Ga naar inhoud

Konijn heeft e cuniculi wat nu?


danique13en

Aanbevolen berichten

Hallo ons konijn heeft e cuniculi en ik heb een aantal vragen

Mijn konijn staat buiten moet ik hem naar binnen halen? (Hij heeft een vriendinnetje).

Ik heb medicijnen genaamd fenbendrops zijn dit goede medicijnen?

Kan ik iets doen om zijn overlevingskans te vergroten?

Hij zit (denk ik) nog in een vroeg stadium want hij heeft alleen nog maar verlammingsverschijnselen en hij drinkt veel.

Er is geen onderzoek geweest dus helemaal zeker weten we het niet.

Maar de dierenarts zei dat hij het waarschijnlijk heeft.

Is de kans groot dat hij het overleeft?

Ik heb het konijn nog maar 2 maanden en hij is bij zijn vorige baasje (een slecht onderhouden konijnenopvang) niet goed behandeld.

Kan het hier iets mee te maken hebben?

Het is een erg aanhankelijk beessie en ik kan echt niet zonder hem ik hoop echt dat het goed komt!

Alvast bedankt:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In overleg met de dierenarts mag je al beginnen met de fenbendrops? Anders zou ik eerst inderdaad even wachten voor je zomaar iets gaat geven en zeker laten controleren of het om E.C. gaat.. Of fenbendrops het juiste is, weet ik niet. Ik hoor zoveel namen van medicijnen dat ik echt niet weet waar iets voor is ;) Daarover kunnen anderen je misschien beter informeren.

Wat betreft de overlevingskansen: Die zijn volgens mij toch wel vrij groot hoor. Ik zie hier vaker verhalen langskomen dat konijntjes overlijden aan een verstopping of een gasbuik, VHS oid, maar E.C. heb ik toch nog niet veel meegekregen. Lees onder andere het verhaal van Sientje maar: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?64856-dagboek-van-Sientje Dit beestje had echt heel erg last van E.C. en naar hoe het nu lijkt, komt ze er aardig bovenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf dit ook meegemaakt met een konijn. dit is behandeld met panacur. Dit ging erg goed! Heb zelf het konijn nooit naar binnen gehaald.

Veel succes! En misschien een troost dat het konijn geen pijn heeft hierdoor! En met verlammingsverschijnselen kunnen ze leren omgaan mochten de medicijnen niet genoeg aanslaan. Maar goed dit ligt natuurlijk aan de ernst van de verlamming en aan je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

panacure en fenbendazol is eigenlijk gewoon hetzelfde, in panacure zit fenbendazol als werkzame stof voor e.c.

ben je al wel bij de diernarts geweest?

toen mijn konijntje ec had kreeg ik daar metacam bij, maar sommige mensen krijgen ook geen onstekingsremmer/pijnstiller erbij. en weer andere krijgen gewoon een ander merk.

ikzelf wil niks anders meer dan metacam bij me voorheen ec konijntje, aangezien dat bij hem goed aansloeg.

mijn konijntje trok de kop scheef en viel om, in utrecht zei de dierenarts ooit tegen me, als je een konijn verdenkt op ec strat bij twijfel altijd met panacure of fenbendazol. omdat hoe sneller er met de behandeling gestart wordt hoe groter de kans is dat het nog helmaal goedkomt. sommige konijntjes houden helaas wel wat makementjes eraan over, zoals of een iets scheve kop, of toch slechter lopen met de achterpoten, nadat de ec behandelend is.

de metacam geef ik altijd als ontsteking remmer bij ec, dus niet zozeer als pijn stiller maar om te voorkomen het konijn meer last krijgt van scheve kop/verlammingingen,oog afwijkingen etc.

ik zou als ik jou was het wel in overleg doen met een konijn kundige dierenarts, maar als je echt denkt het ec is, zou ik niet te lang wachten om na de dierenarts te gaan. ikzelf heb altijd begrepen een konijn met ec een verminderde weerstand heeft, en het daarom niet goed is om buiten te zitten, maar ja met deze temperatuur verschillen een konijn zomaar na binnen halen is ook niet goed, en ik zou ze wel zolang het kan lekker samen laten zitten, zodat ze steun aan elkaar hebben.

ec komt niet zo direct van slechte verzorging, de meeste konijnen dragen de parasiet die ec veroorzaakt mee vanaf hun geboorte, en tijdens een verminderde weerstand, of stres wordt de parasiet vaak actief. er is kans op besmetting via urine, maar dat gebeurt vaak al voordat je sympthomen van ec op je konijntje ziet, vaak wordt dan ook aangeraden je ander konijntje mee te behandelen met panacure of fenbendazol. maar je hoeft ze in elk geval niet uit elkaar te halen, als je ene konijntje het heeft wilt dat ook niet op voorbaat zeggen je ander konijntje het ook zal krijgen, de meerderheid van de konijnen is tegenwoordig dragen van ec, dus kwa dat kun je ze lekker samen laten zitten.

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat toch dat de dierenarts heeft gezegd dat het EC was? lezen mensen!

EC heeft een redelijke kans op genezing. Ik heb ook wel konijnen gezien die er niet doorheen kwamen, maar dat waren voornamelijk dieren die er veel slechter aan toe zijn. Echt tollen en omvallen. Slecht eten. etc.

Er wordt meestal wel geadviseerd om een konijn met EC warm te houden. Ik zou hem dus wel naar binnen halen. Als het met je koppel nog goed gaat, is het misschien beter om haar dan ook binnen te zetten. Dan is het buitenverblijf straks ook niet haar terrein en heb je straks geen problemen met opnieuw koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste twee/drie weken kreeg Sientje panacur (fenbendazol) tegen de EC, carpofen (pijnstiller en ontstekingsremmer), metacloral (houdt de darmen op gang) en enrofloxoral (antibiotica). Nu krijgt ze alleen nog panacur en omdat ze nu ook een middenoorontsteking heeft, spuit ik nu om de dag duploceline (ook een antibiotica).

Mijn dierenarts zei dat ik Sientje warm moest houden dus zij woont nu binnen. Ik laat zelfs de kachel 's nachts aan.

De dierenarts zei ook dat ik erop moest letten dat ze genoeg eet. Ze heeft bij mij 24/7 groenten tot haar beschikking. Ze krijgt bij mij dagelijks een krop andijvie en verder afwisselend een combinatie van witlof, wortel, paksoi, appel, peer, peterselie en basilicum. Om haar weestand te verhogen, krijgt ze dagelijks een eachineaforce-tabletje en doe ik jan smit kruidenelixer door haar water. En verder eet ze gedroogde citroenmelisse en krijgt ze bachbloesem rescue remedie.

Wat ze verder nodig heeft is rust. Ze staat bij mij dus alleen op een kamer zodat ze ook rust krijgt.

Verder zou ik niet weten wat je nog meer kunt doen om haar overlevingskansen te vergroten.

Heel veel sterkte met je konijntje en ik hoop dat ze er snel weer bovenop is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de reacties :) De dierenarts keek naar zijn achterpoot en meteen kregen we medicijnen mee.

Dit is de vierde dag.

Maar hij heeft al 2 maanden verlammingsverschijnselen.

En hij drinkt al 2 maanden zoveel.

Zou het dan niet al heel erg moeten zijn? Zijn ogen zijn normaal en zen koppie staat nog gewoon recht.

Zou het ook iets anders kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De combinatie van veel drinken en verlammingsverschijnselen is wel heel suggestief voor EC. Niet elk konijn krijgt een scheve kop enzo. Er zijn wel andere dingen te bedenken waarbij ze verlammingsverschijnselen krijgen, maar daar is het vele drinken dan weer moeilijk mee te rijmen. Toevallig heb ik er zelf ook mijn hoofd over gebroken, omdat ik een konijntje heb nu met precies dezelfde combi. Bij mij knapt ze nu duidelijk op. Ik ben 10 dagen bezig met de panacur. Ik ben wel direct begonnen met de panacur (=fenbendrops), want het was van de ene op de andere dag dat ze haar achterpoten niet kon gebruiken.

Nog een aanvulling op het verhaal van Ina: je konijn moet wel zoveel groenten gezend zijn. Of niks anders willen eten. Als je konijn goed eet, maar geen groenten gewend was, zou ik niet ineens een krop andijvie geven. Straks heb je ook nog een gasbuik erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het verloopt bij elk konijntje anders, maar het is meestal of het een of het ander, de een heeft in zijn koppie, de ander oog afwijkingen, de ander heeft verlammings vershcijnselen, volgens mij ligt het eraan waar de parasiet zich bevind in het lichaam.

het ene konijn gaat ook harder achteruit dan het andere, maar het is in elk geval goed je begonnen bent met medicijnen, en dan is het afwachten hoe de medicijnen hun werk gaan doen, kan soms met hele kleine stapjes gaan, als ik de dag met de dag ervoor vergeleek toen zag ik weinig verandering maar als ik het vergeleek met week toen geleden toen de tijd, zag ik wel kleine verbeteringen.

of het iets anders kan zijn,? dat weet ik niet, wat ik zoal lees komen verlamings verschijnselen meestal van ec af.

maar goed ik ben geen dierenarts, en ik zou gewoon uitgaan van wat de dierenarts denkt.

hou in elk geval geloof erin dat het goed kan komen, tegenwoordig overleven steeds meer konijnen ec dan vroeger.

zag je inmiddels al antwoord had, ik tiep niet zosnel hahaah ;)

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat je zoveel groenten eerst op moet bouwen, dat had ik er even bij moeten zeggen. Maar Sientje leefde bij haar vorige eigenaar op brood, groenten en hooi, dus bij mij ging het opbouwen vrij vlot en gelukkig zonder gasbuik. Brood krijgt ze bij mij niet.

Nog even een aanvulling op het dieet van Sientje: ze krijgt bij mij ook SS-brokjes (is ze dol op) en hooi (ja, ze eet als een bootwerker!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen onderzoek geweest dus helemaal zeker weten we het niet.

Maar de dierenarts zei dat hij het waarschijnlijk heeft.

Over begrijpend lezen gesproken, Christaaa? Is het zo vreemd na het lezen van bovenstaande dat we de conclusie trekken dat de dierenarts het nog niet gezien heeft? Ik niet..

However ts: Beterschap voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over begrijpend lezen gesproken, Christaaa? Is het zo vreemd na het lezen van bovenstaande dat we de conclusie trekken dat de dierenarts het nog niet gezien heeft? Ik niet..

However ts: Beterschap voor je konijn!

Ik lees hier toch de mening van een dierenarts in. Er is geen onderzoek (bloed e.d.) gedaan, maar een dierenarts heeft dit op klinische gronden gediagnosticeerd.

De meeste dierenartsen zullen de diagnose EC niet telefonisch stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen mijn konijntje ec had, had ik eerst gebeld, ze zei gelijk ik denk het ec is, maar weten het niet zeker, dus mocht ik langskomen om na het konijntje te kijken, maar sommige mensen stellen het liever uit voordat ze na een dierenarts gaan, dan kan het toch geen kwaad het na te vragen. bij twijfel vermeld ik altijd liever het wel handig is na een dierenarts te gaan, aangezien er tegenwoordig zoveel medicijnen online besteld kunnen worden, gewoon voor de zekerheid dus, en ik kon dus niet met zekerheid zeggen ze wel was geweest.

vraag me alleen af waarom er altijd van die discusies hier moeten ontstaan, wat maakt het nou uit, dat we vragen en aangeven het belangrijk is dat een konijntje na een dierenarts moet in zo een situatie, je kan beter tevaak zeggen dan te weinig toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .