Ga naar inhoud

Kruiden en biks vraag


Sammie14

Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Graag gedaan ;)

Ook in mensen voeding zit idd een hoop troep.

Nee, oke, van de andijvie had je gelijk. Maar het is dus ook een probleem als ik ze voor driekwart over wil zetten op kruiden? Dan bedoel ik gewoon biks, hooi, 1/4 verse groente en 3/4 kruiden?

En in welke voeding zitten ook geen granen? Alleen die jij hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je in eerste instantie aan de richtlijn houden van 1 eetlepel gedroogde kruiden per kilo of 2 eetlepels verse kruiden per kilo.

In de vitakraft nature zit ook geen granen, maar dat zijn geen biks en zitten alsnog toevoegingen in. Het heeft ook meer calcium en is duurder.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke.. Even denken, dan zit ik aan 12 kilo ongeveer. Dus dan mogen ze 12 lepels hebben? En maakt dat dan niet uit als het dezelfde mix is?

Ik probeer eigenlijk om een wat goedkoper alternatief te vinden voor de winter, dan is alle groente zo schreeuwend duur. Als het niet anders kan, dan koop ik heus wel groente, maar ik probeer het gewoon.

En dit voer? http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/dwergkonijnen/jr_farm/159853#more

Heb er een topic over geopend. Vind ik net wat goedkoper, aangezien ik er 4 heb rondhupsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke.. Even denken, dan zit ik aan 12 kilo ongeveer. Dus dan mogen ze 12 lepels hebben? En maakt dat dan niet uit als het dezelfde mix is?

Ik probeer eigenlijk om een wat goedkoper alternatief te vinden voor de winter, dan is alle groente zo schreeuwend duur. Als het niet anders kan, dan koop ik heus wel groente, maar ik probeer het gewoon.

En dit voer? http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/dwergkonijnen/jr_farm/159853#more

Heb er een topic over geopend. Vind ik net wat goedkoper, aangezien ik er 4 heb rondhupsen.

Ik had ook al in je topic gereageerd. Er zit rode klaver in, wat op de giftige lijst staat.

12 eetlepels gedroogde kruiden inderdaad. Ik zou maximaal 4 weken achtereen dezelfde kruiden geven.

Het artikel over kruiden: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/kruiden-voor-konijnen.html

In de winter kun je ook zelf koolsoorten telen. Uiteraard moet je konijn hier wel tegen kunnen (geen gas krijgen). Ook kun je bijvoorbeeld winterpostelein telen (soort sla), maar er zijn wel meer groenten die je zelf kunt telen in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky, je moet informatie wel juist overnemen en verspreiden. Rode klaver is enkel ongezond in grotere hoeveelheden. De kleine hoeveelheden die in kruidenmixen en voer verwerkt wordt kan geen enkele kwaad en heeft juist ook prima eigenschappen die kunnen bijdragen aan de gezondheid van je konijn.

Als maximum van dezelfde kruiden achtereen voeren geldt ongeveer 6 weken, maar het is niet zo dat ze dood gaan ofzo als je langer of korter voert.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky, je moet informatie wel juist overnemen en verspreiden. Rode klaver is enkel ongezond in grotere hoeveelheden. De kleine hoeveelheden die in kruidenmixen en voer verwerkt wordt kan geen enkele kwaad en heeft juist ook prima eigenschappen die kunnen bijdragen aan de gezondheid van je konijn.

Als maximum van dezelfde kruiden achtereen voeren geldt ongeveer 6 weken, maar het is niet zo dat ze dood gaan ofzo als je langer of korter voert.

Dit is geen kleine hoeveelheden, dit is structureel (dagelijks). En als iets op de giftige lijst staat zou ik het bijvoorbaat al niet willen geven. Ik verspreid de juiste info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hallo, zo kan ik het ook ;) Dan moet je er alleen wél bij vermelden dat het gaat om grote hoeveelheden, en dat kleine beetjes dus geen kwaad kan.

De juiste info verspreiden is 1 ding, het ook nog volledig overnemen en/of aanvullen een onmisbaar 2e.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hallo, zo kan ik het ook ;) Dan moet je er alleen wél bij vermelden dat het gaat om grote hoeveelheden, en dat kleine beetjes dus geen kwaad kan.

De juiste info verspreiden is 1 ding, het ook nog volledig overnemen en/of aanvullen een onmisbaar 2e.

Dat is jouw interpetatie, niet de mijne en ga ik er dus ook niet bij zetten. Ik verwijs naar de giftige lijst, wat die persoon er dan zelf van interpeteerd interpeteerd hij.

Ik heb op het gebied van giftige planten genoeg meegemaakt en ben daar heeeel voorzichtig in geworden en zou dat aan elke konijnen liefhebber aanbevelen. Ik vermeld er dus heel bewust niets bij! En ik ga geen dingen vermelden waar ik zelf niet achter sta (punt).

Dit is overigens compleet offtopic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net gegoogeld op rode klaver en weer wat bijgeleerd: rode klaver is diezelfde klaver die ik vroeger (lees: 20 jaar geleden) met handenvol trok om aan de konijnen te geven. 'Die met de mooie paarse bloemetjes'. ^^ Zelfs nu krijgen ze het nog af en toe, wel niet meer met handenvol, want je vind ze bijna niet meer, maar omdat ik nooit anders geweten heb dan dat konijnen ze mogen, heb ik nooit opgezocht of ze het wel echt mogen. Hier is het alvast niet giftig, want ze leven nog allemaal, gelukkig. ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij kregen ze het behoorlijk vaak, en no problemo.

Ik ben alleen niet van plan om 20 euro te betalen voor 4 kg voer wat bij mij in een week of 2 op is. Zoveel geld heb ik nu ook weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rode klaver

gehele plant

matig

darmproblemen, kortademigheid, irritatie huid en neus, coma

Bron: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-planten-voor-konijnen.html

Zo beter Madammie?! :s

Ik weet niet zo goed wat voor aanvulling je wilt geven met dit citaat. Het is toch niks anders als waar je net naar verwees, de lijst van BB?

Rode klaver is inderdaad matig giftig, maar voor je konijn zichzelf ervan in coma gegeten heeft moeten er kilo's rode klaver door heen zijn gegaan. Het is dus niet zo dat, wanneer voer bijv. 2% rode klaver bevat, je je meteen zorgen moet maken dat je konijn zometeen in een coma ligt of dat het ongezond zou zijn. Dát onderscheid moet je weten te maken, en dus niet alles klakkeloos overnemen van een lijst op een forum. Dat je zelf heel voorzichtig bent met het geven van kruiden die mogelijk giftig zijn voor je dieren vind ik heel begrijpelijk en ook wijs. Maar wat ik dus bedoelde met het geven van de juiste informatie, is dat rode klaver pas giftig is bij grotere hoeveelheden. En dat is dus niet mijn mening maar gewoon een simpel feit. Als je dan roept dat iemand een bepaald voer niet moet geven omdát het rode klaver bevat, zit je er gewoon naast. Rode klaver is namelijk gewoon gezond, totdat je het met handenvol aan het dagelijkse menu van je konijn toe gaat voegen.

Voor heel veel kruiden geldt dat ze in grote of kleinere hoeveelheden ongezond of giftig zijn, en voor het ene kruid is dat punt eerder bereikt dan voor het andere. Dat maakt dat we het ene kruid als 'giftig' bestempelen, en het andere niet.

Bij rode klaver is dat punt wat eerder bereikt dan bij bijvoorbeeld paardebloem, maar het gaat er dus om dat het niet zo verschrikkelijk giftig is dat je het niet zou moeten geven, zolang je je maar netjes aan een beperkte hoeveelheid houdt. En als je dat doet, kan klaver in een brok of kruidenmix dus geen enkele kwaad. Daar zit immers maar zo weinig van in en dan kan het dus juist een goede toevoeging zijn op het dagelijks rantsoen.

Het is makkelijk om iets van een lijst na te praten en het is ook zeker altijd goed om voorzichtig te zijn met planten en kruiden, maar het is ook niet verkeerd om eens andere bronnen te gebruiken dan de lijst van BB. Hoewel Evelien er best veel van weet en ook veel tijd gestoken heeft in de lijst, is ze nog altijd geen herboriste (voor zover ik weet:P) en kan ze er dus ook wel eens naast zitten. En natuurlijk is het ook logisch dat wanneer je een plant hebt waar een gebruiksaanwijzing bij hoort wat hoeveelheden voeren betreft je erbij zet dat het matig giftig is. Dat is verstandig om te doen en voorkomt dat mensen die zich er verder niet in verdiepen handenvol tegelijk gaan geven omdat op BB staat dat het mag. Maar de lijst van BB is dus niet heilig;) Jij raadde net toch ook kool aan, terwijl op de lijst van bb staat dat het niet niet goed voor konijnen is? Maar daar vermeldde je wel netjes bij dat je dat alleen moet doen als je een konijn hebt wat er tegen kan omdat je anders serieuze darmklachten kunt verwachten. En met die klaver werkt het precies zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ga ik dus twijfelen. Oh wat haat ik dat van mezelf.

Het voer wat ik bedoelde en het voer wat Nicky_the aanraad (

http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/futter/zwergkaninchen/vitakraft/260852 ) scheelt ongeveer 4 euro. Voor 4 zakken van de vitakraft zit ik aan 16 kg voor 50,04

Van de JR farm zit ik voor 15 kg aan de 44,99.

Dus wat zal ik nu doen?

Als je van beiden 100 gram per dag zou geven, scheelt het je 5 cent per dag, dat is 1,45 euro per maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Madammie, ik ben het nogsteeds niet met je eens en al helemaal niet met de hoeveelheid die je opgeeft.

Ik zelf kies voor 100% veilig en dat is dus de vitakraft professional prebiotic.

Prima joh, even goede vrienden. Waar zie je mij een hoeveelheid opgeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet zo goed wat voor aanvulling je wilt geven met dit citaat. Het is toch niks anders als waar je net naar verwees, de lijst van BB?

Rode klaver is inderdaad matig giftig, maar voor je konijn zichzelf ervan in coma gegeten heeft moeten er kilo's rode klaver door heen zijn gegaan. Het is dus niet zo dat, wanneer voer bijv. 2% rode klaver bevat, je je meteen zorgen moet maken dat je konijn zometeen in een coma ligt of dat het ongezond zou zijn. Dát onderscheid moet je weten te maken, en dus niet alles klakkeloos overnemen van een lijst op een forum. Dat je zelf heel voorzichtig bent met het geven van kruiden die mogelijk giftig zijn voor je dieren vind ik heel begrijpelijk en ook wijs. Maar wat ik dus bedoelde met het geven van de juiste informatie, is dat rode klaver pas giftig is bij grotere hoeveelheden. En dat is dus niet mijn mening maar gewoon een simpel feit. Als je dan roept dat iemand een bepaald voer niet moet geven omdát het rode klaver bevat, zit je er gewoon naast. Rode klaver is namelijk gewoon gezond, totdat je het met handenvol aan het dagelijkse menu van je konijn toe gaat voegen.

Voor heel veel kruiden geldt dat ze in grote of kleinere hoeveelheden ongezond of giftig zijn, en voor het ene kruid is dat punt eerder bereikt dan voor het andere. Dat maakt dat we het ene kruid als 'giftig' bestempelen, en het andere niet.

Bij rode klaver is dat punt wat eerder bereikt dan bij bijvoorbeeld paardebloem, maar het gaat er dus om dat het niet zo verschrikkelijk giftig is dat je het niet zou moeten geven, zolang je je maar netjes aan een beperkte hoeveelheid houdt. En als je dat doet, kan klaver in een brok of kruidenmix dus geen enkele kwaad. Daar zit immers maar zo weinig van in en dan kan het dus juist een goede toevoeging zijn op het dagelijks rantsoen.

Het is makkelijk om iets van een lijst na te praten en het is ook zeker altijd goed om voorzichtig te zijn met planten en kruiden, maar het is ook niet verkeerd om eens andere bronnen te gebruiken dan de lijst van BB. Hoewel Evelien er best veel van weet en ook veel tijd gestoken heeft in de lijst, is ze nog altijd geen herboriste (voor zover ik weet:P) en kan ze er dus ook wel eens naast zitten. En natuurlijk is het ook logisch dat wanneer je een plant hebt waar een gebruiksaanwijzing bij hoort wat hoeveelheden voeren betreft je erbij zet dat het matig giftig is. Dat is verstandig om te doen en voorkomt dat mensen die zich er verder niet in verdiepen handenvol tegelijk gaan geven omdat op BB staat dat het mag. Maar de lijst van BB is dus niet heilig;) Jij raadde net toch ook kool aan, terwijl op de lijst van bb staat dat het niet niet goed voor konijnen is? Maar daar vermeldde je wel netjes bij dat je dat alleen moet doen als je een konijn hebt wat er tegen kan omdat je anders serieuze darmklachten kunt verwachten. En met die klaver werkt het precies zo.

Maar goed. We zullen het niet met elkaar eens worden vermoed ik zo ;) Geen probleem :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh, dat heb ik toch niet zelf bedacht. Het is maar een voorbeeld en bovendien het percentage dat in de Esve kruidenmix gebruikt wordt. Je ziet mij nergens zeggen dat dát DE juiste hoeveelheid rode klaver is.

Laten we het hier inderdaad maar bij houden. Veel te warm om me druk te maken om rode klaver ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh, dat heb ik toch niet zelf bedacht. Het is maar een voorbeeld en bovendien het percentage dat in de Esve kruidenmix gebruikt wordt. Je ziet mij nergens zeggen dat dát DE juiste hoeveelheid rode klaver is.

Laten we het hier inderdaad maar bij houden. Veel te warm om me druk te maken om rode klaver ;)

Zijn we het toch nog ergens over eens :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .