Ga naar inhoud

Snot! Guus heeft snot met een raar verloop, wie weet raad?


Eefje91

Aanbevolen berichten

Mijn Vlaam Guus is nu 15 weken oud. Toen we hem ophaalden bij de fokker was hij 8 weken oud. Vanzelfsprekend hebben we hem bij de fokker nagekeken en alles zag er ook goed uit. Ook de andere konijnen bij deze fokker zagen er allemaal super uit. Ze zaten lekker buiten op grote stukken afgezet weiland waar ze heerlijk konden rennen en spelen, hadden plekjes om te schuilen etc. Een ideale situatie leek mij, o.a. daarom hadden we deze ook uitgekozen.

Eenmaal thuis wende Guus al vrij snel, hij at meteen goed hooi en SS junior voer, dronk ook goed. Kortom, geen bijzonderheden. De volgende dag echter viel het mij op dat hij af en toe niesde. Nu zaten ze daar op gras, en hier had hij 24u in zijn hok gezeten (de eerste dag in zijn hok gelaten om te wennen) met allemaal hooi enzo, dus ik dacht dat hij misschien moest wennen aan dat zijn omgeving stoffiger voor hem was dan wat hij gewend was.

Het niezen ging de eerste week niet over, maar werd ook niet erger. Af en toe een 'droge' niesbui en dan was het weer over.

Echter na anderhalve week begon het niezen zichtbaar toe te nemen. Ik begon me zorgen te maken en omdat ik weleens van snot had gehoord en me zorgen maakte, heb ik hem een dag later na laten kijken door de dierenarts. Deze vond zijn pootjes iets viezig, maar verder waren er niet veel tekenen van snot. Ze legde uit dat hoe vroeger je erbij bent, hoe groter de kans op herstel.

We kregen een kuur Enrofloraxol drops (30ml) mee en moesten die twee keer per dag geven zo'n 2 weken lang.

In de eerste dagen van de kuur nam de snot toe, ik heb toen een aantal keer dikke wittige snot uit zijn neusje zien komen en zijn pootjes werden met de dag viezer... Het leek me dat de kuur zijn weerstand waarschijnlijk iets verlaagde waardoor de snot nu sneller toenam.

Na een week ging het beter, hij niesde nog steeds maar geen snot meer gezien. Na twee weken kuur was de snot zo goed als weg, nog steeds wel af en toe niezen trouwens. Alleen toen kwam de hittegolf. Ik heb er alles aan gedaan om het voor Guus zo koel mogelijk te houden, maar hij leek toch er veel last te hebben van de warmte. Veel en veel meer dan ik bij mijn andere konijnen ooit heb meegemaakt (op dit moment ook nog een ander konijn, Gijsje, en zij had ook niet zoveel last...). Guus had dus wel erg veel last van de warmte, wat ik ook deed. Hij had het benauwd leek wel en op de derde hete dag was zijn snot weer terug. We waren nog steeds met de kuur bezig, dus ik vond dit erg vervelend. We konden niets anders doen dan doorgaan met de kuur en het voor Guus zo koel mogelijk houden. Toen Guus drie weken de kuur had gehad, moesten we van de dierenarts stoppen. Deze vertelde mij dat omdat Guus nog zo ontzettend jong is, het niet goed is om zo lang aan een antibiotica kuur te zijn. Hij zei dat er twee dingen konden gebeuren:

1. Guus leert zelf weerstand op te bouwen en komt er zelf bovenop.

2. De situatie verslechtert.

In het geval dat de situatie zou verslechteren, zouden ze een kweek maken van zijn snot.

Ik verwachtte dat de situatie zou verslechteren, aangezien ik nog nooit ervan heb gehoord dat een konijn uit zichzelf herstelt van snot. Dit lijkt me dan ook onmogelijk?

Guus was er best slecht aan toe toen we stopten met de kuur... (ik was het er ook helemaal niet mee eens! maar de dierenarts zei dat het echt heel gevaarlijk was langer door te gaan...).

Nu gebeurde er iets vreemds. We zijn op donderdag 1 aug. gestopt met de kuur. Vrijdag was de situatie onveranderd. Maar in het weekend leefde Guus helemaal op! Hij leek helemaal niet ziek meer zelfs!

Sindsdien groeit Guus beter (hij liep iets achter met gewicht) en is hij nog veeeeel levendiger. Alleen de situatie met de snot is onveranderd!

Hij niest nog steeds meerdere keren per dag en heeft viezige voorpootjes.

Ik heb alleen geen 'snot' meer gezien bij hem. Als hij nou veel snot niesde, kon ik hem meenemen naar de dierenarts en zouden ze gemakkelijk een kweek kunnen maken, maar nu is er geen snot te bekennen? Hij heeft ook geen vieze neus.

Nu is mijn vraag: Is er iemand die dit herkend of iemand die veel verstand heeft van konijnen met snot?

Zou iemand mij advies kunnen geven over wat het beste is om te doen voor Guus?

Hij voelt zich zichtbaar beter zonder kuur, maar als het nodig is om nog een keer een kuur te geven om ervoor te zorgen dat de snot verdwijnt dan doen we dat natuurlijk. Ik wil niet meer 'zomaar' een kuur geven, ik wil dan wel echt eerst een kweek laten maken.

Oja, toen bleek dat Guus snot had, heb ik direct contact opgenomen met de fokker en gevraagd of er meerdere konijnen uit datzelfde nestje inmiddels snot hebben. Dit bleek niet zo te zijn. Ze zegt geen last van snot te hebben bij haar konijnen en het ook (nog) niet van andere 'nieuwe' eigenaren te hebben gehoord. Guus lijkt dus de enige, we hebben gewoon pech gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat hij misselijk is geweest van de antibiotica!

Niesen en snotteren kan ook een verkoudheid zijn natuurlijk. Als ik jou was zou ik het even in de gaten houden. Ik denk dat hij zich gewoon niet lekker voelde door de antibiotica die hij kreeg. Dat gebeurt volgens mij wel vaker. Mijn Snot konijn zat op Duplo en stopte ook spontaan met eten. Toen ik stopte met de duplo begon ze ook weer te eten.

Een antibioticum is net als bij mensen ook bij konijnen denk ik wel een aanslag op het lichaam, en dan voornamelijk de darmen.

Als hij nu geen last meer heeft lijkt het me ook niet nodig om hem vol te proppen met medicatie.

Het kan ook zijn dat hij allergisch is.

Wat voor bodembedekking gebruik je?! Hier had ik ook wat snotteraars maar dat kwam van het zaagsel. Sinds die op hennepvezel zitten geen niesje meer gehoord :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi

Ik heb hier ook een snotteraar zitten. Ook zij niest regelmatig zonder dat je snot ziet. Een klein kleurdwergje welliswaar, maar ook al van alles geprobeerd. Van verschillende AB tot aan homeopatische middelen. Daarom ben ik een aantal weken geleden naar de dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht gegaan. Daar is een nieuw behandelplan opgezet. Ik ben begonnen met 2 x daags neusspoeling ( NACL met Bayatril (AB) en (acetylcysteïne(slijmoplosser). En om de dag injectie Duplocilline (AB). inmiddels doe ik om de dag een neusspoeling geven aangezien de hoeveelheid snot verminderd is. Ik moet zo ie zo 2 maanden doorgaan met deze medicatie. Gelukkig heeft mijn nijn geen last van bijwerkingen. Mocht dit niet werken dan kan ik er nog voor kiezen om een scopie uit te laten voeren. er is namelijk ook een mogelijkheid dat er iets in het neusje zit. Denk hierbij aan een stukje hooi/stro. Als dit dan niet wordt weggehaald dan kan je AB blijven geven, maar heeft het geen nut.

Ik zou het nu even afwachten en eventueel een andere bodembedekking zoeken.

Mocht dit niet helpen dan zou ik je aanraden om eens contact op te nemen met het Wilhelminapark.

Suc6!

groejtes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Naar aanleiding van nog wat info over snot op het forum te hebben gelezen en mijn eigen zorgen heb ik vanmorgen gebeld naar het telefonisch spreekuur van de dierenarts.

Ik krijg ontzettend tegenstrijdige informatie van ze!

De vorige keer dat ik een dierenarts aan de telefoon had (toen ik moest stoppen met de kuur voor Guus), vertelde de dierenarts mij dat we een kweek zouden maken als de snot zou toenemen, en daar dan de antibiotica op af zouden stemmen.

Vanmorgen kreeg ik echt iets heel anders te horen!

Dit is wat de dierenarts mij vanmorgen vertelde (andere dierenarts dan de vorige keer, er werken er vier):

Er valt niet veel te doen tegen snot. Als een kuur van Enrofloraxol van drie weken niet werkt, dan kun je verder niets doen. Een kweek maken heeft geen zin, omdat je deze heel diep uit de luchtwegen moet halen en het vrijwel zeker de pasteurella bacterie is.

Wat zij ons nu adviseert is dus om niets te doen (omdat er niets tegen te doen is). De snot zal waarschijnlijk wanneer zijn weerstand afneemt gaan opspelen, en dan pas moeten we weer een kuur geven aan Guus...

Ik vind het heel erg verwarrend! Ik lees overal dat snot zo gevaarlijk is voor konijnen en dat je het zo snel mogelijk moet behandelen, en nu wordt mij dus geadviseerd om niets te doen en eigenlijk af te wachten voor het weer toeneemt voordat we weer gaan behandelen! Naar mijn idee is dat helemaal niet juist, omdat het nu misschien nog niet chronisch is en Guus er nog vanaf kan komen, maar als we gaan zitten wachten dan wordt het natuurlijk wel chronisch! (dit is een gedachte naar aanleiding van info op internet).

Natuurlijk wil ik de dierenarts vertrouwen, maar met alle tegenstrijdige info die ik overal vind en hoor, wordt het wel erg moeilijk eruit te halen wat nu het beste is om te doen voor Guus.

Ik zou graag jullie mening willen over wat de dierenarts mij heeft verteld, en wat jullie zouden doen in dit geval.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de link, heb het hele topic gelezen.

Wat ik er uit haal is dat Draxxin over het algemeen goed schijnt te werken, maar dat de meeste dierenartsen hier geen ervaring mee hebben bij konijnen?

Mijn dierenarts vond dat ik even geen antibiotica meer moest gebruiken voor Guus, omdat hij nog zo jong en het de goede bacteriën in zijn darmen 'doodt'. Is dit ook het geval bij Draxxin?

Ik zal in het andere topic ook wel de vraag stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eefje...heb je al eens overwogen om een andere dierenarts te raadplegen ?

Eerlijk gezegd was dat een beetje wat boven kwam drijven bij je ervaring met tegenstrijdige informatie.

Wat goed is of wat niet, vind ik lastig te beoordelen aangezien ons laatste Snotkonijn van een paar jaar geleden is.

Wellicht zijn inzichten o.i.d inmiddels weer aangepast...dat zou kunnen..

Vanuit die tijd weet ik wel dat medicatie van invloed kan zijn op de groei en dat medicatie tegen Snot vaak juist langdurig gegeven moet worden wil het goed overgaan.

Natte pootjes etc vind ik best al wel heftig...

Heb je deze lijst al eens bekeken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helemaal geen bijwerkingen van de Draxxin gemerkt, bij Duplocilline wilde 1 konijn geen brokjes meer. Mijn dierenarts zegt ook dat er geen bijwerkingen van Draxxin zijn, maar goed, er is ook nooit onderzoek gedaan natuurlijk, dus het zal alleen duidelijk worden door het te gaan proberen. In dit topic kan je er meer over lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?67090-Wie-is-er-bekend-met-Draxxin-(Tulathromycine)

Wellicht is het inderdaad handig eens een andere dierenarts op te zoeken want met uitspraken als "Als een kuur van Enrofloraxol van drie weken niet werkt, dan kun je verder niets doen. " kom je bij mij niet over als een goede dierenarts. Er bestaat wel degelijk meer dan Enrofloxoral en edit is wel heel makkelijk opgeven. Natuurlijk kun je niet alles weten maar zoek dan wat op of zo. Er zijn zo veel antibiotica en penicilline, de wereld bestaat echt niet alleen uit Enrofloxoral natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Naar aanleiding van de reacties heb ik op de lijst van konijnkundige dierenartsen een dierenarts gevonden die redelijk in de buurt zit, namelijk Dierenkliniek Winkelhof in Leiderdorp.

Eerst had ik mijn eigen dierenarts nog een keer gebeld en verteld hoe vervelend ik het vind dat de info die ik van hen krijg tegenstrijdig is met info die ik van ervaren konijnenbezitters heb gelezen. Hier reageerden ze vrij 'flauw' op. De ene situatie is de andere niet, bij mijn konijn is de snot nog niet vergevorderd, toch beter maar afwachten, en zo ging het hele verhaaltje weer hetzelfde als de vorige keer...

Hierna dus de dierenarts in Leiderdorp gebeld (dit was gisteren). Tijdens het telefoongesprek stelde ik wat vragen en het kwam op mij allemaal heel goed over, dus meteen een afspraak voor de volgende dag (dus vandaag) gemaakt.

En dus vanmiddag bij die dierenarts geweest.

Wat een SUPER dierenarts zeg! Ze gingen heel goed met het konijn om, heel anders dan de dierenarts waar ik normaal kom. Kan het niet zo makkelijk verwoorden, maar de hele sfeer en alles was zoveel beter. Zoals ze bijv. alleen al een handdoekje neerlegde op de behandeltafel zodat Guus niet zo zou uitglijden hihi. Klein detail, maar alles voelde goed daar.

Ze heeft eerst Guus onderzocht, en Guus kreeg tijdens het onderzoek een niesbui dus er was meteen goed te zien hoe ver de snot eigenlijk al was.

Omdat we Enrofloxoral al voor drie weken aan hem gegeven hadden en dit geen verschil had gemaakt, raadde ze ons aan om nu een Tulathromycine kuur te gaan doen. Ik vertelde haar over dat ik had gehoord dat Draxxin vaak goed werkt bij snot en weinig bijwerkingen heeft (schaamde me bijna om dit te zeggen, zij is natuurlijk de arts...). De dierenarts zei hierop dat ze naam Draxxin niet kende. Ik vroeg wat voor kuur Tulathromycine precies was, en ze uitlegde dat het een kuur was die je 1 keer in de vier dagen inspuit en die verder vooral voor koeien en varkens wordt gebruikt. Toen begon het bij mij te dagen dat dit waarschijnlijk Draxxin was! Dit vertelde ik aan de dierenarts en deze zei dat het inderdaad niet anders kan dan dat Draxxin een merknaam is voor de werkzame stof Tulathromycine, omdat dit voor zover zij wist de enige kuur was die maar 1 keer in de vier dagen ingespoten hoeft te worden en eigenlijk voor vee is ontwikkeld.

Thuis even opgezocht, en het is inderdaad hetzelfde.

Ik ben zo blij! Wat een super dierenarts!

Vind het best wel verwonderlijk dat ze deze kuur dus vaak gebruikt bij konijnen met snot en vertelde dat ze daar ook al hele goede ervaringen mee heeft! Ik had namelijk verwacht dat ik er zelf over zou moeten beginnen en dan was het nog maar afwachten of ze de kuur kenden.

Wat een geluk!

Nu is het afwachten hoe Guus reageert op de kuur. Dinsdag krijgt hij het volgende prikje.

De dierenarts zei dat hij misschien maar 2 of 3 prikjes nodig heeft. Dat lijkt me erg weinig, maar dat zal dan wel zo zijn?

Zijn snot is nog niet heel erg vergevorderd, dus daar zal het wel aan liggen.

Ik ben echt blij zeg! Nogmaals, wat een top arts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook erg benieuwt hoe het nou verder zal gaan, dit gezien ik zelf ook een konijntje heb met snot.

Als draxxin echt zo'n wonder middel is, moet ik daar straks ook maar naar vragen.

Ik blijf dit even volgen. Echt fijn voor je dat je nou zo'n goede dierenarts hebt gevonden.

Met dit soort dingen, is dat ook wel erg belangrijk, anders blijf je maar aanmodderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Guus heeft uiteindelijk drie prikken Draxxin toegediend gekregen en is inmiddels helemaal van de snot af! :party:

Helaas hoor ik sinds vandaag (en ik dacht het gisteren ook al een keer te horen) mijn andere konijntje Gijsje af en toe niezen. Het niezen klinkt erg 'nattig' dus het kan haast niet anders dan dat dat duidt op snot. Zij heeft nooit eerder zo geniest namelijk.

Mijn vermoedens zijn dat ze dit via Guus heeft opgelopen en dat het precies nu tot uiting komt omdat ze net terug is van een weekje logeren bij een vriendin van mij (ik was namelijk een week op vakantie). Dit brengt natuurlijk de nodige stress mee voor een konijn, waardoor de weerstand wat verzwakt en waardoor de snot tot uiting kan komen... Pfff. Het is maar een gedachtegang, maar het lijkt mij vrij logisch.

Nu vind ik het een lastige situatie.

Natuurlijk ga ik morgenochtend direct contact opnemen met de dierenarts, maar de vraag is nog een beetje welke.

Bij de behandeling van Guus was ik totaal niet tevreden bij 'mijn' dierenarts, waardoor ik uiteindelijk voor een andere behandeling ben overgestapt naar een andere dierenarts. Nu lijkt het dus logisch om daar ook met Gijsje heen te gaan, maar ik ben bang dat dat niet verstandig is. Deze andere dierenarts zit namelijk ruim een halfuur rijden weg van ons huis. Gijsje is nogal een stresskip dus ik ben bang dat alleen deze reis haar al te veel stress zal geven (en dan ook nog onderzoek + prik), wat de snot geen goed zal doen.

De dierenarts waar ik voorheen altijd kwam (en nu dus niet tevreden over was), zit op een afstand van 5 minuten rijden.

Met de kennis die ik nu heb over het middel Draxxin, lijkt het me dus het meest verstandig om naar de dierenarts dichtbij te gaan.

Er is alleen een ding dat me tegenhoudt: Deze dierenarts weet niet dat we met Guus naar een andere dierenarts zijn geweest. Is het zeg maar 'lullig' om hierover te vertellen? Als ik besluit naar 'mijn' dierenarts te gaan, dan ga ik deze wel vertellen over mijn ervaring met Draxxin. Ik zou namelijk graag willen dat Gijsje dit meteen krijgt, ipv eerst aan te klooien met allemaal andere ab.

Of kan ik dan toch maar beter naar die dierenarts 'ver weg' gaan die er meer verstand van heeft?

Gijsje is echt heel stresserig en ik vrees dat de reis haar absoluut geen goed zal doen...

Wat denken jullie dat verstandig is om te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in mijn ogen niet raar om dit tegen de dierenarts te zeggen hoor, daar kan hij/zij alleen maar van leren toch? Je zou altijd kunnen overleggen met de dierenarts dichtbij en als dit geen goed gevoel geeft kun je alsnog besluiten naar de andere te gaan.

Fijn dat Guus weer opgeknapt is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen zat het me toch niet lekker toen ik op het punt stond om mijn dierenarts te bellen. Na een nachtje erover geslapen te hebben, herinnerde ik me weer wat een tegengestelde info ik van ze had gekregen, en ook dat ze me verteld hadden dat snot helemaal niet zo besmettelijk was (wel dus!).

Hierdoor heb ik toch maar meteen gebeld naar de konijnkundige dierenarts die een stuk verder weg zit.

Meteen een afspraak gemaakt voor vandaag, want snot aankijken is niet echt een optie...

En nu zit Gijsje dus ook een Draxxin kuur.

Vandaag haar eerste prik gehad en dan dinsdag nog een.

We zijn er erg vroeg bij, en het plan is dat ze 2 prikken krijgt.

Dit betekent dus 8 dagen antibiotica in haar lijfje.

Vind het erg weinig klinken, hoop dat het echt zo is dat de snot ook na zo'n korte kuur wegblijft...

Dacht ergens gelezen te hebben dat je beter wat langer een kuur kunt geven dan te kort, maar aangezien deze dierenarts konijnkundig is moet ik er maar op vertrouwen dat 2 prikken genoeg is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Bij Gijsje zijn twee prikken Draxxin uiteindelijk genoeg geweest om de snot weg te krijgen.

Beide konijnen zijn sindsdien snot-vrij geweest!

Afgelopen zondag heb ik Gijsje en Guus gekoppeld en sinds dinsdag hoor ik Guus weer regelmatig niezen en zojuist kwam er een enorme snottebel uit zijn neus :(

Deze lag in de voerbak en was echt heel groot en rook vreemd. De snottebel was heel taai dik wit slijm en was dus in de voerbak terecht gekomen en daardoor zaten er 8 SS-biksjes aan elkaar geplakt. Zo plakkerig is het.

Ik heb natuurlijk meteen het voer weggegooid en de voerbak goed afgewassen, maar dat even terzijde.

Nu vind ik het zo zielig voor Guus. De snot is al die tijd weggeweest en nou is ie ineens weer volop terug! Net voor het weekend :(

Ik heb zo'n vermoeden dat ik de schuld aan de koppeling kan geven. De koppeling zelf is heel rustig verlopen, maar hij moest wel twee keer van plek verhuizen dus dat zal ongetwijfeld stress met zich meegebracht hebben.

Het liefste zou ik tot maandag wachten om de dierenarts te bellen. Ik heb pas 1 keer een snottebel bij hem gezien (net dus) dus het is ook nog beetje vroeg om diagnose te stellen misschien, maar ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn dan snot.

Gijsje en Guus zijn inmiddels al een onafscheidelijk stel geworden (al vanaf het eerste moment dat ik ze bij elkaar zette eigenlijk).

Zou ik Gijsje dan ook meenemen naar de dierenarts en moet zij preventief behandeld worden? Of heeft behandeling alleen zin wanneer er symptomen zijn?

Gaat het eindelijk een beetje de goede kant op allemaal, speelt de snot weer op :(

Wat een rot-ziekte is het toch.

Als iemand nog tips heeft of andere opmerkingen dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is hij nu drager en zal het bij verminderde weerstand of stress de kop op steken.

Ik zou het niet de schuld noemen, alleen zitten was ook geen optie.

Het kan ook wel een keer een hooitje zijn wat hem dwars heeft gezeten dus hou het in ieder geval even in de gaten :) Er zijn wel meer konijnen drager en krijgen het nooit tot uiting, preventief behandelen ben ik zelf niet zo van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee als het bij 1 snottebel blijft hoef je niet gelijk weer aan de Draxxin hoor. Ik heb het bij het konijn dat het het langste gehad heeft ook nog 2 x gezien, helemaal uit het niks 1x 1 snottebel inclusief nies. Dat is in een periode van 7 maanden. Ik maak me niet zo druk om snot meer, dus komt er na die ene snottebel wekenlang niks dan geloof ik het wel. Komt er wel iets dan is het een telefoontje en 2 prikjes geven en dan moet meneer konijn 2x even stil zitten en meer is er ook niet aan de hand dus het is ook absoluut geen ziekte meer waar ik mij druk over maak. Die ene snottebel overleeft ie wel. :) bij meer niezen natuurlijk wel actie ondernemen maar je weet wat je moet doen en wat werkt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dankjulliewel voor de reacties.

Ik heb geprobeerd met er niet te druk over te maken, jullie verhalen stelden mij zeker gerust.

Het bleef bij een paar keer niezen en ik had geen snot meer gevonden in het hok of bij de nijnen.

Helaas heb ik Guus de afgelopen week wel wat vaker horen niezen en gisteren zag ik dat hij een snottebel had.

Vanmorgen had hij weer een snottebel en hij klinkt ook wat benauwd.

Dus ik heb toen even de dierenarts gebeld en ik ga vanmiddag toch maar even langs.

Gijsje gaat ook mee. Heb haar ook een aantal keer horen niezen, maar geen snot gezien bij haar.

Misschien is het verstandig dat ze tegelijk een kuur krijgen zodat ze niet elkaar aan blijven steken zeg maar?

Aangezien ze altijd samen zijn, lijkt de kans mij vrij groot dat ze elkaar aan kunnen steken. Ook bijv. via de waterbak. De meeste bacteriën kunnen overleven in water en Gijsje en Guus drinken uit dezelfde waterbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag met beide nijnen naar de dierenarts geweest.

Bij Guus kon ze toch duidelijk zien dat de snot weer terug is, dus hij heeft nu weer een Draxxin kuur.

Gijsje had ook wat snot aan haar snorharen, maar het was lastig te zeggen of dit van haarzelf kwam of van Guus.

Verder was er aan Gijsje namelijk niets te zien wat zou kunnen duiden op snot, geen vieze ogen, pootjes of neusje en er was ook niets te horen aan luchtwegen.

Daarom hebben we besloten Gijsje geen kuur te geven. De dierenarts leek dit verstandiger omdat je een AB kuur niet preventief kunt geven en Gijsje nu (nog) geen symptomen heeft. Het heeft dus geen zin om haar op dit moment te behandelen.

Ze gaat dinsdag wanneer Guus zijn volgende prik krijgt weer mee naar de DA, dus ik let nu even extra goed op Gijsje en als ik iets zie wat op snot duidt kan ze dinsdag alsnog starten met een kuur.

De DA vertelde ook dat de werking van AB met iedere kuur minder kan worden en dat het daarom verstandig is om het niet 'zomaar' te geven aan een nijn.

Als iemand trouwens een specifieke vraag heeft over Draxxin en dit toevallig leest, dan mag je mij altijd vragen stellen over deze kuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .