Ga naar inhoud

Plaatselijke zindelijkheid?


Gast

Aanbevolen berichten

Pluis is altijd heel erg goed zindelijk geweest, zowel in haar hok, als de gang als in de huiskamer. Echter sinds een paar maanden is ze buiten haar hok niet meer zindelijk. Dit begon onschuldig met een paar keuteltjes in de woonkamer, terwijl in de gang nog alles goed ging. Maar nu is het zo ver dat ze binnen een half uurtje letterlijk meer dan 30 keutels legt, en zelfs ook nog plast in de gang. Zeker dat plassen is echt vervelend en ik zou haar graag weer terug willen hebben naar zindelijk.

Nu komt het rare, als ze slechts een klein gedeelte van de gang krijgt, dan heeft ze dit probleem niet.

Ik heb met paint even creatief de gang na gemaakt:

attachment.php?attachmentid=67767&d=1365542234

In haar hok + ren is ze 100% zindelijk.

Als ze alleen gedeelte A krijgt, dan is ze dat ook. Hooguit 1 keutel als uitzondering. Dit gedeelte is meer dan 4m groot. Dus op zich groot genoeg voor haar om te rennen/vliegen/springen. Aangezien ze het ook ontzettend leuk vind om lange stukken te rennen en op de trap te klimmen, kreeg ze altijd gedeelte A + B. Dat zou ik graag weer doen, maar dan moet eerst dit probleem opgelost zijn. Ik wil haar namelijk niet aanleren dat ze in de gang overal kan keutelen en plassen. Het meest doet ze dit in de oranje vlakken.

Hebben jullie tips waar dit vandaan komt, en vooral hoe kom ik hier vanaf?

Nog wat extra info: Pluis is 1,5 jaar oud. Ze eet en drinkt goed, en vertoont geen agressief of verveeld gedrag.

Als ze keutelt veeg ik dit altijd gelijk weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wow, klinkt moeilijk. Zeker omdat ze wel zindelijk is geweest. Misschien is het een kwestie -uit het oog uit het hart-, en laat ze het gewoon gaan als ze haar WC niet meer ziet. Het zijn wel de hoeken waar ze in gaat. Dus misschien is de oplossing zo makkelijk als een extra WC neerzetten? BV in links boven in de hoek bij B?

(ik weet dat mijn konijn zo zindelijk is dat hij het liefst buiten zijn hok gaat, het eerste wat hij doet als zijn hok opengaat is naar de gang rennen om daar eens lekker te... naja je snapt het ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaat wel tussendoor nog haar hok in, alleen dan gaat ze niet naar haar wc, omdat ze blijkbaar de keutels in de gang al kwijt geraakt is.

Het is niet de bedoeling om er nog 3 wc's bij te zetten. Dan wil ik echt alleen als uiterste oplossing. Eerst wil ik proberen om haar weer zindelijk te krijgen met de wc in het hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me inderdaad territorium bepalen. Het is een nieuwe ruimte, het is voorjaar, ze is niet geholpen..

Okee, ondanks dat ze daar al meer dan een jaar elke avond loopt?

Wat kan ik er aan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah, hier net hetzelfde. Eerst waren ze beiden zindelijk, plots beiden niet meer. Geen idee wat eraan te doen valt of hoe het komt, al vanalles geprobeerd. Ik probeer er mee te leren leven en hoop dat ze na de koppeling morgen ze zich beiden zullen herpakken :P.

*hoop hoop hoop*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook hetzelfde.. Puk mijn voedster was altijd zindelijk in de woonkamer, tot dat bailey kwam. Aangezien ik ze pas over twee wee kan koppelen en ze omste beurt los mogen, plassen en poepen ze aldoor over elkaars geur heen, heeeeel irritant en vies! Hoop dat dat ook stopt zodra ze samen zitten.. kan bij jou dus ook wel met territorium te maken hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ondanks dat ze daar al meer dan een jaar elke avond loopt?

Wat kan ik er aan doen?

Oh, sorry, had begrepen dat je dit deel pas sinds kort er bij aan geplakt had aan de ruimte die ze normaal heeft. Dan nog is dit gedrag meestal om territorium af te bakenen. Eigenlijk geen idee wat je er aan kan doen, heb nooit pogingen gedaan om er iets aan te doen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat dit territorium afbakenen is. Komen er meerdere konijnen of andere dieren op die plekken waar ze plast/poept?

Onze konijnen zijn in hun hokken ook zindelijk op 1 plek, maar zo gauw ze buiten hun hok komen wordt er overal vreselijk op los gepoept en geplast. Ze hebben plekken waar ze dat gezamelijk doen, zo van: "ik plas/poep nog even over dat jou heen, mijn plekkie!" maar ik zie ze ook vaak al rennend en springend in het rond plassen (zowel de geholpen als niet geholpen konijnen), echt vreselijk haha. Ook soms over ons heen trouwens. Sta je ernaast, plast er een tijdens een sprongetje, zo over je heen, bah.

Nou is het bij ons geen probleem omdat ze buiten wonen, dus even schoonmaken/ regen/ vegen en klaar. Binnen is een ander verhaal, dat is niet zo fijn. Als je de plekken schoonmaakt met azijn of iets, doet ze het daar dan nog steeds?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat dit territorium afbakenen is. Komen er meerdere konijnen of andere dieren op die plekken waar ze plast/poept?

Onze konijnen zijn in hun hokken ook zindelijk op 1 plek, maar zo gauw ze buiten hun hok komen wordt er overal vreselijk op los gepoept en geplast. Ze hebben plekken waar ze dat gezamelijk doen, zo van: "ik plas/poep nog even over dat jou heen, mijn plekkie!" maar ik zie ze ook vaak al rennend en springend in het rond plassen (zowel de geholpen als niet geholpen konijnen), echt vreselijk haha. Ook soms over ons heen trouwens. Sta je ernaast, plast er een tijdens een sprongetje, zo over je heen, bah.

Nou is het bij ons geen probleem omdat ze buiten wonen, dus even schoonmaken/ regen/ vegen en klaar. Binnen is een ander verhaal, dat is niet zo fijn. Als je de plekken schoonmaakt met azijn of iets, doet ze het daar dan nog steeds?

Zij is de enige die daar komt.

Ik maak het inderdaad gelijk schoon met azijn, maar het blijft toch zo. Het vervelend is ook dat ze dit nooit gedaan heeft. Pas sinds ze een jaar oud is ofzo doet ze dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .