Ga naar inhoud

Bezorgd .. AUB help...


BambiexDiddle

Aanbevolen berichten

Ooooh wat fijn! De mijne hebben vorig jaar een keer een stukje kervel te pakken gekregen (vanaf toen: niks meer op het balkon dat giftig voor ze is!). Zodra ik er achter kwam de avonddierenarts gebeld en dat kwam er een beetje op neer: als ze nog niet dood zijn neergevallen dan is het goed gegaan. Geen idee wat ze er verder aan hadden kunnen doen ook eigenlijk. Ligt vast ook aan de specifieke plant, sommige veroorzaken maagkrampen en zo, daar kunnen ze vast met pijnstilling en dwangvoeding wel een boel verdere ellende mee voorkomen. Maar hoe giftiger des te eerder je merkt of het mis is of niet, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het in geval van vergiftiging een kwestie is van de boel zo snel mogelijk er weer uit voordat de schadelijke stoffen in het bloed komen. Oftewel iets van Norit of zo denk ik, maar dat weet ik niet vandaar dat ik zeg 'dierenarts'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het in geval van vergiftiging een kwestie is van de boel zo snel mogelijk er weer uit voordat de schadelijke stoffen in het bloed komen. Oftewel iets van Norit of zo denk ik, maar dat weet ik niet vandaar dat ik zeg 'dierenarts'.

Ja precies en een belletje voor advies is zo gebeurd, ook 's avonds. Desnoods eentje in een compleet andere regio bellen als die beter bereikbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, wellicht hoef je helemaal niet langs te komen als je zelf iets van een laxeermiddel of zo in huis hebt, maar je moet dat natuurlijk wel vragen aan een dierenarts wat je kan of moet doen. Dan maakt het niet uit als die dierenarts 100 km verderop zit.

Zo werd mijn konijn een keer midden in de nacht heel ziek en die heb ik toch door telefonisch advies tot de volgende ochtend er doorheen weten te slepen, mijn eigen dierenarts zei de volgende ochtend nog dat het precies was wat nodig was om haar in leven te houden en ze heeft het allemaal gered.

Zo'n telefoontje kost niks en het maakt niks uit welke dierenarts je hebt als het om een noodsituatie is. Oké, het is niet je eigen dierenarts dus je moet wel een beetje je hoofd erbij houden maar meer heb je op zo'n moment niet. Het kan net bieden waar je zelf echt nooit aan zou denken om te doen en wat wel net het verschil kan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze gewoon goed eten en rondrennen dan denk ik dat je gewoon veel geluk hebt gehad! Pfoeh, wat een opluchting! Wat zei de dierenarts?

Ik had een mail gestuurd(kan ik het ook nog een keer nalezen)

Dit is de mail .

Hallo Nathalie,

*

buxus is inderdaad giftig voor konijnen. Wat goed is is dat konijnen vaak kleine porties eten, dus dan is het gifgehalte ook laag.

Helaas is er bij konijnen niet wat aan te doen. Honden en katten kunnen we na giftige dingen gegeten te hebben zo snel mogelijk laten braken, dit kan bij konijnen helaas niet.

Het is afwachten of ze symptomen gaan vertonen. Symptomen zijn maag/darm klachten zoals diarree of niet willen eten en hersenverschijnselen.

Hopelijk valt het allemaal nog mee en is er niets aan de hand. Wel is het verstandig om in het vervolg als ze buiten mogen lopen de giftige planten te omheinen, zodat ze daar niet bij kunnen.

*

Een goede site om op te kijken wat een konijn allemaal nodig is is:www.licg.nl

Over konijnen staat er onder andere wat op de site onder het kopje dieren en dan zoogdieren en dan konijn.

Ook op onder site staat er wat vermeld over bijvoorbeeld het belang van 1 maal per jaar enten:http://www.dierenkliniekdenham.nl/gez/konijn+vaccinatie/1/

*

Hopend u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

*

*

Met vriendelijke groet,

*

Eranda ter Avest-Romate

Assistente

Dierenkliniek Den Ham

Daarleseweg 35a, 7683 RC, Den Ham

Tel:*0546-672600

Fax:*0546-672725

@:*eranda@dierenkliniekdenham.nl*www.dierenkliniekdenham.nl

*

Let goed op! Soms duurt het maanden voordat je konijn symptomen vertoont, na het knabbelen aan giftige planten...

*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okeeeuy ..

Volgens mij hebben we heel veel geluk gehad .. wabt volgens mij gaat het wel goed .. maar alleen de keutels waren wat zachter . maar wel rond .

Maar er is geen diaree . someteen ga ik kruiden bestelken van bb zoals brandnetel .. wamt moet ook gezond zijn... Maar dit moet je niet arrogant opvatten .. maar kunnen ze nu nog sterven .. want straks ga ik kruiden inslaan . (al met al best duur) maar straks overleven ze het nog niet .. natuurlijk zijn de nijntjes belangrijker ... maar ja . mn mam wil niet de kruiden betalen enzo en dat doe ik zelf .. wat zou ik doem ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ze nu nog hieraan zullen sterven hoor :) Geniet maar weer lekker van ze!

Wat hebben we een geluk gehad .. :)

Vmd direct kruiden bestellen ... maar licht het aan mij of xijn kruiden best duur ? voor 800g ben ik al zo 16,00 kwijt inc verzendkosten van 4,95 wat ik ook best duur vind... en hoelang kan ik dan ong met die kruiden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kruiden zijn maar ter ondersteuning dus je moet er niet te veel van verwachten hoor :)

800 gram is best veel en je hebt nog jonge kleine konijntjes. Hoe veel zijn het er? 2? Dan denk ik dat als je eenmaal opgebouwd hebt een eetlepel per dag genoeg is om te geven dus dan doe je echt wel lang ermee.

Je kan zoals ik zei ook vers plukken, dat doe ik, en dan is het helemaal gratis, maar dan moet je wel weten waar ze staan inderdaad. Goudsbloemen bijvoorbeeld kan je zelf in de tuin zaaien, zijn hele mooie bloemen en niet moeilijk. Veel mensen hier zaaien kruiden en plantjes speciaal voor de konijnen.

Andere dingen staan echt overal als je je ogen open houdt. Brandnetel staat overal, maar dat moet je wel even laten liggen, een dag of 2 a 3 om de brand eruit te laten trekken. Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer wat je nog meer wilde bestellen, berk geloof ik? Dat zie je niet veel langs de weg of in de natuur maar wel veel mensen hebben die in de tuin en je ziet hem ook wel in parken. Weegbree, zowel de smalle als de brede, zie je ook op heel erg veel plekken staan. Kijk bijvoorbeeld maar eens goed rond als je naar school fietst. Als je maar 500 meter hoeft te fietsen dan zie je misschien niet zo veel maar wie 5 kilometer fietst zal gegarandeerd een heleboel planten zien staan die je konijn heel lekker zal vinden! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kruiden zijn maar ter ondersteuning dus je moet er niet te veel van verwachten hoor :)

800 gram is best veel en je hebt nog jonge kleine konijntjes. Hoe veel zijn het er? 2? Dan denk ik dat als je eenmaal opgebouwd hebt een eetlepel per dag genoeg is om te geven dus dan doe je echt wel lang ermee.

Je kan zoals ik zei ook vers plukken, dat doe ik, en dan is het helemaal gratis, maar dan moet je wel weten waar ze staan inderdaad. Goudsbloemen bijvoorbeeld kan je zelf in de tuin zaaien, zijn hele mooie bloemen en niet moeilijk. Veel mensen hier zaaien kruiden en plantjes speciaal voor de konijnen.

Andere dingen staan echt overal als je je ogen open houdt. Brandnetel staat overal, maar dat moet je wel even laten liggen, een dag of 2 a 3 om de brand eruit te laten trekken. Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer wat je nog meer wilde bestellen, berk geloof ik? Dat zie je niet veel langs de weg of in de natuur maar wel veel mensen hebben die in de tuin en je ziet hem ook wel in parken. Weegbree, zowel de smalle als de brede, zie je ook op heel erg veel plekken staan. Kijk bijvoorbeeld maar eens goed rond als je naar school fietst. Als je maar 500 meter hoeft te fietsen dan zie je misschien niet zo veel maar wie 5 kilometer fietst zal gegarandeerd een heleboel planten zien staan die je konijn heel lekker zal vinden! :)

Okeejj ,,, maar omdat ze ook buxus ehbebn gegeten duf ik haast niks meer tegeven ... van plukken enzo ... maar voor die bloemen enalles is het dan nu niet al telaat ?

Moets ik er dan niet eerder mee zijn begonnen ?

ennhuu ik hoef maar 2 straatjes te fietsen en ben al bij het noordik q woon super dicht bij... dus daar zie ik niet veel ,,

En ik heb nu ook Rosemarijn en Tijm gekocht,, gwn nog de zaadjes ,,, dus kijken hoe dat word,, :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, je bent niet te laat om nog te zaaien. Het kan nog steeds!

Je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum en die in de tuin zetten dan weet je helemaal dat het snel goed komt.

Als je goed oplet wat je plukt en weet hoe de planten eruit zien dan weet je ook welke dingen je gewoon kan geven :) Buxus weet je nu al :P

Vraag anders eens iemand die goed planten kent een keertje een rondje met je te lopen om die planten te plukken. Dan weet je ook waar ze staan en vergis je je niet. Misschien kunnen je ouders dit wel of anders iemand in de familie of vrienden of kennissen van je ouders :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, je bent niet te laat om nog te zaaien. Het kan nog steeds!

Je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum en die in de tuin zetten dan weet je helemaal dat het snel goed komt.

Als je goed oplet wat je plukt en weet hoe de planten eruit zien dan weet je ook welke dingen je gewoon kan geven :) Buxus weet je nu al :P

Vraag anders eens iemand die goed planten kent een keertje een rondje met je te lopen om die planten te plukken. Dan weet je ook waar ze staan en vergis je je niet. Misschien kunnen je ouders dit wel of anders iemand in de familie of vrienden of kennissen van je ouders :)

Okeeejjj bedankt voor de tipss : Yipi:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat een opluchting. Ik hoop dat ze zo weinig hebben gegeten dat ze niet ziek worden.

Goudsbloemen zijn echt heel makkelijk gewoon wat zaad in de grond en vochtig houden en de konijntjes vinden het heerlijk. Bij de Liddl kun je voor 99 cent van die potjes munt-citroenmelisse-peterselie kopen die kun je ook in de grond stoppen. Vooral de eerste twee groeien hard.

Ik heb trouwens ook wel buxus in de tuin. Weet dat het giftig is en ben wel voorzichtig. Maar het kan iedereen gebeuren dus neem het jezelf niet echt kwalijk.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .