Ga naar inhoud

Raar gedrag - bezorgd


LiesbethBlacky

Aanbevolen berichten

Nou dat vind ik toch eigenlijk wel raar wat er over die jongen staat en onbeperkt biks, bij hele jonge konijntjes moet je daar echt mee uitkijken. In biks zit veel eiwit, het ene merk meer dan het andere en daar zijn jonge konijntjes erg gevoelig voor, ze kunnen er Dikke Buiken Ziekte van krijgen en overlijden.

Dus ik zou juist zeggen langzaam overschakelen op biks en zeker niet ineens onbeperkt.

Er staat ook wel dat eiwit goed is voor jonge konijntjes en dat is ook wel zo maar dus zeker niet onbeperkt en ineens.

En dat is dan alleen wat ik ff van hier op de site tevoorschijn tover...

Dus ja, je snapt de verwarring wel he ;)

Momenteel eten de jongen nog niet veel biks. Wel het mengelvoer (had een goedkoop zakje meegenomen voor jonge konijntjes en wou dat eigenlijk eerder gebruiken om zo es één keer per week voor Blacky en Rosalie als een traktatie, zeg een brokje of 5 eruit of bv als ik ze kunstjes wil leren).

Wat ze wel dus al een ganse week naar binnen schrokken, is het groenvoer en hooi :D Prachtig om te zien, maar tegelijk heb ik zoiets van: horen ze wel gelijk zoveel in één keer te eten? Ene dag nog alleen moedermelk, volgende dag duiken ze op het hooi en een dag later heeft mamsi amper de tijd om zelf aan haar groenvoer te komen. Dat was schrikken.

Zo, ik heb dus Rosalie ook gewogen!

En ze woog 2,5kg. Minder dus inderdaad dan ik dacht.

Gelijk ook gewogen wat ik haar eten gaf en dat was net wel een bakje met dus wat mengelvoer voor haar bij en een grote schep gedroogde kruiden bij. Met al die stress van gisteren, veranderde leefomgeving, es wat lekkers. Krijgt ze anders nooit zo hoor ;)

Dat was dan 30gram in totaal.

Dus ook het gewicht in voeding heb ik heel erg overschat.

Zal ik ipv aan 100gr, ook daar aan de helft zitten dat ze voorheen dus kreeg.

Maar dat mag dus wel wat meer dan he?

Als zij 2.5kg weegt, met nog ondergewicht (ik ga niet gokken wat ze zou horen te wegen), zou ze toch 60gram zeker mogen.

Dat heeft ze dus wel ongeveer gekregen, nuja, net wat minder dus.

Ik ga afwegen nu hoeveel ik ze geef, zodat ze 's ochtends en 's avonds 30gram biks krijgt.

Daar ga ik niet boven, omdat ze dus ook nu van de jongen mee eet.

Ik kan niet één voerbak zetten, want mama schrokt het allemaal op natuurlijk! Niet te doen hoe ze erop kan vliegen :(

Dus, de jongen zitten nu afgebakend in de keuken, mama kan er wel bij. Maar mama krijgt op haar plekje onder bed, of als ze weer es koppig doet (zo ken ik haar haha), dan krijgt zij bovenop de box haar bakje.

De jongen krijgen dan een soeplepel (neem een 10gr biks) die ik in de hooi-groenvoer bak bij doe en een paar brokjes in hun 2 andere mandjes bij leg. Die kunnen ze dan lekker zoeken.

Mama weet dat natuurlijk maar al te goed en als ze ook maar denkt dat er bij de jongen wat lekkerder ligt dan in haar bakje, gaat ze alles ondersteboven zetten. Dus ga ik zeker zien dat er nooit meer als 20gr per dag verspreid ligt voor de jongen, zodat mama dat niet allemaal in één keer naar binnen speelt bovenop haar gewone portie biks.

Gisteren alles verschoond en mama is netjes aan het hooi gegaan. Dat is wel al een opluchting! Vandaag al heel wat kunnen bijvullen en dat deed me serieus veel deugd;

Eveneens heeft ze zowaar een stuk wortel laten liggen, wat de jongen dan weer heel fijn vonden.

Vanochtend was ze eigenlijk zelfs echt ongeïntresseerd in het groenvoer, de jongen daarentegen net weer wel haha.

Ik had ook al gelezen dat de jongen gevoelige buikjes hebben, nog erger als volwassen konijnen.

Denk dat ik hier echt wel heel blij mag zijn dat ik sterke jongen heb! Want wat die allemaal binnen spelen... Pfff...

En ja, ontsnappen doen ze toch hoor, hoe ik ook probeer ze bij iets weg te houden, ze komen erbij natuurlijk en houden niet op met eten tot ze genoeg hebben...

Maar goed, het valt nog mee (hoop ik toch). Zolang ik ze nu bijvoed met de fles, vallen ze ook niet zo gelijk aan op het groenvoer, waar ik me dan wel goed bij voel. Lijkt me niet gezond voor hun buikjes om zomaar al dat groenvoer in grote hoeveelheden zo snel mogelijk binnen te spelen.

Blijkt dat dus enkel voor te vallen als ze dus niet genoeg bij mama drinken. Met het flesje erbij zijn ze er rustiger tegen aan.

Ik heb wat witte doeken in hun hokje liggen zodat ik platte keuteltjes direct kan ontdekken en ik zie ze natuurlijk minstens 2x per dag intensief om het goed in't oog te houden en ze komen (op eentje na) heel erg goed knuffelen.

Onbeperkt van eender wat, lijkt me niet oké inderdaad. Kan me zo inbeelden dat die jongen van mij zich echt serieus zouden overeten en inderdaad met de poten omhoog gaan liggen hoor !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ben lekker zondagje aan het proberen te houden, zelf ook weer op krachten komen...

Dacht, ga al es wat bijlezen over voeding van de jongen, voeding zogende voedster...

En dit is wat ik vind op het net en ik word er dus niet wijzer uit, gezien veel gewoon haaks staat op wat ik op het forum als advies krijg en sommige zaken zijn zo tegendraads en klinken zo eng, bah bah bah!!

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/geboren.html

http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/nestje-konijnen-verslag-en-fotos.html

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?13621-Krachtvoer-voor-zogende-voedster

http://www.fransehangoor.nl/artikelen/nutrilon.html

Zogen is voor een dier een hele aanslag op het lichaam ze moet heel wat eten voor de melk af gift.

De voedsel opnamen of wat nodig is voor de voedster is normaal een getal van 10 tijdens de dracht is dit getal 15 en tijdens de zoog periode is dit 40.

Geef je de voedster bv. normaal 100 gram voer dan zal dit met namen in de tweede helft van de dracht al 150 gram moeten zijn, en tijdens het zogen moet men dit na de bevalling langzaam opvoeren naar 400 gram of nog meer.

De voedster mag namelijk niet vermageren en moet op gewicht blijven anders komt haar eigen leven in gevaar.

http://www.dierenartsvankessel.nl/ziektepreventie/verzorging/konijn/voeding.html

Korrels

Dagelijks heeft een konijn slechts 1 tot 2 eetlepels, zo'n 25 gram per kg lichaamsgewicht, korrels nodig. De exacte hoeveelheid is echter afhankelijk van de grootte en activiteit van het konijn. Drachtige en zogende voedsters hebben meestal de dubbele hoeveelheid voeding nodig.

In ieder geval, morgen gaat ze naar de dierenarts, kan die kijken in hoeverre ze al dan niet te mager staat en ga ik het es uitvoerig hebben over de voeding die zij nu nodig heeft voor haar eigen gezondheid. De DA zal vast ook kunnen controleren of ze al dan niet nog melk aanmaakt?

Ik geef info zoeken verder maar even op voor vandaag, voor ik nog meer van slag ben.

Hou aan wat ik gaf als voeding, maar ook geen extraatje dan natuurlijk en morgen weet ik hopelijk wat meer en ben ik wat wijzer en gerustgesteld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er verder ook niet zoveel verstand van maar mijn Cubi doet ook nog altijd of hij uitgehongerd is en is ook heel goed in bedelen. ze krijgen een prima hoeveelheid biks en er is altijd hooi + meestal ook iets van een lenterol, dus hongerig kan hij zeker niet zijn.

Ik denk dat het gewoon haar persoonlijkheid is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je er al aan gedacht dat ze misschien snot zou hebben, komt overeen met het niezen, naar adem happen enz. :)?

Zeker, had de vraag daaromtrent al gepost en zelfs al mee de DA gebeld, hoesten en niezen.

Ik werd wat gerustgesteld en idd was het gewoon heel erg stoffig op die moment in huis (en het is nu eenmaal snel stoffig op een studio waar je met een paar mensen en 9 konijnen leeft :P).

Maar de vraag gaat mee naar de DA, om toch uit te sluiten dat er geen beginnend snot of wat dan ook aan de hand is...

Zowel het hoesten / niezen (nu is het voornamelijk niezen) alsook het hijgen / lijkt of ze buiten adem is, doet me twijfelen dat het wel oké is.

Ik ben benieuwd!

We gaan kijken zodadelijk :D Afspraak is half uurtje vervroegd, dus hup, wat koffie binnen gieten en zien dat ik klaar ben zodadelijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, het verdict:

Mama konijn is dus uitgeput.

Het is goed dat ik haar goed apart hou van de jongen.

Eveneens zal ze nog wel degelijk de nodige tekorten hebben, waardoor ze dus vreetbuien krijgt.

Ik mag (liefst zelfs) blijven doorgaan met de jongen bijvoeden, zodat mama niet door haar reserves heen kan gaan.

Ze zal dan wel voeden wanneer het haar goed lukt.

Haar gewicht was oké, niet te mager meer, ook niet echt reserves, maar zoals ze zou mogen zijn als ze geen jongen had. Geen zorgen dus voor overvoeding.

De DA vond het oké dat ze zelf mocht aangeven wat ze te eten wou als het op groenvoer, hooi, vers geplukt gras en paardenbloem, weegbree etc aankwam. Biks houden zoals het is, een beetje meer als ze echt aangeeft het niet genoeg is, mag, maar niet overdrijven (dus niet het dubbele dan anders).

Daar is dan het bijvoeden bij de jongen langs mijn kant belangrijk voor en zorgen dat zij een hele dag lang over verschillende soorten eten kan beschikken (vreetbuien voorkomen).

Alles in haar buik was oké, melkklieren oké etc.

Keutels waren perfect.

Ze blijkt een super stress konijn te zijn, wat misschien ook meespeelt in het futloze.

Ze zou zeker niet handtam zijn grootgebracht en de DA schrok zelfs dat een konijn als zij toch het allerliefste konijn in huis bleek te zijn en het meest knuffelige, gezien ze dus ook het meest schrikkige en bijzonder stressy is.

Het niezen blijkt geen snot, oef.

Wel iets als een keelontsteking, klieren in de nek waren toch wat opgezet.

Mond was verder ook oké en geen oorontsteking (maar ocharm dus nog wel last van de oorschurft).

Geen snot te zien, gelukig maar.

Ze heeft dan een ontstekingsremmer gekregen die enkele dagen werkt.

Het kan zijn dat Rosalie toch iets heeft als stof allergie, astma,...Kortom, toch wel last van de luchtwegen dat ik goed in't oog zal moeten blijven houden.

Is het op het einde van de week weer terug, het enorme hijgen en geregeld niezen, moet ik weer naar de DA met haar.

Krijgt ze alsnog gekleurd snot, zeker en vast terug en antibiotica opstarten natuurlijk.

En de jongen dan ook goed in't oog houden.

Zo, weer gerust gesteld dat het niet mega ernstig is, en tegelijk dat het toch ook niet niks is.

Ik moet ze goed in 't oog blijven houden, haar voldoende rust schenken, zelf de jongen blijven bijvoeden, haar apart voeren en verder goed in't oog houden wat ademhaling betreft en of ze al dan niet nog meer futloos wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke fijn dat het niet al te ernstig is.

Ik wens je alvast veel energie en sterkte toe want ik denk dat het wek druk zal zijn/blijven/worden als je de jongen nog/meer? moet bijvoeren.

Vindt het echt super hoe goed je voor je dieren bent, lijtk wel alsof niets je te veel is :D

Dikke knuffel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn inderdaad dat het een aantal losse dingetjes zijn die allemaal niet levensbedreigend zijn of zo.

Ik zou ook bij eventueel wit snot (mocht dat komen) trouwens aan snot denken, dat is niet gekleurd hoor :)

Fijn dat je een goed voedingsadvies mee hebt gekregen van je dierenarts voor zowel Rosalie als de jongen.

Het kan toch wel zijn dat ze eerst een tam konijn was maar dat ze later verwilderd is, wie weet hoe lang ze buiten heeft gelopen.

En ook dat als ze straks weer beter in haar vel zit en niet zo uitgeput meer is ze een stuk slechter te benaderen is.

Laten we hopen van niet natuurlijk, want het is wel zo gezellig en fijn voor haar als ze zich rustig voelt bij jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke fijn dat het niet al te ernstig is.

Ik wens je alvast veel energie en sterkte toe want ik denk dat het wek druk zal zijn/blijven/worden als je de jongen nog/meer? moet bijvoeren.

Vindt het echt super hoe goed je voor je dieren bent, lijtk wel alsof niets je te veel is :D

Dikke knuffel

Dank je wel :)

Gaat zeker nodig zijn, de extra enbergie en sterkte.

Het gaat vast nog ff slopend worden. Ben zelf best goed uitgeput en moet dus, net als de mama, goed bijrusten en bij eten en op de koop toe zelf ook een ontstekingsremmer haha. Zal ik en mama mekaar wat moeten steunen.

Goh, niks te veel, weet je, je put er energie uit, wetende dat het om te beginnen niet voor eeuwig is en dat je toch weer wat dieren hebt gered. Dat het niet voor niets is (tegenover een afwas of was die maar eeuwig blijft duren hehe).

Ze kunnen het niet zelf en heb ik gedaan met voeden en ermee bezig zijn, plof ik ook neer hoor ;)

Het huis lijdt er wel onder natuurlijk en mijn zoontje zeurt toch ook al dik een week om wat meer aandacht, maar da's ff doorbijten he ;)

Fijn inderdaad dat het een aantal losse dingetjes zijn die allemaal niet levensbedreigend zijn of zo.

Ik zou ook bij eventueel wit snot (mocht dat komen) trouwens aan snot denken, dat is niet gekleurd hoor :)

Fijn dat je een goed voedingsadvies mee hebt gekregen van je dierenarts voor zowel Rosalie als de jongen.

Het kan toch wel zijn dat ze eerst een tam konijn was maar dat ze later verwilderd is, wie weet hoe lang ze buiten heeft gelopen.

En ook dat als ze straks weer beter in haar vel zit en niet zo uitgeput meer is ze een stuk slechter te benaderen is.

Laten we hopen van niet natuurlijk, want het is wel zo gezellig en fijn voor haar als ze zich rustig voelt bij jou.

Uhu, best wel opgelucht :D

Alles bij elkaar, maakt het natuurlijk erg slopend voor haar en te lang mag het ook niet aanhouden, want dan is het wel weer erg bedreigend.

Ik ga het zeker in't oog houden, als er toch wat uitvliegt uit haar neusje of wat aan haar mond of poten blijft kleven, zeker terug met de DA contact opnemen.

Ja, is wel zo dat ik tot nu toe nog niet de echte Rosalie heb kunnen kennen. Zo druk met vanalles, zoveel veranderen, stress hier en daar.

En ze heeft nu nog geen maatje om steun bij te zoeken en is het 'logisch' dat ze dat bij ons zoekt (of dan toch voornamelijk bij mij).

Gelukkig komt ze voornamelijk echt zelf wel af om aandacht te vragen. Dat het zal minderen eens ze goed in haar vel zit en nog minderen als ze straks bij onze Blacky zit, vind ik op zich niet erg. Wil maar zeggen dat ze aan het herstellen is en heerlijk konijn kan zijn.

Gezien ze beide toch erg lief zijn, verwacht ik op de wakkere momenten nog wel steeds veel heerlijke knuffels en aandacht.

Het is wel fijn te weten, dat ondanks wat ze allemaal heeft meegemaakt en zelf ook bijzonder stress gevoelig is, ze zich toch zo comfortabel bij mij voelt, er toch een goede klik is en ze zo snel vertrouwen in een mens heeft gevonden (wat me niet evident lijkt).

Dat doet ook wel deugd, is fijn te weten.

XxX

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het echt super hoe jij je inzet, en die eeuwige afwas ik ken het (hier was het afwas middel gister op dus dr staat nu een flinke afwas naar me te kijken :( ) probeer nu ook te sparen voor een vaatwassen...ik ben echt lui :P (als het om dat soort dingen gaat haha)

Als het om me dieren gaat is niets me te veel geweest (tot nu toe)

Succes verder

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel :)

Bah, ons Rosalie stopt niet met niezen. Gisteren toch maar weer es alles schoongemaakt en afgestoft.

En toch, ze blijft snuffen. Dat had eigenlijk moeten beteren met dat spuitje!

Er blijft ook nat onder haar neusje hangen.

Dus ja, ik vrees dat ik weer naar de DA ga moeten bellen donderdag of vrijdag en ze toch een AB kuurtje zal moeten ondergaan.

Van de jongen hoorde ik eentje es niezen, dus ik gelijk in paniek, maar niks aan de hand haha, zat met zijn snuitje overal in.

Wellicht zal ik wel bij hen ook oorschurft aantreffen. Heb ze goed in't oog gehouden en allemaal schudden ze toch wat met hun kopje en blijven vaak aan hun hoofdje / oortjes krabben.

Als ik es wat wakkerder en beter in mijn vel zit, één voor één es vastnemen en diep in de oortjes kijken (es iets anders als diep in de ogen kijken he).

Poeh, de extra zorgen dat erbij komen, dat mag stilaan toch minderen hoor ;) De energie toevoer stopt hierzo precies toch ook.

Maar ben content dat de jongen verder ondertussen wel goed biks, hooi en groenvoer eten (eerst hooi, dan gras en paardenbloem, dan groenvoer, dus dat is heel mooi he :D ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds blijven niezen en ook nat onder haar neusje is niet zo'n goed teken nee. Kan je niet vandaag gewoon al een dierenarts het eens laten bezien?

Fijn dat de jongen allemaal zo goed eten!

Het zou vervelend zijn als ze allemaal oorschurft blijken te hebben maar volgens mij is dat gelukkig prima te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA had toch gezegd het 4 dagen de tijd te geven en dan pas te kijken wat het mogelijks kan zijn.

Tenzij ze natuurlijk doodziek wordt uiteraard.

Als ze dus straks ook nog niest en nat is onder de neus, morgen terug bellen naar de DA.

Er is jammer genoeg ook geen beterschap in de futloosheid geweest.

Ik zou deze keer wel de DA aan huis laten komen, want ons Rosalie heeft het niet zo goed gedaan, al die tijd op weg. Ik heb een goeie DA, maar nadeel is, ik moet een uur op voorhand vertrekken, zit je nog kwartier tot halfuur in de spreekkamer, dan nog es naar huis... Ik ben altijd minstens 2u weg, en dat is 'snel' dan.

Zij kan met de stress momenteel niet om, dus ja, dan moet de DA maar aan huis komen deze x.

Jazeker, het is makkelijk te behandelen, maar goedkoop is weer wat anders. Ik dacht toch iets van een 6€ per pipetje. Al weet ik niet of ze gelijk al een volledig pipetje moeten hebben. Toch maar weer maar 10 dan en wie weet kan onze Piep de muis dan ook beter weer een herhalingsbehandeling.

't Is ook hier einde van de maand aan het worden, dus duim ik gewoon dat het bij de ontwikkeling en het rondspringen en wassen hoort en ze niet gelijk last van oorschurft hebben.

Maar als het wel zo is, ja, dan moeten we weer behandelen he. Ga ze niet herplaatsen met heel wat aandoeningen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar toch zo snel mogelijk behandelen voor snot. Ik begrijp niet goed waarom je van je da nog 4 dagen moet wachten met behandelen, ze gaat gewoon blijven niezen, het stopt niet uit zichzelf. Als je er snel bij bent is het beter te behandelen nu wacht je in feite tot het moment waarop ze volledig gaat vastzitten vanbinnen, is voor haar niet aangenaam terwijl je het zo ver niet hoeft te laten komen als je haar behandelt nu. Je ziet het soms niet dat ze nat zijn aan de neus omdat ze zich daar zo vaak wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de DA zegt dat ze géén tekenen van snot kan zien, maar wel van een keelontsteking en daar dan voor behandeld en vraagt om af te wachten en te kijken of ze al dan niet blijft niezen, dan doe ik dat ook???

Ze is toch al behandeld??

Eveneens wil het nog altijd niet zeggen dat ze wel degelijk snot zal hebben! De DA denkt eerder in de richting van astma, allergie, ...

Ze vertoont geen andere tekenen van snot.

Een ontsteking is heel anders dan de bacteriële infectie van snot.

Dus hoezo ik wacht met behandelen tot alles vastzit?

Wat verwacht je dat de DA gaat doen? Behandelen voor iets dat ze mss niet heeft? Daar sta ik niet op te wachten! Ze heeft 8 jongen en is zelf door genoeg gegaan, ik vind het helemaal prima dat ze behandeld wordt voor wat ze heeft, niet voor wat ze mogelijks ooit zou kunnen hebben...

Vind het een rare opmerking hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet slecht bedoeld hoor :), ik deel gewoon mijn mening en toevallig verschilt die van de jouwe maar dat is toch geen reden om je aangevallen te voelen?

als een konijn niest hoef je daarom niet noodzakelijk snot te zien om te kunnen zeggen dat het snot is. Mijn da had het ook over een keelontsteking toen Noortje begon te niezen maar ze werd meteen behandeld omdat als je te lang wacht het vaak chronisch wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu niet bepaald dat ik weken tot maanden of nog langer zou wachten om haar te behandelen, toch?

4 daagjes na al wat ze door is gegaan, is heus toch niet veel?

Als ik niet eerst de ontstekingsremmer de kans geef en haar deftig kan observeren, is de DA er ook niets mee.

En ik zie echt het nut niet in van behandelen tegen iets wat er niet is. Ze hoeft ook geen proefkonijn te zijn.

Vandaag geen DA aan te pas gekomen, lig zelf helaas ziek in bed.

En alsof ze wist dat het vandaag dé dag was, niest mevrouw vandaag dus NIET...

Grrr...

Ach, vanavond zit ik er weer een paar uur bij, jongen moeten weer flessen, dus weer extreem veel tijd bij jongen en mama doorbrengen.

Chronisch zou ik zoiets nooit laten worden. Persoonlijk zie ik daar ook het nut niet van in en denk niet dat ik ook maar iets te lang laat aanslepen hoor ;)

(hoop ik toch, ben niet perfect).

AB zomaar geven terwijl ze ook nog jongen voedt etc. Ik volg er mijn DA wel in, als het niet nodig is en enkel een keelontsteking is / was, of astma of allergie, dan moet dat behandeld worden en niet het snot.

Alles wat mama nu binnenkrijgt, krijgen de jongen ook nog binnen.

Dus ja, ben er voorzichtig in en volg er graag mijn DA in.

Wat niet wil zeggen dat ik maar wat ga aanmodderen en straks met een chronisch ziek konijn zit omdat ik geen zin had om te behandelen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En geen nood, een snuf vandaag, wat prut in de ogen, nat onder de neus en morgen komt de DA hoor ;)

Ook nog 8 jongen die wél ziek worden omdat het alsnog snot zou zijn, dat hoeft ook weer niet.

Het is vandaag dag 4 na de ontstekingsremmer en vandaag ziet ze er wonderwel goed uit...

Maar goed, ik ga uiteraard niks aan het toeval overlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, al de eerste snuf weer gehoord vandaag...

Terwijl ze maar gewoon lag te rusten.

Wel maar één snufje, korte hatsjoem, maar toch. Dus geen dag zonder niezen :(

Ze ziet er wel algemeen beter uit. Haar lichaamsbouw begint normaal te lijken, vacht is mooi, ze ziet er anders uit, meer stralend...

Da's gewoon uiterlijk natuurlijk, maar desalniettemin wel fijn om te zien dat ze op dat vlak toch wat op haar plooien komt.

Ook de interactie met de kids lukt beter nu ik zowel 's ochtends als 's avonds bij voedt en voor 2 bakjes biks zorg (eentje voor haar, eentje voor de jongen, al kijken ze niet naar wie welke bak neemt uiteraard!), het verse gras en paardenbloem bijvoeren doet blijkbaar ook deugd.

Ze lijkt minder opgezette melkklieren te hebben en haar buik begint er normaal uit te zien. Denk niet dat ze nog lang jongen melk zal kunnen geven, maar dat zal haar zelf dan wel weer ten goede komen. De vreetbuien zijn zo ontzettend geminderd op deze korte tijd en dat vind ik wel erg leuk.

Nu vreten de jongen er op los haha :D Maar dat hoort zo natuurlijk :D

Straks weer verder kijken hoe ze het algemeen doet en of de snuf mogelijks een veertje vanuit het kapotte donsdeken was (dat mevrouw heeft kapot gegraven om een nest te maken, nu ligt het ter herstel in de living, maar wat een klus, zal nog dagen duren en aldus een pluimen sneeuw geregeld, die wel gestofzuigd wordt, maar toch, het is en blijft stoffig en kriebelig in de neus natuurlijk).

Ze kruipt dan ook altijd onder bed en waar komt al het stof bijeen? Juist ja, onder het bed!

Als ze het ook nog doet, snuffen en niezen, als ze strx vrolijk mee rond loopt, dan is er geen ontkomen aan, dan moet de DA gewoon komen ;)

En ze zal weer (dik tegen haar goesting) haar oogjes moeten laten controleren, tipjes van de oren, voorpootjes, onder haar neusje laten kijken door me. Nu ja, valt al bij al nog mee hoor, als ze af komt om te knuffelen, valt het er gewoon in te plannen en merkt ze er niet altijd te veel van, of beter, dan kan het haar niet zoveel schelen wat ik allemaal aan haar frul en prul, zolang ze maar geknuft wordt en naderhand een blaadje groen krijgt (munt bij voorkeur).

De zorgen zijn dus nog steeds niet voorbij!

Even een vraag over het flessen van de jongen:

Tot welke leeftijd moet ik ze zeker fles bij blijven geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien ze donderdag avond ook nog es goed begon te hoesten, heeft de DA niet gewacht met een AB kuur op te starten.

Gisterenavond eerste dosis gekregen en vanochtend al weer.

Ik moet het in mondje spuiten en dat heeft ze natuurlijk helemaal niet graag, maar het valt wel beter mee dan ik had verwacht.

7 dagen lang 2x per dag AB. Als ik na 4 à 5 dagen merk dat ze toch nog vrij veel hoest en niest, moet ze er een extra kuur bij bovenop, die mag dan tegelijk opgestart worden.

Zolang de jongen ook bij haar drinken, moet ik me om hem nog niet te veel zorgen maken, krijgen ze ook via haar AB binnen voor het geval ze toch ook wat last ervan hebben.

Gaan ook zij toch erg niezen en hoesten, zit er daar ook niet veel anders op dan hen één voor één te behandelen.

(maar zover is het gelukkig niet!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .