Ga naar inhoud

Konijn eet niet en gedraagt zich vreemd


Snoef

Aanbevolen berichten

Een van mijn konijnen wil sinds gisterochtend (zaterdag) nauwelijks tot niet eten. Ik merkte al dat er iets mis was bij het ontbijt, normaal vallen ze daar op aan. Nu niet. Ik heb dr meteen cisaral en metacam gegeven, want ze heeft vaak laat van een gasbuik, maar dit keer leek het daar niet op. Het vreemde was dat ze zich ook anders gedroeg, als in dat er een kleine afwijking maar links in d'r houding is: linkeroortje plat, lichaampje iets gebogen naar links. Ze liep verder wel recht. Snoepje at ze ook, maar deze pakte ze heel voorzichtig aan en kauwde er ook heel voorzichtig op. Paar uurtjes aangekeken, geen verbetering dus weekendarts gebeld. Die constateerde vrij weinig nieuws, zag wel dat ze dr oortje wat anders hield maar verder??? Voor de zekerheid aan panacur nu begonnen, met nog steeds cisaral/metocloral/metacam en dwangvoer maar tot op heden eet ze amper....en ik kan niet eerder bij mijn eigen kundige arts terecht dan maandag...

Ik heb al gedacht aan een middenoorontsteking maar de dienstdoende arts twijfelde daaraan, ze had in dr oren gekeken. EC is dus ook door me heengeflitst, vandaar de panacur. En ik denk aan dr gebit. Daarom heb ik nu SS zacht gemaakt,maar ook daar heeft ze slechts even aan gelikt. Het wordt morgen 30 graden, ze zitten gelukkig binnen op een relatief koele kamer, maar ik vind het best zorgelijk dat ze niet eet en dat ik tot maandag moet wachten voor ik verder nog actie kan ondernemen. Volgens mij haal ik alles uit de kast en de DA weet het verder ook niet.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso zou ik haar gaan dwangvoeren zodat ze niet verder verzwakt. Daarnaast kan het inderdaad van alles zijn. Het mag duidelijk zijn dat ze pijn heeft en ergens last van. Je behandelt al tegen EC dus dat is goed. Middenoorontsteking zou ook kunnen. Sowieso wijsheid om ook met AB te behandelen. Haar gebit zou het kunnen zijn, maar ik vind het dan wel heel drastisch dat ze ineens scheef hangt en dr oortje plat heeft...Is ze misschien gevallen? Dat ze mogelijk trauma heeft? Zitten er misschien haartjes vast? Ik had ooit een keer gelezen dat een konijn met rechtopstaande oortjes een hangoortje werd omdat die haartjes zo aan elkaar aan het klitten waren.

Meestal als er wat met het gebit is dan krijg je traanoogje ofzo, maar zo'n houding van het lichaam.. zou kunnen hoor ben geen expert of wat. Ik kan inderdaad verder ook niet echt wat bedenken. Heb je daar al gevoeld of er iets zit wat mogelijk irritatie of pijn zou kunnen veroorzaken?

Succes en sterkte. Ik hoop dat je gauw weet wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja de DA zei dat ze geen aanleiding zag om te denken dat het iets met de maag/buik was. Ikzelf denk ook van niet, voel niks hards en ken dr inmiddels goed genoeg om te denken dat het idd niet dat probleem is. Heb net wat wortelloof bij dr gelegd en zie nu dat ze dat wel wat aant eten is. Dus veel groente geven maar....dan krijgt ze iig iets binnen want wil idd niet dat ze verzwakt.

En het is ook niet alsof dr hele lichaam scheefhangt, maar het is een rare neiging die er eerst niet was. Vind het lastig om uit te leggen. Dat ene oortje blijft ook plat, waar de andere overeind gaat. Het is ook geen verlamming vant gehele lijf want lopen en spartelen kan ze nlg prima. Ze protesteert ook als een malle bij het geven van de medicijnen en het dwangvoer.

Ze heeft trouwens wel aan beide kanten vd oogjes een heel klein beetje wittig zittig, dunne traantjes. Maar de DA reageerde daar nauwelijks op toen ik dat zei. Het is niet zacht of nattig. Ik blijf ondertussen 2x daags panacur geven en ga morgenochtend naar de eigen DA maar jeetje het is bijna geen doen om om de 5 uur ofzo dwangvoer en medicatie te blijven geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja inderdaad jeetje, ik ken het doe het al meer dan een maand..eerst bij mijn ene konijn voor haar overlijden en nu dan met Bailey. Het is zwaar hoor. Ik hoop dan ook dat maandag je eigen dierenarts heel goed kan vertellen wat er aan de hand is en dat het snel verholpen is. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb volgens mij ook al meer dan een maand een hele nacht niet doorgeslapen..ik slaap tegenwoordig ook op de bank omdat ik amper uit mijn bed kan komen als de wekker gaat. Dan ben ik zo diep in slaap. Op de bank lig ik totaal niet comfortabel dus dan ben ik ook sneller wakker :P.

Ik heb op het moment geen baan, maar morgen begin ik wel weer met een soort van werkervaring stage. Dus ik hoop dat het probleem met Bailey ook snel klaar is. Ik heb de medicatie ook zo weten te schuiven dat het niet meer tijdens de 'werktijden' valt. Dus er voor of erna..met mogelijk een speling van een uurtje.. het is niet anders. En dwangvoer doe ik nu 4x op een dag. Dus om de 6 uur. Dus ik speel het ook precies zo dat ik 6 uur lang kan slapen. Het is even puzzelen, maar dat werkt zoveel beter. Ik hou zelfs een logboek bij met zijn gedrag, hoe hij eet, wat hij heeft gegeten en wanneer hij zijn medicatie heeft gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb volgens mij ook al meer dan een maand een hele nacht niet doorgeslapen..ik slaap tegenwoordig ook op de bank omdat ik amper uit mijn bed kan komen als de wekker gaat. Dan ben ik zo diep in slaap. Op de bank lig ik totaal niet comfortabel dus dan ben ik ook sneller wakker :P.

Ik heb op het moment geen baan, maar morgen begin ik wel weer met een soort van werkervaring stage. Dus ik hoop dat het probleem met Bailey ook snel klaar is. Ik heb de medicatie ook zo weten te schuiven dat het niet meer tijdens de 'werktijden' valt. Dus er voor of erna..met mogelijk een speling van een uurtje.. het is niet anders. En dwangvoer doe ik nu 4x op een dag. Dus om de 6 uur. Dus ik speel het ook precies zo dat ik 6 uur lang kan slapen. Het is even puzzelen, maar dat werkt zoveel beter. Ik hou zelfs een logboek bij met zijn gedrag, hoe hij eet, wat hij heeft gegeten en wanneer hij zijn medicatie heeft gehad.

Jeetje dat is helemaal een lijdensweg aan het worden, voor zowel jou als het konijn! Gaat het inmiddels wel beter?

Ja das toch echt een nadeel als je alleen bent en met een ziek konijn (of ander huisdier) komt te zitten, en ook nog moet werken. Je kunt soms niet anders dan roeien met de riemen die je hebt. Hoeveel ml geef jij per dwangvoerbeurt??

Heb Mickey net wat groente zien eten en brokjes. Niet veel, maar het is iig iets, zodat ik het dwangvoeren even achterwege kan lagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ondanks dat Bailey af en toe wel wat eet geef ik hem dwangvoer om ervoor te zorgen dat hij niet afvalt in gewicht en het stimuleert hem ook om door t eten. Als hij te weinig eet blijft het eten te lang in de darmen zitten en dat veroorzaakt ook gas. Dus liever niet.

Ik had op advies van dierenarts 10 ml per keer moeten doen..en dat vier keer op een dag. Nu is Bailey maar 1,1 kg dus niet zo heel erg groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ondanks dat Bailey af en toe wel wat eet geef ik hem dwangvoer om ervoor te zorgen dat hij niet afvalt in gewicht en het stimuleert hem ook om door t eten. Als hij te weinig eet blijft het eten te lang in de darmen zitten en dat veroorzaakt ook gas. Dus liever niet.

Ik had op advies van dierenarts 10 ml per keer moeten doen..en dat vier keer op een dag. Nu is Bailey maar 1,1 kg dus niet zo heel erg groot.

hmm mickey weegt ook maar 1,5 kg maar vind 10 ml per keer nog best veel, in de zin van dat ze er op gegeven moment echt geoeg van heeft. En dan ook nog de medicatie erbij...

Ik merkte overigens wel dat ze vandaag ook wit spul in dr neusje had, net als bij de oogjes dus. Zou het dan toch iets van snot/verkoudheid zijn, of iets met de tanden? Want als het ec was, had ze volgnes mij nog wel eetlust gehad. Tenminste, de ervaringen die ik met ec heb, hadden niks te maken met verminderde eetlust. Met oorontsteking heb ik geen ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

oorontsteking had mijn Noellie en die at als een gek.. dus tja.. en als het oor onsteking was merkte je t wel..noellie die rolde door dr ren als ze maar even haar balans verloor. Heel naar om te zien. Gelukkig kon ik de medicijnen verwerken in het eten dus ik hoefde haar niet te pakken waardoor ze weer haar balans verloor.

10 ml is ook best veel.. ik heb van die medicijnspuitjes van 3 ml.. en dan doe ik daar gewoon drie van.. en ergens verspreid over de dag doe ik nog eens twee ervan. Dan klopt het wel. Maar soms doe ik het ook niet in 1x. Hij wordt juist getriggert om te gaan eten zodra hij dwangvoer krijg. Dus na 1 spuitje gaat hij zelf al grazen en wat knabbelen. Dan wacht ik altijd eventjes tot hij er klaar mee is. Maar dan gaat hij ineens heerlijk liggen en dan wil ik hem ook niet weer lastig vallen ermee. Zo ben ik eigenlijk alsnog de hele dag bezig. :$

Weet je al meer?

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .