Ga naar inhoud

Abces op de rug


Elieenn

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds maandag heb ik een nieuw konijntje Muis. De kleine is 10 weken oud en is een echte bom van energie. Nu, omdat vorige week mijn Leeuwenkopje, Chester, gestorven was aan de madenziekte zit ik elke dag Muis even te controleren. Nu heb ik gisteren 2 zeer kleine bolletjes gevonden op zijn rug. 1 van de twee was een beetje open en ik zag dikke witte etter zitten. Meteen opgezocht en blijkbaar gaat het over 2 abcessen. Als je de etter er helemaal uithaalt is het namelijk een (nog redelijk diep vind ik) gaatje. Ik heb dus gelezen dat dit komt van misschien een bijtwonde ofzo.

Nu zou ik toch niet graag bij de da lopen omdat hij echt nog aan het wennen is aan zijn omgeving. Hij is nog heel erg bang als er iemand van het gezin in de buurt komt, maar bij mij wil hij wel al lekker op de schoot. Ik zou hem dus graag de stress besparen en zelf de wonden verzorgen. Kan ik dit doen? Ik heb ze dus allebei 'open genepen' heel voorzichtig de etter eruit gehaald en er daarna oogzalf ingedaan. Ik zou straks het weer heropnieuw doen. Hij heeft er ook helemaal geen last van als ik eraan zit te prutsen. Hij zit gewoon rustig rond te kijken.

P.S. Aan iedereen die dit leest: opgelet voor madenziekte!!!! Is blijkbaar erg gevaarlijk nu. Ik zie die rotte vliegen overal! Ik hoop dat niemand hier hoeft te zien wat ik gezien heb bij mij vorig konijntje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitknijpen is nooit een echt goed idee, spoelen wel. Maar omdat het konijn nog zo klein is zou ik wel even bij de DA op bezoek gaan.

Hij heeft nog weinig weerstand en kan wel wat "hulp" gebruiken, infecties kunnen heel vervelende gevolgen hebben. Meeste oogzalfjes zijn op basis van vit A. Dat is leuk voor huidirritaties maar niet voor open gesprongen(geknepen) abcessen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitknijpen is nooit een echt goed idee, spoelen wel. Maar omdat het konijn nog zo klein is zou ik wel even bij de DA op bezoek gaan.

Hij heeft nog weinig weerstand en kan wel wat "hulp" gebruiken, infecties kunnen heel vervelende gevolgen hebben. Meeste oogzalfjes zijn op basis van vit A. Dat is leuk voor huidirritaties maar niet voor open gesprongen(geknepen) abcessen.

Heb je wel eens een konijn met een abces behandeld? Wat er in een abces zit is vaak hele dikke prut. Uitknijpen is vaak echt nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep dat heb ik, en katten en honden, heb op dit moment een kat met een flink abces. Het ligt uiteraard aan de grootte van het "gat'' er moet wel een spuit in passen. Maar als het enigzins mogelijk is kom je met spoelen en voorzichtige manipulatie een eind, met minder kans op het binnenwaarts openbarsten van het depot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De smurrie die uit een abces van een konijn komt is echt niet te vergelijken met die van een kat of hond.

Die van een konijn kan je echt niet uittrekken met een naald. Dat is niet lopend.

Je moet hier echt heel steriel gaan werken en inderdaad antibiotica starten. Meestal duw je met je duim ook inwendig etter verder wat je zeker moet vermijden.

Ik zou hier zeker niet zelf gaan prutsen. Je maakt het misschien inwendig veel erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel eens een konijn met een abces behandeld? Wat er in een abces zit is vaak hele dikke prut. Uitknijpen is vaak echt nodig.

Idd, het is net gesmolten kaas (sorry als mensen nu beroerd worden). En vaak heb je nog meerdere kamers ook. Dat was bij Pluis nl wel het geval. Ik was toch 2x per dag iets van 1,5 week lang ruim een kwartier bezig om het uit te spoelen en dergelijke.

Altijd eerst de korst losweken.

Pluis heeft trouwens geen antibiotica gehad. Maar dat hoort dus wel? De dierenarts stond wel op het KK-lijstje van hier, maar ik ben uiteindelijk overgestapt naar een andere dierenarts omdat ik die kundiger vond. Maar bij het tweede abces kreeg ik ook geen antibiotica mee (wel trekzalf zodat deze open zou barsten en ik kon beginnen met behandelen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica is op zich niet nodig, maar meer ter voorkoming van verdere problemen als ontstekingen.

Liefst niet lopen knijpen, gewoon uitspoelen met een spuit. De prut kan je er uiteindelijk wel uittrekken.

Dierenarts snijd het abces ver genoeg open normaal gezien om dat vrij gemakkelijk te kunnen. Verder die wond openhouden en verschillende malen per dag blijven spoelen tot

je een hele lange tijd geen etter meer hebt en dat kan lang duren. Daarna geneest dat vanzelf weer.

Zolang je maar dikwijls genoeg spoelt.

De dierenarts legt je dat wel uit en doet dat wel voor. Je zal het toch zelf moeten doen, 3x per dag naar de DA kan namelijk ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .