Ga naar inhoud

kluts kwijt; zindelijk maken, aaien en uit het hok


beauennatascha

Aanbevolen berichten

dag iedereen,

Mijn naam is Natascha, sinds woensdag vrienden met beau een voskonijntje. Ze komt net uit het nest en staat gezellig bij mij binnen. Ze zit in een kooi van 1,20 mtr en het is de bedoeling dat ze rond gaat huppelen wanneer ik thuis ben en wanneer ik niet thuis ben heb ik een ruim hek om de kooi voor speelruimte. Veel gelezen voor het aanschaffen van beau, maar nu de kluts kwijt en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Woensdag de kooi geheel gevuld met van die kleiachtige korrels en in de hoek een toiletje geplaatst, in de hoop dat ik haar zo zindelijk kon krijgen. Vanaf vrijdag laat ik haar ruiken een mijn hand en mag haar nu aaien. Nu komt dan volgens mij de zindelijkheids training voor ik haar uit de kooi laat. Vandaag alleen korrels en hooi in 2 toiletten gezet in de kooi, verder geen bodembedekking. Echt ik zit met pijn in mijn hart, want ze glijd door de kooi en gooide net boos haar eetbak om. Nu heb ik nog een probleem met eten, ze eet ontzettend veel, als ik een bakje neerzet is het met een uur op. Nu geef ik haar 3 keer per dag eten, maar als ik straks werk heb ik daar de mogelijkheid niet voor, hoe ga ik dat aanpakken?

even alles op een rijtje:

- klopt het dat ze eerst zindelijk moet zijn voor we kunnen gaan oefenen op rondhupsen en kroelen?

- pak ik het juist aan om nu alleen bodembedekking te hebben in de toiletten? moet toch de plas kunnen zien

- als ze straks zindelijk is (hoop ik op) mag ze dan weer voledige bodembedekking?

- kan haar aanleren een hele dag met het voer te doen? zo niet kan het kwaat dat ze alles op heeft en dan een aantal uur niks krijgt? (uiteraard heeft ze water en hooi)

- hoe denken jullie over een knuffel in de kooi?

Ze heeft geen nachtverblijf, er gaat een handdoek over de kooi s'avonds. Dit op advies van de fokker omdat ze zich bij de fokker terug trok in een huisje en ze nu toch aan mij moet wennen (gaat goed trouwens)

Alvast super bedankt, wil het graag goed doen en wordt er een beetje onzeker van.

groetjes Natascha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zindelijkheistraining? Ik heb hier nog nooit een zindelijk konijn gezien. hahaha. Daar mag iemand anders je advies over geven.

Het voer gaat meestal in 1 keer op. Als er iets blijft liggen, dan geef je eigenlijk te veel. Nu is dat voor zulke jonge konijnen nog iets anders, omdat die wat meer mogen hebben. Je kunt ongeveer de hoeveelheid aanhouden die ze als volwassen konijn zou mogen eten. Geef dat in 2 porties en dan is het prima. Wel moet je zorgen dat ze de hele dag hooi heeft om te eten. Dit is het basisvoedsel.

Een knuffel in de kooi kan, maar kan in mijn ogen een echt konijntje als maatje niet vervangen.

Niet te veel zorgen maken hoor! Volgens mij zorg je prima voor haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen waren ongeveer vanzelf zindelijk. Ik heb niks gedaan maar ze gingen vanzelf alleen maar op het toiletje. Bij ons gaat het voer ook in een keer op, volgens mij is dat heel normaal. Mijn vriendin heeft ook een knuffel in de kooi. Dat heb ik niet omdat ze elkaar hebben maar volgens mij zouden die van mij die knuffel proberen op te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor voer geef je haar? Je zou het voer wat ze nodig heeft kunnen verdelen over 2 keer per dag, sochtends en savonds bijvoorbeeld. Ze hoeft niet de hele dag brokjes/biks te eten, wel belangrijk is dat ze de hele dag beschikking heeft over hooi.

Hier ging het zindelijk maken (afkloppen) ook bijna vanzelf, ik had houtsnippers in het toilet en de keutels die er langs gingen heb ik opgeschept en steeds in het toilet gedaan. Zo hadden ze het vrij snel door. Hier vinden ze het fijn om op een kleedje te liggen maar het kan zijn dat een jong konijn er op gaat plassen en dan moet je steeds wassen ;)

Een knuffel zou voor nu prima zijn, later zal zou een soortgenootje misschien een optie zijn? Je zou misschien in de ren een schuilhuisje kunnen zetten dat ze zich terug kan trekken? Als ze altijd in haar ren kan is daar vast de ruimte voor.

Veel plezier van Beau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is normaal dat een jong konijntje nog overal een plasje doet. Bij mij vonden ze na een tijdje zelf een plekje om te plassen. Op het balkon heb ik vier konijnen, en ook 4 toiletjes omdat ze allemaal een ander plekje hebben gevonden om hun plasjes te doen. Keutelen doen ze nou eenmaal overal ;) Je kunt ze inderdaad gewoon steeds in de toiletjes gooien, dat kan helpen.

Was het trouwens niet zo dat kleikorrels slecht kunnen zijn voor konijnen? Ik had ze namelijk een keer per ongeluk gekocht en het opgezocht en vond toen op dit forum dat het niet goed is voor konijnen. Ik heb nu dus van die houtkorrels voor in de kattenbak. Houtsnippers (van die grovere) als bodembedekking is ook fijn, daar zie je de plasjes wel in. Ik pak het dan meestal op met een wcpapiertje en gooi dat in de toiletjes.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is normaal dat een jong konijntje nog overal een plasje doet. Bij mij vonden ze na een tijdje zelf een plekje om te plassen. Op het balkon heb ik vier konijnen, en ook 4 toiletjes omdat ze allemaal een ander plekje hebben gevonden om hun plasjes te doen. Keutelen doen ze nou eenmaal overal ;) Je kunt ze inderdaad gewoon steeds in de toiletjes gooien, dat kan helpen.

Was het trouwens niet zo dat kleikorrels slecht kunnen zijn voor konijnen? Ik had ze namelijk een keer per ongeluk gekocht en het opgezocht en vond toen op dit forum dat het niet goed is voor konijnen. Ik heb nu dus van die houtkorrels voor in de kattenbak. Houtsnippers (van die grovere) als bodembedekking is ook fijn, daar zie je de plasjes wel in. Ik pak het dan meestal op met een wcpapiertje en gooi dat in de toiletjes.

Succes!

Kleikorrels zijn inderdaad slecht voor konijnen.. Je kunt beter voor de kattenbak houtkorrels gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleikorrels kunnen inderdaad gevaarlijk zijn. Als ze het opeten, vormt het een klont in de maag en uiteraard kunnen er dan verstoppingen optreden. Houtkorrels is een goede optie.

Ik zou gewoon elke keuteltje en plasje (opvegen met een toiletpapiertje) in het toiletje leggen. Het is het beste om verder geen bodembedekking te gebruiken als je haar zindelijk wilt maken maar als ze alle kanten opglijdt is dat voor haar niet zo prettig natuurlijk.

Ik zou haar gewoon nu ook lekker gebruik laten maken van de ren. En ja, daar mag je dan ook keuteltjes en plasjes ruimen. Maar wel fijn voor haar, een beetje ruimte. Omdat je geen nachtverblijf hebt (konijnen zijn 's nachts actief dus dan zullen ze er juist niet in gaan liggen), zou ik haar lekker een doos geven waar ze zich in terug kan trekken als ze die behoefte heeft.

Over de voeding: wat voer je? Je konijn mag 25 gram voer per dag per kilo konijn (uitgaande van volwassen gewicht). Dus weegt je konijn als ze ouder is ca. 2 kilo, dan mag je 50 gram voer per dag geven. Dit zou ik dan inderdaad verdelen over 2 keer per dag. Verder moet je konijn de gehele dag hooi kunnen eten. En je kunt haar laten wennen aan groente (lees wel even goed hoe je dat moet opbouwen en welke groente geschikt zijn om te geven).

Wat ook nog een goede tip is: konijnen gaan vaak keutelen als ze hooi eten, dus hang bijv. een hooibal boven het toilet.

Het zou wel leuk voor je konijntje zijn als ze een vriendje krijgt. Een gecastreerde ram met voedster is de beste combinatie.

Veel succes met alles! En je kunt al je vragen hier stellen:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je een konijntje hebt!

Ik zou haar nu ook gewoon in de ren laten, kan ze lekker rond hupsen!

Mijn konijn is ook redelijk zindelijk. Ze doen meestal hun behoefte op 1 plek, daar kun je een toiletje neerzetten.

En als het goed gaat kun je proberen of je overal bodembedekking kan doen. Anders glijdt ze altijd uit...!

Mijn konijn heeft zijn voer ook heel snel op, maar dan moet hij de rest van de dag maar hooi eten (hooi is ook belangrijker).

Dus het geeft niks als hij zijn voer snel op heeft, als hij altijd hooi heeft!

Je kan best een knuffel geven, als hij de oogjes (en de vulling...) maar niet opeet!

Veel plezier met Beau! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow wat leuk al zoveel reacties, erg fijn. ik heb even gekeken ik gebruik little friend bodembedekker voor knaagdieren, op internet vind ik dat het strokorrels zijn, is dat ook fout? En is het een optie dat ik dit als ze straks zindelijk is dan die houtkorrels op de overige bodem leg? Ik heb vloerbedekking in huis en was bang voor doorlekker, hahaha maar krijg net het fantastische idee gewoon een vuilniszak onder het kleed te leggen (zonder dat ze erbij kan natuurlijk), ach keutels slaan we uit en een kleed kan in de was, heb geen smetvrees ;-) eten krijgt ze selective jr en langzaam wat groenten, snoepjes wil ze niet die laat ze ook in dr etensbak leggen, hahaha

2x per dag is een goede optie, ze heeft voldoende hooi en water. Maar stel je voor dat ik een nachtje weg ben, overleefd ze dat?

super bedankt voor alle antwoorden, wil heel graag dat beau het fijn heeft bij mij en in de toekomst misschien nog een 2de erbij (geloof dat ik zo verliefd ben), maar eerst even genieten van beau

Link naar reactie
Delen op andere sites

Strokorrels zijn prima!

Ik zou ze niet over de bodem van het hok verspreiden, je nijn associeert dit dan met haar toilet en zal het hele hok als wc zien, verwacht ik. Je kunt stro gebruiken maar dat is wel warm voor een binnennijn en veel konijnen plassen hier heeeeeel graag op. Je zou ook een bertje aubiose kunnen doen (zaagsel is slecht voor de luchtwegen).

Een nachtje weg overleeft ze wel, je slaapt 's nachts toch ook niet bij haar:mdr: Maar als je 24 uur weg gaat, dan zou ik iemand vragen die even wil checken of alles in orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wil vast niet dat ze in het hele hok gaat plassen!!;) haha

Ik heb wel stro, maar ik heb een buitenkonijn. Stro is voor een binnenkonijn niet noodzakelijk...

En idd kan ze best een nacht zonder je, ik denk dat je s nachts niet bij haar slaapt? Tenminste, dat neem ik aan :)

Haha, als je echt een hele dag weg bent moet ze natuurlijk wel van iemand eten krijgen..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is zindelijk!

Ik heb dit getraind door niet meteen een toilet in haar hok neer te zetten.

Over het algemeen kiest een konijn een vaste hoek in zijn of haar hok uit.

Ik heb gewacht tot ik merkte dat ze een hoek had gevonden.

Toen het ik die hoek over geschept in het toilet.. en de rest van het hok grondig schoon gemaakt.

Toen het toilet terug gezet in de zelfde hoek.

Het beste is als je haar tijdens de training nog niet te veel ruimte geeft.

Een konijnen wil van nature niet in het hol poepen waar hij slaapt.

Als je het konijn alle ruimte geeft heb je kans dat ze gewoon buiten haar hok gaat zitten.

Mijn konijn was ongeveer binnen 3 weken zindelijk.

Zij loopt nu los door de kamer en slaapt lekker op de bank.

Ook doe ik clicker traning met haar.

Als bodem bedekking gebruik ik Hennep vezel.

En met kroelen meteen beginnen.. maar laat het konijn naar jou toe komen met snoepjes.

Niet op eens opakken en knuffelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .