Ga naar inhoud

Witte waas op het oog


marloes

Aanbevolen berichten

Dat ziet er wel akelig uit. Dus het is een beschadiging aan het oog zei de DA, maar als er prut uitkomt is het dan ook niet aan het ontsteken? Als er met medicijnen geen verbetering komt zou ik toch terug gaan naar de DA.

Ik zou toch ook proberen de konijnen zoveel mogelijk samen te laten. Ik heb het vorige week ondervonden met een ziek konijn. In een vertrouwde omgeving met een vriendje voelen ze zich toch beter en knappen ze vaak ook sneller op.

Als het echt aan het ontsteken was, zou er vast wel hele vieze gele prut uit komen. Nu is het gewoon wit. Het ruikt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vanavond naar DA geweest. Iejoor is dus echt blind, maar dat hadden we zelf dus ook wel gedacht. Het wit is iets minder "fel" naar mijn idee.

We mogen stoppen met druppelen. Gewoon goed in de gaten houden of het niet gaat ontsteken want dan zou het eruit moeten en dat is wel ingrijpend omdat er een behoorlijk groot bloedvat naar het oopg loopt. En nijnen zijn nou eenmaal niet zo best in narcose.

Maar ik heb haar vanavond gewoon samen met Stoffel even buiten laten wandelen. Stoffel dook meteen boven op haar... Mannen... :$

Ze liep niet zo ver de tuin in als normaal, maar verder was ze gewoon de oude Iejoor. Ze eet en drinkt wel. Dus nu maar hopen dat het oog niet eng gaat doen en dat ze dus geopereerd moet worden, want dat vind ik wel eng. Zeker omdat ze ook zo klein is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gedoe! Hopelijk gaat het niet ontsteken, want dan ben je idd wel een beetje verder van huis...

En over dat blind zijn, gelukkig kunnen konijnen prima leven met maar één oogje, en hebben ze geen blindengeleidehond en stokje nodig. Geniet maar lekker van d'r, want ik weet zeker dat ze met haar ene oogje jou echt nog wel ziet zitten! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons Sophietje had hetzelfde. Een ontsteking in het oog. Hij kon al niets meer zien door het oogje en hij leek er ook geen pijn aan te hebben, tot ik op een avond thuis kwam en zag dat er nu ook bloed achter het oogje zat en nu dus wel pijn bleek te hebben (het bloed zat achter het oogje te drukken.

We zijn toen naar de da geraced en toen besloten om het oogje er maar uit te halen. Dit was echt een verschrikkelijk zicht toen ik hem na de operatie op ging halen.....heel zijn kopje vol bloed en helemaal versuft. In het begin had hij wat problemen omdat hij geen diepte meer zag (naast de bank springen, bochten te kort nemen etc.) dit was maar een paar dagen.

Nu heeft hij nergens geen last meer van, en is alles goed gekomen met ons piraatje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het door een beschadiging komt zal het andere oog er niet zo uit gaan zien hoor.

Hoewel ik ook moet zeggen dat het er wel flink ernstig uit ziet. Maken de medicijnen verschil? Wat adviseert je dierenarts over hoe lang je het vol moet houden etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het door een beschadiging komt zal het andere oog er niet zo uit gaan zien hoor.

Hoewel ik ook moet zeggen dat het er wel flink ernstig uit ziet. Maken de medicijnen verschil? Wat adviseert je dierenarts over hoe lang je het vol moet houden etc?

Zal morgen weer een foto maken, als ik het niet vergeet. De medicijnen (oogdruppelen) zijn gestopt, omdat het niet hielp. Het is niet beter geworden.

Op zich is het wel rustig. Ik heb niet het idee dat het erger wordt. Ik controleer haar iedere dag op prut en dat valt dus ook mee.

Het andere oog is idd normaal, daarom dacht de DA ook aan een beschadiging.

Ze zit wel op die manier, dat haar oog in de hoek zit (hok staat binnen in een hoek) en dat ze dus met haar andere oog alles kan overzien. En Iejoor en Stoffel zijn even apart geweest, maar ze zijn weer dikke vriendjes, daar was iig niks anders aan te merken. Ze eet en drinkt en is verder gewoon zichzelf.

Gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien komt het van een beschadiging, of het nu van elkaar, of van iets anders komt. Een van de konijnen van mijn neef had dat ook. Hij was ooit aangevallen door een kat. Daarbij raakte zijn oogje dus beschadigd, maar ik weet niet hoe het eruit zag toen het net was gebeurd. Het konijn was nog vrij jong toen het gebeurde, en hij was 14 toen ie stierf, dus toen was ik een jaar of 3, 4. :P Maar ik weet wel dat het oogje een blauwe gloed had, net als die van jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

of is staar en blindheid anders?

Het konijn van mijn vriend, is 11 geworden, had staar, maar dat zag er wel anders uit dan Iejoor haar oog nu. Ik weet ook niet goed hoe ik het moet omschrijven. Het lijkt "leeg" maar het oog van Iejoor, dat lijkt net een parelknikker.

Mensen kun je aan staar opereren, en volgens mij kan je blindheid niet verhelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mijn konijntje heeft staar gekregen aan der ene oog toen ze ongeveer 9 weken was.

Maar ik ben er onlangs achter gekomen dat onze dierenarts helemaal geen verstand heeft van konijnen... Zij zei dat je er niks aan kon doen...

Ja want bij coco is alleen de pupil heel licht en der om heen was het gewoon bruin dus ja..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeff dat ziet er giga eng uit zeg brrrrr.

In het begin zal ik moeite hebben om mijn konijn aan te kijken maar dat zal vast snel voorbij zijn want het is en blijft je hoopie !! en zie je het gegeven moment niet meer.

Eerst dacht ik, iewh, en dan gaan je ogen tranen, haha.

Ach, ze is Iejoor en zijzelf is niet anders. Ze is en blijft mijn kleine konijnemeis! :lovers:

Link naar reactie
Delen op andere sites

daarom, het is gewoon ff eng en wennen maar als ze het goed doet toch ??

Hoop dat het niet erger gaat worden of dat er toch iets meer aan de hand is

Precies. En vandaag had ze geen prut in d'r oog dus het zal wel goed gaan! Maar we houden het in de gaten natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. En vandaag had ze geen prut in d'r oog dus het zal wel goed gaan! Maar we houden het in de gaten natuurlijk!

Hey Marloes ,

Let goed op dat die blauwe kleur niet wijzigt en haar oogbol niet begint te zwellen. Bij onze Musti was dat ook zo begonnen met die blauwe kleur in haar oogje. Lees ons verhaal maar :

http://www.bunnybunch.nl/community/spoedeisende-vragen/3975-blind-suikerziekte-konijnen.html

Helaas heeft Musti het niet gehaald.

Met vriendelijke groeten ,

Peggy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Marloes ,

Let goed op dat die blauwe kleur niet wijzigt en haar oogbol niet begint te zwellen. Bij onze Musti was dat ook zo begonnen met die blauwe kleur in haar oogje. Lees ons verhaal maar :

http://www.bunnybunch.nl/community/spoedeisende-vragen/3975-blind-suikerziekte-konijnen.html

Helaas heeft Musti het niet gehaald.

Met vriendelijke groeten ,

Peggy.

Ah bah wat een naar verhaal...

Iejoor loopt nu lekker in de tuin, ze springt op het tafeltje dat er staat.

Maar we houden haar goed in de gaten hoor. Zeker nu ik jullie verhaal gelezen heb... Sterkte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

of is staar en blindheid anders?

Staar is het troebel worden van de lens. Je kunt dan nog wel iets zien, maar heel onscherp. Dit ziet iemand met staar. Bij mensen kunnen ze aan staar opereren. Ze nemen dan de lens eruit, en plaatsen er een kunstlens voor terug. Blindheid kan verschillende oorzaken hebben. Er kan namelijk iets mis zijn met het netvlies, (waar het beeld dat je ziet op "geprojecteerd" wordt) maar het kan ook aan de oogzenuwen liggen. Dan geven ze het beeld niet (goed) door aan de hersenen. Er zullen nog wel meer oorzaken van blindheid zijn, maar dit zijn de enige die ik uit kan leggen. ;)

Bij het konijn van mijn neef was het alleen de pupil die een vreemde, blauwige kleur had. Het was een albino, dus dat zag er wel heel akelig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de DA wel, maar nou begin ik er toch wel aan te twijfelen, omdat ze niet zoveel verstand had van konijnen.

De ogen van coco zijn gewoon helemaal schoon, er zit nooit pus/vuil dusja. maar ik ga binnen kort als coco klaar is met melk geven haar inenten en dan vraag ik het gelijk aan de DA (wel een andere natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je kan testen hoe goed je konijn ziet, als je je hand langzaam naar het oogje van je nijn beweegt, terwijl hij je met zijn goede oog niet zou kunnen zien. Als hij reageert op je hand, kan hij nog wat zien, doet hij dat niet, kan het zijn dat hij blind is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .