Ga naar inhoud

Konijn lust Antibiotica niet: telkens een gevecht


Gondolin

Aanbevolen berichten

Pietje heeft nu antibiotica voorgeschreven gekregen voor zijn snot.

Hij haat die antibiotica, vindt het vies en een spuitje in zijn mond vind hij ook vreselijk.

Telkens als hij die antibiotica moet krijgen, twéé keer per dag, moeten we hem echt met dwang vastpakken en tegenhouden en dat spuitje in zijn bek persen. De helft van de tijd gaat het eroverheen en moeten we het nog een keer doen. Dat zorgt ook nog eens voor een onzekere dosis omdat we natuurlijk niet goed in kunnen schatten hoeveel hij wel of niet binnen heeft gekregen.

We hebben het geprobeerd op

manier maar ook dan blijft hij panisch zijn hoofd wegtrekken.

We hebben het geprobeerd door het spuitje naast het watertuitje te houden als hij drinkt (dit deden we ook met de pijnstillers namelijk), maar hij vindt het vies ruiken en komt er niet eens bij in de buurt.

Op stukjes appel/wortel/kool krijgt hij er soms wel wat van binnen maar echt lekker vindt hij het niet en vaak heeft hij er al genoeg van voordat hij zelfs maar de helft binnen heeft gekregen.

Ik ben echt de wanhoop nabij. Woensdag vertrek ik ook nog eens naar een bruiloft voor een paar dagen in Engeland en verblijft Piet bij een vriendin. Die is in haar eentje dus heeft nog minder middelen om het binnen te krijgen.

WAT MOET IK DOEN? Hij moet die medicijnen binnen krijgen en ik wil niet dat hij bang voor ons wordt.

En zal ik mijn vriendin toch maar afbellen en Piet meenemen naar Engeland? We gaan met de auto en het hok kan mee. Veel los zal wel niet lukken. Maar dan kan ik wel met een hulpteam de medicatie toedienen.

Echt alle tips zijn welkom, ik ben aan het einde van mijn latijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms wordt het wel eens op de pootjes gesmeerd, maar dan heb je nog niet de zekerheid dat hij alles binnen krijgt en z'n gezicht lijkt me zo'n smeerboel worden.

Heb je het al eens op een klein stukje brood geprobeerd of op een stukje melba toast? Daar trekt het wel goed in en bij mijn konijn ging het er goed in op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde en voor mij was de uitkomst om de medicatie te prakken door fruit wat mijn konijn graag lust. Hij is dol op banaan en aardbei dus ik pak 1 van die twee of ze samen en prak het helemaal fijn, vocht er uit gieten en dan de medicatie er doorheen en roeren. Puk eet er hier zelfs het schaaltje nog bij op zo lekker vindt hij het dan. Kreeg ook de tip van een ander forumlid om het te proberen met fruithap of appelmoes, dat zou je ook nog kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met de appelmoes geprobeerd, ongeveer drie theelepeltjes appelmoes en dan het medicijn erdoor. Daar heeft hij wel een beetje van gegeten maar was er niet wild van.

Gelukkig lijkt het met lange schijven wortel waar ik het dan op spuit wel te lukken. Hij kijkt een beetje achterdochtig erbij maar eet het wel op.

Nu hopen dat dat aanhoudt (zo begon het ook met de appel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte wel eens broodballetjes toen ik langere tijd medicatie moest geven en nijnsel weigerde het op te eten op alle andere 86 manieren. Dus een beetje brood, daar de medicatie in laten laten lopen, balletje draaien (jummie) en... ze at het op. Brood is niet ideaal, maar je gaat vanalles verzinnen. Wat bij mij ook hielp, was de medicatie in een Lofty laten lopen. Ken je die? Zijn een soort haverkoekjes van Vitakraft. Die kun je breken (ook niet echt makkelijk, want meestal breken ze zo dat je er niks meer mee kunt) en dan kun je in de holle binnenkant de medicatie laten lopen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb m'n konijn ook een tijdje dwangvoeding gegeven, ze vonden het meestal wel lekker eigenlijk :) antibiotica ook wat minder hier.

ik zette het konijn op mijn schoot en hield met m'n linkerhand hun voorpootjes vast en de onderkant van hun kaak (dan kunnen ze hun hoofd niet wegdraaien)

doordat ze dan soort van op hun rug liggen ging het veel makkelijker bij mij. dan spuitte ik in kleine deeltjes alles binnen en dat ging wel goed.

misschien kan je die houding ook proberen? of doe het met twee personen

en als ze niet slikken hielp het ook om wat met het spuitje te wiebelen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

tips over medicatie kan ik je helaas niet geven,

maar met deze hitte een konijn lang in de auto vraag ik me wel bij af, of dat het beestje ten goede komt? Weet niet of je airco in de auto hebt, of dat dat juist weer teveel tocht veroorzaakt.

iig succes! hoop dat je je beestje weer gezond krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bikskoekjes maken? Medicijnen erover spuiten voor 5 dagen, daarmee 5 koekjes maken, afbakken en zo geven?

Indien je konijn biks krijgt natuurlijk.

Moet op deze moment cavia's behandelen tegen schimmel en krijgen nu ook zo hun medicijnen binnen,

die koekjes gaan zonder problemen binnen: enkel biks (of korrel voor cavia), water en medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bikskoekjes maken? Medicijnen erover spuiten voor 5 dagen, daarmee 5 koekjes maken, afbakken en zo geven?

Indien je konijn biks krijgt natuurlijk.

Moet op deze moment cavia's behandelen tegen schimmel en krijgen nu ook zo hun medicijnen binnen,

die koekjes gaan zonder problemen binnen: enkel biks (of korrel voor cavia), water en medicijnen.

Een medicijn in de oven afbakken... Ik ben geen wetenschapper maar is dat wel goed? Breekt het de werkzame stof niet af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn veearts zei het zo te doen, dus daar luister ik naar hé. Schimmel is anyway wel genezen (nog 4 dagen medicijn geven)

Edit: ohja, er werd ook vertelt dat natte biks of korrel of brood voor verstopping/koliek kan zorgen, daarom was ze zo voor afbakken. Ze wilt geen enkel konijn natte biks geven zei ze.

aangepast door Tianbelli
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er ook tips voor konijnen zonder voortanden?

Papjes moet ie niets van weten. En ik heb niets van fruit dat hij lust. Het brood is helaas ook op (straks een vers bakken).

Ik zat ook aan biks te denken, maar als ze van natte biks verstopping kunnen krijgen, doe ik het liever niet (Roxy is ferm in de rui dus van haar krijgt hij al genoeg haar binnen) :s.

Ook zat ik te denken om het in zijn schotel groentjes te mengen, maar ik weet niet of hij dan daadwerkelijk alles zal binnen hebben gezien het nogal een niet zo'n gemanierde eter is :s. Het gaat om een kleine hoeveelheid (0.4ml) dus dat is nogal gauw verspild neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig gaat het goed met de wortel. Daar spuit ik het op en hoewel hij altijd wel een beetje chagrijnig eraan snuffelt eet hij het wel op.

Met appel, brood en appelmoes lukte het in ieder geval niet. Er werd daar aan geroken en daarna keek hij naar mij van "ja hallo, wat denk je zelf". Oogjes afdekken hebben we ook geprobeerd maar dat lukte ook niet bij ons. Hij werd er inderdaad rustiger van maar op het moment supreme: toch zijn hoofd wegtrekken. Alle mogelijke houdingen hebben we inderdaad geprobeerd, ook plat mijn zijn rug tegen mijn borst aangedrukt (inderdaad verticaal als het ware). En alles met zijn tweeen, in mijn eentje hoefde ik het sowieso niet te proberen.

Maar goed zo lang hij de wortel op blijft eten zitten wij hier dus goed!

Ruthie, 0.4 ml is best wel veel als je konijn het niet lust :P

Als hij niet kan kauwen snij je dan al zijn groentes voor?

Misschien proberen om een klein beetje van zijn lievelingsgroente (of wortel) te raspen of fijn te snijden, dat in een bakje met verhoogde rand te doen, medicijn er doorheen mengen en het hem op te laten eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar zijn de onze familie, al het bovenstaande wil hij ook niet :P. Hij trekt ook telkens zijn kopje weg.

Het is allemaal voorgesneden en ik geef zijn groenten altijd in een kommetje. Maar ik ben bang dat er toch zeker 0.1ml zal blijven hangen aan de rand. Hij likt zijn potje niet uit, allé, jawel, maar met zijn baard ;). Vandaag eens proberen met andere appelmoes, en anders tjah, brood misschien toch maar eens proberen. Hoewel hij dat nog nooit gegeten heeft :s. Nog 2 dagen te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso mag je je konijn volgens mij niet zomaar meenemen naar Engeland, daar hebben ze hele strenge quarantaine-wetgeving. En zo'n eind gaan slepen met een konijn met snot zou ik ook zeker niet doen. Wellicht kun je dan beter een goed pension zoeken of desnoods de dierenarts lief aankijken.

Maar als het met wortel werkt dan is dat helemaal fijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .