Ga naar inhoud

wat is het dagmenu van jou konijn?


kelly01

Aanbevolen berichten

Hallo,

Nou vroeg ik mij eens af wat jullie dagelijks aan je konijntje geven. Ik denk dat we zo ook inspiratie aan mekaar kunnen geven!

Om te beginnen dagmenu vandaag!

's Morgens: Een bakje Biks SS (niet teveel), een stukje droog brood (klein) en een beetje rauwkost (witloof, wortel).

Tussendoor: Stukje appel, rozijntjes en als nijn zeer flink is een snoepje.

's Avonds: Aanvulling Biks SS (niet teveel), rauwkost (brocoli, sla en basilicum).

Hooi en water zijn altijd aanwezig, ik gebruik hooi van JR FARM met appel.

En jullie dagmenu?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen! Ik vul sochtends de hooibal en ververs het water. Hij krijg sochtends een hand vol groen, vaak 2 soorten zoals nu een halve kleine witlof en een handje spinazi. Als ik terug kom van mijn werk dus als avondeten een handje biks in se treathball en nog een volle hand groen. In het weekend een groenteslinger ipv handje groente. Gezien hij nog wel iets voller mag worden en nog zo jong is de afgelopen dgen ook sochtends een beetje biks, klein handje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'S morgens de helft van de biks + witlof en andijvie.

De hele dag door hebben ze hooi en wordt t ook bijgevuld als t nodig is. En ze krijgen soms tussendoor wel eens wat basilicum of wortel.

'S avonds krijgen ze de andere helft van de biks en weer witlof en andijvie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het dagmenu van mijn 2 NHD konijnen:

Hier krijgen ze 's ochtends zodra ik wakker ben samen 35 gram HFST brokken

'S middags als tussendoortje een klein beetje gedroogde kruiden

'S avonds tegen acht uur een groente schotel. Vaak zit daar iets van witlof, andijvie, broccoli, peterselie en basilicum in maar soms ook wel andere groenten.

'S avonds voordat ik ga slapen krijgen ze nog een keer 35 gram HFST brokken.

En verder krijgen ze onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het dagmenu van mijn 2 NHD konijnen:

Hier krijgen ze 's ochtends zodra ik wakker ben samen 35 gram HFST brokken

'S middags als tussendoortje een klein beetje gedroogde kruiden

'S avonds tegen acht uur een groente schotel. Vaak zit daar iets van witlof, andijvie, broccoli, peterselie en basilicum in maar soms ook wel andere groenten.

'S avonds voordat ik ga slapen krijgen ze nog een keer 35 gram HFST brokken.

En verder krijgen ze onbeperkt hooi.

Leuk menu :D, heb een vraagje welke gedroogde kruiden gebruik je? Heb dit nog nooit gegeven aan nijntje, dus misschien een nieuwtje voor hem :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze ook onbeperkt hooi en water.

In de ochtend krijgen ze meestal paardenbloembladeren, gedroogde brandnetel en een klein stukje wortel.

In de middag ongeveer 50 gr HFST voor z'n drieën en meestal een roos weegbree of fluitenkruid of een kruidenhooi wilgenballetje of een stukje komkommer. Eigenlijk is het best wel verschillend. Net wat ik op dat moment ter beschikking heb en dat geldt ook voor de avond behalve dan het biks :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 4 nijnen krijgen 's avonds of 's ochtends 100 gram HFST, de snackbal wordt gevuld met bietensnoepjes, en 's avonds na het eten krijgen ze groenvoer (vandaag was dat kamille en munt, vond de munt naast iemand zijn schutting, was echt veel!). Af en toe een boterham en zowiezo de afgesneden dingen van de groentes die we zelf eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluis krijgt nu Stamper er niet meer is:

ochtend: 20/30 g biks (schat ik) en wat groenten (bijvoorbeeld witlof of wortel)

avond: vers gesneden gras

Pluis kan altijd bij een hooibal en het water ververs ik iedere dag. Soms meer als het erg warm weer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk menu :D, heb een vraagje welke gedroogde kruiden gebruik je? Heb dit nog nooit gegeven aan nijntje, dus misschien een nieuwtje voor hem :D

Ik heb regelmatig een zak waar allemaal verschillende soorten kruiden in zitten zoals pepermunt, brandnetel, paardenbloem, peterselie, echt van alles en nog wat. Verder krijgen ze hier echinacea (goed voor de weerstand) en kamille.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voldoende biks, 's ochtends een hand en 's avonds een hand.

Altijd vers hooi. Vaak gewoon hooi, maar soms als ik haar wil verwennen krijgt ze kruidenhooi

Elke dag vers water.

Verder krijgt ze elke dag groente. Vaak witlof en andijvie, maar als ze het mag krijgt ze ook nog een stukje verse ongekookte groente van hetgeen dat wij die avond eten :) Ook heb ik binnen een klein bakje staan waarin vers gras groeit. Buiten groeit het ook maar we hebben een burenruzie met de buren boven ons en ik weet niet wat ze allemaal in de tuin gooien. Sowieso glas en punaises, maar wellicht ook wel vergif ofzo. Hmm. Dus dat durf ik niet meer aan helaas. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb nog maar één konijn. Ik had twee meisjes, maar in de pubertijd werd het helaas alsnog ruzie. Binnenkort misschien een man erbij, dat wel :D

Inderdaad vervelend, vooral voor Doni :( Want ze is wel naar buiten geweest een maand geleden toen dit nog niet zo speelde, en ze vond het heerlijk in haar ren op het gras (ik woonde hiervoor in een flat, dus het was heel spannend voor d'r). Gelukkig is de woningbouw er druk mee bezig, dus hopelijk geeft het goed resultaat en kan Doni binnenkort weer buiten hupsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik vraag me nog wel iets af... mijn konijn eet een beetje wisselend hoor. De ene dag zie ik bijna geen verschil in de hooibal en de andere dag is hij ineens leeg. Als hij een dag minder hooi eet geef ik hem de dag erna minder groente maar of hier echt een samenhang in zit heb ik niet kunnen vaststellen (zal wel overigens). Alleen nu eet hij dus vrij onregelmatig. De ene dag wel groente maar als ik vind dat hij te weinig hooi eet veel minder groente...

Hoe kan ik hier meer balans in vinden? Hij keutelt goed, is actief en lijkt niet ziek. Kan ik hem gewoon elke dag hetzelfde geven en hem gewoon onregelmatig hooi laten eten? Of kan ik beter de biks stoppen/nog meer minderen? Want in principe mag hij onbeperkt nog (12 weken is hij ongeveer) maar als het ten koste gaat van andere dingen die hij meer nodig heeft?! hij krijgt alleen bij het avondeten een handje biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

smorgens: 15 gram biks(1 krijgt 20 wegns sat het het een jonkie is) + hooi + vers water

smiddags: stukje appel + (vanaf morgen opbouwen) witlof + heel soms een snoepje erbij:)

savonds: 15 gram biks + hooi en als het met witlof goed gaat savonds ook een kleein stukje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

p.s. ook drinken ben ik een beetje onzeker over. Ik heb zo'n stenen bakje en doe er circa 2 cm in maar dat drinkt hij lang niet op op een dag... hoe weet ik of hij voldoende drinkt?

Hier kan ik ook niet echt zien hoeveel ze drinken, wel een stuk minder dan wat ik vaak als richtlijn lees, maar ze krijgen 2 keer per dag natte groenten, dus dat zal wel. Zolang ze nog gezond rondhupsen maak ik me geen zorgen, ze drinken wel wat ze nodig hebben. Ik ga me eerder zorgen maken als ze ineens heel erg veel zouden gaan drinken. Toen ze nog alleen een fles hadden was er per dag nog geen 100ml uit de fles.

Hier krijgen ze 's morgens en 's avonds een bakje met andijvie, witlof een stuk winterpeen en wortelloof, rond etenstijd krijgen ze een snackballetje met 40 gram ss (2 kleine konijntjes van 1700 en 1800 gram). Of dit de goede hoeveelheid is weet ik nog niet, ben net overgestapt van hfst op ss en nog even aan het kijken met welke hoeveelheid ze het best op gewicht blijven. Eerst kregen ze ook gedroogde kruiden, maar die heb ik uit het dieet geschrapt omdat mij ram er gevoelig op reageerde. Op dit dieet doen ze het heel goed. Ze krijgen natuurlijk ook onbeperkt hooi.

Oh en noor, hier eten ze ook de ene dag meer hooi dan de andere. Ik maak me daar ook geen zorgen om, zolang ze mooie grote keutels hebben.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .