Ga naar inhoud

Irritant gedrag Blacky


LiesbethBlacky

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Zoals jullie weten, ik zit hier momenteel met 10 konijnen.

Onze Blacky is al even terug gecastreerd en feitelijk zou hij geen last meer mogen hebben van zijn hormonen.

Blacky zit op de studio van mijn vriend en gezien het tussen mij en mijn vriend niet altijd zo botert en ik ook elke ochtend tussen 6 en 7u de kleintjes te voeden heb, blijf ik op mijn studio slapen.

Als ik dan toch op de studio van mijn vriend kom, om onze Blacky zijn groentjes en vers gras, hooi en wat nog meer te brengen, gaat hij verliefd brommen, rondjes lopen rond me, overal keutelen, opdringerig bij me komen (omdat hij natuurlijk zoveel verschillende geuren ruikt!).

Nu, gaat onze Blacky dit gedrag blijven vertonen als hij straks ook bij ons Rosalie zit?

Ik ben er tot nu toe van uit gegaan dat hij dit gedrag niet naar mij persoonlijk toe vertoont, dat een konijn niet verliefd zal zijn op een mens. Ik ruik immers altijd naar ons Rosalie en nu 8 jongen erbij, waar wellicht toch ook een deel voedsters bij zitten.

Ik neem aan dat het deels is omdat hij verlangt naar een konijnen vriendinnetje en deels omdat ik steeds een vreemde geur binnen breng.

Over laatst er nog es met mijn vriend over gehad, want inderdaad, fijn is het niet, heb je net gepoetst, zet ik een voet binnenshuis en alles is ondergekeuteld en geregeld gedraagt hij zich dan ook echt irritant... kan het soms niet verdragen.

Toen ik dan zei waar ik van dacht dat het aan lag en dat het wel over zou zijn eens hij met ons Rosalie zat, wees hij mij erop dat hij het ook deed als ik een uur in bad had gelegen en schone kledij aan had, niks bij me had dat naar ginds rook..

Dus dat ik op en top mens en naar zeep ruik, maar onze Blacky nog steeds verliefd gedrag naar mij toe vertoont, territorium weer ff gaat afkeutelen kinmarkeren en wat nog meer...

Deed me wel denken natuurlijk, doet hij dit vanwege mij?

Of ruikt hij ook nog na het wassen dat er hiernaast 9 andere konijnen zit? Of legt hij op een andere manier die link met mij en een ander konijn ofzo?

Gaat dit gedrag ook effectief over als hij succesvol met ons Rosalie is gekoppeld?

(nu ben ik erop voorbereid dat hij nog een week of 2 ter afbakening van territorium etc zal gaan keutelen en ze beide wellicht nog es af en toe naast het toilet zullen plassen, maar ik verwacht dat het dan ook stilaan betert eens ze aan elkaar gewend zijn en niks meer binnen in huis verandert?).

Blijkbaar doet onze Blacky altijd zijn behoeftes deftig in het toiletje als ik er niet ben, is hij op en top konijn, super speels, lief en vrolijk.

Kom ik binnen, rondjes lopen rond me, vervelend gaan doen, opdringerig (en als ik moe ben, kan ik het eigenlijk moeilijk van hem verdragen), gans de vloer weer ondergekeuteld en of ik me gewassen heb of niet, maakt geen verschil uit...

Is dit nog ff uitzitten of moet ik toch ook gaan kijken richting fout gedrag naar mij toe, misschien zelfs iets in de trend van dominantie naar mij toe ofzo?

Moet ik het gedrag gaan bestraffen of iets dergelijks?

Tot nu toe heb ik altijd maar gedacht, 't vent kan er niks aan doen, ruikt zoveel aan mij... Kan ik hem moeilijk om gaan bestraffen dat hij instinctief daarop reageert.

Maar als hij zo doet vanwege mij en niet vanwege de geur, moet er wel wat gebeuren natuurlijk.

Bedoeling is dat hij en Rosalie in Juli met mij mee naar de grotere studio verhuizen... Dan moet hij zich wel netjes gaan gedragen uiteraard.

Iemand raad en ervaringen?

Groetjes,

Liesbeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter verduidelijking, met bestraffen bedoel ik dan bv met de plantenspuit als hij opdringerig naar me toe komt (ongewenst eigenlijk), als hij te hard gaat brommer, te hyper rondjes gaat lopen fzo (ik weet niet in hoeverre dit nog lief bedoelt is en 'normaal' gedrag).

Corrigeren door telkens hem erop te wijzen dat hij naast zijn toilet keutelt, weet ik veel...

Het is soms echt niet te doen...

Blijft hij hyper rondlopen en overal maar keutelen en je kan er dan blijven naast zitten, je zal non-stop werk hebben met keutels rapen. Hij duwt er zelfs platte keutels uit, speciaal om toch maar te kunnen keutelen...

Komt er niks meer uit, wordt hij lastig (je kan maar zoveel keutelen als er in zit he!!). Gaat hij, met alles gooien en je ziet 't verschil wel tussen wanneer hij speelt en wanneer hij lastig.

de manier waaorp hij dan naar me toekomt, irritant weg loopt en iets echt gaat vernielen omdat hij gefrustreerd is.

Hij heeft ook rustige momenten en dan zie je hem veel relaxter en gelukkiger als konijn. Dan speelt hij lief, op een normale konijnen manier (kan het vergelijken met die 9 hiernaast he en zijn gedrag is gewoon af en toe echt helemaal anders).

Het is vast ook erg vervelend voor hem. Hij blijft dan maar rondlopen, zich opdringen aan ons, zich geërgerd smijt hij zich dan op zijn hooi speeltjes en andere speeltjes, crossed op een geïrriteerde manier rond (dus niet vrolijk gaan binkies doen), alsof hij geen blijf met zichzelf weet.

En dan blijft hij op en aan naar me toe komen, alsof hij wat van me wil (uiteraard natuurlijk) en ik kan het hem niet geven, wordt hij weer kwaad in (zo lijkt het alvast) en dat reageert hij dan af...

Pas na een lange tijd gaat hij dan soms uitgeput onder de kast liggen, maar als ik beweeg en hij heeft het zo in zijn bol, is hij weer daar ...

Ook vaak met dat brommende, knorrende geluid bij. Ik kan het geluid moeilijk beschrijven, maar als je een you tube video met geluid bekijkt van een verliefd konijn en dat gedrag erbij, dat is het dus...

Ik denk niet dat er brommen van boosheid echt bij zit, tenminste niet in eerste instantie.

Dat hij uiteindelijk wel boos wordt, kan ik best begrijpen. Op het einde van zo'n rit, is iedereen hier lastig en trek ik rustig terug naar mijn studio.. .

Het gebeurt al es dat ik daardoor dus niet online kom (heb zelf geen pc), of dat ik een avond geen tv kijk. Het is niet fijn zo met onze Blacky te zitten.

Als ik dat bv tv wil kijken bij mijn vriend, doet hij maar aldoor pogingen bij op bed te springen en als hij erin slaagt, gegarandeert dus een plasje. Niet fijn natuurlijk .

Hij doet dit niet elke dag en al zeker niet altijd in dezelfde mate. Gelukkig maar.

Vandaag bv ben ik op een normale vrolijke speelse manier begroet, is hij ff komen knuffelen zoals hij dat altijd doet. Is hij lief naast me komen zitten tijdens een sigje roken.

Echt typisch en normaal Blacky.

Een vrolijke binky erbij en zoals altijd in de namiddag, ligt hij echt relaxed nu te rusten.

Geen keuteltjes rondgestrooid in huis, geen gebrom en rondjes rond me lopen. Echt normaal begroet vandaag.

Toch gek dat hij de ene dag haast onhandelbaar en moeilijk te verdragen is en op andere dagen is hij gewoon normaal konijn... Zijn vrolijke zelf.

Het doet me twijfelen aan de oorzaak van zijn gedrag eigenlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flap vertoonde exact hetzelfde gedrag naar mij toe toen hij alleen zat. Keutelen, rondjes draaien, zoemen, ik heb het allemaal meegmeaakt ;). het was toen echt naar mij gericht als mens aan gezien ik niet met andere konijnen in contact kwam. Hij is helemaal gefocust op jou omdat hij alleen zit dus het gedrag zal volgens mij wel overgaan wanneer hij bij Rosalie zit en een maatje voor 24/7 heeft.

Is het al 6 weken geleden sinds zijn castratie? Na 6 weken zouden de hormonen in principe moeten verdwijnen maar zolang hij alleen zit zal hij wel wat meer op mensen gefixeerd zijn en gedrag vertonen dat verdwijnt eens hij met Rosalie zit. Niets om je zorgen over te maken en straffen zal tot niets dienen vrees ik ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alles gelezen, omdat lange teksten me niet zo liggen, maar ik ben er bijna zeker van dat dit gedrag zal verdwijnen wanneer hij een vriendin krijgt. Dit is gewoon een 'ambetant' konijn dat iets mist, denk ik, en zich afreageert. Hij associeert jou met bepaalde zaken, waaronder Rosalie en de kleintjes, maar ook met voer en aandacht en je bent ook gewoon één van zijn mensen, vandaar dat hij zo enthousiast is als hij je ziet, hij is op zoek naar aandacht. Eens gekoppeld zal hij 24 uur per dag zijn aandacht krijgen en waarschijnlijk meteen massa's rustiger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, toch al grotendeels opgelucht dat dit geen fout gedrag is dat nadien blijvend is.

Hij is inderdaad van begin af al wel 'mijn' konijn geweest natuurlijk.

Ga ik het nog ff ondergaan, zolang duurt het niet meer voor hij met ons Rosalie gekoppeld mag worden en dan zit hij niet meer zonder vriendinnetje.

Effe gaan kijken wanneer hij gecastreerd is geweest, mijn brein is een zeef tegenwoordig en kan zelfs amper onthouden hoe oud de jongen zijn, behalve dat ze de 5 weken voorbij zijn haha :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe hier op het forum opgezocht, 28 maart is onze blacky gecastreerd.

En op 31 maart zijn de jongen geboren, die zijn nu dus 7 weken oud (oei, ben wel ff op 5 weken blijven steken precies :P).

Ik was van plan om mama nadat ze 8 weken waren, met onze Blacky te koppelen, uit angst voor weer een nest bij mama.

De jongen zijn in alles al vroegrijp geweest en heb geen plaats om de rammen en voedsters te scheiden.

Ik heb hierover nog een topic staan op het forum.

Dus dat is niet zo erg lang meer natuurlijk dat hij dan alleen met zitten, neem max nog 2 weekjes (ga kijken hoe lang de jongen nog zuigen bij mama, want ze zuigen nu toch nog 2x per dag en moet het allemaal zo goed overwegen, wat een klus !!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .