Ga naar inhoud

Konijn zit altijd slecht in z'n vacht


saskiaa

Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraagje. Een van mijn konijnen, Sjors, zit al vanaf het begin dat ik 'm kocht slecht in zijn vacht. Toen was het helemaal erg maar dachten we gewoon dat ie midden in z'n rui zat. Maar het is nu een jaar en 3 maanden geleden dat ik 'm gekocht heb bij de opvang en hij heeft er nog nooit mooi glanzend uitgezien. Hij heeft ook 2 kleuren, bruin en blauw, tja dat kan maar ik dacht eerst dat dat ook kwam door de verharing. (omdat mijn andere konijnen vaak ook een andere kleurtint hebben de vacht die er nog onder zat). Het is altijd wat ongelijk, voelt niet zacht aan, maar juist ruw.. Hij is ook altijd al wat te dun. Ik voer de konijnen nu dan wel apart. Sjors heeft ook al eens last gehad van heel veel plassen en drinken, urinebrand. Toen allerlei onderzoeken geweest, kwam niks op uit maar is vanzelf weer weggegaan.. Qua gedrag is hij altijd vrolijk en actief dus daar merk ik niks aan in ieder geval. Hij krijgt 2x per dag beperk science selective rabbit, 2x per een halve emmer hooi en dagelijks groenvoer. Mijn andere konijnen zien er allemaal wel goed uit. Kan ik hier nog wat aan doen, ander voer, extra vitamines oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hmm helaas ik kan daar niet zoveel over vertellen. Gelukkig heb ik dat nooit gehad. Wat ik wel weet is dat als ze wat dunner zijn..dus niet helemaal op gewicht hun vacht inderdaad ook wat verwilderd en dof eruit ziet. Misschien heeft dat te maken met het feit dat als ze wat voller zijn ze ook meer voeding in de huid hebben waardoor het vachtje er automatisch beter van wordt..maar dat zit ik ook maar te raden en te gissen..ik heb geen idee eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat krijgt hij precies te eten en hoe zien zijn keutels eruit? Hoe komt hij door de verharing heen? Vaak kun je aan de vacht van een dier aflezen hoe het met zijn gezondheid/weerstand te maken heeft en veel daarvan wordt bepaald door de conditie in de darmen. Vaak zie je dat dieren die niet lekker in de vacht zitten enorm opknappen als ze op ander voer gaan of tijdelijk wat supplementen krijgen om de darmen wat te helpen en een goede darmflora op te bouwen.

Je zou m tijdelijk probiotica kunnen geven en misschien lijnzaad bij zijn eten voeren. Van lijnzaad knapt de vacht vaak ook al ontzettend op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te dun ondanks goed voeren klopt voor mijn gevoel ook niet helemaal. Vaak heeft de vacht voor het lichaam dan ook totaal geen prioriteit en dat zie je natuurlijk terug. Ik zou even in de gaten houden of zijn gewicht inderdaad wat omhoog gaat en hem dus ondersteunen met extra vitaminen en probiotica.

Heeft hij ergens veel stress van (gehad) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! :)

@Madammie: De keutels zien er eigenlijk altijd goed uit, zie ook nooit bd keutels liggen ofzo dus dat is wel positief. Nouja ik merk nooit echt dat hij meer verhaart, hij verhaart altijd wat, maar ook weer niet, het is dus een beetje raar, het is niet zoals bij de andere konijnen die verharen 2x per jaar van winter naar zomervacht en andersom en that's it. En zo is het al de tijd dat ik 'm heb al. Hij heeft geen stress, hij is wel wat schrikachtiger als de andere nijnen maar ook weer super actief en vrolijk. Hij springt overal op om het goed te kunnen bekijken. Hij krijgt nu: 'S ochtends: Science selective brok+hooi 'S middags: groenvoer zoals paardenbloembladeren, zuring, bamboe, gras, zevenblad, appeltakken, soms een stukje wortel/appel. 'S avonds apart van zijn vriendin: Klein beetje pro fit, beetje ss, en een paar brokjes JR Grainless Complete, dus daar zitten ook al allerlei kruiden in. Hij krijgt ook 1 a 2 snoepjes van dit: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/snacks/vitaminen_mineralen/dropjes_en_korrels/67610

Verder 's avonds weer hooi, schoon water

Dusja in die Pro dit zit ook al lijnzaad. Ik kan ook nog wel gedroogde kruiden kopen, maar misschien wordt het dan een beetje veel van alles?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak zitten er in de brok niet zo veel lijnzaad dat het echt effect heeft. Ik zou hem echt nog extra bijvoeren met lijnzaad. Ook zou ik de gewone ss tijdelijk vervangen voor ss junior, zodat hij weer op gewicht komt.

Ik zou eerst prioriteit geven aan het weer op gewicht komen, voordat dat in orde is zal zijn vacht ook niet beter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebroken lijnzaad gaat snel oxideren, maar is wel beter opneembaar. Wat je kunt doen is een zakje heel lijnzaad kopen en dat iedere keer zelf even kneuzen voordat je het voert. Op die manier heb je de beste kwaliteit en is de veiligste manier van voeren. Wel even opbouwen ook, t kan nogal laxerend werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Madammie: Dankjewel, doe ik dat! Bij mij heeft hij geen langdurige AB kuur gehad, maar daarvoor weet ik het neit natuurlijk. Hij komt van een opvang waar hij 2 dagen zat, maar hij kwam van een andere opvang dus was verhuisd, hij is afgestaan door mensen en meer weet ik er niet van.

@Domino: Nee dat heb ik niet gedaan, kan ik weleens doen. :) Ik ontworm eigenlijk nooit m'n konijnen. Ik had gelezen dat Lijnzaadolie te vet is voor nijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou m dan toch gewoon eens probiotica geven (wel na t ontwormen als je dat gaat doen)

Lijnzaadolie kan prima hoor. Ik geef t vaak een periode als ze erg verharen of als ze een lichte verstopping hebben. Maar in dit geval zou ik toch t zaad geven, dat zet ook nog aan qua gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lijnzaad gaat er goed in :P Ik was al bang dat meneer dat niet lustte, alles wat nieuw is is een beetje spannend volgens hem (nou moet ik zeggen dat ik dat zelf ook wel heb :') ) maar in ieder geval hij eet het goed op en volgens mij is hij intussen ook al aardig aangekomen!! HIj ziet er bijna dik uit haha ik ga hem morgen eens wegen. De vacht is wel onveranderd en nog steeds lelijk en ongelijk :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update. Sjors is weer flink aan het verharen en er komt best wat af, maar opvallend is dat die vacht die eronder zit, zijn nieuwe vacht ook alweer ongelijk is! (dus kortere en langere haren) Hoe kan dat? Verder is hij wel aangekomen en nu denk ik op prima gewicht. :) ik blijf 'm wel gewoon 's avonds apart voeren. De lijnzaad vindt ie heul lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .