Ga naar inhoud

Tips voor aankomen én afvallen


Deeskuh88

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort nog een koppeltje, bestaande uit Britt en Felix. Ze hebben allebei problemen met hun gewicht..

Felix is, ik gok, 4 maanden. Hij zou volgens Iris, waar hij vanaf komt, ongeveer 2 kilo moeten gaan wegen. Hij weegt nu zo'n 900 gram. Lijkt mij nog veel te weinig. Je voelt zijn botjes overduidelijk en hij ziet er ook echt mager uit. Hij krijgt samen met Britt 's ochtends 20 gram Beaphar, waar Britt er iets meer van eet dan hij. 's Avonds krijgt hij er nog zo'n 30 gram apart bij. Ze krijgen onbeperkt hooi en voldoende ruimte 24/7 om te bewegen. Felix is echter overactief en verbrandt ontzettend veel op die manier. Daarom komt hij maar zo weinig aan. Moet ik hem nog meer geven? Of misschien iets anders erbij?

Britt moet juist weer afvallen, wat het echt lastig maakt. Ze is iets ouder dan een jaar, maar dat is maar een schatting. Ze krijgt niet veel biks (denk dat zij van de 20 gram 's ochtends zo'n 12/13/14 gram opeet) en verder onbeperkt hooi. Er moet bij haar nog zo'n 200 gram af (ze zou rond de 1,5 kilo moeten zitten en zit nu iets over de 1700 gram). Wat kan ik bij haar nog doen?

Groetjes,

Daisy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien apart voeren?

En wat ik wel weet is dat je met het gewicht geen snelle wonderen moet verwachten, het kan soms heel lang duren. Puk was ook veel te mager toen ik hem kreeg, heeft maanden geduurd voor hij weer op normaal gewicht zat. En zo hoort het ook, opeens veel minder of veel meer eten geven is niet verstandig. Maar ik denk dat je dat zelf al wel een beetje weet eigenlijk haha.

Ik hoop dat andere mensen goede tips voor je hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste hoop ik ook op ;) Als het inderdaad een kwestie is van een half jaar langzaam aanmodderen: prima, maar dan weet ik het tenminste! Haha. Felix is nu pas een kleine 100 gram aangekomen en Britt nauwelijks iets eraf. Ik dacht zelf misschien iets met voeren niet helemaal goed te doen, dat ik daar iets over het hoofd zie. Verder zijn ze allebei lekker actief, vreselijk nieuwsgierig en lijken gezond. Ik sluit iets medisch dus echt niet uit, maar dat is niet het eerste waar ik aan denk... En dan vooral bij Felix.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Felix is in elk geval behandeld voor coccidiose en wormen dus dat heb je qua medisch al uitgesloten. Verder vind ik 100 gram in iets van drie weken al keurig hoor.

edit; Tenminste, wormen kunnen ze natuurlijk altijd weer oplopen maar Baycox werkt langer door.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar waar richten ze zich dan om de schatting van gewicht te maken ?

Ik vind 2 kg voor een konijn van 4 maand behoorlijk veel hoor.

Dan zit je toch gemakkelijk aan de groteren rassen.

Mijn kleine reusjes van 7 weken wegen nu rond de kleine kg. maar die moeten naar 8 kg ongeveer volwassen. Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Felix is in elk geval behandeld voor coccidiose en wormen dus dat heb je qua medisch al uitgesloten. Verder vind ik 100 gram in iets van drie weken al keurig hoor.

edit; Tenminste, wormen kunnen ze natuurlijk altijd weer oplopen maar Baycox werkt langer door.

Ja, dat verwachtte ik ook wel, dat eerste. Maar das dus netjes? Dan gaat het toch goed, gelukkig. Hij voelt zo eng mager aan, met al die botjes.. Voel ze bij mijn viertal ook, maar zoals het hoort. Bij Felix zie je ze zelfs.

Naar waar richten ze zich dan om de schatting van gewicht te maken ?

Ik vind 2 kg voor een konijn van 4 maand behoorlijk veel hoor.

Dan zit je toch gemakkelijk aan de groteren rassen.

Mijn kleine reusjes van 7 weken wegen nu rond de kleine kg. maar die moeten naar 8 kg ongeveer volwassen. Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor.

Hij moet om en nabij de 2 kg gaan wegen, omdat alles in zijn familie rond de 2 kg zit. Vandaar de schatting dat dat bij hem niet anders zal zijn. Maar omdat konijntjes rond de 9 a 10 maanden aardig uitgegroeid zijn, wist ik niet of hij op 'schema' zit mbt zijn groei of eronder. Maar dan zal het vast goed gaan! Bedankt!

Ik zou het zelf denk ik dan toch even een tijdje s'ochtends ook doen, zodat je iets meer zicht hebt op wat ze precies binnen krijgen allebei. Als je twijfelt over hun gewicht is dat een vrij makkelijke maatregel om iets meer zekerheid te krijgen!

Dat is zo.. Gaan we dat de komende tijd maar even doen. En dan de portie 's ochtends echt 50/50. Britt ietsje minder, Felix ietsje meer. Zal goed zijn voor beiden, gok ik zo! Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan met Felix wel dat de inteelt als gevolg heeft gehad dat hij kleiner blijft natuurlijk, maar inderdaad zijn moeder en oom/vader/neef/broer/familielid die ik hier heb zitten wegen beide 2 kg, de rest ongeveer ook. Ik vind het lastig om zo te zeggen, mager hoort natuurlijk niet maar hij was wel erg iel, dat is niet hetzelfde als mager. Vind het in elk geval prima dat hij 100 gram gegroeid is. Hij is nu vier maanden, in gewicht groeien ze vaak nog tot ongeveer acht à twaalf maanden dus reken maar uit hoe goed hij uit komt als hij zo blijft groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen zou natuurlijk kunnen maar ik denk zelf dat stress van de laatste tijd ook een heel duidelijke oorzaak kan zijn. Toen ik Puk kreeg was hij ook enorm mager, kon ook de botten voelen en zien. Maar ja als je bedenkt wat zo'n beestje meemaakt... opvang, meerdere verhuizingen, koppeling, dat allemaal in korte tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wacht ik het inderdaad nog even af. Hij is natuurlijk sinds de knipbeurt ook aardig wat haar kwijt, wat hem ook een magerdere aanblik geeft dan misschien het geval is. Maar vond die lange haren ook niks voor hem. Hij is sindsdien veel ondernemender. Als hij gewoon aan blijft komen, trekt dat magere uiteindelijk ook wel bij, vermoed ik. Tis nog een jonkie natuurlijk. Bedankt allemaal! Ben toch wat gerustgesteld nu..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien Dollie ook het kleinste uit het nest ?

Die vallen soms wat terug op hun nieuwe post maar komen daarna terug aan hoor.

Het is natuurlijk nooit erg om een controle te doen.

Misschien kan jij hem zelf al vergelijken op foto met de rest van het nestje ?

Nee, was samen met nog eentje de grootste van het nest. Maar dat zegt meer over het nest dan over het konijn, met zeven starten en met drie eindigen is nooit zo heel positief... Z'n zusje is in juni of zo al geplaatst, die ging gelijk op met hem (maar oogde wel anders omdat zij kortharig is) en z'n broertje vorige week, maar dat was echt een kleine opdonder. Denk dat die eerder 600 gram woog, zijn van 9 april. Veel inteelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nogal ongenuanceerd en simpel gesteld... Ook vrij makkelijk te weerleggen in dit geval aangezien Felix nog vrolijk rond huppelt. ;) Dieren die voortkomen uit inteelt zijn vaak kwetsbaarder, hebben meer afwijkingen. Dat zie je ook duidelijk bij deze groep konijnen. Maar afhankelijk welke mate van inteelt (hoeveel generaties inteelt al) en welke afwijkingen dat oplevert kan er prima mee geleefd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, ik schrok al! Haha. Afwijkingen heb ik in elk geval nog niet ontdekt. Hij reageert qua voedsel ook prima op alles wat hij uitprobeert, en ook op ons eigen voer. En hij is echt een ondernemende ondeugd.. Hopelijk blijft dat zo! Ik ben in ieder geval heel alert op alles wat hij anders doet dan 'normaal'. Bij de rest ook, maar bij hem nog meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .