Ga naar inhoud

Wanneer wondje hechten?


Suuzz

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen weten zijn we op dit moment Zoid aan het koppelen aan de andere 4 konijnen.

Nu heeft Zoid er wel wat wondjes aan overgehouden, waarvan 1 lelijke in zijn nekje. Nu ging ik net goed kijken en het lijkt echt alsof het goed openligt. Ik kan de huid zeg maar opentrekken en een beetje naar binnen kijken. Het ziet er schoon uit en het bloed niet, maar het is dus wel open, de huid is zeg maar gescheurd. Moeilijk uit te leggen zo en een foto zou niet veel meer duidelijkheid geven.

Ik heb Zoid nu even binnen, omdat ik goed wilde kijken. Ik durf hem haast niet terug te zetten, wat als Stewie de wond nog erger maakt?

Maar mijn vraag is eigenlijk, wanneer moet je zoiets laten hechten of heelt dit zichzelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf hier niet over te oordelen, dat zou echt een dierenarts moeten doen. Maar ik wil je op de volgende twee dingen wijzen: Onder dergelijke wonden ontstaan vaak abcessen, hou het goed in de gaten dus. En belangrijker op dit moment: Een wond moet binnen een x aantal uur (ik meen zes) gehecht worden, anders is de kans op infecties groot/groter. Ik weet niet wanneer de wond ontstaan is maar als je er nog iets mee wil moet je daar snel mee zijn dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dus ook niet precies wanneer het wondje ontstaan is. Ik ben het gaan checken vlak na een vechtpartijtje met Stewie, maar het is op een plek waar ik gisteren ook al een wondje ontdekte. Dus of het toen al ontstaan is of net, weet ik niet zeker.

Ik wil het beste voor mijn konijntje, maar de da is op dit moment gesloten. Denk je dat er een noodarts is die hier advies in kan geven?

Pfff ik begin zo langzamerhand een beetje spijt te krijgen van deze hele koppeling...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je toevallig dermiel wondzalf in huis?

Voor deze wonden is dat namelijk ideaal. Goed in de wond verdelen...

Puckje had ook zo'n wondje aan haar zij, de dierenarts zei dat hij het wel kon hechten maar dat het vanzelf wel dicht zou groeien. Die heeft haar toen alleen antibiotica gegeven ... Misschien morgen even langsgaan voor een prikje?

Die wond van Puck was trouwens al een paar dagen oud toen de dierenarts hechten aanbood.

Anders even bellen voor advies?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gebeld, en de da adviseerd om 3 dagen lang te ontsmetten. Helaas moet ik Zoid wel bij de anderen weghalen, dus daar gaat ons hele koppelen... Ik moet echt even goed na gaan denken of ik dit nog wel wil.

Maar bedankt voor het advies! Ik ga een hok voor hem klaarmaken, en zijn wondje ontsmetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bellen kan geen kwaad. Moet wel zeggen dat ik zelf een keer twee rammen heb verzorgd waarvan ik eentje opeens met gescheurde oren en een beschadigd oog en weet ik veel wat allemaal aantrof, en dat toen aangegeven werd dat niet gehecht zou worden omdat het enige zinnige wat ik kon zeggen was dat het ergens in de voorbije 24 uur gebeurt was. (Waren konijnen die ik bij iemand thuis verzorgde en Ć©Ć©n keer per dag langs kwam.) Niet onwaarschijnlijk dat ze hetzelfde tegen jou zeggen.

edit; Ik ben een beetje traag en heb al twee reacties gemist :P succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend zeg!

Ik had zo gehoopt dat het ging lukken!

Misschien als de hormonen wat minder zijn lukt het wel! ;)

Over het wondje: Luffy is hier een keertje door de ren heen gebeten door Stewie (Stewie was uit de kamer gerent toen mijn broer naar beneden ging. Deed hij normaal nooit... Maar Luffy stond op de overloop in een ren. Toen heeft Stewie, Luffy gebeten in zijn kinnetje.) Toen moesten we naar de dierenarts savonds... Omdat het maar 7 uur na het ongeluk gehecht kan worden. Luffy werd toen onder narcose gebracht en kreeg een injectie voor de pijn en een antibioticaprikje.

De wond was vele malen groter en hij was gelukkig al snel weer de oude.

Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar ik zou zelf morgen nog wel even een antibioticaprikje halen.

Pommy had pas geleden ook wat wondjes in haar oor en toen raden de dierenarts ons aan om calendula wondzalf er op te smeren.

Dus misschien is dat ook wel iets wat je kan overleggen :)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net onze eigen da even gebeld, en die gaf aan dat als het wondje er rustig uitziet, antibiotica niet nodig is. Ik moet het wel even goed in de gaten houden. Als ik het niet vertrouw kan ik natuurlijk met Zoid langskomen.

Toen ik het net weer ging ontsmetten zag het er rustig uit. De huid is roze en er is geen pus of iets te zien.

Ik kan natuurlijk wel voor de zekerheid langsgaan, maar dat beestje heeft de afgelopen dagen al zoveel stress gehad... Hij zit nu heerlijk te eten en ziet er verder goed uit. Hij is nog wel wat angstig, eet liever niet in de buurt van de anderen. Maar met zijn bakje aan de andere kant van de ren gaat het prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent inmiddels naar de DA, maar als de huid er goed uit ziet en de wond droog is, zou ik persoonlijk ook stoppen met ontsmetten en de wond uit zichzelf dicht laten groeien. Als je telkens blijft ontsmetten geef je het wondmilieu geen kans. Een wond is in staat om uit zichzelf dicht te groeien, mits het schoon is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, bedankt voor de tip. Ik ga straks naar de da, ben er nu nog niet. Voor mijn gemoedrust laat ik de da er toch even naar kijken. Kan ze meteen even kijken naar de castratiewondjes, of dat allemaal goed genezen is. Daarna zal ik inderdaad stoppen met ontsmetten, ik had zelf ook het idee dat een wond de kans niet krijgt dicht te groeien als je het steeds vochtig maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .