Ga naar inhoud

Ziek konijn mee op vakantie?


Milou en Jip

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zit even met een dilemma. Jip is de laatste tijd weer vreselijk verkouden. Hij krijgt nu sinds 10 dagen weer een kuurtje sulfatrim maar deze slaat niet aan. De dierenarts zei dat als het niet aan zou slaan, hij aan de duplocilline moet. Ik heb er zelf geen moeite mee om injecties te geven, maar...

Over een paar dagen ga ik op vakantie! We gaan met de hele familie en ik kan niet zo maar thuis blijven. Ik ben nu zelf in staat om thuis te blijven, maar dat kan gewoon echt niet.

Is het verstandig mijn lieverd mee te nemen om vakantie? We gaan naar frankrijk, daar is het nu rond de 20 graden en we verblijven in een huis waar het koel is. Jip kan gewoon in zijn hok op de achterbank mee.

Ik wil heel graag jullie mening hierover.

Groetjes Milou en Jip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook een opvang vragen of ze tegen evt betaling je konijn willen opvangen in die tijd dat je op vakantie bent. Ik denk dat de lange reis daarheen flink stressvol zal zijn. Voor een gezond konijn is het al niet echt leuk, maar omdat jouwe ziek is lijkt het mij niet fijn voor hem. En ik weet niet of het wettelijk wel toegestaan is, (zeker een ziek) dier mee te nemen de grens over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef wat een dilemma! Iemand van hier die bij je in de buurt woont is misschien nog wel de beste oplossing inderdaad (met de nodige voorzorg dat de eigen nijnen niet aangestoken worden). Hoe lang ga je weg en in welke stad woon je?

Is er eventueel wat te regelen bij je dierenarts misschien als het maar voor een paar daagjes is?

Ik weet inderdaad niet wat de regels zijn voor het meenemen van konijnen. De kans dat je aangehouden wordt is natuurlijk superklein maar het zal je maar gebeuren... ik meen dan konijnen gechipt moeten zijn en een inentingsboekje moeten hebben eer ze de grens over mogen (ooit eens opgezocht voor de UK). Je zou het risico natuurlijk kunnen lopen. Qua stress, ik weet niet hoe makkelijk je nijn gestressed is? Je kan zelf het beste inschatten wat een autorit voor het beestje betekent. Lastig hoor. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem ook niet meenemen maar lekker in zijn vertrouwde omgeving laten.

Ik moet zelf met mijn snotterende konijnen naar de dierenarts morgen omdat de Duplo niet helpt hier maar daar zie ik al tegenop, om dat met ze te doen, al die stress weer... Laat staan een rit naar Frankrijk, een vreemde omgeving en dan weer terug.

Ik zou inderdaad even vermelden in welke stad je woont zodat iemand uit je buurt hem kan verzorgen en de injecties kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het maar een kort ritje was in eigen land zou ik het wel gedaan hebben. Tenminste als er daar genoeg ruimte en een rustige plek was voor je konijn. Maar helemaal mee naar Frankrijk en dan nog ziek ook nee dat zou ik niet doen.

Een opvang in de buurt, iemand die veel verstand heeft van konijnen die bij jou thuis of eventueel bij haar thuis het diertje verzorgd lijkt mij de beste oplossing.

Ik hoop dat het gaat lukken. Weet ook niet waar je woont anders wil ik ook wel spuiten heb het onlangs ook nog lange tijd gedaan bij mijn konijn.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb inmiddels ook een soort wanhoopsmail gestuurd naar familie en vrienden, en mijn opa wil het wel doen. Die is niet bang voor injecties. Ik dacht ook nog aan een tante die zelf suikerziekte heeft en zich daarom vaak moet prikken en zij is ook dol op konijnen, maar ik vind het altijd zo moeilijk om iemand te vragen... Dan denk ik: ik heb zelf voor mn konijntje gekozen, dan moet ik maar niet op vakantie gaan!

Jip is ook altijd al vreselijk gestrest als we naar de dierenarts gaan, en dat is maar een ritje van 5 minuten! Maar goed, ik dacht, misschien als hij in zn eigen hok zit zal het wel mee vallen. Maar inderdaad... Het is beter om hem thuis te laten, hoewel het moeilijk zal zijn om hem achter te laten. Maar goed.

Ik heb ook nog de optie om het een fokker uit heerhugowaard, dat is bij ons om de hoek, te vragen. Maar zoals ik al zei, ik ben nooit zo van het vragen om gunsten.

Bedankt voor jullie advies! Vanmiddag naar de dierenarts. Misschien heeft zij ook nog wel een goed advies.

Groetjes Milou en Jip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou bij de dierenarts heeft Jip een injectie baytril gehad en ik heb enrofloxoral drops mee gekregen. Ik had echt verwacht dat ik duplociline moest gaan spuiten, want dit is vorige keer gezegd, maar blijkbaar is enrofloxoral genoeg. Ik heb een hele goede konijnkundige dierenarts (ik heb hem uit de bunnybunch lijst) dus ik vertrouw hem wel. Maar goed... De enrofloxoral drops zijn wel minder eng om te geven dus nu hoef ik niet meer speciaal iemand voor de injecties te hebben! :)

Hebben er trouwens mensen ervaring met de combi baytril en enrofloxoral drops? Vond het een beetje een gekke combi aangezien in baytril het werkzame bestandsdeel ook enrofloxacin is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je woont redelijk bij mij in de buurt, ik weet niet of je nog oppas zoekt? Dan kun je misschien even een pb'tje sturen, dan kijken we even wat handig/mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Madammie! We hebben wel oppas hoor... Alleen wilde de oppas geen injecties geven. Maar ik heb nu enrofloxoral drops en dat durft mijn schoonvader wel te geven. Mochten het injecties zijn geworden had ik gelukkig mijn opa nog achter de hand gehad. Maar bedankt voor je aanbod! Alles is dus goed gekomen! Hier kan een slotje op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .