Ga naar inhoud

Help, mijn nijn poept niet!


Rianne1

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zit sinds zaterdag met een konijntje die niet meer poept, en bijna niet meer eet, afgelopen weekend viel mij op dat zn keutels steeds kleiner werden, en dat hij veel minder plast, ik ben maandag morgen met hem naar de dierenarst geweest, die heeft zn buik gevoelt en vertelde mij dat nijn nog in goede conditie was en dat hij nog geen gas voelde, maar dat zn buikje wel wat hard voelde, hij heeft een injectie gehad, en ik moest beginnen met dwangvoeren met recovery, en twee maal daags metocloral drops geven.

ik doe dit allemaal al sinds maandag maar er treed nog geen verbetering op, ik heb de recovery gemengd met wortelpuree omdat alleen recovery er zeer moeizaam inging, in combi met wortel puree is het geen probleem hem dit dit geven hij gaat er echt voor zitten en slurpt het spuitje zo leeg, ik geef hem nu om de 2 uur zo'n 15 ml, daarna word ie sjagerijnig als ik doorga, ook eet hij gelukkig wel paardebloem, en heeft hij gisteren een stukje appel opgekauwd, zn droogvoer heeft hij al sinds zondag niet aangeraakt, drinken doet hij niet uit zichzelf:-(((

Nu komt mijn vraag, hoelang duurt het voor nijn weer gaat keutelen?? als hij gewoon voeding krijgt moeten er toch ook weer keutels komen?? gisteren heeft hij een beetje gepoept, zon 15 keutels, zeer klein, en in een draad, (ketting) zon 5/6 keutels aan in ketting..daarna weer de hele nacht niet en vanmorgen weer 1 ketting van 6 keutels.

Nu las ik dat ik hem ook ananassap kan geven? hoeveel, en hoevaak??

Heb gister weer contact gehad met de dierenarts en moet om half 5 weer komen, hoop dat jullie wat tips hebben wat ik in de tussentijds voor hem kan doen??

groetjes Rianne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kettingkeutels wijzen toch op een verstopping. Heb het nu ook met mijn konijn. Geef hem nu een week prozyme. Dat leek eerst beter te gaan maar heeft nu ook weer kettingkeutels. Mijn ouders gaan vanmiddag met hem naar de da. Ze zeiden aan de telefoon dat hij een infuus moet krijgen om de verstopping op te lossen omdat het met medicijnen niet voldoende zou werken.

Goed dat je vandaag naar de da gaat. Het kan goed zijn dat hij dus niet goed keutelt door een verstopping. Konijnen schijnen dit vaak niet zelf te kunnen oplossen. Ik hoorde wel dat het belangrijk is dat ze goed groenvoer eten als ze een verstopping hebben. Misschien kan je dat nog proberen te voeren??? Verder kan je zelf denk ik op zo'n korte termijn weinig anders doen. En dan vanmiddag afwachten wat de da zegt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt als een verstopping. Ik zou je konijn niet teveel geven, want als het er niet uit komt is dat ook niet gezond. Kleine beetjes zou genoeg moeten zijn om de darmen in beweging te houden.

Je kunt de buik van je konijn masseren, en zorgen dat ie veel vocht binnenkrijgt.

Vraag bij de da om prozyme das een darmstimulerend middel wat veel gebruikt wordt bij haarverstopping

aangepast door Nouck
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prozyme werkt hetzelfde als ananassap, maar ik gok niet dat veel dierenartsen dat in huis hebben. Prozyme is een poedervan vermalen ananasstelen. Ik denk dat je er wel verstandig aan doet om om maag en darm stimulerende middelen te vragen bv, cisaral en primperid. Dat zal de da wel in huis hebben. Het lijkt erop als ik het zo lees dat er een flinke prop haren in zijn buikje zit. Massage kan inderdaad ook helpen om de boel weer wat in beweging te krijgen.

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt inderdaad als een verstopping, mogelijk een combinatie met gas.

Dan is het voorzichtig zijn met dwangvoeren, niet te veel anders hoopt het op.

Ananassap helpt bij als het een verstopping van haren is echter wel alleen vers zelf geperste ananassap, NIET uit blik!

Verder mag de ananas ook niet te rijp zijn ivm de suikers.

Prozyme mag in combinatie met medicatie gegevens worden. Het breekt geen haar af, maar het voedsel wat om het haar zit. De blokkade word hier kleiner. Meer informatie: http://www.bunnybin-winkeltje.nl/nl/product/prozyme-200-gram/

Ik geef zelf meestal de combinatie Cisaral drops en Metocloral drops. Overleg dat anders vandaag ook even met je dierenarts. Het ene werkt meer op de maag het andere meer op de darmen.

Verder lekker groenvoer geven daar zit vocht in. Dat ze minder willen drinken als ze geen hooi en brokjes eten dat klopt.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste dierenartsen zullen geen Prozyme hebben, je kunt dit via internet bestellen.

In combinatie met medicijnen kan dit geen kwaad, Prozyme is onschadelijk.

Het klinkt idd wel als een verstopping, echter als ik dit lees:

dit geven hij gaat er echt voor zitten en slurpt het spuitje zo leeg, ik geef hem nu om de 2 uur zo'n 15 ml, daarna word ie sjagerijnig als ik doorga, ook eet hij gelukkig wel paardebloem, en heeft hij gisteren een stukje appel opgekauwd, zn droogvoer heeft hij al sinds zondag niet aangeraakt

Dit kan ook wijzen op haakjes, dan wordt vaak wel zacht gegeten en geen harde brokken.

Zeker ook omdat de manier waarop je het omschrijft het klinkt alsof hij wel honger heeft.

Zou dit toch even goed na laten kijken.

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan ook wijzen op haakjes, dan wordt vaak wel zacht gegeten en geen harde brokken.

Zeker ook omdat de manier waarop je het omschrijft het klinkt alsof hij wel honger heeft.

Met haakjes bedoel je? zn gebit?

die heeft de DA maandag nagekeken en hij zei dat dat er keurig uitzag...

Ik heb nu vanmorgen de recovery aangelegd met water en sap van een stuk ananas wat ik geprakt heb met een vork, hij is niet dol op die recovery, gaat er moeizaam in, tenzij ik het voor de helft meng met wortelpure, heb hem net toch 6 ml kunnen geven, en hij heeft vanmorgen om 10 uur een stuk of tien keuteltjes gepoept, weer hele kleintjes, daarna niet meer...pfff wat een geklungel..

hij wil wel graag los in huis lopen, wast zichzelf nog wel goed, en protesteert wel als ik hem wil voeren, hij is nog niet zwak dus ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met haakjes bedoel je? zn gebit?

die heeft de DA maandag nagekeken en hij zei dat dat er keurig uitzag...

Gewoon in de bek gekeken dan zeker?

Bedenk wel dat er pas écht goed achterin gekeken kan worden als een konijn onder narcose (roesje) is gebracht.

Als dit niet is gebeurt kan het altijd nog zijn dat helemaal achterin haakjes op de kiezen zittten.

Ik zeg niet dat het zo is, maar vind het wel iets om in je acherhoofd te houden, als dit nog lang duurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon in de bek gekeken dan zeker?

Bedenk wel dat er pas écht goed achterin gekeken kan worden als een konijn onder narcose (roesje) is gebracht.

Als dit niet is gebeurt kan het altijd nog zijn dat helemaal achterin haakjes op de kiezen zittten.

Ik zeg niet dat het zo is, maar vind het wel iets om in je acherhoofd te houden, als dit nog lang duurt.

Hij heeft in zn bek gekeken met 1 of ander vergroot apparaatje? en toen zei hij dat het er goed uitzag...

heb er ook zeer weinig verstand van dus weet het ook niet meer zo goed eigenlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

In geval van verstopping geef ik zelf ook altijd laxeermiddel zoals Laxatract of eigen merk van de apotheek met lactulose. Prozyme mag je gewoon samen met de Metocloral geven maar misschien moet je het vaker geven dan 2x per dag. Ik geef het zelf altijd eerst 4x per dag (dus om de 6 uur) en als de keutels weer beter worden ga ik naar 3x per dag (om de 8 uur) en dan als dat ook goed gaat ga ik naar 2x per dag (iedere 12 uur) en dan stop ik als het weer helemaal goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet heus wel waar ik over praat hoor. Ik sukkel al bijna 5 jaar met mijn konijn en zijn darmprobleem. Lees ook: http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm Maar goed, ik zal niet meer adviseren.

Dat weet ik, maar zulke goed bedoelde adviezen kunnen niet altijd even handig zijn. Het kan natuurlijk net zo goed niet goed zijn voor het konijntje ;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook niet dat je er geen verstand van hebt toch JoBoris76? Maar wat voor een dwerg kan gelden hoeft niet op een Vlaam te werken, om maar een dwarsstraat te noemen. Als je de dosering kunt onderbouwen met bijv een bijsluiter, recept, weet ik veel, is er niks mis mee. Dan voorkom je dat mensen gaan experimenteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .