Ga naar inhoud

Pip eet niet


CynthiatB

Aanbevolen berichten

Ohh hier was ik altijd al bang voor!!

Vanochtend viel het me direct al op, ze viel niet op de brokken aan zoals ze dat normaal doet. Hele tijd was ze onrustig ze bleef niet liggen enz. Niet keutelen enzo. Ik voelde me er niet gerust bij dus de telefoon gepakt en op naar de weekenddienst van de dierenarts.

Darmpjes lagen een beetje stil. Geen verstopping en geen gas. Hij vond kleine haakjes op de kiezen en denkt dat het hier aan ligt. Onze eigen dierenarts heeft 2 weken geleden nog gekeken en vond hetzelfde maar niet zorgwekkend. Kan het dan dat ze er nu in een keer wel last van heeft?

Bij de dierenarts heeft ze twee spuiten gehad, pijnstiller en eentje dat de darmen weer op gang komen.

Dwangvoer, metacam en metocloral meegekregen. Nu even wachten of ze gaat eten en anders tegen 5 uur gaan dwangvoeren.

Zelf ben ik nu wel een beetje gestressed en hou haar constant in de gaten. Ik hoop zo dat ze straks lekker zelf wat gaat eten!

Had voor vanavond nog plannen gemaakt met vrienden maar dat direct afgezegd.

Nu hopen dat alles goed komt. Sommige denken miss ach maak je niet zo druk, het is nog niet zo ernstig, maar dit is de eerste keer dat ik echt wat met haar heb, en ze is toch mijn kleine meid.

aangepast door CynthiatB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch ook maar groenvoer voor geschoteld. Dit werd heel dankbaar lekker opgegeten. Ze keutelt gelukkig al wel. Het zijn nog wel hele kleintjes maar ze worden steeds normaler. Ik zat nu wel te denken is het dan nu nog nodig om metocloral te geven?

Ik haar namelijk nu geen onnodige stress geven

aangepast door CynthiatB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet van de DA in dit soort situaties de metocloral afbouwen als er weer keutels zijn, zomaar stoppen zou ik dus ook niet doen.

Fijn dat ze de groente lekker heeft gegeten en dat er weer keutels zijn, ga zo door Pip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, komkommer eten ze hier niet, kan ze het niet aansmeren!

Heb haar de spuit met metocloral toch gegeven. Eerst maar eens zorgen dat ze weer goed eet en goed keutelt.

Wanneer dat allemaal op orde is bouw ik wel af. Ze eet iig wel zelf dus dwangvoeren hoeft niet.

Wel had ik nog een andere vraag. De dierenarts vond geen problemen in de buik dus bleef eigenlijk alleen de optie haakjes over. Hij heeft hier naar gekeken en er waren kleine haakjes op de kiezen. Omdat hij niks anders kon ontdekken denkt hij dat dit het probleem is, terwijl mijn eigen dierenarts 2 weken geleden nog heeft gezegd dat deze haakjes niet zorgwekkend waren.

Stoppen konijnen abrupt met eten als ze hier last van hebben? Ik zou namelijk denken dat dit dan geleidelijk achteruit gaat?? Ik ben alleen even nieuwsgierig naar jullie bevindingen hier over. Mijn gevoel zegt namelijk dat het niet de haakjes zijn waar ze last van heeft.

Ik zal dit even verder uitleggen..

Na een bezoekje aan de dierenarts ben ik de dag nog eens voor mezelf rustig door gaan nemen.

Vanochtend was ze iets te enthousiast met het springen op bed. Dit ging niet helemaal goed en is ze dus weer op de grond beland. Hoe dit allemaal is gegaan weet ik ook niet. Het gebeurde in mijn ooghoeken en heb het dus niet goed kunnen zien. Omdat ze zo rusteloos was vanmiddag en kreeg ik sterk de indruk dat ze pijn had aan de achterhand. Ik ging ook met het idee naar de dierenarts dat ze of gas had of verstopt was. Nu dit dus niet zo blijkt te zijn en de haakjes eigenlijk erg klein zijn vraag ik me af of ze zich niet ontzettend zeer heeft gedaan vanochtend en dat ze daar misschien ontzettend last van heeft? Je ziet namelijk soms dat ze zeg maar zit en de achterkant eigenlijk een beetje verkrampt.

Door alle stress ben ik dit voorvalletje eigenlijk helemaal vergeten.

Misschien dat jullie me verder kunnen helpen.. Want ik blijf er maar over doormalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is ze weer lekker haar zelf.

Ze komt naar je toe gerent! En eet ook lekker haar brokjes op! Gelukkig maar.

Vanochtend had ik nadat ik een keutel vond wel het idee dat één van ze wormen heeft.

Zojuist nog weer een paar keutels gevonden waarop ik kleine witte sliertjes vond. Dus het is wel duidelijk dat één van ze wormen heeft.

Morgen dus maar even contact opnemen met mijn eigen dierenarts. Wil vanavond even in de gaten houden, want ben wel nieuwsgierig wie ze nu heeft.

Veronderstel dat Pip ze heeft, zou dat een reden kunnen zijn waarom ze gisteren zo te pas was? Of kan het juist komen door gisteren dat ze nu wormen heeft??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me dat eventuele besmetting dan al plaats heeft gevonden, en dan ga ik ze natuurlijk niet nog uit elkaar halen.

En van wat ik heb gelezen moeten ze dan zowiezo allebei aan de panacur. Omdat de ander dus hoogst waarschijnlijk al besmet is.

Weet niet wat de meningen hierover zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze zelf inderdaad allebei behandelen, maar daar zal je dierenarts wel uitsluitsel over geven denk ik. Maar naar mijn idee zijn ze beide al besmet en heeft het dus geen zin meer om ze te scheiden.

Het zou best kunnen dat ze door de wormen gisteren last had, maar het zou ook eventueel door de haakjes kunnen komen. Sommige konijnen eten nog door terwijl de wonden in hun bekkie zitten en een ander konijn stopt al met eten als er een minihaakje op een kiesje zit. Dat is heel wisselend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn is zo goed als worm vrij ze keutelt weer heel veel en er zitten geen wormen meer tussen toen ze wormen had at ze minder en nu eet ze weer als of der leven er van af hangt ! en woensdag moet ik nog 1 keer een kuurtje en ik moest van de dierenwinkel eigennaar de keutels in de gaten houden en ik denk dat ik er zelf ook wat meeneeem zodat ze zelf ff kunnen kijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is het vrijdag en zijn we alweer wat daagjes verder. Wou toch even laten weten hoe het is afgelopen.

Heb maandag mijn eigen dierenarts gebeld, zij gaf direct aan dat zij ook niet wou geloven dat het aan de kleine haakjes lag. Maar ja met dieren weet je het nooit en dan zou ze deze week een terug val moeten hebben gehad en dat heeft ze niet gehad. De kleine haakjes waren het probleem achteraf dus toch niet.

Heb ook met haar over de wormen gehad. Ze heeft me een kuurtje voorgeschreven, inmiddels moet ik vanavond de laatste spuitjes met medicijnen in de mondjes geven en dan zit het erop. Heb bij Pip geen wormpjes in de keutels gevonden, bij Bram wel iets, maar niet veel. Vanavond nog een laatste keer en dan hopen dat alles weer gezond is en iedereen lekker blijft eten.

De dierenarts gaf aan dat het waarschijnlijk toch een kleine verstopping is geweest waarom ze niet wou eten, zo klein dat je dit amper hoort. Er echt achter komen zullen we dus niet, maar als ze blijft eten en gezond is dan zij het zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Gisteren was het weer raak. Wanneer ik uit bed kwam viel me direct op dat ze bleef zitten en niet kwam.

Dat is echt niks voor Pip ze komt altijd goedemorgen zeggen!! Nadat ik haar even heb zitten bekijken leek het erg op wat ze 13 april ook heeft gehad. Heb toen ook besloten om direct dezelfde medicijnen te gebruiken, pijnstiller en voor de darmpjes.

's Middags om 1 uur at ze nog niet, toen toch maar de dierenarts gebeld. Die gaf aan dat ik nog 1 keer voor de darmpjes wat mocht geven en als ze dan tegen 4 uur nog niet at kon ik bellen en kon ik direct langskomen. Om 4 uur at mevrouw nog niet dus dierenarts gebeld en langsgegaan.

Na wat voelen en kijken concludeerde de dierenarts dat ze behoorlijk vel reageerde zodra je in de buurt kwam van haar baarmoeder. Waarschijnlijk had ze hier dus last van. Dierenarts heeft ons geadviseerd om toch eens na te denken over sterilisatie. Heb altijd gezegd wanneer ze er geen last van heeft ga ik deze operatie niet aan, maar ze moet er straks toch echt aan geloven. Als ik haar kan helpen doe ik dat graag dus als ik straks vakantie heb gaan we een afspraak maken.

De dierenarts heeft haar nog een pijnstiller toegediend. En 's avonds hebben we haar om 11 uur zelf nog eentje toegediend. Ze had wel iets gegeten maar absoluut niet veel. Om 12 uur ben ik naar bed gedaan, heb geen oog dicht gedaan! Heb om 2 en 4 uur geprobeerd of ze nog iets wou aanpakken. Ze heeft toen kleine stukjes gedroogde appel aangenomen. Om kwart over 6 begon ze dan eindelijk te eten. Had wat groenvoer neergezet en hier stortte ze zich dan ook volledig op. Daarna heeft ze flink wat hooi gegeten.

Inmiddels is ze weer vrij zichzelf. Haar keutels zijn nog niet erg normaal maar dit wordt steeds beter.

Nu weer afwachten of ze binnenkort weer terugvalt. En dan over een paar weekjes alles weg laten halen en dan hopen dat ze er geen last meer van krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend, ze heeft ook steeds wat he?!

Hopen dat ze geen terugval krijgt. Voordeel van steriliseren is dat ze ook geen baarmoederkanker meer kan krijgen.

Fijn dat ze nu toch weer zichzelf is, is ook fijner voor jou!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit toch nog met een klein probleempje. Mevrouw eet geen brokjes meer. Ze is al heel erg pietleuterig wat betreft brokken. Heb 2 andere soorten geprobeerd maar ook deze eet ze niet, maar normaal eet ze die ook niet. De dierenarts heeft nog gekeken naar de tanden en kiezen en zag hier geen problemen. Ze eet wel hooi en groente en andere dingen.

Ik snap niet zo goed waarom ze geen brokken eet.

Heb net met een klein stukje biscuitje geprobeerd omdat dit ook wat harder is maar ook dit eet ze wel, ze viel er letterlijk op aan.

Heb dus ook echt het idee dat ze honger is. Ik heb ook van caviakruiden.nl kruidenmuesli. Ook dit eet ze wel. Maar de brokken laat ze demonstratief staan.

Iemand een idee, of me kan helpen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zit ook met dat probleem. Mijn voedster wou ook niks meer eten. Naar de dierenarts en die vertelde mij dat ze een grote haak had..mogelijk een losse kies en ze voelde een knobbeltje in de darmen. Echo gedaan, gebit gedaan. Bleek dat ze extreem veel haken had, maar gelukkig niks in de darmen. Nu wil ze ook totaal niks eten. Het lijkt met de dag slechter te gaan. Gisteren at ze nog wel een paar bikjes verspreid over de dag en een hapje wortel en wat kruiden. Nu wil ze zelfs geen stukje gedroogd brood.. Ik blijf maar dwangvoeren. Dus helaas geen advies voor je... :( Of misschien wel.. er is een goedje wat de darmflora weer hersteld, ik weet zo de naam niet meer, maar dat kan je hier zeker wel vinden. Alsnog zou ik de baarmoeder wel na laten checken dmv echo of het laten verwijderen. Want er is een hoog percentage kans op baarmoederkanker of baarmoeder onstekingen bij voedsters vanaf een bepaalde leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .