Ga naar inhoud

Zeer oud konijn - hoe te verzorgen


jojojo1982

Aanbevolen berichten

Hallo alemaal!

Sinds gisteren heb ik een heel oud konijntje hier wonen. Ik heb hem uit een konijnenopvang gehaald. Hij is 12 jaar en heeft wel wat ouderdomsverschijnselen:

- hij heeft last van traanoogjes

- soms draait hij, maar dan gaan zijn achterpootjes wat later mee

- hij is mager

- ik denk dat hij blind is of weinig ziet.

- slechte vacht.

Nu heb ik een vraagje over zijn vacht: die is erg vettig en hij heeft last van vervilte stukjes (o.a. tussen zijn oortjes en een heleboel onder zijn kin/in zijn nek). Ook ruikt hij niet echt fris ;) Zou het helpen als ik hem zou wassen, of is dit teveel van het goede voor hem? Ik wil hem niet plagen namelijk!

Hij heeft hele rare eetgewoontes gekregen door zijn vorige eigenaren. Zijn maaltijden bestaan uit een boterham, broccoli, sla, rollo's en yoghurtdrops. Inmiddels eet hij ook witlof en geraspte wortel. Ik wil hem gewoon elke dag brokjes voorschotelen, maar naar verwachting zal hij dit niet gaan eten. Hebben jullie nog tips wat ik hem eventueel nog kan geven? (groente en fruit weet ik wel, maar iets in plaats van de brokjes?)

Het is trouwens echt een scheetje! Een grote knuffelkont! En hij is ook nog best actief voor zijn leeftijd. Maar alles duurt kort bij hem, zijn energieniveau is denk ik erg laag. Maar hij is erg leuk! :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit welke opvang heb je hem gehaald als ik vragen mag? Hebben ze je daar niet wat voorlichting gegeven?

Ik vind het wat vreemd dat hij misschien (te) mager en met een slechte vacht is geplaatst of ik heb er een verkeerd beeld van, dat kan natuurlijk ook. Wisten ze in de opvang niet of hij slechtziend of blind is?

Zit je konijn binnen of buiten? Misschien kun je proberen de vervilte stukjes haar eruit te knippen?

Wat je konijn onbeperkt nodig heeft is hooi, krijgt hij dit? Wat kreeg hij in de opvang te eten? Met nieuwe dingen is het belangrijk dit op te bouwen zodat zijn maag/darm stelsel hier aan kan wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Anjo, bedankt voor je reactie! Fijn!

Ze hebben me daar geen extra voorlichting gegeven, maar ik kan natuurlijk wel eventjes vragen! Ze hadden wel een vermoeden van zijn slechte zicht, maar wisten dit niet zeker.

Hij heeft maar kort in de opvang gezeten, omdat hij daar wegkwijnde. Ze hebben dus met spoed een thuis gezocht.

In de opvang kreeg hij hetzelfde te eten, hier heb ik een lijstje van gekregen. Ze hebben daar wortel en witlof als 'nieuw' voer gegeven. Ik bouw nieuwe groenten zeker langzaam op, ik weet hoe dit moet. Hij heeft vandaag een klein blaadje spinazie gekregen, maar dit werd niet smakelijk ontvangen ;)

De vervilte stukjes eruit knippen lukt niet, omdat het erg dicht op zijn huid zit.... Ze hebben de ergste stukjes al in de opvang verwijderd, maar op wat er nu zit reageerde hij heftig. Je kunt hem ook niet zo lang in een oude houding houden omdat hij dit niet prettig vindt (benauwd? spieren/botten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

krijgt hij rollo's? Bedoel je daarmee mensen snoep?? Of is dat konijnensnoep?

Anders zou ik meteen stoppen om dat nog te geven.

Verder zijn boterhammen niet heel gezond voor konijnen. Af en toe een klein stukje kan wel, maar elke dag een hele boterham is een beetje erg veel....

Ik denk dat als hij hier woonde dat ik hem gewoon wat biks zou geven 2 keer per dag en onbeperkt hooi. Elke dag wat groenten en klaar. Geen extra snoepjes en boterhammen. Dat hebben ze niet nodig en is ongezond. Maar misschien is er in de opvang gezegt dat hij dit patroon aan moet houden om een reden??

Helemaal in bad stoppen zou ik denk ik niet doen. Denk dat dat best wel stresvol voor hem is. Misschien kun je proberen alleen de vervilte stukjes te wassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rollo's/rolli's zijn niet die chocoladesnoepjes voor honden hoor ;) Gelukkig niet! Haha!

Ik weet dat brood in deze hoeveelheid niet goed is voor een konijn (mijn eigen konijnen krijgen ongeveer eens per maand een stukje ter grootte van een postzegel).

Maar ik kan hier niet zomaar mee stoppen. Hij is dit al zijn hele leven gewend en hij eet geen enkele vorm van konijnenbrokjes (ik geef hem dit wel in de hoop dat hij het gaat eten). Het voelt ook raar om van die gekke dingen te geven, maarja....hij eet en hij doet het verder prima. Maar het is wel erg raar!

Hooi heeft hij onbeperkt natuurlijk. Hij knabbelt hier wat aan, maar krijgt er weinig van binnen. Als het om een jong en gezond konijn zou gaan, dan zou ik "rigoreuzer" te werk gaan, maar dit is zo'n oud mannetje!

@Deeskuh: ik heb het nog niet gevonden. Maar anders bel ik toch maar eventjes de dierenarts morgen voor zijn vacht... Even kijken wat zij mij adviseren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukt het je misschien om de vilt stukjes heel voorzichtig met je vingers uit elkaar te krijgen? Als er hier een vervelden klit is kam ik t zo los mogelijk van de huid en dan knip ik het af...zodat de huid niet beschadigd en de rest pulk en friemel ik dan uit elkaar.. wat lief dat je dat oude kereltje nog zo'n fijne plek geeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou anders vragen aan de da of ze he eraf willen scheren, anders prrberene het wat los te weken in een badje warm water(dan wat peuteren eraan) antiklit spray (word denk ik bedoeld) werkt eigenlijk alleen bij beesten met wat langere vacht die in de klit zitten, maar het werkt niet bij vilt plekjes. lief dat je nog een oud konijn wilde hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief dat je zo'n hoogbejaard konijntje in huis hebt genomen. Ik schrok even dat hij Rolo's te eten kreeg, ik dacht nl. aan chocoladesnoepjes. Dan valt bovenstaand erg mee. Jammer he, dat ze hem zulke gewoonten hebben aangeleerd, maar goed: hij is er wel 12 mee geworden....

Ik zou gewoon gezondere dingen blijven aanbieden, wie weet denkt hij een keer: hmmm dat smaakt best!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, bedoel echt iets voor vervilte haren, maar ken de naam echt niet. Onze hond laat zich niet kammen, dus die heeft dat nodig. Denk dat de meeste trimsalons het wel kennen..

ik ben zelf trimster, maar tegen vervilting is maar 1 oplossing scheren, je hebt wel diverse antiklit sprays,dat spray je erin en dan kan je het met bepaalde kammen er makkelijker uithalen. (is best een pijnlijke behandeling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik laat de vacht nu maar even voor wat het is, misschien ga ik hem nog wel eventjes wassen (en daarna lekker warm op schoot met de verwarming hoog en een warme fles bij hem ;) ). En april worden mijn andere konijnen geënt. Mocht hij er dan nog zijn, dan neem ik hem mee en dan kijken ze er bij de DA even naar (en scheren ze het eventueel weg, ik heb contact gehad). Het kan in de zomer namelijk gaan broeien en smetten als het warmer wordt.

Zijn ontlasting is ook vreselijk...nog geen normale keutel gezien, maarja, dat kan haast ook niet met dit eetpatroon...! Ik heb hem nu van die langere brokjes/stokjes van Sience gegeven. Hij ruikt er aan, veegt er met zijn kinnetje over en dat was het... Nu maar hopen dat hij het straks opeet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja, en nog een bedankje voor jullie lieve opmerkingen! Ik zag een berichtje op Facebook dat dit schatje met spoed een nieuw thuis zocht. Hij zat, vanwege een scheiding, in de opvang, maar daar kwijnde hij een beetje weg. Dus ik heb gebeld en zaterdag heb ik hem opgehaald. Ik heb er 5 uur voor in de trein gezeten, maar hij is het waard! Hij geniet van aandacht en vindt het heerlijk om schoot te liggen. Gisteravond lag hij zo stil en ontspannen dat ik dacht dat ie al ingeslapen was.....maar gelukkig was dat niet het geval! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap eigenlijk best dat hij geen brokjes eet als hij al die ongezonde troep krijgt. Ik zou toch wat strenger voor hem zijn, ondanks zijn leeftijd. Ik zou stoppen met de boterhammen en yoghurtdrops, nog maar 1 of 2 rollis per dag geven en zorgen dat hij goed hooi, gedroogde kruiden, groenvoer en beperkt een goede kwaliteit brok gaat eten, bijv science selective mature.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt grote plekken vilt zijn zou ik niet wachten tot april. Ook al is ie oud, viltplekken kunnen behoorlijk pijnlijk zijn (trekt aan de huid) en zn laatste maanden/dagen/jaren slijten in pijn zou ik sneu vinden. Als je bang bent voor stress zou je een da kunnen vragen op huisbezoek te komen.

Verder vind ik het echt top van je dat je zo'n oud beestje nog in huis neemt en daarvoor lang hebt gereist. Pluspunten voor jou! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog bedankt voor jullie reacties! :)

Elke dag zit hij een paar uur bij mij op schoot. Ondertussen frunnik ik aan zijn vacht en ik heb al veel vervilte plekjes en plukjes eruit gekregen! Dit gaat dus prima nu!

Inmiddels heb ik een 'soort' brok gevonden wat hij redelijk eet. Het is van Science Selective en zit in een doos (ik had dit al in huis voor mijn andere konijnen en heb de doos niet meer). Maar hier eet hij ongeveer 3 tot 4 stukken van. Ik geef hem nu minder brood, in de hoop dat hij dan die andere dingen pakt.

Hij krijgt nu elke dag een beetje brood, een rolli (zijn volgens mij niet echt superslecht), andijvie, witlof (en soms wat geraspte wortel, appel, paksoi, sla of broccoli). En dan één keer per dag een yoghurtdrop. Als hij doorheeft dat hij die krijgt, dan probeert hij tegen de tralies op te staan :) Heeeeel schattig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk de fibafirst? Fijn dat hij dat eet, dat is een hele goede voeding met veel vezels! Prima keuze.

Het brood zou ik echt minderen hoor, brood is zo slecht voor konijnen. Als je het echt wil blijven geven niet meer dan een stukje van een vierkante centimeter per dag. Fijn dat hij wel wat meer soorten groenvoer eet ook. Op de goede weg zo, hopelijk gaat hij nog jaren mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Fibafirst! Helaas was het eenmalig...hij eet het nu niet meer...! Zucht! Het is echt een lastige eter. Ik heb een paar keer geprobeerd om hem geen (of een heel klein beetje) brood te geven, maar hij eet echt niks anders... Ik durf dit niet langer dan 12 uur te doen, omdat ik erg bang ben dat zijn darmen stil komen te liggen en dan hebben we écht een probleem!

Weten jullie wat beter is: brood, rolli's of Mc Green (Vitakraft, eet hij sinds kort ook). Ik vermoed dat dit een beetje een vervanging van de brok gaat worden. En verder aardig wat groenvoer. Zou ik het brood kunnen weglaten (tuurlijk) en vervangen door Rolli's of Mc Green? Is dit beter dan brood? Ben benieuwd! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .