Ga naar inhoud

Ervaringen sterilisatie voedster?


Aanbevolen berichten

Omdat Babette al een hele tijd last heeft van de hormonen (echt een nukkige dame kan ze zijn :yes:) gaan we haar laten steriliseren.

Toch ben ik hier wat bang voor. Castratie van een ram vind ik veel minder eng dan een sterilisatie bij een voedster.

Het is geen kleine operatie en ze moeten toch wel een tijdje onder narcose.

Wie heeft hier reeds 1 of meerdere voedsters laten steriliseren?

En hoe is het na de operatie verlopen?

Zijn ze er lang van onder de voet, of zijn ze vrij snel hersteld?

Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten voor en na de operatie?

Bevoorbeeld de bodembedekking na de operatie?

Aangepaste voeding?

En wat met haar ram? Baziel zit dan sowiezo heel de dag alleen (misschien zelfs wat langer als het er wat te wild aan toe gaat na de operatie) ik kan ervoor zorgen dat ik die dag dan gewoon thuis blijf zodat ik hem kan bezig houden en hij zich niet ineens heel erg alleen voelt (en de 5 honden en 2 katten zullen hem ook wel bezig houden :yes:). Maar kan ik Baziel en Babette nadien zomaar terug bij elkaar zetten of moet ik ze terug opnieuw koppelen op neutraal terrein alvorens ze terug samen te zetten?

aangepast door Baziel en Babette
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 voedsters laten castreren (=hele zaakje weg laten halen).

Bij de ene ging het allemaal vlot, het genas ook snel. Ik heb haar 1 dag apart gehad om bij te komen, alleen diezelfde avond een spuit dwangvoer gegeven en wat wortelhapje van Olvarit. Ik had ze altijd in een kaal hok met alleen bodembedekking in het toilet (beukensnippers op dat moment). Goed in de gaten houden of de wond schoon blijft.

Bij de tweede ging het niet zo vlotjes. Die raakten ze bijna kwijt bij toediening van de narcose, nijn kon er blijkbaar niet tegen. Dus die heb ik maar niet meer laten helpen. Zij was een beetje duf maar niet echt veel tijd nodig om te herstellen, heeft natuurlijk ook alleen maar de narcose gehad.

Deze twee waren zusjes, na sterilisatie herkenden ze elkaar niet meer en vlogen elkaar vol in de haren al door de tralies heen (had twee losse traliekooien naast elkaar, ze mochten om de beurt los lopen).

Hierna heb ik besloten de niet-gesteriliseerde voedster te ruilen voor een ex-ram. Ram en voedster moesten dus sowieso nog gekoppeld worden, daarom kan ik je niet helpen met de 'vriendjes-vraag'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft hier reeds 1 of meerdere voedsters laten steriliseren? Inmiddels zo'n 20 a 25 dames laten helpen.

En hoe is het na de operatie verlopen? Goed.

Zijn ze er lang van onder de voet, of zijn ze vrij snel hersteld? Meestal binnen 5 dagen weer volledig de oude afhankelijk van hoe zwaar de operatie was bijv. tumoren oid.

Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten voor en na de operatie? Dat ze binnen 3 dagen weer goed alles eten.

Bevoorbeeld de bodembedekking na de operatie? Ik heb ze een week op handdoeken.

Aangepaste voeding? Ik geef altijd lekker zacht groenvoer dat eten ze het eerste.

Maandag nog 5 dames laten helpen, ze gaan hier direct als ze opgehaald zijn weer naar de "konijnenschuur" op doeken en de dames krijgen verder geen medicatie of dwangvoer. Ze eten alweer goed allemaal.

Ik heb tweemaal een dame laten helpen die een maatje hadden en de ene heb ik direct kunnen terug zetten erbij, die at direct weer wat en hoefde ik dus niet extra op te letten. De ander hebben we een dagje gescheiden naast elkaar gehad zodat we konden zien of ze wat at en keutelde.

De twee dames die bij elkaar zitten die ik afgelopen maandag heb laten helpen heb ik gewoon bij elkaar gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe is het na de operatie verlopen? Heel goed, alles ging vlot.

Zijn ze er lang van onder de voet, of zijn ze vrij snel hersteld? Na een 3tal dagen was ze weer helemaal zichzelf!

Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten voor en na de operatie? Dat ze snel weer eten, drinken en keutelen.

Bevoorbeeld de bodembedekking na de operatie? Ze zaten op een grote deken. Verder had ik nog een bench aan de ren gemaakt waar niks in zat, dus dan konden ze kiezen. De castratie was namelijk in de zomer dus misschien was het soms te warm.

Aangepaste voeding? Peterselie, lekkere biksjes om aan te sterken

En wat met haar ram? Hij was er de hele tijd bij. Ook bij de dierenarts. Het is een superlief rammetje dus ze had er heel veel steun van :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft hier reeds 1 of meerdere voedsters laten steriliseren? 3 voedsters: *Ida*, Nina & Elly

En hoe is het na de operatie verlopen? Na de operatie bij *Ida* & Nina goed! Beide aten & keutelden snel weer uit zichzelf. Bij Elly konden ze tijdens de operatie 1 eierstok niet verwijderen, waardoor deze moest achterblijven. Nu heeft ze nog steeds last van haar hormonen hierdoor. Het opstarten na de operatie ging ook iets moeizamer. Ze keutelde niet gelijk, maar het eten ging opzich wel. Achteraf bleek dat ze zich binnen helemaal niet happy. Vandaar is ze vrij snel weer naar buiten gegaan, waarna ze gelijk vollop begon te keutelen. Ze mistte Ed ook behoorlijk.

Zijn ze er lang van onder de voet, of zijn ze vrij snel hersteld? *Ida* & Nina hebben 1 week binnen gewoond en Elly maar 1 dag. Ze waren alle 3 weer snel de oude.

Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten voor en na de operatie? voor: dat ze goed gezond zijn, want zo'n ingreep heeft toch wel een behoorlijke aanslag op hun weerstand. Na: dat ze snel weer uit zichzelf gaan eten & keutelen.

Bevoorbeeld de bodembedekking na de operatie? Alle 3 de dames had ik op handdoeken gehouden.

Aangepaste voeding? Ze hadden niet als eerste zin in hooi & brokken, dus ik had allerlei lekkere groenten in huis gehaald & lekker veel paardenbloemblad geplukt. Alles wat ze uit zichzelf als eerste aten was mooi meegenomen. Tender, loving, care zei mijn DA :)

Bij *Ida* & Nina heb ik de mannetjes mee laten gaan, na de operatie had de DA ze gelijk weer samen gezet.

Bij Elly is Ed niet meegegaan, omdat hij behoorlijk snel in de stress schiet. Dit vond ik voor Elly niet zo fijn.

Hij was met zijn zusje *Ida* wel meegegaan, omdat hun band toen een stuk sterker was.

Uit jouw berichtje maak ik op dat je Baziel niet laat meegaan. Na zo'n bezoekje aan de DA kan Babette wat vreemd ruiken, waarop Baziel fel zou kunnen reageren. Ik zou ze tijdens de 1e her-kennismaking samenzetten op neutraal terrein. Je hebt vrij snel gezien of het weer goed zit tussen hen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .