Ga naar inhoud

Kruiden en biks vraag


Sammie14

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag de kruiden ontvangen via de bb webwinkel. Ze zijn alleen wat groot, en ik las ergens dat ze ongeveer een eetlepel kruiden mogen. Ik heb nu in een blik wat kruiden door elkaar gedaan om te mengen. Maar snijden of breken jullie de kruiden/takjes om het zo beter te kunnen mengen? Of geven jullie ze gewoon zoals ze geleverd zijn?

Dan nog een biksvraag. Ik heb nu de SS junior brokjes. Heb ook een zak hopes farm supertrio staan. Maar nu kreeg ik een proefzakje hopes farm rabbit balance en zag dat daar 21% vezels inzitten (maar wellicht zit die met calcium of eiwitten weer hoger?). Welke kan ik nou het best nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

up voor jou.. ik weet het niet, al lijkt me een eetlepel erg weinig, misschien om te beginnen?! Ik had ook een kruidenvraag.. ik zie namelijk op de webshop een aantal kruiden. Is het hier ook belangrijk om af te wisselen? Want bv de peterselie is het goedkoopst. Ik denk dat ik wat plantjes in de tuin in een bak zet, heb ik nu oko wel maar kwam slecht op alleen wat ik nu zelf niet eet kan naar het konijn. Ik heb nu maggi, koriander en peterselie (al wint de maggie het en verdrukt hij de rest). Dit lijkt me wellicht een goed alternatief ook voor jullie... groeit als kool en erg goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de biks betreft zie ik vooral een enorm prijs verschil tussen de HFST en SS, maar niet echt een ander duidelijk verschil dat IK belangrijk vind. Ik zelf geef namelijk liever geen granen aan dieren die geen granen eters zijn. Konijnen zijn eigenlijk geen granen eters. Zowel HFST als SS bevatten granen.

Daarnaast vind ik het belangrijk om naar de toevoegingen te kijken. Beide merken bevatten vrij veel toevoegingen.

De balance versie is qua analyse net iets minder 'goed' als de HFST.

Ik heb zelf heeeeel lang HFST gevoerd omdat er geen toevoegingen in zouden zitten, maar sinds kort staan die toevoegingen dood leuk op de verpakking. Ik ben dus gewoon niet eerlijk voorgelicht door de fabrikant zelf en dat vind ik eigenlijk wel een kwalijke zaak.

Maar goed, ik voer zelf dus geen HFST meer en ook geen SS ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft iemand ervaring met goudsbloem? ik zoek de goedkoopste uit in de webwinkel haha en dan zo gemixt mogelijk maar er staat dit bij: Gedroogde goudsbloem. De gehele goudsbloem is in dit product verwerkt, inclusief blaadjes.

Goudsbloem is werkzaam bij maag- en darmklachten en bij huidverwondingen. Ook werkt het ontstekingsremmend, antiseptisch en krampoplossend.

Ik weet nu niet of het alleen voor zulke dingen goed is of sowieso gezond en tevens hiervoor. Ik heb tot nu toe peterseliesteeltjes, erwtenvlokken(kan dit dagelijks of is dit een snoepje?), weidegrasrollen, luzernesteeltjes, echinacia (voor als hij ziekjes is) en kruidenmix. Hier wil ik dan dagelijks een beetje van geven. Goeie combi?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat artikel is erg leerzaam. En hier lees ik het inderdaad over die eetlepel! het is dus niet iets als groente, wat hij bij mij veel meer krijgt. En dus afwisselen en dan nog het beste niet elke dag dezelfde mix maar ook hierin afwisselen. Ik vond het super interessant. Ga ze bestellen en dan in 2 zakken doen, 1 in weekend, 1 door de weeks. Heb geen idee hoelang je dit kan bewaren, het lijkt me behoorlijk lang gezien het gedroogd is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah ze krijgen bij mij nu al 2 blaadjes basilicum en 2 wat grotere roosjes peterselie. Dan zit ik nu al over die lepel heen :P ik zal het met mate houden, maar strikt aan die eetlepel is denk ik lastig.

Ik ben wel benieuwd, bij die echinacea stond iets van verkoudheid en Leyla niest nogal veel. Wel zonder snot maar toch, ben benieuwd of t misschien wat helpt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben misschien heel fout bezig, maar hier krijgen ze dagelijks kruiden, de Vlamen wat meer dan de dwergjes. Ik ga niet beginnen met eetlepels en zoveel per kilogram lichaamsgewicht. Ze krijgen zoveel ze op kunnen.

Sommige willen het niet, anderen eten wel 4 eetlepels per dag, vers en gedroogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een eetlepel per kilo lichaamsgewicht hè. En dat geldt voor gedroogde kruiden. Bij verse kruiden mag het dubbele. Dus zit je niet aan die eetlepel ;)

Oooww oke dan :P

@Palomino eten ze nog wel hooi dan? Als ze en biks en groente en veel kruiden krijgen?

Ze eten t hier al moeilijk en die krijgen minder kruiden te eten. Nou zijn t ook geen vlaamse reuzen of iets in die grootte, maar toch :P

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eetlepel per kilo lichaamsgewicht is een richtlijn. Voeren doe je op gevoel, met brokken, maar ook met kruiden is dat zo. Kijk goed naar hoe je konijn het doet en hoe de keutels zijn en pas daar de hoeveelheid op aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi.

Die biks die ik geef zijn koud geperst. Hierdoor blijven meer voedingsstoffen behouden en hoeven ze minder dingen aan het voer toe te voegen. Ook is het dus graanvrij. Mijn konijnen zijn er echt verzot op en ze hebben er nog minder van nodig als van de HFST (en dus veel minder als van SS).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi.

Die biks die ik geef zijn koud geperst. Hierdoor blijven meer voedingsstoffen behouden en hoeven ze minder dingen aan het voer toe te voegen. Ook is het dus graanvrij. Mijn konijnen zijn er echt verzot op en ze hebben er nog minder van nodig als van de HFST (en dus veel minder als van SS).

Hoeveel voer je hiervan? Ik vind het wel jammer dat ze geen grote zakken ervan hebben. Ik geef nu trouwens HFST.

Ik ben van plan volgende maand alle soorten kruiden te bestellen in de 100 gram versie, vraag me alleen af hoeveel ruimte het bij elkaar in neemt :P

Ik ga trouwens alles door elkaar mengen in een ton die ik nog heb staan. Kan ik gewoon een handje pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles mengen is geen goed idee. Je geeft alle kruiden dan te lang. Je kunt het beste afwisselen. Het beste is om 2 mixen van bijvoorbeeld 5 kruiden te maken en dan de ene week de ene mix en de andere week de andere mix. Als die mixen op zijn maak je weer andere mixen.

Controleer wel goed dat je veilige kruidensoorten gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nicky, ik geef nu SS aan mijn 3 konijntjes. Ze zijn ongeveer een kilo per konijntje dus ik geef 15 gram per dag per konijn verdeeld over 2 porties. Nu staat er bij jouw voer 70 a 90 gram per dag per konijn. Dat is zoveel meer dan dat ik ze nu geef. Eten ze dan nog wel hooi en groenvoer denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij SS is de aanbevolen hoeveelheid ook hoger als dat je daadwerkelijk geeft ;) Onze konijnen wegen samen 4,5 kilo en krijgen ongeveer 50 gram per dag. Dat is ongeveer 11 gram per kilo lichaamsgewicht. Het kan natuurlijk zijn dat jouw konijnen meer of minder nodig hebben (mijne krijgen bijna geen groenten, maar wel kruiden), maar die 70 tot 90 gram per dag per konijn zou ik niet doen. Ik zou dan 140 tot 180 gram per dag moeten voeren en ik voer dus maar 50 gram per dag!!

Ik gaf ze eerst 60 gram per dag (voor 4,5 kilo konijn), maar daar kwamen ze van aan.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles mengen is geen goed idee. Je geeft alle kruiden dan te lang. Je kunt het beste afwisselen. Het beste is om 2 mixen van bijvoorbeeld 5 kruiden te maken en dan de ene week de ene mix en de andere week de andere mix. Als die mixen op zijn maak je weer andere mixen.

Controleer wel goed dat je veilige kruidensoorten gebruikt.

Maar dat maakt toch niet veel uit, als je te lang kruiden geeft? Met andijvie is dat toch ook geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nicky, bedankt! Ik overweeg namelijk ook om over te stappen als deze zak leeg is. Ik geloof namelijk dat granen niet goed zijn voor dieren en mensen overigens. Mijn hond eet bijvoorbeeld alleen biologisch vers vlees en ons gezin eet voornamelijk plantaardige producten. Maar omdat ik nog een groentje ben met konijnen zorg ik dat ze eerst deze SS opmaken en dan ga ik mij ondertussen verder verdiepen in de voeding. Gelukkig zijn ze net als wij dol op groenvoer:mdr: en doen ze het daar ook heel goed op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .