Ga naar inhoud

Ontstoken oogje?


senna10

Aanbevolen berichten

Hoi hoi!

Nijntje heeft volgens mij iets van een ontstoken oogje. 1 Oog heeft rode randjes, de onderste rand is wat gezwollen en er komt pus uit het ooghoekje.

Ik dacht eerst aan een ziekte maar een vriendin van me die fokker is zei dat als het andere oog goed is en verder geen bijzonderheden zijn, het waarschijnlijk gewoon ontstoken is.

Zij gaf me het advies het oogje schoon te maken met kamille thee, en elke dag een theelepel marjolein kruiden over haar voer te strooien omdat dit ontstekend remmend werkt.

Ik heb elke dag het oog schoongemaakt, ook de kooi verschoond. Er zat eerst stro in, nu heb ik dat vervangen door zaagsel.

Ik heb dr goed nagekeken, ze eet en drinkt goed. Keutels zijn normaal, voel geen gekke dingen aan dr lijfje en het ander oog is niks aan te zien.

Gaat dit over met alleen het schoonmaken van het oog en de kruiden of moet ik naar de da?

Het word wel minder, eerst zat het oog haast dicht, nu weer open met minder pus, alleen nog wat dik en rood en korstjes.

Ben benieuwd naar jullie advies.

Groetjes! :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf niet met kamillethee schoonmaken, maar met water dat gekookt en afgekoeld is, omdat ik nogal wat wisselende verhalen lees over schoonmaken met thee.

Mijn ram heeft best een tijdje met een nat oogje rondgelopen, ben er wel mee naar de dierenarts geweest om eventuele tandproblemen uit te sluiten, dat zou ik voor de zekerheid ook doen als ik jou was als het niet snel overgaat. Ik heb een heel scala aan druppels en cremes geprobeerd, het een hele tijd met rust gelaten, niks hielp, hoewel oculoheel (verkrijgbaar bij de tuinen) de boel wel mooi rustig hield, alleen zodra ik ermee stopte was het weer raak. Uiteindelijk heb ik van de dierenarts een creme gekregen die normaal niet veel goeds doet bij Frits, hij krijgt er altijd jeuk van (ophtosan), het werd na 2 dagen ook helemaal dik en tranerig, daarna heb ik het met rust gelaten en was het na 3 dagen mooi schoon en dat is zo gebleven. Of het nou door die creme genezen is of niet dat weet ik niet, maar het is in elk geval weg.

Hoe lang is het nu zo bij je nijn? Als het langer dan een week duurt voor de zekerheid dus even naar de dierenarts, een traanoog kan een hele lange tijd het enige symptoom zijn van een probleem met de tanden.

Hopelijk is het snel weer over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, het is niet echt een traan oog. Het ziet er echt uit als een ontsteking. Rood, dik en pus.

Ik zal het zo eens met gekookt water proberen. Het is nu denk ik een dag of 4. Zal ik dan nog een paar dagen aankijken met gekookt water, en anders vrijdag naar de da?

Ik heb wel een foto gemaakt trouwens.

attachment.php?attach_id=6f2a3bc79b95ff8abeda71b9f96c6489&mid=mid.1362348747067%3A9074cb38dbc88ed116&hash=AQBESXbDOdjLvooz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .