Ga naar inhoud

Wat is veel drinken?


Megan

Aanbevolen berichten

Hoi,

Waarschijnlijk is er niets aan de hand maar toch even een vraagje: wat is veel drinken voor een konijn?

Mijn voedster drinkt volgens mij de afgelopen dagen wat meer dan normaal. Vanavond heb ik haar al vier keer uit het bakje zien drinken en ik heb denk ik 4x bijgevuld. Nu zit ze weer te drinken.

Ze krijgt als eten SS en hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry vergeten erbij te zetten. Ja inderdaad 100 ml per kilo. Ze weegt ongeveer 2,2 kilo. Groente krijgt ze niet. En het is mij opgevallen sinds ze van HFST naar SS is gegaan en naar ander hooi. Ze zit samen met een ram maar zij drinkt wel het meeste van de twee. Ik denk dat ze vandaag wel ongeveer 3 bakjes opheeft. Van die standaard konijnen eten bakjes, die van steen. Ze drinkt vooral in de avond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is logisch dat ze meer drinken als ze alleen hooi en biks krijgen, maar echt veel drinken vind ik niet logisch, ook niet bij alleen hooi en biks. In principe krijgen alle opvangkonijnen hier alleen hooi en biks (SS of Harringtons) en de meeste drinken tussen de 100 en 300 ml per dag. In veel standaard drinkbakjes gaat zeker zo'n 250 ml, in dat geval zou dit konijntje dus 750 ml drinken! Dat vind ik aardig veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook uit van gemiddeld 100 ml per kilo konijn als normaal. Verschilt wel per konijn, per jaargetijde en soort voer, dus gemiddeld.

Hier hang ik 2 keer per dag een bak schoon water neer. Het is een bak van een halve liter. Vaak is er wat meer dan de helft uit.

Ze drinken samen tussen de halve en hele liter per dag. Ik heb 2 konijnen van samen ruim 10 kilo.

Ik zie wel verschil tussen 's morgens en 's avonds. Voor de nacht krijgen ze groenvoer en er is 's morgens vaak meer water over.

's Morgens krijgen ze biks en overdag drinken ze (dus) ook meer water. Hooi is er altijd.

Met echt opvallend meer drinken zou ik niet te lang wachten met een bezoek aan de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn duitsehangoor dronk 4 keer zoveel als normAal. Waarom omdat hij van buiten kwam en t toch best warm had, nu als de kachel aanstaat gaat hij meer drinken. Onze dame drinkt soms ook ineens meer bijv als ze heel druk is geweest, het tijmhooi kan ook een reden zijn. Ook beginnen de meeste dames nu voorjaarkriebels te krijgen, hier gaan ze dan ook meer drinken. Kijk even naar de urine en ik zou me niet teveel zorgen maken. Hier hebben onze konijnen ook wel is van die periodes. Verhaart ze veel? Kan ook een reden zijn. Om naar een dierenarts te gaan is weer veel stress voor je konijn. Houd de keutels en urine in de gaten, en het gewicht.

aangepast door jack en olivia
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik ga niet gelijk naar een DA, dan kan ik elke keer wel gaan haha. Ze is pas helemaal nagekeken door de DA. Ik denk dat het inderdaad de kachel en de tijmhooi is. Ik heb hier namelijk op mijn kamer de verwarming best hoog staan voor mijn gezondheid. Ze verhaart de laatste paar weken best veel, meer dan normaal. Keutels zijn goed en urine ziet er ook niet raar uit. Ik zal het in de gaten houden, dankjulliewel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .