachten.

Succes. :)

Alvast bedankt voor je reactie! :-)

Ik ben opzich niet bang hoor om haar antibiotica te geven, maar ik vind het vooral zielig en ik ben zo bang dat Peentje mij als een "slecht mens" gaat zien.... Omdat ze na de antibiotica naar me hapt enzo... Ik geef haar daarna een uitgebreide massage over haar buikje en voetjes, daar geniet ze zichtbaar van, maar toch is ze daarna nog prikkelbaar.

Spuitje met antibiotica (en een worteltje) ligt ook klaar als ik eraan begin, gisteren is het enigszins goed gelukt, ze wilde wel schoppen en draaien maar ik had haar in de houdgreep :-P

Het gaat erg goed met haar denk ik. Vanmiddag hebben ze heel de middag buiten gezeten en ze was lekker warm en ze heeft ook binnen gezeten uit zichzelf.

Ben benieuwd watje komende dagen gaan brengen maar ik denk dat ze er weer bijna bovenop is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .