Ga naar inhoud

Stronghold


Boefje

Aanbevolen berichten

Gisteren had ik stronghold opgehaald bij een van de dierenartsen waar ik wel eens kom omdat ik bij Bailey wat 'roos' ontdekt had. Eergisteren was ik hem aan het borstelen en zag wat roosvlokjes in zijn vacht. Ik zocht een beetje naar plekjes waar dat zou zitten op zijn huid, maar ik kon nauwelijks wat zien. Achter in zijn nekje wel minimaal schilfertjes, maar dan moest ik echt een paar keer knipperen en heel dichtbij kijken voor ik ook wat kon zien.

Aangezien Bailey nu sinds zijn operatie zich al drie weken heftig en dwangmatig aan het poetsen was en hij nog aardig wat last heeft van haren in zijn keutels, dacht ik ook inderdaad dat dit de reden was, waarom hij zich zo dwangmatig wast. Uiteraard had ik dit telefonisch besproken met dierenarts en op internet gegoogled naar plaatjes ervan. Dus het zou heel goed 'wandelend roos' kunnen zijn. (kriebels!!)

Gisteravond 1 pipetje in zijn nekje op de huid uitgeknepen. Nu kwam er niet zo bizar veel uit zo'n pipetje en ik heb er nog een paar keer goed in geknepen, maar hij was echt leeg. Hij had ook wel wat op de huid gekregen, want hij rende een rondje alsof hij alcohol op een geschoren huidje heeft gekregen, alsof het brandde. Het duurde heel eventjes en toen was het klaar.

Nu vraag ik mij dus af hoe lang het duurt voor die schilfers weg gaan. Want vanochtend borstelde ik hem weer en er waren alsnog schilfers. Daarnaast waren wat haartjes verkleefd op de plek waar ik het gedruppeld had. Hij wast zich nu weer meer als dat hij eerder deed. Hoopte juist dat dat minder werd. Ook heb ik nu meer haartjes in het borsteltje dan voorheen. Niet overdreven veel haar, maar meer dan ik gewend ben.

Is dit normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, klopt. Hij heeft ook nog een beetje gedoe met zijn darmen. Gisteren ging het wel redelijk goed. Hij keutelde veel, at groente al was het niet veel, hooi, kruiden en zelfs biks. Hij heeft zelfs uit zijn drinkflesje gedronken een beetje. Nu is het weer wat minder, maar meestal komt hij in de loop van de dag weer een beetje op gang, dus hopelijk nu ook weer. Hoop ook dat nu hij behandeld is tegen mijt, hij zichzelf ook minder gaat wassen waardoor al die haren niet in zijn buikje komen. Dat werkt ook niet zo goed mee natuurlijk. Mijt kan ook veroorzaakt worden door verminderde weerstand en stress. Dat past natuurlijk heel goed in dit plaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook door alle medicijnen komen. Bij een ontgiftigingsproces zie je vaak schilvers. Ik vind het dan ook niet verstandig om zomaar een pipet gif erop te gooien, want of je konijn gaat nu erger ziek worden of je had het wel bij het juiste eind. Ik had het konijn even mee genomen naar de da en zonodig een huidmonster laten nemen om te controleren op parasieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik had dit uitgelegd aan de dierenarts en ook aangegeven dat ik liever Bailey niet meeneem, want de laatste keer was hij heel erg gestresst. Ik had hem nog nooit zo erg gezien. Heftig ademhalen en trillen en doen. Hij was de dag ervoor nog geweest, maar toen niet gekeken naar mijt. Bovendien had ik begrepen dat dit niet zo heel veel kwaad kan preventief te doen omdat het redelijk onschuldig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je, achteraf kan je dingen zeggen, maar gebeurd is nu gebeurd. Ik heb overal gelezen dat het preventief ook geen kwaad kan en mijn dierenarts heeft er verder ook geen kwaad woord over gezegd. Ik ben niet alwetend, als dat zo was dan zat ik hier niet meer op deze site. Soms moet je ook ergens 'maar' op vertrouwen. En normaal gesproken doe ik dat absoluut niet, maar als ik het idee heb dat het op zich niet zo heel veel kwaad kan dan geloof ik het wel. Anders kan je net zo goed nooit meer naar een dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren hetzelfde gedaan. Witte roos, beginnende kale plekken... Maar o wat is het warm en om de konijnen dan mee te nemen, ze raken al zo gestrest en gaan kwijlen van de stress dus dat wilde ik ze niet aan doen.

In eerste instantie zei mijn dierenarts dat ik alleen het konijn hoefde te behandelen waar ik de 'roos' had aangetroffen, maar mijn moeder had ook nog twee monsters meegenomen van de honden en een daarvan had waarschijnlijk een soort van dode mijt (dat was niet duidelijk te zien omdat het dus niet meer leefde). Uiteindelijk dus toch maar ook pipetjes gehaald voor het andere konijn en de honden.

Tegen mij is verteld dat je met 2 weken wel zeker resultaat moet zien. Na een paar dagen zou het ook al weg kunnen zijn.

Ik hoefde het hok trouwens niet te ontsmetten, maar gewoon goed schoonhouden. Het was niet zo besmettelijk als een vlo of luis zei ze. Ik denk ook niet dat het heel veel kwaad kan. Het wordt ook niet in het lichaam gespoten ofzo...

Succes met jouw konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou vraag ik mij af of die stronghold wel geholpen heeft!! Hij krabt en wast zich niet meer zo vaak, maar bij het borstelen komen hele plukken los met allemaal roos eraan vast aan de onderkant wat bij de huid zat. Hij heeft ook ontzettend veel haar in zijn keutels dus hij verhaart heel erg. Heb ik het misschien niet goed gegeven dan? Misschien niet goed gedruppeld op zijn huidje maar meer in zijn vacht per ongeluk?

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .