Ga naar inhoud

Iets om aan te knabbelen.


Rudykonijn

Aanbevolen berichten

Ik draai een wortel aan het gaas. Doe ik elke avond en daar knabbelen ze lekker aan.

Je kan ook wc rollen neerleggen en evt vullen met hooi. Een wilgenbal, wilgentakken, takken van een appel-peren boom vinden ze ook erg lekker.

Wortel is in onze beleving hard en dan kan je denken dat de tandjes slijten maar het gaat om de vezels en met name ruwe vezels die erin zitten.. volgens mij zit dat niet in wortel je kan veel beter (wat jij inderdaad ook al zei ;)) takken geven zoals wilgentakken en van fruitbomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze er niet te veel van naar binnen spelen, zijn kartonnen speeltjes zeker ook geschikt. Een stukje mogen ze binnen, kan geen kwaad, maar als ze alles wat ze knagen ook inslikken (dus je ziet nergens snippers liggen van al dat geknaag), mag je ze het niet meer geven, het is immers geen voeding.

Hier wordt karton graag ontvangen en in flarden gebeten en gescheurd en geknaagd.

Ik knip hier ook verse takjes van berk, waar de jonge blaadjes graag van gegeten worden en de jonge takken opgesmuld worden.

In de dierenwinkel heb je ook van die harde broodjes gevuld met kruiden etc of wilgenballetjes. Die broodjes is iets dat ze hier niet altijd krijgen, hoort eerder onder snoep voor me, maar is lekker hard en gezien ze er niet 'opvliegen', toch enkele weken knaagplezier!

Wat bij onze Blacky in de smaak valt (maar bij mijn portemonnée niet), is zo'n hooirol, waar ze door kunnen kruipen en gelijk aan kunnen knagen. Ik vind het maar magertjes wat er van eetbaar materiaal aanzit, hoop rotzooi in huis en het is niet lang intressant voor de nijnen. Maar eens onze Blacky erop vliegt, is hij ook weer gelijk een tijdje zoet, laat het daarna weer een poos voor wat het is (of enkel om door te lopen) en dan vliegt hij er weer es al knagend op.

Als het puur om vermaak gaat, gazetpapier, boekjes die je niet meer leest etc, doen het hier goed. Wordt aan gegraven, verscheurd, versleurd, noem maar op.

Bezigheidstherapy alom!

Gedroogde kruiden steeltjes lijken me ook geschikt als knaagmateriaal. Als je bv lange peterselie, selderij, munt, melisse edm steeltjes hebt, die zijn ook wat harder dan de verse, hebben ze toch ook effe knaagplezier aan, al kan je het helemaal niet vergelijken met een tak natuurlijk.

De harde wilgentakjes worden ook hier niet bepaald goed ontvangen. Ligt maar in de weg en enkel uit frustratie krijgt het es vliegles van de nijnen. Maar echt om aan te knagen vinden ze het helemaal niet intressant. Dus zit ik hier met 5 takken waar niks mee gedaan wordt!

Vers is altijd lekker blijkbaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel hooi en wilgentakken. Hier vinden ze dat wilgenspul uit de dierenwinkel helemaal niks, maar een tak die ik vers van de boom geknipt heb is in no time helemaal kaalgeknaagd :yes:

Dus gewoon een tak van de boom geven? Mogen ze dat wel hebben? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

wilgen groeien meestal in de buurt van water. Misschien is er een slootje bij je in de buurt?

Er zijn een aantal soorten wilg maar ze lijken wel veel op elkaar. Kijk maar even hier:

https://www.google.nl/search?q=wilg&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=PJ-GUZ74Ie7s0gXZ_4CwBg&biw=1920&bih=1063&sei=Pp-GUY-sG86T0AWD9oHQCA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilig:

Groenten en fruit:

Aardbei -beperkt ivm suikers

Appel -beperkt ivm suikers

Ananas -beperkt ivm suikers

Andijvie

Banaan -weinig ivm suikers, en mogelijk verstoppend bij grotere hoeveelheden

Bleekselderij

Bloemkool + bladeren

Boerenkool

Braam -weinig ivm suikers

Broccoli

Cherrytomaat -zonder de groene stukjes, tomaat moet goed rijp zijn!

Courgette

Druif -weinig ivm suikers

Frambozen + blaadjes

Kers -weinig ivm suikers

Kiwi -weinig ivm suikers

Komkommer

Koolrabi

Mandarijn -weinig ivm suikers

Mango -weinig ivm suikers

Mosterdblaadjes

Nectarine - beperkt ivm looizuur (vooral in de bladeren)

Paksoy

Papaya -weinig ivm suikers

Paprika -weinig ivm suikers

Peer -weinig ivm suikers

Perzik -weinig ivm suikers

Peterselie

Pruim -weinig ivm suikers

Radijsjes + blaadjes

Rapen

Raapstelen

Rode bieten (met mate, kan rode urine veroorzaken)

Rode -en zwarte bes

Romeinse sla -weinig

Rozenblaadjes & bloemblaadjes

Rucola

Selder

Sinaasappel -weinig ivm suikers

Sla (krop en ijsberg) -weinig

Sojascheuten

Spinazie

Spruiten + bladeren

Taugé

Tamme kastanjes -niet te verwarren met wilde!!

Tomaten -zonder de groene stukjes, tomaat moet goed rijp zijn!

Veldsla -weinig

Venkel

Viooltjes

Warmoes

Waterkers

(Water)meloen -weinig ivm suikers

Witlof

Wortel + loof

Zwarte bessen & takjes

Kruiden en Planten:

aardbeiplant

akkerdistel -(als hooi)

akkerkool

akkermelkdistel -(als hooi)

basilicum

bijvoet -(vers, hooi)

boerenwormkruid -onbeperkt; voorkomt wormen, spijsverteringsproblemen

brandnetel -(als hooi!!) of hele jonge scheuten, 1 dag laten liggen om de brand eruit te laten gaan

bruidsluier

cichorei klissen -(kleine, grote, gewone) - kleine hoeveelheid

citroenmelisse

dille

dovenetels -(wit, paars, gevlekt) - beperkt

duizendblad - onbeperkt (kan lijden tot huidirritatie)

duizendknoop -(villige, knopige)/perzikkruid - mengen

fatsia japonica - (ook wel vingerplant)

ganzevoet/melde -altijd mengen met andere kruiden

gele ganzebloem

heide

hennepnetel

herfstleeuwetand -(vergelijkbaar met paardebloem)

herderstasje

herik/knopherik

hosta

kale Jonker -(als hooi)

kamille -echte/valse (als hooi)

karwij-carum -beperkt, deflatuerend

kervel

kleefkruid -(vers)

klein hoefblad -(als hooi) beperkt ; voorkomt trommelzucht (gas)

koriander

kromhals - (vers)

kruldistel -(als hooi)

krulzuring - weinig, altijd mengen

melkdistels -(ruwe/gewone)

munt

paardebloemen - blad onbeperkt, steel en bloemen

mogen ook

perzikkruid -in combinatie met ander groenvoer

peterselie

reigerbek -(gemengd)

ridderzuring - weinig, altijd mengen

rozemarijn

rozen

salie

spurrie

thrincia -(vergelijkbaar met paardebloem)

tijm

tuinkers

varkensgras

veldzuring- weinig, altijd mengen

vergeet-me-nietjes

vingerplant

viooltjes

vogelmuur

vrouwen mantel -(alchemilla mollis)

weegbree -(smal, breed, ruig) onbeperkt; darmfunctie regulerend, goed voor de slijmvliezen

wilde peen

wilgenroosje - beperkt

zevenblad -(zonder bloem!) onbeperkt; urinebevorderend

zilverschoon -(hooi en vers)

zonnebloemsoorten

zuring-rumex -zeer beperkt, in grotere hoeveelheden giftig!

Takken en bomen:

appeltakken

bamboe

berken -vooral jong schot

beuken, zowel haagbeuk als beukenhaag

braam -doornloze struiken

eik

els

framboos

kersen

krul -en kronkelhazelaar -onbespoten takken

perentakken

wilg (krulwilg, knotwilg, treurwilg, enz)

Bij het geven van takken is het aan te raden ze eerst te wassen ivm vogelpoep.

Geef geen gesproeide takken!

Bladeren:

Acaciablad

Blad en bladscheuten die begin juni geplukt worden vormen een bruikbaar voedsel. Later geplukt blad en ook het bladhooi hiervan is zonder voedingswaarde. Daarentegen hebben de twijgen en de dunne takken, vooral de één en tweejarige twijgen, in de winter een niet te onderschatten voedingswaarde. De twijgen worden in de winter en in het voorjaar verzameld, vóór het uitlopen van het blad, en worden fijngehakt. In die tijd zijn namelijk de waardevolle voedingsstoffen in het rijshout verzameld. Maar ook als het blad is uitgelopen kan het worden gevoerd. De acacia kan zeker driemaal in een zomer worden gesneden zonder schade te lijden, zolang alleen de jongste takken worden gesneden. De schors van de acaciastammen en van de dikke takken bevatten namelijk een giftige albumose, en zelfs geringe hoeveelheden schors kunnen al gevaarlijk zijn.

Berkenloof

Berkenloof wordt al snel moeilijk verteerbaar en moet daarom uitsluitend in zeer jonge toestand worden geplukt. Het heeft echter als voer voor onze konijnen betrekkelijk weinig waarde. Jonge twijgen zijn waardevol bij darmproblemen zoals diarree.

Beukenblad

Jong beukenblad is goed geschikt. Echter vindt al snel een sterke afzetting van kurkstof in het bladweefsel plaats; hierdoor wordt het blad slecht verteerbaar. Beukenblad moet daarom vlak na het uitlopen worden geplukt, want daarna heeft dat niet veel zin meer.

Druivenstruik -(gedroogde bladeren)

Eikenblad

Eikenblad heeft een stoppende werking en moet daarom slechts als geneesmiddel bij diarree worden gezien en niet als voedermiddel. Met het oog op de stijging van het toch al hoge gehalte aan looizuur moet het blad niet te laat in de tijd worden verzameld. Het blad van de Amerikaanse eik zou giftige eigenschappen bezitten en kan daarom beter niet aan konijnen worden gevoerd.

Hazelaarblad

Het loof van de hazelaar wordt door de konijnen graag gegeten. Het eiwitgehalte is echter niet zo hoog en het gehalte aan ruwe celstof neemt bovendien in de loop van de zomer sterk toe, waardoor de voedingswaarde afneemt. Daarom kunnen de bladeren beter zo vroeg mogelijk geoogst worden.

Lijsterbesblad

Het loof van de lijsterbes wordt in de Skandinavische landen als veevoeder nogal op prijs gesteld. Ook de bessen worden door konijnen in sommige gevallen zeer graag gegeten (zie verder, want toch maar oppassen hiermee).

Lindeblad

Lindebladeren blijven lang mals. Maar lindebladeren worden vaak door bladluizen aangetast en vormen dan een gevaarlijk voer, omdat zich op deze bladeren gemakkelijk schimmels ontwikkelen, die schadelijk zijn voor de gezondheid. Alleen bladeren zonder bladluizen mogen gegeven worden.

Paardekastanje blad

Deze bladeren moeten jong worden geoogst. Oude bladeren zijn hard en daardoor ongeschikt als voer voor onze konijnen.

Populierenblad

Het loof van de populier levert over het algemeen een goed veevoer. De bladeren van de zwarte populier zouden een eterische olie bevatten en daardoor niet graag worden gegeten.

Vlinderstruik -(gedroogde bladeren)

Boomvruchten:

Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina C.)

Vruchtvorm: zwarte, sappige, niet openspringende steenvrucht.

De vogelkersbomen behoren tot de pruimenfamilie. De vruchten zijn glanzend zwart en smaken bij de gewone wilde vogelkers zeer wrang. De bessen van de gekweekte, maar ook wel verwilderd voorkomende Amerikaanse vogelkers smaken daarentegen, vooral in sommige jaren, flauw-zoet. Deze bomen leveren in de herfst een grote hoeveelheid bessen, die gemakkelijk afvallen, zodat de grond onder de bomen bezaaid ligt met bessen. Het is opgevallen, dat enkele loslopende konijnen er geregeld van kwamen eten. Uit onderzoek is gebleken dat, hoewel het ene konijn de bessen beter eet dan het andere, ook deze bessen gebruikt kunnen worden in de voeding van onze konijnen. Ze dragen bij tot het rijke en gevarieerde menu van onze konijnen

Eikels

(Quercus Robur L.) en andere Eikensoorten, onder andere de Amerikaanse Eik.

Vruchtvorm: eironde, lederachtige nootvrucht.

Eikels bevatten weinig eiwit , maar zijn rijk aan zetmeelachtige stoffen. Bekend is dat zij in tijden van voedselschaarste een bruikbaar varkensvoer vormen. Ze zijn echter minder rijk aan voedingsstoffen dan de kastanjes.

Ongeschild in fijn gestampte toestand worden ze door de konijnen graag gegeten. Door het gehalte aan looizuur en de aanwezigheid van een bitterstof moeten de dieren er echter eerst aan wennen, en moeten de eikels met mate gegeven worden.

Het voeren van te veel eikels is af te raden, omdat zij dan stoppend werken. Liefst ook niet voederen aan drachtige voedsters omdat ze er te dik van worden. Na de worp kan men direct weer eikels aan de voedster geven.

De jonge konijnen eten vaak de door de voedster aangebeten eikels voor haar neus weg, zodat zij moeite heeft een paar voor zichzelf te bemachtigen. De basten blijven achter. Eikels met maden laten de konijnen liggen.

Lijsterbessen: oppassen

De bessen kunnen niet vers gegeven worden maar moeten worden gedroogd om ze als konijnenvoer te kunnen gebruiken. De trossen worden hiervoor aan een lijn in een goed geventileerde ruimte opgehangen, waar ze onbereikbaar zijn voor vogels.

De lijsterbessen ontlenen hun voedingswaarde in hoofdzaak aan de suiker en de zetmeelhoudende stoffen. Het eiwit- en vetgehalte is laag.

Meidoornbessen

(Crataegus Oxyacantha L.) en (Crataegus monogyna Jacq.)

Vruchtvorm: rode bolvormige steenvrucht.

De Meidoorn of Hagedoorn is algemeen bekend als struik voor heggen. Gesnoeide vormen bloeien niet en dragen geen vrucht. De rode bessen moeten van ongesnoeide bomen worden verzameld.

Het is bekend, dat de vogels, vooral de lijsters, er een speciale voorkeur voor hebben maar ook wilde konijnen schijnen de bessen met graagte te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook zo wilgen tak van de dierenwinkel nou word niet aan geknaagt en is brui n geworden was eerst groen:S

Sommige konijnen vinden de wilgen takken van de winkel niet lekker, en verse takken van de boom wel! Misschien kan je dat proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ff een stomme vraag, maar wat gebeurt er eigenlijk als een nijn teveel fruit krijgt, en dan vooral wat gebeurt er door de suikers? Niet dat die van mij te veel fruit krijgt, maar vroeg t me tijdens dit lezen wel af.

Daar kunnen ze volgens mij diaree en darmprobleempjes van krijgen. En veel suiker is uiteraard ook niet goed ivm overgewicht en dergelijke, net zoals bij de mens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kunnen ze volgens mij diaree en darmprobleempjes van krijgen. En veel suiker is uiteraard ook niet goed ivm overgewicht en dergelijke, net zoals bij de mens.

Ahhh de darmpjes en diaree:) weer wat geleerd:) overgewicht dacht ik al maar darmpjes wist ik niet:) thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .