Ga naar inhoud

abces behandelen: groeit te snel dicht


manon24

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Noortje is een beetje gehavend sinds de koppeling met Amber in de opvang (ze zitten nu niet meer samen hoor).

De ergste wonde op haar rug is toen gehecht geweest in de opvang en dat zit helemaal goed. Probleem is dat bijtwonden op haar hoofd geleid hebben tot 2 abcessen. Ik heb het eergisteren opgemerkt en ben dus meteen naar de da gegaan.

Eén abces bevindt zich bijna tussen de oren en het andere juist aan de neus. De da heeft het opengemaakt en schoongemaakt. Ik heb ook een soort van zalf gekregen met antibiotica om 2 keer per dag in het abces te doen en vooral zien dat het abces open zou blijven voor een paar dagen.

Dat laatste is dus mislukt denk ik en ik vroeg me af hoe jullie het juist doen. Was de snee in het abces dan te klein dat het zo snel is dichtgegroeid? Zou ik erop moeten knijpen of zo?

Ik vermoed dat ik terug zal moeten gaan naar de da maar wilde hier even jullie ervaringen lezen en hoe jullie het juist aanpakken. Noortje is ook wat schuwer geworden sinds ze terug is van de opvang dus dat vergemakkelijkt de zaken al niet. Als mijn vriend er niet is moet ik ze ook behandelen maar haar vasthouden én prutsen aan dat abces gaat me niet goed af dus alle tips en ervaringen zijn welkom.

Een beetje een pechmaand hier want bijna iedereen zit hier ook al met snot en de inentingen komen er nog aan. Ik heb ze al de hele tijd uitgesteld omdat ik alle konijnen samen wilde laten inenten en Noortje was oftewel te jong oftewel ziek. Is het met de abcessen een goed idee om haar te laten inenten? Ik zou me er beter bij voelen moest ze dat ook al hebben aangezien met 2 bulten op haar hoofd ik al volledig in paniek was en dacht dat ze myx had ;).

Lange tekst dus ik heb de vragen in het dik gezet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm ding! Ik heb hier ook een konijntje met abcessen zitten, bij hem lijkt de wond na een dag ook weer dicht te zijn maar als je inderdaad even in het abces knijpt springt de wond zo weer open door de pus die eruit wil.

Ik zou wat betreft het inenten even goed overleggen met de DA, maar inenten met snot is sowieso niet heel verstandig dus dat moet eerst opknappen. Sterkte ermee zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stom ja ze zit met snot, ik had het eigenlijk niet eens moeten vragen.

Nu ja het is al een hele opluchting dat het geen myx is, de da had meteen door dat ik in paniek was ik mocht direct afkomen ;).

Dan ga ik dat vanavond zeker eens proberen,bedankt! het is ook zo'n lastige plek en ik vermijd liever 2 da bezoeken op één week niet zozeer voor mijn portefeuille maar eerder omdat het voor haar allemaal wat teveel lijkt worden.

Louis helpt haar wel erg hoor.. elke keer als ik die zalf opbreng loopt ze naar hem toe duwt haar kopje onder het zijne en meneer begint het allemaal op te likken :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk wel uit dat Louis (als hij een konijn is) niet die zalf binnen krijgt, want de antibiotica kunnen zijn darmflora aantasten en kan hij hartstikke ziek worden! Als hij al binnen heeft gekregen zou ik probiotica geven en zorgen dat je cisaral en anti-gasmiddel bij de hand hebt voor als hij s'nachts opeens last krijgt van gasbuik/verstoppingen of diarree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hoor Louis is een konijn :P. Ik probeer het op te lossen door ze nadien meteen een groenteschotel te geven en dat helpt wel want dan zijn ze gefocust op de groenten.

Hij krijgt op dit ogenblik ook antibiotica voor snot en kan er wel tegen. maar cisaral heb ik sowieso liggen hoor en qua keutels verloopt alles wel goed dus daar maak ik me niet al teveel zorgen om. Het is echt een minimum dat hij kan oplikken aangezien het meeste zich toch in het abces moet bevinden, vanavond maar eens proberen of ik het kan openknijpen, bah wordt een vuil werkje ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik geef Mazzel (die kan zelf makkelijk bij zijn eigen wonden, neem aan dat dat bij Noortje wat lastiger gaat) ook direct groente nadat ik hem verzorgd heb. Nu smeer ik bij hem alleen honingzalf op een wond en een andere zalf (wel met antibiotica) in het abces, maar daar kan hij weer niet zo maar bij.

Ja, abcessen zijn niet de meest frisse klusjes :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het proberen openknijpen maar het lukt me nooit om ze zo in een handdoek te wikkelen zonder dat ze er toch uit geraakt. de korst is er afgegaan maar ik weet niet hoe hard ik mag knijpen, zet je daar dan echt kracht op? Ik heb geprobeerd maar het is zo hard (de bobbel dan) en ik krijg er niets uit.. voel me wat een stommeling nu, pf het gaat niet vooruit de laatste tijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei Manon wat jammer dat het allemaal niet zo goed gaat!

Heb je nu twee koppels dan?

Wat betreft de handdoek, dit werkte bij Klaver: je kan proberen haar op de handdoek te zetten, met links en rechts van het konijn de lange kanten van de handdoek, dan houdt de 1 het konijn vast en de ander pakt aan de voorkant van het konijn aan beide kanten een stuk handdoek en dat om de nek doen als een slab, bij elkaar pakken achterin de nek bij de oren. Dan pak je er ook het achterste deel bij en stevig vasthouden. Dan kan ze echt niet weg.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Het verschil met de gebruikelijke methode is dat je dus niet de handdoek voor over de voorpoten vouwt, want dat geeft kans om eruit te komen ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een keertje proberen om wat harder te duwen, ik denk dat het konijn meer last heeft van het abces wanneer deze vol zit met pus dan dat jij een keertje hard drukt. Ik heb het een keertje meegemaakt en vond het eigenlijk voelen als een grote puist :P Die voelen ook ietwat 'hard' aan.

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik me min of meer kan inbeelden wat je bedoelt met de handdoek Lonja en inderdaad bij mij steken de poten er op de een of andere manier altijd uit waardoor ze kan ontsnappen :P.

Ik heb nu 2 koppels, Amber heeft Noortje heel erg aangevallen in de opvang. ze hebben haar rug moeten hechten en ze had ook wonden op haar kopje. Amber heeft ook andere konijnen aangevallen steeds wanneer ze in groep zaten niet wanneer ze apart zat met een nieuw konijn. Ze kan niet functioneren in een groep blijkbaar en zou volgens de opvang letterlijk een konijn kunnen doodbijten en dat willen we liever niet ;). Noortje zit nu samen met Louis, een andere Louis dan de eerste Louis die ik erg leuk vond, ze zijn wel close met elkaar zelf nu Noortje er wat slechter aan toe dus da's wel fijn.

ik denk dat ik dat maar ga doen Mosseltjes, gewoon wat harder duwen maar ik vind dat zo moeilijk bij mijn eigen dieren om ze pijn te doen, nu ja niets aan te doen als ik het open krijg is het altijd fijner dan nog eens naar de da te gaan deze week. Ik vind het toch wel iets viezer dan een puist hoor :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me voorstellen dat je dat moeilijk vond. Ik vind medicijnen geven al zielig. Maar, voor het beestje is het beter als je het open krijgt.. Dus dat is wel een beetje motivatie om het wel te doen.

En idd, het is viezer dan een puist, maar vond het een beetje het zelfde aanvoelen ofzo. Dat bedoelde ik meer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik snapte wat je bedoelde met de puist hoor ;). Morgen of vanavond laat dan nog maar eens proberen nu probeer ik haar wat met rust te laten zodat ze wat bijkomt want ze vond het echt stresserend, beetje vervelend dat mijn vriend er niet is om te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .