Ga naar inhoud

konijn stinkt en plakpoep aan kont


krosjka

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn konijn heeft stinkende poep aan haar kont plakken en ze lijkt wat magerder. Ze krijgt sochtends sla en gemengd voer, middags een wortel en avonds een broodje en onbeperkt hooi. Dit krijgt ze altijd. Ze is acht jaar. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, heb je de poep al weg gehaald en goed gecontroleerd. Op die manier is ze een magneet voor vliegen.

Tsja, het voer is niet bepaald wat ik geef, maar als je het al acht jaar geeft zou dat (denk ik) niet opeens voor diaree kunnen zorgen. Toch maar eens langs de da zou ik zeggen. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zoveel mogelijk poep weg gehaald. Wat geven jullie zoal voor voer dan ? Ze zijn sinds een paar maand met z'n drieën dus krijgen ze wat meer. Misschien geef ik ze ook wel teveel hoor. Maar sla wortels en brood kreeg ze gaar leven lang al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze 's morgens eerst wat biks met een flinke dot hooi. Wat later op de dag krijgen ze groenvoer (paardebloemblad, weegbree, zevenblad, witlof, andijvie o.i.d. en soms ook een stukje wortel). Aan het eind van de dag krijgen ze weer wat biks en eventueel weer een flinke dot hooi. Brood krijgen ze heel af en toe een klein droog stukje als snoepje, maar dat is maar een paar keer per jaar. Wortel krijgen ze wel eens maar niet elke dag en sla hebben ze vrijwel nooit gehad. Gemengd voer heb ik ook nog nooit gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat zo'n voedingspatroon bij sommige konijnen niet direct problemen oplevert maar dan misschien op de lange duur wel. Behalve het onbeperkte hooi staan er allemaal dingen die eigenlijk niet goed zijn voor konijnen en darmproblemen kunnen veroorzaken.

Ze lijkt wat magerder zeg je, maar is ze niet altijd te dik geweest met deze voeding misschien?

In ieder geval zou ik haar nu eerst op hooidieet zetten om te zien of de plakpoep daar van over gaat.

Dus alleen hooi en water.

Als de keutels weer goed zijn kan je 1 voor 1 weer andere dingen gaan geven om te zien of dat goed gaat.

Wel zou ik dan een goed merk biks geven ipv gemengd voer, bijvoorbeeld Hope Farms Super Trio of Science Selective. Wel opbouwen dus om te zien of de keutels goed blijven.

Qua groenvoer kan je heel erg veel geven wat wél heel gezond is. Dus geen sla en ook geen hele wortel iedere dag, maar andijvie, witlof, paardebloemen, gras, weegbree etc, wat Sher al zei, en lekker verse kruiden. Hier is een lijst met groenvoer wat je kan geven: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/groenten-fruit-en-kruiden-voor-konijnen.html

Brood zou ik ook weglaten, zeker niet dagelijks een broodje, en in plaats daarvan (is niet nodig, maar als je ze graag wilt verwennen, het zijn wel dikmakertjes) af en toe een plakje banaan, een plakje appel, of eens een keer een aardbeitje of zo, dus een stukje fruit als snoep, of een plakje wortel als verwennerij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wortel en sla toch niet meer geven en rustig aan overgaan naar andere groenten zoals bv. witlof, peterselie, radijs, paprika,..

Want wortel bevat nogal veel suiker en sla kan diarree veroorzaken! Een goede remedie tegen diarree is hooithee, je kookt wat water met een pluk (kruiden)hooi en laat het dan lang afkoelen. Voor de rest zou je ook nog eens bij de dierenarts kunnen langs gaan voor de zekerheid en was dat kontje! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooithee is alleen water met een hooismaakje, er zitten geen vezels in ofzo, het heeft helemaal geen geneeskrachtige werking, het kan wel helpen om konijnen die niet eten maar wel drinken toch weer tot eten te verleiden, of konijnen die slecht hooi eten aan de smaak te laten wennen ofzo. Superfijn dat het beter gaat met je konijn! Maar dat komt niet door de hooithee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai!!

Je hebt gelijk Eefje. De dag erna was het weer mis. Gisteren de dierenarts gebeld. De assistente adviseerde me om ze een paar dagen alleen water en hooi te geven en morgens een handje vol biks als krachtvoer. Vind het wel sneu want se rennen steeds naar me toe van de honger (denk ik haha).

Elke dag haal ik de poep aan de kont weg . ik mocht geen brood meer geven. Dus mocht het na een paar dagen beter gaan, sowieso geen brood meer volgens de assistente..

Hoop dat dit gauw over is. Vooral met dit warme weer een broedplaats voor vliegen al die poep...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi krosjk, ik zou nu echt uitkijken want in de zomer komt altijd zo'n vlieg die komt altijd op die poep af. Als je er niks aan doet kan je konijn dood gaan. Ik zou echt ff naar de dierenarts gaan nu kan het nog voor dat die vlieg er is. Echt apart dat ze dit naar 8 jaar pas krijgt. Als je konijn 1 was en dit had had ik gezegd dat teveel groente niet goed voor een konijn is maar je konijn heeft dat al 8 jaar gegeten.

Dit geef ik mijn konijn elke dag:

S'morgens: hooi en vers water

Het begin van de middag: biks

Aan het einde van de middag: met trainen een cracker als beloning in het intelligentie speelgoed biks en in het balletje ook biks en(niet te veel)

In de avond: als ze in het hok moeten een hard broodje

Mischien denk je dat ik teveel eten geef maar ik geef niet zo heel veel biks op een dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje .. Vind t vooral erg voor de twee achterblijvers .. Ze waren met z'n drieën en nu is het toch raar zo. BW was de bemiddelaar zegmaar. De twee die nu over zijn hadden nooit zoveel met elkaar maar wel met BW.. Ik ben benieuwd hoe het nu met deze twee verder gaat.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .