Ga naar inhoud

Wat zijn typsche gedragkenmerken van een halfwildje?


Joseeke

Aanbevolen berichten

Zoals in het onderwerp al staat: weet iemand van jullie was typsiche gedragkenmerken zijn voor een halfwild konijn?

Ik vraag dit naar aanleiding van mijn vondelingetje Jetje 3 weken geleden.

Haar verhaal kun je gelezen in het topic: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?73591-Jetje

Jetje heeft een hele ranke spitse lichaamsbouw, wat veel weg heeft van een wild konijn. Ook haar reacties & bewegingen zijn heel vlot & gecontroleerd. Ze is heel schrikkerig & angstig, wat wel beetje bij beetje minder aan het worden is.

In het begin dacht ik helemaal uitgesloten te hebben dat ze een halfwildje was, maar nu ik haar beter leer kennen heb ik toch mijn twijfels. Omdat ze in gevangenschap verder totaal niet paniekerig & stuiterend in haar verblijf zit, weet ik het niet. Ook laat ze zich tegenwoordig makkelijk aaien & kort oppakken bij in verblijf zetten. Mss verwar ik haar bang/angst met heel alert, oplettend & altijd op hun hoede zijn zoals wilde konijnen dat ook hebben.

Ze is nu ongeveer 13 weken oud & kan ondertussen uit een drinkflesje drinken.

Nu weet ik dat ieder konijn anders is, maar mss zijn er bepaalde dingen die heel herkenbaar zijn voor halfwildjes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk alles wat je beschrijft kan goed bij halfwildjes passen. Niet alle halfwildjes zitten de hele dag gestresst in hun hok. Ik heb momenteel een halfwild logeetje die juist heel stilletjes blijft zitten, als je in de buurt komt. Hij laat zich ook best oppakken. Ik vind vooral het alerte met korte snelle bewegingen heel kenmerkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie Christaaa!

Of Jetje echt een halfwildje is, zullen we nooit zeker te weten krijgen.

Wel begin ik ondertussen steeds meer te vermoeden dat ze er 1tje kan zijn.

Jetje blijft ook juist superstil zitten als je voorbij haar verblijf komt, maar ze blijft wel heel alert, alsof ze op haar hoede is.

Mooi om te lezen dat jij het alerte met korte snelle bewegingen ook heel kenmerkend vindt :)

Ik heb zelf nog nooit iets met een halfwildje te maken gehad, alleen met volbloed tamme konijnen & ik zie bij Jetje bepaalde dingen die ik bij hen nog nooit zo gezien heb, maar wel bij de wilde konijnen.

Niet dat ik persé wil dat ze een halfwildje is, maar ik weet dat halfwildjes anders in mekaar steken.

En als ze meer naar het gedrag neigt van een halfwildje, kan ik haar beter begrijpen & me naar haar aanpassen met de omgang.

Ze kijkt ook heel anders uit haar oogjes dan Ed & Elly. Nu zijn me dat ook 2 relaxte loungers bij mekaar, maar evengoed ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze kleur kan wel degelijk makkelijk half-wild zijn. Tenzij ze echt zuiver blauw is, maar je ziet al wel op de foto's dat dat niet zo is.

Ten minste, het is lastig te zien maar het lijkt dat ze niet effen blauw is. Dan is ze grauw (=met ticking in de vacht, donkere haarpuntjes, hoe donkerder blauw hoe lastiger te zien natuurlijk maar wel een gekleurde buik), ijzergrauw in combinatie met wild geeft 50% kans op weer een ijzergrauw konijn, bij een staalgrauw konijn met een wild konijn kán het zelfs niet anders dan dat de jongen ijzergrauw zijn. Die worden dan al nooit of te nimmer konijngrijs terwijl ze wel half wild zijn.

Voor de exacte uitleg met genetische informatie kun je dit topic lezen (als je voldoende posts hebt): http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?60428-Kleurengenetica-bij-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat oplettendheid en stil zitten hoeft niet te zeggen dat het een halfwildje is hoor. Mijn Moppie (groot lotharinger) is zeker geen half of kwart wilde maar als ze schrikt gaat ze ook niet op de vlucht dan gooit ze zich plat tegen de grond met haar oren naast haar. Ook tamme konijnen doen dat dus gerust. Hier zijn ze in hun eigen ren allemaal heel vrij en open qua gedrag. Op het gras (geen dak boven het hoofd dan) zijn ze nu na maanden nog steeds zeer schrikachtig en allert. Ze komen overigens alleen overdag op het gras als wij er ook zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze kleur kan wel degelijk makkelijk half-wild zijn. Tenzij ze echt zuiver blauw is, maar je ziet al wel op de foto's dat dat niet zo is.

Ten minste, het is lastig te zien maar het lijkt dat ze niet effen blauw is. Dan is ze grauw (=met ticking in de vacht, donkere haarpuntjes, hoe donkerder blauw hoe lastiger te zien natuurlijk maar wel een gekleurde buik), ijzergrauw in combinatie met wild geeft 50% kans op weer een ijzergrauw konijn, bij een staalgrauw konijn met een wild konijn kán het zelfs niet anders dan dat de jongen ijzergrauw zijn. Die worden dan al nooit of te nimmer konijngrijs terwijl ze wel half wild zijn.

Voor de exacte uitleg met genetische informatie kun je dit topic lezen (als je voldoende posts hebt): http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?60428-Kleurengenetica-bij-konijnen

Jetje is helemaal effen blauw van kleur, ook op haar buikje. Op de foto's lijkt dit mss niet zo, omdat ik ze bewerkt heb met Instagram.

*Zazou* (1 van mijn vorige konijnen) was een ras NHD in de kleurslag blauw, waardoor ik dit meteen ook herken bij Jetje :)

Dankjewel voor de link! Ik zal deze eens doorlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Half wild kan in principe niet (misschien met een mutatie?), maar bijvoorbeeld kwart wild kan eventueel wel geloof ik en dan zie je ook nog heel sterk wild gedrag.

Als de moeder bijv. een tam konijn is & de vader een wild konijn, dan is het nageslacht toch halfwild?

Of zit ik er nu helemaal naast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de moeder bijv. een tam konijn is & de vader een wild konijn, dan is het nageslacht toch halfwild?

Of zit ik er nu helemaal naast?

Ik bedoelde dat een blauw konijn niet half wild kan zijn in principe, maar eventueel wel kwart wild. Dus bijvoorbeeld een kruising tussen een tam konijn en een half wild konijn. Maar ben niet zo thuis in genetica hoor, dus weet het niet 100% zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat oplettendheid en stil zitten hoeft niet te zeggen dat het een halfwildje is hoor. Mijn Moppie (groot lotharinger) is zeker geen half of kwart wilde maar als ze schrikt gaat ze ook niet op de vlucht dan gooit ze zich plat tegen de grond met haar oren naast haar. Ook tamme konijnen doen dat dus gerust. Hier zijn ze in hun eigen ren allemaal heel vrij en open qua gedrag. Op het gras (geen dak boven het hoofd dan) zijn ze nu na maanden nog steeds zeer schrikachtig en allert. Ze komen overigens alleen overdag op het gras als wij er ook zijn.

Het kan inderdaad goed zijn dat ze geen halfwildje is. Ik zal hier geen zekerheid meer in krijgen.

Het kan ook gewoon zo zijn dat zo haar karakertje is.

Maar omdat haar lichaamsbouw & haar gedrag heel veel wegheeft van een wild konijn, twijfel ik.

Omdat verschillende mensen op BB halfwildjes hebben, heb ik daarom dit topic hier geopend met betreffende vraag :)

Heel fijn om ze iedereen hun denkwijze & ervaringen hierin te lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde dat een blauw konijn niet half wild kan zijn in principe, maar eventueel wel kwart wild. Dus bijvoorbeeld een kruising tussen een tam konijn en een half wild konijn. Maar ben niet zo thuis in genetica hoor, dus weet het niet 100% zeker.

Aha okay, ik begreep het even niet meer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .