Ga naar inhoud

Overstappen op andere dierenarts?


femmeke

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik zou graag meerdere meningen willen hebben want ik zit echt heel erg te twijfelen om over te stappen naar een andere dierenarts.

Waarom ik twijfel leg ik uit aan de hand van de dingen die ik in het laatste ander half jaar heb meegaakt bij deze dierenarts. Over sommige dingen twijfel ik namelijk of er wel goed gehandeld is.

Aller eerst mn vorige konijn, ik heb haar vorig jaar januari moeten laten inslapen, ze was nog maar 3 en voor de 3e keer verkouden. De eerste twee keer heb ik antibiotica moeten gegeven die ik met een spuitje (zonder naald) 2x daags direct in der bekje moest spuiten. Denk niet dat die antibiotica's uberhaupt ooit goed hebben aangeslagen aangezien ze steeds opnieuw verkouden werd op hele korte tijd. Bij de derde keer was ze gestopt met eten. Ik ben opgegroeid met konijnen en dit was de eerste keer dat een konijn was gestopt met eten. Ben zo snel mogelijk na de DA geweest en deze zei dat aangezien ze niet meer at, antibiotica ook niet veel meer zou uithalen. Dus of ik liet der inslapen, of ik probeerde de antibiotica maar de dag erna zou ze toch dood zijn. Omdat ik het beestje niet een hele nacht wou laten lijden heb ik er voor gekozen om haar in te laten slapen. En vechten dat ze deed, ze deed zo der best om wakker te blijven:( ik voel me er nu nog rot over, heb t gevoel dat ze het wel had kunnen halen. Zeker nu ik met mn nieuwe nijn heb meegaakt hoe het is als ze gas hebben. Leek verdomd veel op elkaar! Had de dierenarts maar meer zn best gedaan, had ik maar voor der gevochten... Allemaal achteraf... Ik heb er nu wel van geleerd maar vraag me nog steeds af of de situatie echt zo hopeloos was als de DA zei...

Iets meer als een half jaar geleden is, otje mn konijn van nu, erachter gekomen hoe ze de bank van onderuit kan slopen en dat dat best leuk is. Ze had het schuimrubber aan de onderkant eruit geplukt en toen ik van mn werk thuis kwam lag alles onder de bank, de tafel en een stoel vol met kleine stukjes schuimrubber en mevrouw zat er doodleuk tussenin alsof ze niks gedaan had. (Achteraf kan ik er wel om lachen :D) maar omdat ik niet zeker wist of ze ook schuimrubber had opgegeten heb ik de da maar gebeld, de assistente zei dat ik wat laxeermiddel kon komen halen omdat het niet zeker was. Dus naar de da gereden en laxeermiddel gehaald, ik kreeg katalax mee (een kattenlaxeermiddel in pasta vorm dat ik op haar pootje moest smeren zodat ze het eraf zou likken) alleen lees ik hier op het forum dat de konijnen druppels laxeermiddel krijgen. Vraag me nu dus af of ze wel kattenlaxeermiddel had mogen hebben.

Nu ben ik nog meer aan t twijfelen... Otje is twee weken geleden naar de da geweest omdat haar urine rood was, waarschijnlijk door bloed. De da heeft een rontgenfoto gemaakt, hierop was niks te zien alleen een behoorlijk witte ruimte? Maar de blaas was schoon. Ook is haar temperatuur gemeten en heeft de da even gevoeld en ze vond het niet fijn als de da bij haar blaas zat (nja of ze daardoor wegsprong weet ik niet) vervolgens heeft de da haar twee spuitjes gegeven, een pijnstiller en de andere was een antibioticum die drie dagen zou werken. Haar bloed noch haar urine zijn beide niet getest op ontstekingen. Verder moest ik het maar even aan kijken als ze de dag erna nog rode urine had moest ik maar terugkomen want dan was het geen blaasontsteking maar een baarmoeder ontsteking. De dag erna had ze weer normale urine alleen heeft ze toen de hele dag niet gegeten. Ik had otje naar mn ouders gebracht zodat zij der in de gaten konden houden en ik kon gaan werken. Toen ze zelfs geen eten van mij aan nam en we erachter kwamen dat ze ook niet had gedronken heb ik de spoedarts gebeld. Die zei dat ik het best kon beginnen met dwangvoeren de hele nacht en dan de ochtend erop bij de controlle afspraak aangeven dat het niet goed ging. Dus wortelhapje voor babies gehaald omdat dat aanbevolen werd door de spoedarts en elk uur dwangvoeren tot de ochtend erna. Eigenlijk moest ik in de middag pas maar afspraak laten verzetten na half 11. Daar aangekomen zat ik met mn nijn en 8 honden! In de wachtruimte uiteindelijk 2 uur later waren we eindelijk aan de beurt... Ze hadden met otje nog twee afspraken op hetzelfde tijdstip gezet voor twee honden die ingeint moesten worden. Al die honden waren heel gestresst dus constant na elkaar blaffen ook niet fijn voor mijn otje. De reden dat het zo lang duurde voordat wij aan de beurt waren was een spoed operatie van een kat (die om half 10 was binnengebracht wat ik later hoorde) daarna mochten mensen met hun hond voor die alleen maar inentingen kregen voor want die mensen hadden haast!:/ snap niet dat ze drie mensen op hetzelfde tijdstip hebben ingepland en andere voor laten terwijl mijn otje een spoedgeval was en waarom heeft de da niet gebeld om te melden dat er een spoedoperatie was:/ nou goed uiteindelijk zijn we dan aan de beurt, otje wordt onderzocht en blijkt dat ze door de vorige antibiotica gas heeft gekregen, ze krijgt wederom een pijnstiller en een spuitje dat ervoor moet zorgen dat het gas weggaat/de darmpjes weer op gang komen. Ook krijg ik een nieuwe antibiotica mee die ik zelf maar moet toedienen. Naar huis en de dag erna konden we met de antibioticum beginnen. Gelukkig at ze weer alleen drinken bleef een probleem dus veel groentes gegeven zodat ze vocht binnenkreeg, en op de dwangvoer manier water toegediend. Dit alles op aanraden van de da. Alleen toen we met de nieuwe antibiotica begonnen kreeg ze weer gas. Met de da gebeld en die zei dat ik direct met die antibioticum moest stoppen eerst moest ze weer eten en dan zouden we verder kijken. Ieder uur haar buikje gemasseerd en tegen de avond begon ze weer te eten en keutelen, het waren wel kei harde en voor haar doen grote en ovale keutels maar de darmpjes waren weer op gang. Nu iets meer als een week na de rampzalige laatste antibiotica gaat het weer redelijk goed met der ze drinkt weer, eet weer enigszins en is weer zichzelf. Alleen sinds gister/eergisteren merk ik dat ondanks het vocht dat ze van groentes en drinken binnen krijgt ze weinig plast. Paar druppels urine en dat was het. Dat gelukkig wel redelijk vaak op een dag. Nu zit ik dus wel met een rot gevoel want ik heb er geen goed gevoel bij en wil eigenlijk terug na de da. Maar na alles wat er bij de da is gebeurt waar ik nu zit heb ik er niet zo veel vertrouwen in, mede omdat de da bij de controle zei oh ja gebeurt best vaak dat konijnen niet goed reageren op die antibiotica en dat ze er gas van krijgen (waarom geef je dit middel dan als je dat op voorhand weet).

Ik wil heel graag met otje langs de dierenarts maar weet dus niet zo goed of ik maar deze da terug moet gaan ondanks dat het volgens die forum wel een KK DA zou zijn. De andere da waar ik eventueel heen zou willen, staat niet op het forum (of ergens anders) als KK maar met andere konijnen zijn we wel altijd daar geweest en ik voelde me daar altijd heel prettig en had ook het gevoel dat ze wisten wat ze deden. Maar de laatste tijd hoor ik ook over deze da niet alleen maar positieve berichten. Ik wil het beste voor mijn nijntje maar weet gewoon niet wat ik nou moet doen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een knoop door te hakken en sorry voor het lange verhaal hoop dat het zo wel duidelijk is!!

Bedankt alvast!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik heb me door je verhaal heen geworsteld. Wellicht is het een idee om volgende keer, om het wat leesbaarder te maken, wat meer gebruik te maken van alinea's en enters. Ik denk eerlijk gezegd dat er nu niet zo veel mensen zijn die het gaan lezen helaas.

Wat betreft het eerste konijn; dat klinkt wel heel vreemd ja, dat lijkt me zoals jij het nu vertelt ook een voorbarige beslissing geweest van de Dierenarts.

Over die andere dingen: Ik weet het niet, ik zou zelf niks kunnen zeggen over wat ze mankeert natuurlijk, helemaal niet vanaf hier. Wel is het inderdaad zo dat antibiotica erg slecht is voor de darmen van konijnen, dat is nu eenmaal zo. En jouw konijn reageert hier zo te lezen best heftig op.

Qua 2 uur moeten wachten in een ruimte met honden: Dat is echt niet tof, zeker niet icm een konijn dat al niet meer eet. Maar toch werkt het wel bij veel praktijken zo. Mijn eigen dierenarts werkt gelukkig alleen op afspraak, maar bij andere dierenartsen heb ik dat ook wel meegemaakt ja, dan moest je op het spreekuur komen en dan was het maar net: Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Als je een prettiger gevoel hebt bij je dierenarts van vroeger dan moet je daar zeker heen gaan.

Dat een dierenarts niet op de lijst van KK DA-en staat zegt niets, het kan goed zijn dat er nog nooit iemand van dit forum geweest is of nog nooit iemand de moeite heeft genomen dit door te geven.

Ook dat de huidige dierenarts er wél op staat wil niets zeggen, het kan al zijn dat een lid hier heel tevreden was over de manier waarop hij de nageltjes van zijn of haar konijn geknipt heeft en dit doorgegeven heeft als een konijnkundige dierenarts.

Dus ja...Als jij een beter gevoel hebt bij die andere dierenarts, dan zou ik dat zeker niet laten om die lijst van hier! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je gevoel volgen. Als jij je DA niet vertrouwt ga je ook nooit ten volle achter zijn behandeling staan. Ik ben vorig jaar ook van dierenarts veranderd omdat ik het gevoel kreeg dat hij niet erg geïnteresseerd was in mijn poezen. Bij het eerste consult met mijn huidige dierenarts kreeg ik de hele tijd onder mijn voeten, en ik weet nog dat ik dacht : hier kom ik nooit meer. Maar ze heeft me toen zo goed geholpen dat opeens de klik er was en ik ze nu met mijn eigen leven zou vertrouwen.

Dus volg je instinct en zoek een DA waar je op kan vertrouwen. Je zal er geen spijt van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over je ervaringen, ik vind je verhaal over dat konijntje met die antibiotica wel heel erg apart. Het klinkt vreselijk kort door de bocht, maar ik ben zelf natuurlijk geen dierenarts. Voel je in elk geval niet schuldig, je hebt gedaan wat je dacht dat goed was. Van laxeermiddel heb ik geen verstand, maar het is niet ongebruikelijk dat konijnen medicatie krijgen die ook voor katten of honden gebruikt worden.

Mijn eigen regel is: als je het niet vertrouwt ga je naar een ander. Ik heb hier 3 dierenartsen die ik bezoek, eentje daarvan durf ik alleen voor eenvoudige dingen te raadplegen, de andere 2 zijn zeer konijnkundig en daar heb ik alle vertrouwen in! Eentje daarvan (de goedkoopste en beste) is altijd heel druk en dan kun je vaak alleen nog in het spreekuur terecht. Daar kies ik meestal niet voor, omdat dat er inderdaad op neerkomt dat je uren zit te wachten in een wachtkamer vol zenuwachtige honden. Dan probeer ik op een andere dag een afspraak te maken, bij spoed ga ik naar de andere kk-dierenarts en betaal ik maar wat meer.

Het feit dat op het forum staat dat iemand konijnkundig is wil alleen zeggen dat er mensen zijn die er positieve ervaringen mee hebben. Als jij een andere ervaring hebt kun je dat doorgeven aan de moderators en dan komt er een opmerking bij te staan. Ik zou een andere dierenarts opzoeken en die flink ondervragen over konijnen. Niks is zo vervelend als je konijn achterlaten in handen die je niet vertrouwt!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Lonja ik zal dadelijk even wat alinea's erin verwerken als ik het nog kan bewerken (sorry ben gewend om ellendig lange stukken te schrijven als ambtenaar dus vergeet soms dat dat niet voor iedereen makkelijk leest:p)

Tis helaas echt zo gelopen met mn eerste konijntje. Ik vond het verschrikkelijk maar ik dacht dat de da wel wist wat ie deed...nu ik hier op BB zit weet ik dat niet alle da's weten wat ze doen helaas. Ik durf zelf ook niet te zeggen wat ze mankeert, weet allen dat ze iets mankeert. Ik meen gelezen te hebben dat voor een blaasontsteking sowieso de urine onderzocht moet worden?

Ze reageert idd erg heftig op de antibiotica kan me idd voorstellen dat t niet goed is voor de darmpjes maar dot is wel heel heftig.

T erge is dus dat deze da altijd op afspraak werkt... Was alleen vrij weinig van te merken en dan met al die honden zucht.

Tara1985 schuldgevoel is tegenwoordig stukken minder en mn moeder zegt ook constant dat ik gedaan heb wat ik dacht dat moest. Is natuurlijk ook wel zo mja blijft een pijnlijke keus.

Fijn om te horen dat het niet ongebruikelijk is dat konijnen honden en katten medicatie krijgen.

Normaal ga ik inderdaad altijd op mn gevoel af maar omdat ik zo twijfel durfde ik die knoop niet door te hakken. Nu dus wel ik ga gewoon naar mn oude DA en ik zal m goed uithoren :) bedankt voor jullie reacties

Over KK DA's op het forum bedankt voor deze opheldering. Als ik met Otje bij de andere da ben geweest maak ik mn besluit of ik tevreden ben en geef ik dit zeker door aan de moderators. Elk beestje verdient het om in goede handen behandelt te worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je tekst schuin gelezen, in 1 keer helemaal doorlezen lukt mij niet zo goed. Het kan dus wel zijn dat ik er een beetje naast zit.

Ik zou veranderen. Niet alleen heeft hij al twijfelachtige handelingen verricht, jou vertrouwen in hem is ook weg. Wanneer ik mijn diertjes hun gezondheid aan iemand anders toevertrouw wil ik volledig achter een DA kunnen staan. Wat betreffende gezondheidszorg vind ik nl dat je geen toegevingen moet doen. Alleen het beste is goed genoeg ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Annelies en Basje, ik sta er nu ook echt achter ik ga terug naar mn oude da, daar heb ik wel vertrouwen in, nu hopen dat ie nog steeds zo fijn en goed is. Maar inderdaad mn vertrouwen in de huidige da is weg en dat werkt niet, zoals je zegt alleen het beste is goed genoeg, helemaal voor mn dametje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update: ik wil jullie bedanken bij het helpen van het doorhakken van de knoop om naar een andere DA over te stappen, vandaag gegaan en heb er een veel en veel beter gevoel bij:) eindelijk gaat er echt goed onderzocht worden wat mankeert en wat er gedaan kan worden, hij luisterde goed en stelde mij ook gerust, gelijk allerlei info meegekregen en ze gaat op speciaal dieet waar ik ook alle infonover mee gekregen heb. Kortom ik ben opgelucht:) goed begin van mn weekend!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .